PATA <-> PATA
Fra : Sophie

Dato : 30-12-08 23:56

Hej,

findes der et kabel/mellemled/?, så jeg midlertidigt kan sætte en almindelig
*P*ATA harddisk 3½" (med ekstern strømforsyning) til harddiskstikket på
bundkortet i en gammel bærbar for at teste, om det er bundkortet, der er
gået i stykker.

Tak!

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 31-12-08 00:22

"Sophie" <s@nospam.xy> writes:

> [...]
> *P*ATA harddisk 3½" (med ekstern strømforsyning) til harddiskstikket på
> bundkortet i en gammel bærbar for at teste, om det er bundkortet, der er

Du har nok brug for en 3.5" til 2.5" konverter. Den modsatte
konvertering (sætte en 2.5" disk i en stationær) har jeg tidligere
brugt, men jeg ved ikke om 3.5"->2.5" konverteren findes. Mon ikke?

Kai

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-12-08 00:51

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>

> Kai
> --
> Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>

Hvorfor sådan en konverter? Der står intet om, at der skal bruges en 2,5"?
Jeg ved ikke om jeg misforstår det, men jeg har indtrykket af, at det er en
ekstern harddisk, som pgl. vil sætte til.
Hvis det er tilfældet, ville jeg nok først se, om ikke den kan skilles ad,
således at harddisken kan tage ud og sættes direkte på bundkortet med et
alm. fladkabel.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-12-08 17:48

UPS - jeg overså, at det var til en bærbar. Sorry - og godt nytår.

Kurt

Fra : Peter T.

Dato : 31-12-08 01:48

In article <u3ag5meot.fsf@harrekilde.dk>, khp@harrekilde.dk says...

> Du har nok brug for en 3.5" til 2.5" konverter. Den modsatte
> konvertering (sætte en 2.5" disk i en stationær) har jeg tidligere
> brugt, men jeg ved ikke om 3.5"->2.5" konverteren findes. Mon ikke?

Det er vel samme kabel? Men jeg er en forsigtigper hvad sådan noget
angår, og jeg vil være nervøs for om noget elektronik på bundkortet kan
futte af, da en 3.5" HD trods alt bruger mere strøm end en 2.5".
Og der udover skal harddisken jo have strøm og her skal der vist også en
konverter til.*

*) det er et par år siden, jeg sidst har skilt en bærbar ad, så min
hukommelse kan være mangelfuld.

--
Peter T.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 31-12-08 07:30

Sophie wrote:
> findes der et kabel/mellemled/?, så jeg midlertidigt kan sætte en almindelig
> *P*ATA harddisk 3Å“"

Gider folk venligst at skrive 1/2 eller 0,5 istedet for ½, det er
efterhånden sjældent at det tegn vises korrekt hos mig, og det er i
hvert fald ved at blive irriterende.

> (med ekstern strømforsyning) til harddiskstikket på
> bundkortet i en gammel bærbar for at teste, om det er bundkortet, der er
> gået i stykker.

Det har jeg selv overvejet, men 2,5"-harddiske får jo kun 5 Volt, hvor
3,5"-harddiske får både 5 og 12 Volt..

http://www.hardwarebook.info/ATA_%2844%29_Internal

Så skal man have +12 Volt et andet sted fra, måske et USB-stik, men det
er ikke sikkert at det kan levere nok strøm til at spinne disken op.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-12-08 12:49

Jens C. Hansen wrote:

> Gider folk venligst at skrive 1/2 eller 0,5 istedet for ½, det er
> efterhånden sjældent at det tegn vises korrekt hos mig, og det er i

Hvad men om du konfigurerede dit system korrekt?

Jeg har ingen problemer overhovedet.

> Så skal man have +12 Volt et andet sted fra, måske et USB-stik, men det

Der er kun +5V i USB.

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 31-12-08 08:49

Sophie wrote:
> (med ekstern strømforsyning)

Hmm, jeg var åbenbart stået for tidligt op og overså helt det med
ekstern PSU - se venligst bort fra mit første indlæg, som nu
forhåbentligt er slettet.

Hvis der sættes ekstern PSU til, bør man forbinde de to stel/gnd for at
undgå spændingsforskelle mellem de eksterne PSU'er.

Fra : Sophie

Dato : 31-12-08 12:50

Tak,

Forsøget med 3,5" harddisken skulle blot bruges til at konstatere, om der
kan komme liv i computeren. Den vil ikke kendes ved den eksisterende 2,5".
Disken virker også død, når den afprøves med løst kabel (inkl.
strømforsyning) udenfor maskinen. Og jeg har ikke nogen 2,5" IDE-disk
liggende. IDE-diske er efterhånden lidt svære at få fat på... Vitsen var så
at sætte en 3,5" IDE-disk til den bærbares 2,5" IDE-stik og strømforsyne
3,5" disken separat. Hvis forsøget så viser, at computeren kan køre, kan jeg
gå på jagt efter en 2,5" IDE.