Reception: 25 år med email i Danmark, 29 d~
Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 27-12-08 18:12

I år er det 25 år siden at email kom til Danmark. Det blev starten på
internettet, og dermed det informationssamfund som vi befinder os midt i
idag.

Det var Keld Simonsen, der som ansat på Datalogisk Institut på Københavns
Universitet den 2. januar 1983 modtog den første email fra Amsterdam.
Dermed var der åbnet for email til hele verden, og i april 1983 fulgte så
Usenet news, som også findes den dag i dag på internettet.

Kommunikationen dengang foregik med modemmer over telefonlinjer, med
hastigheder på blot tusindedele af nutidens bredbåndsforbindelser, og
maskiner så store som køleskabe. Alligevel kunne man få email igennem fra
Australien på under 5 minutter.

Keld Simonsen stod i de første år for opbygningen af dette net i Danmark,
der senere blev til internettet, og da dette blev for stort for
Datalogisk Institut, overtog foreningen den danske Unix-brugergruppe
(DKUUG) driften af nettet. DKUUG lavede .dk-domænet i 1987 og i 1990 kom
Danmark rigtigt på internettet via Undervisningsministeriets DENet drevet
af UNI-C. Alt dette skete før der var noget der hed web.

Jubilæet fejres mandag den 29. december kl 15-17 med en reception på
DKUUGs kontor, Fruebjergvej 3, 2100 København Ø, hvor bl.a Keld Simonsen
vil fortælle om de første år med nettet.

Fra : Alex Holst

Dato : 27-12-08 21:19

Keld Jorn Simonsen <keld@dkuug.dk> wrote:
> I ar er det 25 ar siden at email kom til Danmark. Det blev starten pa
> internettet, og dermed det informationssamfund som vi befinder os midt i
> idag.

Ved du godt, at gopher, WWW og diverse feed teknologier er blevet
opfundet siden dengang?

Det smarte er, at de personer som har interesse i DKUUG eller tilf?ldige
software releases, kan bes?ge de rette hjemmesider og derved blive
klogere. Personerne kan endda hoppe p? diverse feeds s? de bliver
informeret hvis der sker noget nyt.

Kan vi blive fri for disse annonceringer? Jeg fors?ger heller ikke at
p?dutte andre billeder af min datter, selvom jeg synes hun er fantastisk
dejlig og vigtig.

when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org/

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk/