/ Forside / Teknologi / Internet / E-Mail / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
E-Mail
#NavnPoint
o.v.n. 20481
miritdk 16341
Klaudi 15049
refi 14168
dk 5455
tedd 5322
webnoob 5265
BjarneD 5014
emesen 4154
10  bentjuul 3460
husets mailkonti
Fra : ___P.Sir


Dato : 30-12-08 13:32

Som tdc bredbåndskunde kan man have et antal emailadresser, f.eks. en
til far, til mor, til ungerne osv.
MEN - når der kommer mail til hver og en, får alle andre jo også disse
i deres indbakke, eller hvad? Selvfølgelig kan man lave en "regel" og
separate mapper, hvor de bliver smidt hen - men stadig kan alle altså
få adgang til alle de andres mail. (outlook 2003/windown XP home sp3).

Er der nogen vej uden om dette, andet end at måske have separate
brugerkonti til XP? Hvilket vi nemlig ikke har - synes det er for
besværligt.

Og er det samme problematik ligemeget hvilken leverandør af bredbånd
og emails, man har? (skal nemlig snart skifte til fiber/dansknet - men
måske gør det ingen forskel i denne forbindelse?)
Preben

 
 
Michael Kjærsgård (30-12-2008)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 30-12-08 21:49

>Som tdc bredbåndskunde kan man have et antal emailadresser, f.eks. en
>til far, til mor, til ungerne osv.
>MEN - når der kommer mail til hver og en, får alle andre jo også disse
>i deres indbakke, eller hvad? Selvfølgelig kan man lave en "regel" og
>separate mapper, hvor de bliver smidt hen - men stadig kan alle altså
>få adgang til alle de andres mail. (outlook 2003/windown XP home sp3).

Er der tale om alias'er så alle mails ender i samme fysiske POP3-mailbox
eller har i hver jeres konto der blot er sat op i samme Outlook?

Hvis der er tale om alias'er må løsningen være at oprette hver jeres
mailkonto, f.eks. gratis på http://mailme.dk

Her kan man så for hver enkelt konto dels som du selv siger opsætte en
meddelelsesregel der sorterer til en specifik mappe, samt fjerne markeringen
i "Husk adgangskode" så denne skal tastes for hver enkelt mailkonto når der
hentes post. Derved får kun den rette modtager adgang til sine nye mails.
Dette naturligvis forudsat at man så sletter evt. "følsomme" mails efter at
have læst dem.

Alternativt må man overgå til brug af webmail, igen f.eks. hos Mailme eller
TDC har vist også et webmail-interface

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk
//Gratis webhosting: http://gratishotel.dk



Bertel Lund Hansen (30-12-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-12-08 22:05

___P.Sir skrev:

> Er der nogen vej uden om dette, andet end at måske have separate
> brugerkonti til XP?

Et netværk med forskellige pc'er.

Hvis der kun er én konto som alle bruger, så er *alt* på pc'en
tilgængeligt for enhver. Kun slettede mails kan holdes hemmelige.

Det er ikke særlig besværligt at skifte bruger på et pc-system
hvor der er flere brugerkonti, men det kræver selvfølgelig
kodeord hver gang.

> Og er det samme problematik ligemeget hvilken leverandør af bredbånd
> og emails, man har?

Ja.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jesper Poulsen (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 31-12-08 13:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er ikke særlig besværligt at skifte bruger på et pc-system
> hvor der er flere brugerkonti, men det kræver selvfølgelig
> kodeord hver gang.

Det er ikke nødvendigt med kodeord på et flerbrugersystem, uanset om det
måtte være Windows eller Unix.

>> Og er det samme problematik ligemeget hvilken leverandør af bredbånd
>> og emails, man har?
> Ja.

Nej.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Bertel Lund Hansen (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 31-12-08 14:19

Jesper Poulsen skrev:

> > Ja.

> Nej.

Det kommer lidt an på hvad der menes. Hvis der kun er én bruger
på en pc, kan selv ikke alverdens forskellige mailadresser sørge
for at én bruger ikke kan læse en andens post. Det er lidt
underordnet om de er aliasser eller uafhængige adresser.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Erik Olsen (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 31-12-08 14:56

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kommer lidt an på hvad der menes. Hvis der kun er én bruger
> på en pc, kan selv ikke alverdens forskellige mailadresser sørge
> for at én bruger ikke kan læse en andens post. Det er lidt
> underordnet om de er aliasser eller uafhængige adresser.

Preben skrev:

> Er der nogen vej uden om dette, andet end at måske have separate
> brugerkonti til XP? Hvilket vi nemlig ikke har - synes det er for
> besværligt.
>
> Og er det samme problematik ligemeget hvilken leverandør af bredbånd
> og emails, man har? (skal nemlig snart skifte til fiber/dansknet - men
> måske gør det ingen forskel i denne forbindelse?)

Preben nævner forsåvidt begge aspekter, men hvis ønsket er at hver
bruger har sin egen mailboks, er der næppe nogen vej uden om separate
brugerkonti i XP såvel som separate e-mailkonti med hver sin adresse.

I den sammenhæng er det ikke ligegyldigt hvad udbyderen tilbyder.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Bertel Lund Hansen (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 31-12-08 16:24

Erik Olsen skrev:

> I den sammenhæng er det ikke ligegyldigt hvad udbyderen tilbyder.

Spørgeren skrev:

>    MEN - når der kommer mail til hver og en, får alle andre jo også disse
>    i deres indbakke, eller hvad? Selvfølgelig kan man lave en "regel" og
>    separate mapper, hvor de bliver smidt hen - men stadig kan alle altså
>    få adgang til alle de andres mail. (outlook 2003/windown XP home sp3).

Han vil altså undgå at man kan læse hinandens post. Den
problemstilling har ikke noget at gøre med om mailene leveres til
aliasser eller til uafhængige adresser - fordi det er et
enbrugersystem de kører. Derfor hjælper det ikke at skifte
udbyder.

Det kan læses ud af det allerførste spørgsmål.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Erik Olsen (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 31-12-08 16:38

Bertel Lund Hansen wrote:

> Han vil altså undgå at man kan læse hinandens post. Den
> problemstilling har ikke noget at gøre med om mailene leveres til
> aliasser eller til uafhængige adresser - fordi det er et
> enbrugersystem de kører. Derfor hjælper det ikke at skifte
> udbyder.

Den måde du svarer på, forvirrer mere end den gavner, Bertel.

Forudsætningen for at undgå at kunne læse hinandens post, er at man har
et flerbrugersystem. Når man har et flerbrugersystem, kan der være store
fordele ved at skifte til en anden udbyder.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Mr .Larsen (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Mr .Larsen


Dato : 31-12-08 16:42

Erik Olsen:

> Den måde du svarer på, forvirrer mere end den gavner, Bertel.

Forvirringen er helt på din konto, der snakkes om _alt_ post hentes på
samme pop3, det er det der er problemet, med hver sin pop3 havde
spørgeren intet problem.

--
http://www.projecthoneypot.org/



Erik Olsen (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 31-12-08 17:06

Mr .Larsen wrote:

> Forvirringen er helt på din konto, der snakkes om _alt_ post hentes på
> samme pop3, det er det der er problemet, med hver sin pop3 havde
> spørgeren intet problem.

Det er præcis der forklaringen skal begynde. Hvis ikke det er med, kan
man jo ikke hjælpe spørgeren. Så giver det et forkert indtryk at sige at
det ikke ændrer noget at skifte udbyder.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Jesper Poulsen (01-01-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 01-01-09 23:56

Mr .Larsen wrote:

> Forvirringen er helt på din konto, der snakkes om _alt_ post hentes på

Nej. Erik Olsen har fat i det rigtige. Det er Bertel der har galt fat i det.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Jesper Poulsen (01-01-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 01-01-09 23:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> enbrugersystem de kører. Derfor hjælper det ikke at skifte
> udbyder.

Jo, det gør det skam. Hvis der er tale om en TDC-løsning så er der kun
mailaliaser og derfor kan alle læse alles mail, uanset hvor mange
brugere maskinen er sat op til at kunne håndtere.

En TDC-løsning kan kun virke hvis der oprettes en række filtre på
_samtlige_ brugeres mailklienter. Gøres dette ikke, kan alle læse alles
mail, uanset hvordan de er logget på maskinen.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Ove Kjeldgaard (30-12-2008)
Kommentar
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 30-12-08 23:47

"___P.Sir" <Preben.Sorensen@gmail.com> wrote:

>Og er det samme problematik ligemeget hvilken leverandør af bredbånd
>og emails, man har? (skal nemlig snart skifte til fiber/dansknet - men
>måske gør det ingen forskel i denne forbindelse?)

Det er stort set det samme ved alle ISP'er.

Men hvad med eget domæne og et mailhotel?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Mr .Larsen (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Mr .Larsen


Dato : 31-12-08 00:06

Ove Kjeldgaard har bragt dette til verden:

> Det er stort set det samme ved alle ISP'er.

Ikke ved CC og var heller ikke ved TELE2.

--
http://www.projecthoneypot.org/



Jesper Poulsen (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 31-12-08 13:04

Ove Kjeldgaard wrote:

> Det er stort set det samme ved alle ISP'er.

Nej. TDC er blandt de få der kun giver aliaser med til én mailkonto.


--
Mvh
Jesper Poulsen

JJ (31-12-2008)
Kommentar
Fra : JJ


Dato : 31-12-08 00:04

___P.Sir wrote, on 30-12-2008 21:31:

> Og er det samme problematik ligemeget hvilken leverandør af bredbånd
> og emails, man har? (skal nemlig snart skifte til fiber/dansknet - men
> måske gør det ingen forskel i denne forbindelse?)

Nogle leverandører har mere en mailkonto pr. abonnement. Hvis Dansknet kun har en enkelt mailkonto, kan du købe mailkonti hos et mail-/webhotel eller oprette det nødvendige antal konti gratis hos fx
gmail. Det giver så også den fordel, at man kan skifte internetleverandør uden at ændre sine mailadresser.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408176
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste