Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Timelapse fotografering.
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 30-12-08 20:12

Hejsa

Vil bare lige berette om min seneste interesse indenfor fotografering.
Timelapse fotografering, altså processen med at tage fotos af et emne med
faste mellemrum for til sidst at sætte billederne sammen til et videoklip,
som giver illusionen af at noget der sker ganske langsomt sker i et ganske
normalt tempo.

Jeg har på min hjemmeside (http://www.ebz.dk/fotos.php) skrevet en smule om
det, og her kan man downloade de 2 videoer jeg ind til videre har lavet:

http://www.ebz.dk/fotos/ice.avi og
http://www.ebz.dk/fotos/ice2.avi

Jeg er netop i gang med at tage billeder til en tredie video, som kommer på
hjemmesiden når den er færdig...

Hvis der er nogen der har nogle gode ideer til emner der er velegnede til
timelapse fotografering må i meget gerne skrive det her, eller i en
kommentar på min hjemmeside. Helst noget der i "realtime" tager mellem 1-3
timer...

Håber jeg kan inspirere nogen til selv at gå i gang...

Martin Kaltoft

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 30-12-08 20:17

> Jeg har på min hjemmeside (http://www.ebz.dk/fotos.php) skrevet en smule
> om det, og her kan man downloade de 2 videoer jeg ind til videre har
> lavet:

Jeg må hellere skrive det uden paranteser:

http://www.ebz.dk/fotos.php

Så diverse newsreadere kan finde ud af det...

Martin Kaltoft

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 30-12-08 21:03

> http://www.ebz.dk/fotos/ice.avi og
> http://www.ebz.dk/fotos/ice2.avi

Så blev den nyeste video færdig:

http://www.ebz.dk/fotos/ice3.avi (24MB)
http://www.ebz.dk/fotos/ice3-low (2,7MB)

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 30-12-08 22:20

Martin Kaltoft skrev:

> Så blev den nyeste video færdig:
>
> http://www.ebz.dk/fotos/ice3.avi (24MB)
> http://www.ebz.dk/fotos/ice3-low (2,7MB)

Spændende projekt

Det er underligt at lyset flimrer lidt undervejs. Har du brugt manuel
eksponering eller er det kameraets automatisk som varierer lidt. Eller
kan det være belysningen som flimrer ?

Hvilken teknik har du brugt med hensyn til timing (remote program,
batterigreb med timer eller andet) ?

De fleste projekter, som jeg kan komme i tanke om, tager nogle dage
eller uger (spirende planter, mug på brød og lignende). Men det er også
interessant at det et muligt at lave højopløste film (720p, 1080p) -
selvom det tager noget tid

--
Vh Kurt

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 30-12-08 22:37

> Det er underligt at lyset flimrer lidt undervejs. Har du brugt manuel
> eksponering eller er det kameraets automatisk som varierer lidt. Eller kan
> det være belysningen som flimrer ?

Ja, jeg tror det er fordi det er et meget gammelt digitalkamera jeg bruger,
et Canon Powershot A10, tror det er fra 2001 eller deromkring. Der er ikke
mulighed for manuel eksponering, så det må være fordi billedet bliver
eksponeret forskelligt fra gang til gang. Jeg synes ikke rigtig jeg vil
bruge mit 20D til det her, da det slider ret meget på lukkeren (de 3 film
her har krævet omkring 3500 eksponeringer)

> Hvilken teknik har du brugt med hensyn til timing (remote program,
> batterigreb med timer eller andet) ?

Der er ingen muligheder i kameraet, så jeg har forbundet det til en bærbar
med USB-kabel, og brugt programmet "Cam4You Remote" til at lave
intervallerne. Når LCD'en ikke bruges kan jeg tage over 2000 billeder på 4
AA batterier, det synes jeg er ret imponerende

> De fleste projekter, som jeg kan komme i tanke om, tager nogle dage eller
> uger (spirende planter, mug på brød og lignende). Men det er også

Ja netop, så bliver det lidt for problematisk med belysning osv. Så skal man
have en kraftig lampe kørende i flere døgn af gangen, det er jeg ikke så
meget for...

> interessant at det et muligt at lave højopløste film (720p, 1080p) -
> selvom det tager noget tid

Jeps, full HD er ikke noget problem med denne teknik

Martin Kaltoft

Fra : Ole V Jensen

Dato : 31-12-08 00:25

Martin Kaltoft <kaltoft@gmail.com> wrote:

> Jeg synes ikke rigtig jeg vil
> bruge mit 20D til det her, da det slider ret meget på lukkeren (de 3 film
> her har krævet omkring 3500 eksponeringer)

Kan man ikke låse spejlet på det?

mvh
Ole-J

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 31-12-08 00:47

> Kan man ikke låse spejlet på det?

Ehh, jo, du kan lave mirror-lock-up, men det gælder jo så vidt jeg ved kun
for _en_ eksponering af gangen, jeg kan ikke lige gennemskue hvordan du vil
anvende det i forbindelse med time-lapse fotografering?

Martin Kaltoft

Fra : Ole V Jensen

Dato : 31-12-08 01:03

> Ehh, jo, du kan lave mirror-lock-up, men det gælder jo så vidt jeg ved kun
> for _en_ eksponering af gangen, jeg kan ikke lige gennemskue hvordan du vil
> anvende det i forbindelse med time-lapse fotografering?

Jeg er måske bare kke nok inde i tingene, men jeg troede man kunne låse
det permanent.
Det kan man så åbenbart ikke.

mvh
Ole-J

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 31-12-08 01:39

> Jeg er måske bare kke nok inde i tingene, men jeg troede man kunne låse
> det permanent.
> Det kan man så åbenbart ikke.

Nej altså det man normalt bruger funktionen til er at undgå de rystelser der
skabes når spejlet bevæger sig, f.eks ved brug af lange teler på stativ osv.
Desuden er der er funktion der kan åbne spejl og lukker når sensoren skal
renses.

Men derudover kender jeg ikke til nogle funktioner hvor man kan holde
lukkeren oppe og derved tage billeder kontinuerligt...

Martin Kaltoft

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-12-08 21:45

Martin Kaltoft wrote:
> [...]
> med faste mellemrum for til sidst at sætte billederne sammen til et
> videoklip, som giver illusionen af at noget der sker ganske langsomt

Den er ALT for langsom at hente...

-jeg kommenterer den, i løbet af aftenen, når jeg har set den

Bo //

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 30-12-08 21:52

> Den er ALT for langsom at hente...
>
> -jeg kommenterer den, i løbet af aftenen, når jeg har set den

Så hent versionerne i lav opløsning, der er links fra hjemmesiden. De burde
ikke tage så lang tid. Men ja, sitet er hostet med min egen forbindelse med
1Mbit upload, så det går lidt langsomt i øjeblikket, men det løjer vel af på
et tidspunkt...

Martin Kaltoft

Fra : Per Z

Dato : 02-01-09 13:17

Men ja, sitet er hostet med min egen forbindelse med
> 1Mbit upload, så det går lidt langsomt i øjeblikket, men det løjer vel af
> på et tidspunkt...

LoL at hoste en side med tunge videoklip på en sølle 1Mbit er da at spille
folks tid!

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 02-01-09 18:17

> LoL at hoste en side med tunge videoklip på en sølle 1Mbit er da at spille
> folks tid!

Næ, jeg tvinger ikke nogen til at vente på noget som helst..

Martin Kaltoft

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-01-09 11:59

Per Z wrote:
> Men ja, sitet er hostet med min egen forbindelse med
>
> LoL at hoste en side med tunge videoklip på en sølle 1Mbit er da at
> spille folks tid!

Ja, jeg opgav osse,

Bo //

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 30-12-08 23:48

Timelapse synes at være et emne der er alt for meget overset omkring digital
fotografering. Jeg ville meget gerne have set dine film. Desværre duer
links'ene til AVI filerne ikke. De duer heller ikke direkte fra hjemmesiden.
Angiveligt på grund af problemer med dit hosting center og store filer.

Prøv fx. med youtube i stedet, eller konverter til flash således at videoen
kan afspilles direkte fra linken (som streaming).

Mvh.
Anja

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 31-12-08 00:04

> links'ene til AVI filerne ikke. De duer heller ikke direkte fra
> hjemmesiden. Angiveligt på grund af problemer med dit hosting center og
> store filer.

De virker nu fint nok, istedet for bare at klikke på dem, så højreklik, vælg
gem som, og gem dem et sted, og når de engang er kommet ned så skulle de
virke fint nok. Det anbefales at vælge de filer der hedder "-low.avi" til
sidst da de ikke fylder så meget.

Martin Kaltoft

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 31-12-08 00:08

> virke fint nok. Det anbefales at vælge de filer der hedder "-low.avi" til
> sidst da de ikke fylder så meget.

Virker dette ikke må du lige skrive hvad du får af fejl meddelelser...

Martin Kaltoft

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 31-12-08 00:23

> De virker nu fint nok, istedet for bare at klikke på dem, så højreklik,
> vælg gem som, og gem dem et sted.

Det virker så heller ikke. Der kommer en fejlmeddelse omkring manglende
codec. (På en out-of-the-box Windows Vista PC med alle opdateringer
installeret). Jeg vil derfor (som tidligere delvist nævnt) anbefale dig en
af følgende løsninger:

A: Konverter til et format der kan afspilles på Windows XP og Windows Vista
uden at downloade noget som ikke er til rådighed i windows update. (Ellers
har du valgt at udelukke en væsentlig del af dine besøgende, deriblandt
undertegnede)

B: Konverter til et format der streames således at filmen vises på en måde
der er sammenlignlig med youtubes måde at vise video på. Her vil jeg pege på
flash format som det mest oplagte, med størst platform uafhængighed. Brug en
webserver som understøtter den valgte form for streaming.

C: Upload til et video delings site som klarer både A+B automatisk (imod at
du skal fraskrive dig visse ophavsrettigheder.)

Personligt vil jeg anbefale løsning C som er den letteste at gå til.

Hvis du får løst problemet med kompatibiliteten af dine timelapse video
formater og poster en link er jeg stadig interesseret i at se på resultatet
af dit projekt.

Mvh
Anja

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 31-12-08 00:45

> [...]
> codec. (På en out-of-the-box Windows Vista PC med alle opdateringer
> installeret). Jeg vil derfor (som tidligere delvist nævnt) anbefale dig en

Du mangler et divx codec for at kunne se videoerne, da de er komprimeret med
dette codec...

Martin Kaltoft

Fra : Kim Jensen

Dato : 31-12-08 00:33

Hej Martin!

> [...]
> til timelapse fotografering må i meget gerne skrive det her, eller i en
> kommentar på min hjemmeside. Helst noget der i "realtime" tager mellem

Nu har du ligesom vist et "proof of concept" og det er jo en OK start.
Dog synes jeg dine første eksempler bærer lidt for meget præg af
"opstilling" og mangler mere kreativt snit.

Et par forslag:

* Smeltende is "baglæns" - ville give en illusion af et legeme der
"vokser" ud af vandet. Burde du nemt kunne lave næsten uanset hvilket
program du bruger til at lave videoen fra stills.

* En mere spændende "figur" en blot end is-"klods". Måske du kunne
"støbe" en mere interessant figur i is og kombinere med ovenstående?

* Ryd op i din opstilling; der er for meget "rod" med i billedet.

* Som andre også har nævnt; brug et kamera hvor du kan lave manuel og
(fast) eksponering så du undgår "flimmer" og variation i lys/eksponering.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 31-12-08 01:43

> Nu har du ligesom vist et "proof of concept" og det er jo en OK start. Dog
> synes jeg dine første eksempler bærer lidt for meget præg af "opstilling"
> og mangler mere kreativt snit.

Ja det er jeg klar over, det er første gang jeg prøver det, så jeg har ikke
rigtig været ude i noget avanceret endnu.

> * Smeltende is "baglæns" - ville give en illusion af et legeme der
> "vokser" ud af vandet. Burde du nemt kunne lave næsten uanset hvilket
> program du bruger til at lave videoen fra stills.

Uhh, spændende, og ja det er ganske nemt at lave...

> * En mere spændende "figur" en blot end is-"klods". Måske du kunne "støbe"
> en mere interessant figur i is og kombinere med ovenstående?

Ja, jeg har faktisk tænkt lidt i de baner, det kunne godt være jeg skulle
prøve det...

> * Ryd op i din opstilling; der er for meget "rod" med i billedet.

Ja det har du ret i, det er jo som sagt også bare for at prøve det, og få
det til at virke her i starten...

> * Som andre også har nævnt; brug et kamera hvor du kan lave manuel og
> (fast) eksponering så du undgår "flimmer" og variation i lys/eksponering.

Der er et nyt kamera på vej med posten Et Ixus 700, som er understøttet
af CHDK, så jeg via alternativ firmware kan lave timelapse optagelser uden
brug af computer til at styre det.

Så vi må se hvad fremtiden bringer, hvis jeg ellers får tid til at rode med
det...

Martin Kaltoft

Fra : BigMac

Dato : 03-01-09 10:40

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Der er et nyt kamera på vej med posten Et Ixus 700, som er
> understøttet af CHDK, så jeg via alternativ firmware kan lave timelapse
> optagelser uden brug af computer til at styre det.

hvor finder man den alternative firmware??

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 03-01-09 14:13

> hvor finder man den alternative firmware??

google CHDK

Martin Kaltoft

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-09 18:38

Her: http://grandag.nm.ru/hdk/autobuild/download.htm du kan bladre lidt ved
at afkorte mit link

Poul

Fra : emjeppesen

Dato : 03-01-09 22:59

"Poul B-H" <pbh a pc.dk> skrev:

>Her: http://grandag.nm.ru/hdk/autobuild/download.htm du kan bladre lidt ved
>at afkorte mit link

Hvad er det for et link? Jeg får at vide, at Telia har lukket linket
pga børneporno.

Hilsen emj

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 04-01-09 20:20

> Jeg har på min hjemmeside (http://www.ebz.dk/fotos.php) skrevet en smule
> om det, og her kan man downloade de 2 videoer jeg ind til videre har
> lavet:

Til dem der har brokket sig lidt over de store .avi filer, er der nu
installeret en flash-player på siden, så nu skulle alle kunne se dem...

Martin Kaltoft

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 05-01-09 01:02

Af de tre videoer på siden kan jeg bedst lide den nederste. Som andre har
nævnt er det ærgerligt at lyset flimrer en smule, og selve bordpladen og
tallerkenen er ikke interessant i sig selv.

En sjov ide du kunne prøve ville være at lade et stearinlys brænde i en
spand vand således at flammen til sidst kommer under overflade niveau.

Det er en sjov ide du har fået, selv om der ikke er noget nyt under solen
med timelapse recording.

Mvh.
Anja