Tjällknöl ? Elgsteg
Fra : Svend

Dato : 30-12-08 19:11

Hej gruppe

Jeg er inviteret i byen nytårsaften, og vi skal have elg.
De har selvfølgelig været inde på nettet og kikke opskrifter, da det er
første gang de prøver elg.
Skal stegen virkelig have 12 timer langtidsstegning? Det er selvfølgelig OK,
men hvad er idéen med at marienre den i 6 timer efter den er stegt? Jeg har
da altid marineret kødet INDEN det kom i ovnen!

Er der andre måder at stege dyret på uden at det risikere at blive tørt?

Nogen der har prøvet? -Eller skal man spise hjemmefra ? (o;

Hvad får man som tilbehør?

Godt nytår

Svend Åge

Fra : Grethe Hoff

Dato : 31-12-08 13:05

"Svend" <svaageNOSPAM@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der andre måder at stege dyret på uden at det risikere at blive tørt?
>
> Nogen der har prøvet? -Eller skal man spise hjemmefra ? (o;

Sakset fra et annet innlegg jeg har skrevet:
Her er mitt lille bidrag, en norsk slottsstek av hjort eller annet vilt,
surret i bomullsgarn evt. i strømpe. Steken er på ca 1 - 1,3kg
Brun steken i smør, krydre med salt og pepper, hell på søtmelk og fløte + 1
spskj. creme fraiche (i mangel av norsk rømme), noen enerbær og la koke ca 1
1/4 - 1 3/4 time. Sil skyen, press den gjerne litt gjennom sikten, jevn den
med litt mel, ha i 1-2 skiver norsk geitost/mysost (tror Bilka har), knus
2-3 enerbær, litt god buljong, fløte og 1 spskj. creme fraiche. Sausen skal
ha en lett syrlig smak. Server med varme kartofler, rosenkål og
tyttebærsyltetøy.
Dette er alltid en av våre tradisjonelle julemiddager i min familie.

--
Grethe
deilig å være norsk i DK