Fejl på disk, men hvilken?
Fra : Jan Birk

Dato : 29-12-08 12:14

Jeg har en server stående i den anden ende af landet hvor /dev/sdc er
stået af.

Der sidder ialt 4 SATA diske i maskinen. Der er ingen røde lamper eller
lignende som indikerer hvilken fysisk disk /dev/sdc1 er.

Systemet er Ubuntu 8.10 Server.

Kan jeg på nogen måde bestemme hvilken disk det er?

Pft og godt nytår

/Jan

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 29-12-08 14:02

Jan Birk wrote:
> [...]
> lignende som indikerer hvilken fysisk disk /dev/sdc1 er.
>
> Systemet er Ubuntu 8.10 Server.
>
> Kan jeg på nogen måde bestemme hvilken disk det er?

Er SATA tilslutningerne på motherboardet ikke nummereret?

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 29-12-08 17:40

> Er SATA tilslutningerne på motherboardet ikke nummereret?

Det ved jeg ikke men kan finde ud af det. Kan en evt. nummerering
henføres til devicen?

Pft

/Jan

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 29-12-08 18:46

Jan Birk wrote:

> Det ved jeg ikke men kan finde ud af det. Kan en evt. nummerering
> henføres til devicen?

Hvis de er nummereret SATA-0 til SATA-3 er det jo nærliggende
at antage at dette svarer til sda, sdb, sdc og sdd.

Men nogle BIOS'er kan jo bytte rundt på tingene.

Jeg forstod ikke pointen i at du skulle vide det? Kører de
i noget RAID? Kan du ikke boote på en live CD og se hvilke
diske der er tilstede, lukke ned, pille en af diskene fra
og boote igen og se hvad der forsvinder?

Vær opmærksom på, at hvis disken er så død at POST'en ikke
finder den under boot vil sdd nu hedde sdc, og den vil sikkert
jamre under boot.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 30-12-08 09:05

> Jeg forstod ikke pointen i at du skulle vide det? Kører de
> i noget RAID? Kan du ikke boote på en live CD og se hvilke
> diske der er tilstede, lukke ned, pille en af diskene fra
> og boote igen og se hvad der forsvinder?

Det var måske heller ikke klart. Men pointen er, at serveren står hos
min bror i Jylland og jeg er på Sjælland. Jeg vil gerne sende en HD over
til brormand og sige at han skal tage nr XX disk ud og sætte den nye i

Jeg får ikke med succes ham fjernstyret med live CDere mm )

/Jan

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 29-12-08 19:04

Mogens Kjaer <mk@lemo.dk> writes:

> Hvis de er nummereret SATA-0 til SATA-3 er det jo nærliggende
> at antage at dette svarer til sda, sdb, sdc og sdd.

Det er nok standard, ja.

> Men nogle BIOS'er kan jo bytte rundt på tingene.

Da den ene disk i min maskine på arbejdet døde i sidste uge, var jeg så
heldig at BIOS heller ikke kunne finde den, så det var bare at bemærke
at de drev den kunne se sad på sata-port 1 og 2. Da jeg åbnede maskinen
var det ret klart at det måtte være disken på sata-port 3 der var død.

..Henrik

--
.... applications which need to address vast amounts of memory
(e.g., big scientific crankers, large databases, emacs) ...

Fra : Tommy Andersen

Dato : 29-12-08 19:13

Jan Birk wrote:

> Kan jeg på nogen måde bestemme hvilken disk det er?

I /dev/disk/by_id/ kan du se hvilken fysisk disk der er sdc. Har du
flere sata controllere er denne tildeling nærmest vilkårlig.

mvh Tommy

Fra : Jan Birk

Dato : 30-12-08 09:14

> I /dev/disk/by_id/ kan du se hvilken fysisk disk der er sdc. Har du
> flere sata controllere er denne tildeling nærmest vilkårlig.

Jeg har kun en controller i. Men dit god råd giver mig nogle muligheder,
tusind tak.

ls -l | grep sdc
---------------------------------
ata-SAMSUNG_HD252HJ_S17HJ9CQ600079 -> ../../sdc
ata-SAMSUNG_HD252HJ_S17HJ9CQ600079-part1 -> ../../sdc1
edd-int13_dev81 -> ../../sdc
edd-int13_dev81-part1 -> ../../sdc1
scsi-1ATA_SAMSUNG_HD252HJ_S17HJ9CQ600079 -> ../../sdc
scsi-1ATA_SAMSUNG_HD252HJ_S17HJ9CQ600079-part1 -> ../../sdc1
-----------------------------------

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det hele, men jeg gætter på, at det
er en 250GB HD fra Samsung. Er det et rimeligt gæt?

/Jan

Fra : Tommy Andersen

Dato : 30-12-08 11:04

Jan Birk wrote:

> Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det hele, men jeg gætter på, at det
> er en 250GB HD fra Samsung. Er det et rimeligt gæt?

Ja det skulle være den. Modelbetegnelse og serienummer står i navnet.

mvh Tommy

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 29-12-08 20:02

On 2008-12-29, Jan Birk <jan.birk@ivalid.domain.null> wrote:

> Jeg har en server stående i den anden ende af landet hvor /dev/sdc er
> stået af.
>
> Kan jeg på nogen måde bestemme hvilken disk det er?

Prøv "smartctl -a /dev/sdc" (ligger i smartmontools-pakken på Debian),
den burde give dig et serienummer.

--
Andreas

Fra : Jan Birk

Dato : 30-12-08 09:18

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Prøv "smartctl -a /dev/sdc" (ligger i smartmontools-pakken på Debian),
> den burde give dig et serienummer.

Tak, den kendte jeg ikke. Det ser dog ikke ud som om det hjælper i denne
sammenhæng:

# smartctl --all -T permissive /dev/sdc

Short INQUIRY response, skip product id
SMART Health Status: OK
Read defect list: asked for grown list but didn't get it

Error Counter logging not supported
Device does not support Self Test logging

/Jan