|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Størrelseskrav til taxibiler ? Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  31-12-08 00:00
 | 
 |  | Hej rødder,
 
 Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
 indregistreres som hyrevogn ?
 Jeg mener at kunne erindre noget om at dengang Mercedes 190'eren kom på
 gaden, da måtte man ty til julelege med nogle specielt udhulede dørpaneler
 for at den opfyldte nogle pladskrav for at kunne bruges som taxi - men det
 er måske bare en and ?
 
 Grunden til spørgsmålet er at der her på øen er begyndt at komme et par
 Octavia'er som taxi'er - og selvom en Octavia jo er en ganske glimrende bil,
 så kan man jo ikke netop kalde den et raumwunder ligesom den nye Superb..
 
 mvh, og godt nytår!
 
 Andreas M. Hansen
 
 
 
 |  |  | 
  Kent Oldhøj (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Oldhøj
 | 
 Dato :  31-12-08 00:34
 | 
 |  | 
 
            "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in
 news:495aa7f1$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk: 
 > Grunden til spørgsmålet er at der her på øen er begyndt at komme et
 > par Octavia'er som taxi'er - og selvom en Octavia jo er en ganske
 > glimrende bil, så kan man jo ikke netop kalde den et raumwunder
 > ligesom den nye Superb.. 
 bare fordi andre er større, kan een godt være stor nok. Det er ihvertfald 
 det jeg bilder kæresten ind    -- 
 Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
            
             |  |  | 
  Andreas M. Hansen (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  31-12-08 01:09
 | 
 |  | 
 
            > bare fordi andre er større, kan een godt være stor nok. Det er ihvertfald
 > det jeg bilder kæresten ind    >
 Jamen jeg synes skam også at det burde være et frit marked - man kunne endda 
 prisdifferentiere ud fra bilen, således at det var frit op til vognmanden at 
 bestemme taksten - bare bilen var sikkerhedsmæssigt i korrekt stand.
 Alltså for mig ville det være helt fint hvis man kunne få valget om at lade 
 sig transportere billigt i en Polo, eller nyde luksusen i en A8'er til en 
 højere pris.
 mvh
 Andreas M. Hansen
            
             |  |  | 
   Mogens (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens
 | 
 Dato :  31-12-08 09:43
 | 
 |  | 
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:495ab83a$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> bare fordi andre er større, kan een godt være stor nok. Det er ihvertfald
 >> det jeg bilder kæresten ind    > Jamen jeg synes skam også at det burde være et frit marked - man kunne 
 > endda prisdifferentiere ud fra bilen
 Jeg tror ikke, det var bilen, der blev omtalt af K.O.    |  |  | 
    Andreas M. Hansen (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  31-12-08 10:13
 | 
 |  | 
 
            > Jeg tror ikke, det var bilen, der blev omtalt af K.O.    >
 Det var jeg skam godt klar over - kunne bare ikke lige finde en passende 
 fortsættelse i skyndingen
 mvh
 Andreas M. Hansen
            
             |  |  | 
   oz3bto (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : oz3bto
 | 
 Dato :  31-12-08 11:32
 | 
 |  | 
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:495ab83a$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> bare fordi andre er større, kan een godt være stor nok. Det er ihvertfald
 >> det jeg bilder kæresten ind    >>
 >
 > Jamen jeg synes skam også at det burde være et frit marked - man kunne 
 > endda prisdifferentiere ud fra bilen, således at det var frit op til 
 > vognmanden at bestemme taksten - bare bilen var sikkerhedsmæssigt i 
 > korrekt stand.
 > Alltså for mig ville det være helt fint hvis man kunne få valget om at 
 > lade sig transportere billigt i en Polo, eller nyde luksusen i en A8'er 
 > til en højere pris.
 >
 > mvh
 >
 > Andreas M. Hansen
 >
 Jamen  det er komunen der sætter max taksten  og vognmændene/centralen 
 bestemmer sig så for hvad de vil tage.. normalt det som komunen har sagt. 
 Hvis du blev tilbudt 20kr mere i timen  så beder du jo heller ikke kun om de 
 10kr :P
 Taxa chaufføere er provisions lønnet og komunen sætter så taksterne i 
 forhold til mængden af kørsel så chaufføerne kan lave en rimelig løn 
            
             |  |  | 
  Peter Dalgaard (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  31-12-08 00:58
 | 
 |  | On Wed, 31 Dec 2008 00:00:01 +0100, Andreas M. Hansen wrote:
 
 > Hej rødder,
 >
 > Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
 > indregistreres som hyrevogn ?
 > Jeg mener at kunne erindre noget om at dengang Mercedes 190'eren kom på
 > gaden, da måtte man ty til julelege med nogle specielt udhulede
 > dørpaneler for at den opfyldte nogle pladskrav for at kunne bruges som
 > taxi - men det er måske bare en and ?
 >
 > Grunden til spørgsmålet er at der her på øen er begyndt at komme et par
 > Octavia'er som taxi'er - og selvom en Octavia jo er en ganske glimrende
 > bil, så kan man jo ikke netop kalde den et raumwunder ligesom den nye
 > Superb..
 >
 > mvh, og godt nytår!
 >
 > Andreas M. Hansen
 
 Yaris 2008+ er på typegodkendelsen påtegnet "egnet til taxikørsel med 4
 passagerer" i alle fire 5 dørs varianterne.
 
 (Hov. Hvad var det? Ny model undervejs?)
 
 
 --
 O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
 c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
 (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark      Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)              FAX: (+45) 35327907
 
 
 |  |  | 
  Andreas M. Hansen (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  31-12-08 01:11
 | 
 |  | > Yaris 2008+ er på typegodkendelsen påtegnet "egnet til taxikørsel med 4
 > passagerer" i alle fire 5 dørs varianterne.
 >
 > (Hov. Hvad var det? Ny model undervejs?)
 >
 
 Det er nok bare mig som ser spøgelser mht. størrelseskrav - eller det er et
 levn fra svundne tider (190'eren) ?
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Stidsen (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  31-12-08 01:11
 | 
 |  | 
 
            Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in 
 news:495ab570$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
 > Yaris 2008+ er på typegodkendelsen påtegnet "egnet til taxikørsel med 4 
 > passagerer" i alle fire 5 dørs varianterne.
 Det er alle Yaris varianterne svjv - mon ikke de fleste biler er godkendt 
 til taxa kørsel egentlig?
 > (Hov. Hvad var det? Ny model undervejs?)
 Mon ik det er en facelift, de skiftede model sidst i 2005 så det ville da 
 være tidligt at komme med en ny model allerede.
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/  - Danmarks online fuglemarked!
            
             |  |  | 
  Allan F (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan F
 | 
 Dato :  31-12-08 02:06
 | 
 |  | 
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:495aa7f1$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej rødder,
 >
 > Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
 > indregistreres som hyrevogn ?
 > Jeg mener at kunne erindre noget om at dengang Mercedes 190'eren kom på
 > gaden, da måtte man ty til julelege med nogle specielt udhulede dørpaneler
 > for at den opfyldte nogle pladskrav for at kunne bruges som taxi - men det
 > er måske bare en and ?
 >
 > Grunden til spørgsmålet er at der her på øen er begyndt at komme et par
 > Octavia'er som taxi'er - og selvom en Octavia jo er en ganske glimrende
 > bil, så kan man jo ikke netop kalde den et raumwunder ligesom den nye
 > Superb..
 >
 > mvh, og godt nytår!
 >
 > Andreas M. Hansen
 
 Det er rigtigt, at er tidligere var krav til størrelsen. Og MB190 og Mazda
 626 havde problemer, og kørte på dispensation. På MB190 skulle man fjerne
 den konturformede inderside på bagdørene, og sætte en flad krydsfinerplade
 ind i stedet. Mazda 626 (i hvert fald 1993-modellen i sedan) skulle man
 høvle noget af undersiden af bagsædet, for at få hovedhøjde nok.
 
 I dag er kravene bare, at der skal være nem adgang til alle pladser.
 
 Allan F
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Dalgaard (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  31-12-08 02:07
 | 
 |  | On Wed, 31 Dec 2008 00:11:26 +0000, Henrik Stidsen wrote:
 
 > Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in
 > news:495ab570$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
 >
 >> Yaris 2008+ er på typegodkendelsen påtegnet "egnet til taxikørsel med 4
 >> passagerer" i alle fire 5 dørs varianterne.
 >
 > Det er alle Yaris varianterne svjv - mon ikke de fleste biler er
 > godkendt til taxa kørsel egentlig?
 >
 >> (Hov. Hvad var det? Ny model undervejs?)
 >
 > Mon ik det er en facelift, de skiftede model sidst i 2005 så det ville
 > da være tidligt at komme med en ny model allerede.
 
 Det er lidt mere end kosmetik, det ser ud som om de er ved at gøre det jeg
 mistænkte: Bruge motoren fra den nye Urban Cruiser i en regulær Yaris.
 Logisk nok, for UC er jo bygget på Yaris platformen.
 
 1.3 motoren vokser fra 64 til 74 kW med lavere forbrug (18.9 km/l mod
 16.7) og, så vidt jeg kan se, med 6 gear. Jeg tror at de også har kommet
 noget eco-drive i 1.0'eren, den kører 1.5 km/l mere på samme motor.
 
 
 
 --
 O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
 c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
 (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark      Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)              FAX: (+45) 35327907
 
 
 |  |  | 
  Kent Nielsen (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  31-12-08 11:19
 | 
 |  |  |  |  | 
  oz3bto (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : oz3bto
 | 
 Dato :  31-12-08 11:28
 | 
 |  | 
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:495aa7f1$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej rødder,
 >
 > Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
 > indregistreres som hyrevogn ?
 > Jeg mener at kunne erindre noget om at dengang Mercedes 190'eren kom på
 > gaden, da måtte man ty til julelege med nogle specielt udhulede dørpaneler
 > for at den opfyldte nogle pladskrav for at kunne bruges som taxi - men det
 > er måske bare en and ?
 >
 > Grunden til spørgsmålet er at der her på øen er begyndt at komme et par
 > Octavia'er som taxi'er - og selvom en Octavia jo er en ganske glimrende
 > bil, så kan man jo ikke netop kalde den et raumwunder ligesom den nye
 > Superb..
 >
 > mvh, og godt nytår!
 >
 > Andreas M. Hansen
 
 
 Det er korrekt .. der er nogen regler for str. af bilen  bla. bagsædets
 bredde samt fra ryggen af forsæde  til handskerum  osv.  en del mål der skal
 overholdes
 
 
 
 
 |  |  | 
  tdn (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tdn
 | 
 Dato :  31-12-08 12:05
 | 
 |  | C-klassen burde forbydes som Taxi. Vi bestilte en i København med plads til
 4 voksne mænd og så sendte de en C-klasse. Der INGEN plads ved bagsædet og
 vi måtte krølle os sammen så det var desideret ubehageligt at sidde og hvis
 det ikke var fordi det kun var ca. 5 km. vi skulle køre havde jeg krævet en
 anden Taxa.
 
 Mvh
 Thomas
 
 
 
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:495aa7f1$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej rødder,
 >
 > Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
 > indregistreres som hyrevogn ?
 > Jeg mener at kunne erindre noget om at dengang Mercedes 190'eren kom på
 > gaden, da måtte man ty til julelege med nogle specielt udhulede dørpaneler
 > for at den opfyldte nogle pladskrav for at kunne bruges som taxi - men det
 > er måske bare en and ?
 >
 > Grunden til spørgsmålet er at der her på øen er begyndt at komme et par
 > Octavia'er som taxi'er - og selvom en Octavia jo er en ganske glimrende
 > bil, så kan man jo ikke netop kalde den et raumwunder ligesom den nye
 > Superb..
 >
 > mvh, og godt nytår!
 >
 > Andreas M. Hansen
 
 
 
 
 |  |  | 
  HB (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HB
 | 
 Dato :  31-12-08 12:16
 | 
 |  | 
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen
 news:495aa7f1$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej rødder,
 >
 > Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
 > indregistreres som hyrevogn ?
 > Jeg mener at kunne erindre noget om at dengang Mercedes 190'eren kom på
 > gaden, da måtte man ty til julelege med nogle specielt udhulede dørpaneler
 > for at den opfyldte nogle pladskrav for at kunne bruges som taxi - men det
 > er måske bare en and ?
 >
 > Grunden til spørgsmålet er at der her på øen er begyndt at komme et par
 > Octavia'er som taxi'er - og selvom en Octavia jo er en ganske glimrende
 > bil, så kan man jo ikke netop kalde den et raumwunder ligesom den nye
 > Superb..
 >
 > mvh, og godt nytår!
 >
 > Andreas M. Hansen
 
 Vi sad 3 på bagsædet i den nye MB C-klasse - Der er godt nok ikke megen
 plads. Chaufføren fortalte at han var godt træt af det men at bilen var
 eftertragtet når den var kørt fri!! Bilen skal blot opfylde kravet om at der
 er plads til 4 passagerer og pyt med baggagepladsen for det er der heller
 intet af i sådan en C'er.
 Mht. Octavia så kører der her i byen en del af dem og det gjorde der såmænd
 også af den gamle model (believe it or not!). Forskellen på MB C-klassen og
 Octaviaen er 2 mm i karosseribredden og hele 13mm i akselbredden bag til
 MB'ens fordel.
 På bagsædet sidder jeg med hovedet oppe i taget på en C-klasse hvilket jeg
 ikke gør i Octaviaen. Det må for taxavognmanden være et let valg  - Skal han
 vælge den noget dyre C - klasse med meget lidt plads på bagsædet eller den
 billigere Octavia med næsten samme bredde men bedre højde. I disse
 finanskrise tider vælger flere nok Octaviaen eller storebor Superp.
 Jeg har været inde at sidde i den nye Superp og der er en verden til
 forskel. Bagsædepladsen minder om limo-agtige pladsforhold hvor hverken MB
 eller BMW store modeller kan være med.
 
 --
 /HB
 
 
 
 |  |  | 
  KASO (01-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  01-01-09 08:50
 | 
 |  | > På bagsædet sidder jeg med hovedet oppe i taget på en C-klasse hvilket jeg
 > ikke gør i Octaviaen. Det må for taxavognmanden være et let valg  - Skal
 > han vælge den noget dyre C - klasse med meget lidt plads på bagsædet eller
 > den billigere Octavia med næsten samme bredde men bedre højde. I disse
 > finanskrise tider vælger flere nok Octaviaen eller storebor Superp.
 
 Æhh - næppe!
 
 Humlen er, at MB kan sælges frikørt til stort set det samme, som vognmanden
 gav (måske mere?), hvorimod en frikørt Superb eller en Octavia med 250.000+
 km ikke er så voldsomt eftertragtet. Anskaffelsesprisen er derfor ikke
 afgørende for totaløkonomien.
 
 
 
 |  |  | 
   HB (01-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HB
 | 
 Dato :  01-01-09 17:54
 | 
 |  | 
 "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen 
 news:495c75c0$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> På bagsædet sidder jeg med hovedet oppe i taget på en C-klasse hvilket 
 >> jeg ikke gør i Octaviaen. Det må for taxavognmanden være et let valg  - 
 >> Skal han vælge den noget dyre C - klasse med meget lidt plads på bagsædet 
 >> eller den billigere Octavia med næsten samme bredde men bedre højde. I 
 >> disse finanskrise tider vælger flere nok Octaviaen eller storebor Superp.
 >
 > Æhh - næppe!
 >
 > Humlen er, at MB kan sælges frikørt til stort set det samme, som 
 > vognmanden gav (måske mere?), hvorimod en frikørt Superb eller en Octavia 
 > med 250.000+ km ikke er så voldsomt eftertragtet. Anskaffelsesprisen er 
 > derfor ikke afgørende for totaløkonomien.
 Jeg kender godt humlen - Kender en vognmand    Han sværger dog til BMW
 De må da kunne komme af med Skodaen et eller andet sted for der kører en del 
 her i Aalborg som taxa.
 --
 /HB 
            
             |  |  | 
    KASO (02-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  02-01-09 10:45
 | 
 |  | 
 "HB" <HB@@nomail.dk> skrev i meddelelsen 
 news:495ce719$0$11583$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
 >
 > "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen 
 > news:495c75c0$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>> På bagsædet sidder jeg med hovedet oppe i taget på en C-klasse hvilket 
 >>> jeg ikke gør i Octaviaen. Det må for taxavognmanden være et let valg  - 
 >>> Skal han vælge den noget dyre C - klasse med meget lidt plads på 
 >>> bagsædet eller den billigere Octavia med næsten samme bredde men bedre 
 >>> højde. I disse finanskrise tider vælger flere nok Octaviaen eller 
 >>> storebor Superp.
 >>
 >> Æhh - næppe!
 >>
 >> Humlen er, at MB kan sælges frikørt til stort set det samme, som 
 >> vognmanden gav (måske mere?), hvorimod en frikørt Superb eller en Octavia 
 >> med 250.000+ km ikke er så voldsomt eftertragtet. Anskaffelsesprisen er 
 >> derfor ikke afgørende for totaløkonomien.
 >
 > Jeg kender godt humlen - Kender en vognmand    Han sværger dog til BMW
 Formentlig samme historie som med MB.
 > De må da kunne komme af med Skodaen et eller andet sted for der kører en 
 > del her i Aalborg som taxa.
 Der er jævnligt nogle, der "satser" og prøver noget andet. Som regel stopper 
 det hurtigt igen - enten fordi bilerne i praksis ikke kan holde til det 
 hårde slid eller fordi bilerne ikke kan sælges til en ordentlig pris. Du 
 finder ikke meget andet en MB, der bliver ved med at blive købt, men jeg har 
 da set meget forskelligt som taxa efterhånden - bl.a. : Subaru Legacy, Volvo 
 XC90, Citroën Picasso, Fiat Multipla, Hyundai Sonata, Toyota Prius - blot 
 for at nævne nogle af de mere kuriøse...
            
             |  |  | 
     HB (02-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HB
 | 
 Dato :  02-01-09 13:43
 | 
 |  | 
 "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen 
 news:495de220$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > Der er jævnligt nogle, der "satser" og prøver noget andet. Som regel 
 > stopper det hurtigt igen - enten fordi bilerne i praksis ikke kan holde 
 > til det hårde slid eller fordi bilerne ikke kan sælges til en ordentlig 
 > pris.
 Hmm.. De kørte også med den gamle model Octavia - Så hurtige er de ikke 
 ligefrem til at droppe den og jeg tror ikke at det er fordi at den holder på 
 værksted hele tiden at de bliver ved med at købe den    Kan huske at der kørte en E36 sedan engang - se det var direkte tåbeligt 
 mht. pladsen..
 >Du finder ikke meget andet en MB, der bliver ved med at blive købt, men jeg 
 >har da set meget forskelligt som taxa efterhånden - bl.a. : Subaru Legacy, 
 >Volvo XC90, Citroën Picasso, Fiat Multipla, Hyundai Sonata, Toyota Prius - 
 >blot for at nævne nogle af de mere kuriøse...
 En MB er en fin bil, men lidt opreklameret som brugt taxa..IMO.
 --
 /HB 
            
             |  |  | 
      KASO (05-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  05-01-09 22:12
 | 
 |  | 
 "HB" <HB@@nomail.dk> skrev i meddelelsen 
 news:495e0be6$0$24413$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 > "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen 
 > news:495de220$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>
 >> Der er jævnligt nogle, der "satser" og prøver noget andet. Som regel 
 >> stopper det hurtigt igen - enten fordi bilerne i praksis ikke kan holde 
 >> til det hårde slid eller fordi bilerne ikke kan sælges til en ordentlig 
 >> pris.
 >
 > Hmm.. De kørte også med den gamle model Octavia - Så hurtige er de ikke 
 > ligefrem til at droppe den og jeg tror ikke at det er fordi at den holder 
 > på værksted hele tiden at de bliver ved med at købe den    Så kan man da først for alvor tale om dårlig plads på bagsædet!!!! Octavia I 
 var elendig mht. benplads bagi - men bilen er iøvrigt kendt for en glimrende 
 kvalitet.
 At du har set Skoda før og nu som Taxa, behøver iøvrigt ikke at betyde, at 
 det er de samme, der køber dem    >
 > Kan huske at der kørte en E36 sedan engang - se det var direkte tåbeligt 
 > mht. pladsen..
 >
 >>Du finder ikke meget andet en MB, der bliver ved med at blive købt, men 
 >>jeg har da set meget forskelligt som taxa efterhånden - bl.a. : Subaru 
 >>Legacy, Volvo XC90, Citroën Picasso, Fiat Multipla, Hyundai Sonata, Toyota 
 >>Prius - blot for at nævne nogle af de mere kuriøse...
 >
 > En MB er en fin bil, men lidt opreklameret som brugt taxa..IMO.
 Mjah - prisen er ihvertfald ofte rigeligt høj ifht. km-tal - selv om bilerne 
 kan holde til de mange km. Jeg vil ikke betale så meget - men eftersom 
 bilerne bliver solgt, må prisen jo være "rigtig"....
 Jeg "nøjes" med en Viano, der startede sit danske liv med 60% afgift (Marco 
 Polo Camper) - det giver en mere realistisk pris    |  |  | 
     Jens C. Hansen (02-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens C. Hansen
 | 
 Dato :  02-01-09 15:45
 | 
 |  | KASO wrote:
 > Der er jævnligt nogle, der "satser" og prøver noget andet. Som regel
 > stopper det hurtigt igen - enten fordi bilerne i praksis ikke kan holde
 > til det hårde slid eller fordi bilerne ikke kan sælges til en ordentlig
 > pris. Du finder ikke meget andet en MB, der bliver ved med at blive
 > købt, men jeg har da set meget forskelligt som taxa efterhånden - bl.a.
 > : Subaru Legacy, Volvo XC90, Citroën Picasso, Fiat Multipla, Hyundai
 > Sonata, Toyota Prius - blot for at nævne nogle af de mere kuriøse...
 
 (Med forbehold for at en taxakollega har bundet mig en historie på ærmet) :
 
 Der kørte også en Volvo V40 som taxa her i Odense for 7-8 år siden.
 Den valgte at "sprede ben" lige ved siden af Rådhuset en dag, dvs.
 ophængene knækkede, alle 4 hjul vendte udad, så den bare hvilede på
 bunden, og Falckmanden som skulle hente den havde svært ved at finde et
 sted at få sat krogen i for at få den op på ladet.
 Jeg så det desværre ikke selv.
 
 
 |  |  | 
     Ivan Madsen (02-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  02-01-09 16:21
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 2 Jan 2009 10:45:08 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:
 >
 >"HB" <HB@@nomail.dk> skrev i meddelelsen 
 >news:495ce719$0$11583$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
 >>
 >> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen 
 >> news:495c75c0$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>>> På bagsædet sidder jeg med hovedet oppe i taget på en C-klasse hvilket 
 >>>> jeg ikke gør i Octaviaen. Det må for taxavognmanden være et let valg  - 
 >>>> Skal han vælge den noget dyre C - klasse med meget lidt plads på 
 >>>> bagsædet eller den billigere Octavia med næsten samme bredde men bedre 
 >>>> højde. I disse finanskrise tider vælger flere nok Octaviaen eller 
 >>>> storebor Superp.
 >>>
 >>> Æhh - næppe!
 >>>
 >>> Humlen er, at MB kan sælges frikørt til stort set det samme, som 
 >>> vognmanden gav (måske mere?), hvorimod en frikørt Superb eller en Octavia 
 >>> med 250.000+ km ikke er så voldsomt eftertragtet. Anskaffelsesprisen er 
 >>> derfor ikke afgørende for totaløkonomien.
 >>
 >> Jeg kender godt humlen - Kender en vognmand    Han sværger dog til BMW
 >
 >Formentlig samme historie som med MB.
 >
 >> De må da kunne komme af med Skodaen et eller andet sted for der kører en 
 >> del her i Aalborg som taxa.
 >
 >Der er jævnligt nogle, der "satser" og prøver noget andet. Som regel stopper 
 >det hurtigt igen - enten fordi bilerne i praksis ikke kan holde til det 
 >hårde slid eller fordi bilerne ikke kan sælges til en ordentlig pris. Du 
 >finder ikke meget andet en MB, der bliver ved med at blive købt, men jeg har 
 >da set meget forskelligt som taxa efterhånden - bl.a. : Subaru Legacy, Volvo 
 >XC90, Citroën Picasso, Fiat Multipla, Hyundai Sonata, Toyota Prius - blot 
 >for at nævne nogle af de mere kuriøse...
 >
 prøv at kigge på http://www.taxafinn.dk  under stationsvogns-testen han
 har prøvet lidt af hvert. Passat (gav siden
www.svendchristensgalehus.dk  på et tidspunkt), Mondeo og nu Octavia
 svjh. 
            
             |  |  | 
     Henning Sørensen (04-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Sørensen
 | 
 Dato :  04-01-09 19:13
 | 
 |  | "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
 news:495de220$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Du finder ikke meget andet en MB, der bliver ved med at blive købt, men
 > jeg har da set meget forskelligt som taxa efterhånden - bl.a. : Subaru
 > Legacy, Volvo XC90, Citroën Picasso, Fiat Multipla, Hyundai Sonata, Toyota
 > Prius - blot for at nævne nogle af de mere kuriøse...
 >
 >
 
 Og så den mindre kuriøse Toyota Crown 2.0 - Verdens mest brugte taxa.
 Det påståes at de er ophørt med at lave dem i '72 udgaven og at de
 nu/fremover er mere moderne med bl.a. gas motor.
 Iøvrigt langt bedre bil at være kunde i end en MB, for både den foran og de
 bagved kan være så langbenede det skal være uden at få skrammet knæ eller
 isse.
 
 Også KIA anvendes flittigt som taxa - men det afhænger lidt af hvor i Korea
 man befinder sig - de tyr helst til de lokale mærker (fx Hyundai).
 
 /Henning.
 
 
 
 |  |  | 
  Leonard (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  31-12-08 12:33
 | 
 |  | Andreas M. Hansen wrote:
 
 > Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
 > indregistreres som hyrevogn ?
 
 Ja, der er krav til bilens indvendige størrelse.
 Dem finder du sandsynligvis i Detailforskrifter for køretøjer eller i
 en speciel bekendtgørelse om hyrevogne.
 
 --
 Leonard
 Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...
 
 
 |  |  | 
  Sode (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sode
 | 
 Dato :  31-12-08 21:40
 | 
 |  | I hin tider kørte der Golf 1'ere i århus.....
 
 VH/Sode
 
 
 "Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:495b5883$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
 > Andreas M. Hansen wrote:
 >
 >> Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne
 >> indregistreres som hyrevogn ?
 >
 > Ja, der er krav til bilens indvendige størrelse.
 > Dem finder du sandsynligvis i Detailforskrifter for køretøjer eller i
 > en speciel bekendtgørelse om hyrevogne.
 >
 > --
 > Leonard
 > Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ivan Madsen (31-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  31-12-08 22:13
 | 
 |  | On Wed, 31 Dec 2008 21:39:37 +0100, "Sode" <sode@xxxhas.dk> wrote:
 
 >I hin tider kørte der Golf 1'ere i århus.....
 >
 Så er vi vist tilbage i de sidste dage, der fandtes Mini-cab og Taxa -
 jeg har været med i en Renault Dauphine, som var en mini-cab. Men Golf
 1'ere som hyrevogn? - joooh, den kunne vel fås med 4 døre?
 
 
 |  |  | 
  Ole Gaarde Kristense~ (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Gaarde Kristense~
 | 
 Dato :  07-01-09 03:00
 | 
 |  | 
 
            "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:495aa7f1$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej rødder,
 >
 > Er der i grunden krav til størrelse af en bil, for at den skal kunne 
 > indregistreres som hyrevogn ?
 >
 Nej. Ikke længere.
 Kravene til bilen findes i "Bekendtgørelse 399 af 4-5 2006 om særlige krav 
 til taxier".
 I den kan man læse at kravene nu til dags er:
 1) En taxi skal have lukket karrosseri med mindst 2 døre til ind- og 
 udstigning for passagerer.
 2) En taxi skal være indrettet til befordring af mindst 5 og højst 9 
 personer, føreren medregnet.
 3)  En taxi og en limousine skal ved standardtypegodkendelse eller anmeldt 
 EF-typegodkendelse være godkendt til taxikørsel eller fundet egnet hertil 
 (d.v.s. opfylde kravene i §§ 3-4), medmindre bilen tilsvarende findes egnet 
 og godkendes af en synsvirksomhed.
 4) Passagerrummet i en taxi og en limousine skal være forsynet med 
 belysning, der kan betjenes manuelt fra førersædet og som tændes automatisk, 
 når en hvilken som helst af bilens døre åbnes.
 Så vidt jeg husker forsvandt de tidligere krav
 > Jeg mener at kunne erindre noget om at dengang Mercedes 190'eren kom på 
 > gaden, da måtte man ty til julelege med nogle specielt udhulede dørpaneler 
 > for at den opfyldte nogle pladskrav for at kunne bruges som taxi - men det 
 > er måske bare en and ?
 >
 Nej det er skam ikke en and    Her i byen var der et sæt håndtag/dørplader der gik på omgang når de skulle 
 til syn.
 Så snart bilen var nysysnet var det hjem og skrue igen    -- 
 Med venlig hilsen
 Ole Gaarde Kristensen
 Taxavognmand i Næstved 
            
             |  |  | 
 |  |