Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sp. Hvilket objektiv?
Fra : Søren Jørgensen

Dato : 30-12-08 16:43

Til alle kloge hoveder herinde.

Jeg mangler et objektiv til min Sony A300, der kan lave makro optagelser.
Jeg vil meget gerne HELT tæt på f.eks, insekter og små ting.

Hvad for et objektiv skal man gå efter? Skal det være fast eller?

Mvh..Søren

Fra : Skovsgaard

Dato : 30-12-08 09:02

On 30 Dec., 16:42, "Søren Jørgensen" <soe...@smukkeagner.dk> wrote:
> [...]
> Jeg vil meget gerne HELT tæt på f.eks, insekter og små ting.
>
> Hvad for et objektiv skal man gå efter? Skal det være fast eller?

Hej Søren

Jeg har til mit Sony A100 et Tamron 90mm Macro objectiv, som jeg er
rigtig glad for og som alle steder bliver rost for sin skarphed.
Objectivet er 1:1, så når du er på tætteste fokusafstand vil et insekt
på eksempelvis 1 cm også blive vist som 1 cm på sensoren i kameraet,
og derved fylde en stor del af billedet (kan ikke lige huske de
præcise mål på sensoren).

Se eksempelvis

http://www.tamron.com/lenses/prod/90mm.asp

og

http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=117

Søg evt. selv efter flere tests.

Mvh

Søren

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-12-08 17:12

Skovsgaard wrote:

> [...]
> på eksempelvis 1 cm også blive vist som 1 cm på sensoren i kameraet,
> og derved fylde en stor del af billedet (kan ikke lige huske de

Kan anbefale ovenstående optik! - Hertil kan jeg så tilføje et andet
Tamron objektiv, som jeg selv er rigtig glad for - Tamron 24-135mm XR-IF
Macro. På mit Canon EOS 5n analoge kamera kan jeg komme helt op på en
faktor 2:1 på 100mm. - Jeg véd ikke, om lige præcis den version findes
til Sony/Minolta DSLR...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Vollert

Dato : 30-12-08 17:21

Søren Jørgensen havde fået den ide at fortælle:
> [...]
> ting.
> Hvad for et objektiv skal man gå efter? Skal det være fast eller?

Hej du.
Der er flere muligheder, og det afhænger jo også af afstanden til det du vil
fotografere, med insekter er en vis afstand til subj. nok en god ide da de
ellers vil "smutte", om det skal være en zoom eller prime kan der være delte
meninger om men jeg fortrækker primes.
Sony laver en 50 f2,8 og en 100mm f2,8 marco, især 100mm skulle være en af
de bedste der findes, det er de samme som Minolta bare i ny indpakning,
derudover laver Tamron deres 90mm f2,8 som også er meget kendt og rost,
Sigma laver en 105mm f2,8 som skulle være næsten hvis ikke ligeså god som
Tamroen.
Hvis man vil begynde helt på lavt budget findes der også en 100mm f3,5 som
bliver kaldt "plastic fatastic" den bliver solgt under flere forskellige
navne som Phønix, Vivitar eller Corsina, min er Vivitar varianten og den er
kanon til prisen, det eneste minus er at den ikke er 1/1 macro som de andre
nævnt, den har en nærlinse som skrues på før den den kan gå ned til 1/1.
Ellers tjek linket til dyxum.com en hjemmeside som enhver ejer af en Minolta
eller Sony DSLR må ha i fortrukkene..
(det kan godt være du lige skal "samle" linket ved ikke om det er blevet
bidt over.)

http://www.dyxum.com/lenses/resultsAdv.asp?selLensType=2&txtMinFocal=50&hdFormSubmited=Submited&selDLens=sAll&rdbManufacturer=sAll&selProduction=sAll&selCoverage=sAll&txtMaxFocal=400&txtName=&Submit=Search&srto=revScr&offset=0

God fornøjelse og godt nytår.
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk

Fra : Søren Jørgensen

Dato : 30-12-08 22:48

Hej alle.

Tak for svarene, nu har jeg da noget at gå efter.

Vil denne passe på mit Sony kamera, og er den ok?
Minolta 135 mm, MD Tele Rokkor 135 mm

Jeg har set flere der står Tele Rokkor på. Hvad betyder det?

Mvh..Søren

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 30-12-08 23:33

"Søren Jørgensen" <soeren@smukkeagner.dk> skrev :

>Vil denne passe på mit Sony kamera, og er den ok?
>Minolta 135 mm, MD Tele Rokkor 135 mm

Nej, den er for gammel.

Det er heller ikke et makroobjektiv.

>Jeg har set flere der står Tele Rokkor på. Hvad betyder det?

Det er et teleobjektiv og Rokkor var navnet på Minoltas
objektiver.
--
Kerim

Fra : Søren Jørgensen

Dato : 30-12-08 23:45

Ok, takker.

Kan jeg se hvad der kan bruges, ud fra en salgs annonce?

Jeg har et lavt budget, og vil helst have mest muligt for pengene.

Hvilket objektiv skal jeg så gå efter, når jeg gerne vil tage billeder med
makro?

Mvh...Søren

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-12-08 23:47

"Søren Jørgensen" Skrev i en meddelelse
> Vil denne passe på mit Sony kamera, og er den ok?
> Minolta 135 mm, MD Tele Rokkor 135 mm

Nej - MD er den "gamle" type - de passer IKKE på den nyeste analoge
Minolta eller på digitale Minolta eller på Sony.

De dkal hedde AF i stedet, hvis det er Minolta.

Jan

Fra : Søren Jørgensen

Dato : 30-12-08 23:49

Tak for hurtige svar.

Så må jeg se om jeg kan finde noget der duer.

Mvh..Søren

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-08 09:37

Er du ikke bange for ebay.de