Medlemskartotek(ssoftware) til Linux?
Fra : Steen Suder

Dato : 27-12-08 17:34

Hvad findes der af software til Linux til håndtering af et medlemskartotek,
hvis man ikke ønsker at skulle til at kode det fra bunden?

De må også gerne være registrering af kontingentbetalinger.

--
Steen Suder

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 29-12-08 13:12

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad findes der af software til Linux til håndtering af et
> medlemskartotek,
> hvis man ikke ønsker at skulle til at kode det fra bunden?
>
> De må også gerne være registrering af kontingentbetalinger.

OpenOffice Calc

---
Karl Erik.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-12-08 19:01

Karl Erik Christensen wrote:

> OpenOffice Calc

Regneark er ikke beregnet til databaseopgaver. Det kunne Steen også godt
ha' fortalt dig.

Jesper Poulsen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-12-08 22:59

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> Regneark er ikke beregnet til databaseopgaver. Det kunne Steen også godt
> ha' fortalt dig.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Oh Jesper, du som er så klog, giv Jesper i dag sit daglige tip, og forlad
mig mine synder.
Fortæl ham venligst at han så kan bruge Base i stedet.
Jaaammen.

---
Karl Erik.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-12-08 19:01

Steen Suder wrote:
> Hvad findes der af software til Linux til håndtering af et medlemskartotek,
> hvis man ikke ønsker at skulle til at kode det fra bunden?

Kunne du bruge en ERP-løsning?

Jesper Poulsen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-12-08 23:21

> Kunne du bruge en ERP-løsning?
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Ja, Oracle eller Navision ville sikkert være perfekt til opgaven.
Nu er det jo en unix gruppe, så Fisterra var også en løsning.
- Var der nogen der sagde "overkill"?

---
Karl Erik.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 31-12-08 02:59

Karl Erik Christensen skrev:

> Var der nogen der sagde "overkill"?

Det kan meget vel være overkill... Men jeg troede egentligt at en del af
grundtanken bag linux var, at man skulle have friheden til at vælge. -
Det er bl.a. derfor, at jeg hovedsageligt har brugt linux i de sidste
12-13 år. Og hvis Steen Suder leder efter noget ERP-agtigt, kunne
Fistella (http://www.fisterra.org/) være en mulig løsning. Yderligere er
der flere andre ERP-løsninger, fx.
- Compiere (http://www.compiere.com/)
- SQL-Ledger (http://www.sql-ledger.com/)
- PostBooks (http://www.xtuple.com/postbooks)
- OpenERP (http://openerp.com/)
- Lx-Office (http://www.lx-office.org/)
Og flere andre... Og de kan alle håndtere den ønskede opgave.

Hvorvidt dette så er hensigtsmæssige valg, skal jeg ikke beslutte
(freedom of choice)...

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-12-08 03:39

"Jacob Tranholm" <jacobtranholm@aim.com> skrev i en meddelelse
> P.Hein: Matematik er dét, hvis sandhed er uafhængig af dets virkelighed

Et andet guldkorn af Piet Hein:

Vil du have ry som lærd, så gør det nemme svært

<ironi>Passer da vist glimrende i denne gruppe</ironi>

---
Karl Erik.

Fra : Sv-e

Dato : 31-12-08 08:16

Karl Erik Christensen wrote:
> Vil du have ry som lærd, så gør det nemme svært
>
> <ironi>Passer da vist glimrende i denne gruppe</ironi>

Du råder ham til at løse en databaseopgave med et regneark, er det ikke
lidt der filmen knækker tror du ?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-12-08 10:24

"Sv-e" <sv-e@sv-e[prik]dk> skrev i en meddelelse
> Du råder ham til at løse en databaseopgave med et regneark, er det ikke
> lidt der filmen knækker tror du ?

Nu gik spørgsmålet jo også på at der måske skulle beregnes noget kontigent -
ikke Mr. Bagklog.
Tag dig nu sammen mand og kom med noget fornuftigt i stedet for at spille
smart fra baglinien.

---
Karl Erik.

Fra : Sv-e

Dato : 31-12-08 10:55

> [...]
> ikke Mr. Bagklog.
> Tag dig nu sammen mand og kom med noget fornuftigt i stedet for at spille

Spiller ikke bagklog men kommentere bare dit indlæg, hvis du ikke kan
tåle det skulle du måske ikke have skrevet det ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-12-08 13:07

Karl Erik Christensen wrote:

> Nu gik spørgsmålet jo også på at der måske skulle beregnes noget kontigent -

Derfor hører databaseopgaver stadig ikke hjemme i et regneark!

> Tag dig nu sammen mand og kom med noget fornuftigt i stedet for at spille
> smart fra baglinien.

Hvad med om du satte dig ind i de opgaver som forskellige programmer er
skabt til at udføre?
Klaphat!

Jesper Poulsen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 31-12-08 14:35

Jesper Poulsen skrev:

> Derfor hører databaseopgaver stadig ikke hjemme i et regneark!

Du har naturligvis helt ret i, at regneark ikke er lavet til at løse
database opgaver... Men nu skal du også passe på, at du ikke
undervurderer regnearket. De første 10 år, hvor jeg havde PC'ere, var de
deciderede databaseløsninger forbeholdt erhvervslivet. Og jeg har løst
rigtigt, rigtigt mange databaseopgaver fra regneark... Og regnearkene
kan stadig det samme som de kunne dengang.

Efterfølgende lærte jeg at bruge Lisp og brugte dette i nogle år, og
skiftede omkring årtusindskiftet fuldstændigt til PostgreSQL og MySQL.

Men der kan laves rigtigt mange databaser i et regneark, og et
adressekartotek hører i denne sammenhæng til ibland de simpleste...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-01-09 23:59

Jacob Tranholm wrote:

> database opgaver... Men nu skal du også passe på, at du ikke
> undervurderer regnearket. De første 10 år, hvor jeg havde PC'ere, var de

Et regneark kan godt bruges til databaseopgaver, det er bare ikke
beregnet til det. Og netop fordi det ikke er beregnet til det er
risikoen for datatab ved dagligt brug markant større end ved brug af en
database.

Jesper Poulsen

Fra : Steen Thomassen

Dato : 02-01-09 01:11

Jesper Poulsen skrev:

> [...]
> beregnet til det. Og netop fordi det ikke er beregnet til det er
> risikoen for datatab ved dagligt brug markant større end ved brug af en

Man kan godt bruge et regneark som en simpel kartotek. Jeg har selv
brugt et regneark til at håndtere medlemmer med adresser og den kunne
bruges til brevflet, labels mv. - det kunne klare mit behov, når jeg
ikke vil bruge tid at sætte et rigtig database op. Men det er ikke til
de mange tusinder af adresser med en kompleks struktur - så skal der
kodes - det har jeg været med til et stor organisation.

Hvis det er kontingentopkrævning - PBS har en simpel system til
foreninger til betalingsservice som desværre nu kræver Internet Explore.
Her har jeg været til at håndtere 1000 kontigentopkrævninger på en gang.
Men det har en struktur lige som simpel som et regneark....

Mvh
Steen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-09 02:02

Steen Thomassen wrote:

> Man kan godt bruge et regneark som en simpel kartotek. Jeg har selv

Men det er regnearket ikke beregnet til. Et regneark er til at regne i.

Jesper Poulsen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 02-01-09 15:09

Jesper Poulsen skrev:

> Men det er regnearket ikke beregnet til. Et regneark er til at regne i.

En hammer er heller ikke beregnet til at skrue skruer i med. Men det er
nu ret effektivt.

I øvrigt: Dine data i et hvilket som helst regneark /er/ en database.

--
Niels

Fra : Sv-e

Dato : 02-01-09 15:46

Niels P Sønderskov wrote:
> En hammer er heller ikke beregnet til at skrue skruer i med. Men det er
> nu ret effektivt.
>
> I øvrigt: Dine data i et hvilket som helst regneark /er/ en database.

Så er det da nemmere med kartotekskort i karton når du vil lave udtæk på
enkelte medlemmer i medlemsdatabasen efter du har tastet 2000 stk. ind !

Syntes du selv det er en smart løsning, jeg syntes det nu ikke, muligvis
kan man sammenligne et regneark med en flad tekst database, men den er
ikke håndterbar til formålet med mindre man har et program som kan
håndtere udtræk af data fra felterne og tage højde for diverse
rellationer imellem dem.

Hvis det er så nemt har du så måske et eksempel ?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 02-01-09 16:12

Sv-e skrev:

> [...]
> rellationer imellem dem.
>
> Hvis det er så nemt har du så måske et eksempel ?

Det var da fanden til måde at citere på.

At du mener kartotekskort er nemmere har så vidt jeg kan se intet at
gøre med min bemærkning til Jesper om at indretningers almindelige
formål ikke altid bør være bestemmende.

Din misforståelse omkring databaser (at det skulle være det samme som
den applikation der håndterer databasen), den deler du med de fleste. Og
det er åbenbart ikke så nemt som man skulle tro.

--
Niels

Fra : Sv-e

Dato : 02-01-09 16:37

Niels P Sønderskov wrote:
> Det var da fanden til måde at citere på.

Nu kunne vi vel starte med en ordentlig tone, selvom vi måske ikke er enige.

> At du mener kartotekskort er nemmere har så vidt jeg kan se intet at
> gøre med min bemærkning til Jesper om at indretningers almindelige
> formål ikke altid bør være bestemmende.

Det var nu en kommentar til dit indlæg for at stille tingene lidt på
spidsen, hvis du skulle være i tvivl.

> Din misforståelse omkring databaser (at det skulle være det samme som
> den applikation der håndterer databasen), den deler du med de fleste. Og
> det er åbenbart ikke så nemt som man skulle tro.

Jeg tror faktisk ikke jeg har misforstået noget omkring databaser, jeg
ville bare aldrig bruge et regneark til at lave det i hvis det
efterfølgende skulle bruges til noget fornuftigt, hvis du syntes det er
bedre siden du nu er fortaler for det er det da fint med mig, men det
ændre nu ikke mit synspunkt.

Det smarte ved databaser er jo at man ordner data så man skal gemme så
få af samme oplysninger som muligt, så der ikke kommer for meget
redundans, dvs. at man samler rellevante data i diverse
tabeller/databasefiler, er vi enige om det ? Jeg kan ikke lige se mig ud
af at skulle organisere postnumre og andet data i diverse tabeller i et
regneark, og så kunne håndtere indskrivning af nye data samt søgning i
det eksisterende bagefter, men jeg kunne nu heller aldrig finde på at
slå en skrue i med en hammer :)

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 02-01-09 18:40

Sv-e skrev:

> Nu kunne vi vel starte med en ordentlig tone, selvom vi måske ikke er
> enige.

Du kunne jo starte med at citere redeligt så.

> Det var nu en kommentar til dit indlæg for at stille tingene lidt på
> spidsen, hvis du skulle være i tvivl.

Så skulle du prøve at læse og forstå indlægget først.

> [...]
> regneark, og så kunne håndtere indskrivning af nye data samt søgning i
> det eksisterende bagefter, men jeg kunne nu heller aldrig finde på at

Nej, fordi du tror du ved hvad en skruetrækker er og ligeså begrebet
database. I øvrigt har jeg intet steds støttet brugen af regneark i
større udstrækning til registrering af medlemmer.

--
Niels

Fra : Sv-e

Dato : 02-01-09 21:24

Niels P Sønderskov wrote:
> Nej, fordi du tror du ved hvad en skruetrækker er og ligeså begrebet
> database. I øvrigt har jeg intet steds støttet brugen af regneark i
> større udstrækning til registrering af medlemmer.

Hvis dit stærkeste argument i diskussionen er at genere andres citat
teknik, taler det vel for sig selv skulle jeg mene, godt nytår ;)

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-01-09 01:17

Sv-e skrev:

> Hvis dit stærkeste argument i diskussionen er at genere andres citat
> teknik, taler det vel for sig selv skulle jeg mene, godt nytår ;)

Så det forstod du heller ikke?

--
Niels

Fra : Sv-e

Dato : 03-01-09 01:23

Niels P Sønderskov wrote:
> Så det forstod du heller ikke?

Hvis du havde noget som helst reelt at byde ind med, ville du ikke blive
ved med at latterliggøre dig selv.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-09 22:01

Niels P Sønderskov wrote:

> Du kunne jo starte med at citere redeligt så.
> Så skulle du prøve at læse og forstå indlægget først.

Skovl!

Jesper Poulsen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-01-09 01:18

Jesper Poulsen skrev:

> Skovl!

Ah, du bruger nok regneark!

--
Niels

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-09 13:10

Niels P Sønderskov wrote:

> Ah, du bruger nok regneark!

Og du er Windows-bruger i en Unix-gruppe. Hvad med at hoppe ud til dine
Windows-venner og lade de seriøse tråde være i fred?

Jesper Poulsen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-01-09 23:22

Jesper Poulsen skrev:

> Og du er Windows-bruger i en Unix-gruppe. Hvad med at hoppe ud til dine
> Windows-venner og lade de seriøse tråde være i fred?

Kan det blive mere sølle? Stakkels Jesper.

--
Niels

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-01-09 00:00

Niels P Sønderskov wrote:

> Kan det blive mere sølle? Stakkels Jesper.

Skrev fjolset...

Du behøver ikke at svare...

Jesper Poulsen

Fra : Sv-e

Dato : 31-12-08 15:10

Karl Erik Christensen wrote:
> Nu gik spørgsmålet jo også på at der måske skulle beregnes noget kontigent -
> ikke Mr. Bagklog.

Nu har de databasesprog jeg har set da alle mulighed for at lave
regneoperationer ved forespørgsler, så jeg kan da ikke rigtigt se din
pointe her !

Forøvrigt skulle det jo da kunne lade sig gøre at lave noget i
almindelig sh script med flade tekstfiler og eks. Xdialog som frontend,
uden at det tvinger nogen maskine i knæ, ejheller installeres en
database server.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-01-09 06:58

On 4 Jan., 00:00, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:

> Skrev fjolset...
>
> Du behøver ikke at svare...

Nej, din karakter skulle vel også være velbelyst nu. Næsten uden hjælp
fra mig.

--
Niels

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 31-12-08 13:51

Karl Erik Christensen skrev:
> Et andet guldkorn af Piet Hein:
> Vil du have ry som lærd, så gør det nemme svært

Nu render jeg normalt rundt i undervisningsverdenen, hvor vi oftest gør
det modsatte (gør det svære nemt). Dette gøres som regel ved at reducere
kompleksiteten af opgaverne, så eleverne slipper for at skulle tage
stilling til en række punkter. - Problemet med dette er så, at på et
eller andet tidspunkt skal eleverne selv løse reelle opgaver, hvor
kompleksiteten ikke på forhånd er blevet reduceret af læreren. Og her
finder de fleste også ud af, at der ofte bag de simpleste opgaver, kan
ligge nogle ret komplekse overvejelser. - Og for de elever, der kan
overskue kompleksiteten, vil jeg håbe, at de laver nogle af de samme
overvejelser som læreren har lavet (på forhånd). Hvor de elever, der
ikke kan overskue den fulde kompleksitet, kan blive tvunget til at
behandle problemstillingerne i den samme reducerede kompleksitet, som de
har oplevet i tidligere opgaver.

Men i næsten alle problemstillinger bliver tingene komplekse og svære,
når/hvis man søger den fulde forståelse for problemstillingen. Og det
kræver ofte en rimeligt "lærd" person at overskue denne kompleksitet. Så
dette med at gøre det nemme svært kan ind imellem også være en nødvendighed.

Men for at vende tilbage til emnet vil jeg sige, at hvis jeg selv
hurtigt skulle lave et adressekartotek, hvor jeg bare skulle have lavet
én opgave én gang, ville jeg nok også bare bruge et regneark. Men hvis
dette ligeledes skal fungere på længere sigt, hvor brugeren skal synes,
at det er nemt at håndtere (og eventuelt udvide). Så vil en decideret
databaseløsning nok være at foretrække. Hvorvidt det er nemmest at gøre
dette fra et ERP, eller om det er nemmest at gøre det med en database
baggrund, og nogle PHP, Perl, Python,... scripts i forgrunden, skal jeg
ikke beslutte (dette er ikke min opgave).

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-09 00:03

Jacob Tranholm wrote:

> dette ligeledes skal fungere på længere sigt, hvor brugeren skal synes,
> at det er nemt at håndtere (og eventuelt udvide). Så vil en decideret

Præcis. Regneark er ikke beregnet til at indeholde store datamængder der
løbende vokser.

Regneark er beregnet til at "regne" i.

Jesper Poulsen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 05-01-09 21:02

Jesper Poulsen skrev:

> Regneark er beregnet til at "regne" i.

Korrekt... Men af en eller anden årsag er der også nogle funktioner, der
kan bruges i databehandling. Og hvis regnearket kun er beregnet til at
"regne" i, hvad skal de så bruges til?

Jeg er grundlæggende ikke uenig i, at fx. MySQL og PostgreSQL er bedre
til at håndtere større datamængder. Men jeg hader når man forsøger at
sætte mig i en fast bås med faste rammer, og jeg hader også når man fx.
forsøger at putte befolkningsgrupper i en alt for fast bås med for faste
rammer. Og helt grundlæggende så fortjener regnearket heller ikke at
komme i båsen: 'Regneark er beregnet til at "regne" i'. - Regnearket er
*også* beregnet til at "regne" i, men det kan såmænd også meget andet.

Har du aldrig overvejet, hvorfor de fleste databasestrukturer faktisk
ofte ligner regneark (altså tabelstrukturer)?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-01-09 16:05

Jacob Tranholm wrote:

> *også* beregnet til at "regne" i, men det kan såmænd også meget andet.

Det kan meget andet, ja.

Mange tekstbehandlingprogrammer kan også bruges til at vise billeder med.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 06-01-09 19:41

Den Tue, 06 Jan 2009 16:04:31 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> Det kan meget andet, ja.
>
> Mange tekstbehandlingprogrammer kan også bruges til at vise billeder med.

Eller sende billeder med.

Min tidligere chef havde den irriterende vane at gemme et screenshot som
BMP, indsætte det i et Word-dokument, og vedhæfte dokumentet til
mail'en. Fordi at Word-dokumentet fylder mindre end BMP-filen.

Og så tager det tre gange så lang tid at åbne, samt at jeg aldrig
fandt ud af hvordan man får Word til at zoome billedet til en størrelse
så man kan læse fejlbeskeden.

I stedet for at gemme i fx PNG, som selv Outlook kan finde ud af
at vise direkte i mail'en.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-01-09 11:53

Kent Friis skrev den 06-01-2009 19:41:

> I stedet for at gemme i fx PNG, som selv Outlook kan finde ud af
> at vise direkte i mail'en.

Det andet er jo nemmere.

Du stak ham ikke en applikation som han kunne køre så clipboardet blev
gemt som en PNG så han ikke behøvede fedte med Paint?

Fra : Kent Friis

Dato : 07-01-09 20:13

Den Wed, 07 Jan 2009 11:52:30 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Det andet er jo nemmere.

På hvilken måde?

Gemme i BMP, åbne Word, indsætte billede, gemme, vedhæfte Word-dokuemnt

Gemme i PNG, vedhæfte PNG-fil.

> Du stak ham ikke en applikation som han kunne køre så clipboardet blev
> gemt som en PNG så han ikke behøvede fedte med Paint?

Nej, jeg bad ham faktisk paste screenshottet direkte ind i mail'en,
da jeg ikke havde problemer med at min mailboks løb fuld hele tiden.

Det hjalp ikke.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Sv-e

Dato : 06-01-09 21:06

Jacob Tranholm wrote:
> [...]
>
> Har du aldrig overvejet, hvorfor de fleste databasestrukturer faktisk
> ofte ligner regneark (altså tabelstrukturer)?

I dag har jeg lige installeret den nyeste OpenOffice hos en god ven,
godt nok har han windows, men mon ikke office er ens på begge platforme,
tror der var ver. 2.4 og der er jo et decideret databaseværktøj i,
hvorfor så lave det i regnearket ?

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 06-01-09 21:58

Sv-e skrev:
> [...]
> godt nok har han windows, men mon ikke office er ens på begge platforme,
> tror der var ver. 2.4 og der er jo et decideret databaseværktøj i,

Jeg har ikke noget sted sagt, at det omtalte adressekartotek skulle
laves i et regneark. Jeg har tvært imod tidligere anbefalet, at det blev
lavet i en database-løsning. Og dette kunne sagtens laves under
OpenOffice.org Base...

Jeg har bare protesteret imod en udtalelse om, at et regneark kun kan
bruges til at regne i... Du kunne nemt lave det ønskede adressekartotek
i et regneark; det ville ikke nødvendigvis være særlig kønt,
brugervenligt, fleksibelt og langtidsholdbart, men det ville fungere.

Det var ikke mig, der startede med at foreslå regnearket.

Fra : Sv-e

Dato : 06-01-09 22:14

Jacob Tranholm wrote:

> Det var ikke mig, der startede med at foreslå regnearket.

Hey tag det nu ikke ilde op, jeg kender ikke så meget til OpenOffice og
derfor undrede det mig bare at det blev foreslået lavet i regnearket når
der nu var en decideret database løsning til pakken. Man cykler på en
cykel og ridder på en hest :) ikk

Fra : Morten Christensen

Dato : 07-01-09 21:37

Sv-e skrev den 06-01-2009 22:13:

> [...]
> derfor undrede det mig bare at det blev foreslået lavet i regnearket når
> der nu var en decideret database løsning til pakken.

Rigtig godt eksempel der passer fint ind i emnet .

Man trækker tit en cykel, og mange heste bliver der aldrig redet på - de
bliver kun trukket ind og ud af stalden fordi de er for unge eller for
gamle til at være rideheste.

Du kan bruge en cykel til at trække en cykelanhænger og en hest til at
trække en hestevogn.

--
Morten Christensen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-01-09 22:44

Jacob Tranholm wrote:

> Jeg har bare protesteret imod en udtalelse om, at et regneark kun kan
> bruges til at regne i... Du kunne nemt lave det ønskede adressekartotek

Hvor har du læst det?

Jesper Poulsen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 07-01-09 01:19

Jesper Poulsen skrev:

> Hvor har du læst det?

Du ved jo nok, at det skrevne altid bliver fortolket af læseren, også
selvom forfatteren muligvis har ment noget andet. Og selvom jeg
efterfølgende godt kan se, at jeg muligvis har tillagt ordene mere end
de indeholder, var det følgende udtalelse, som jeg tænkte på:

---

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-01-09 10:23

Jacob Tranholm wrote:

> efterfølgende godt kan se, at jeg muligvis har tillagt ordene mere end
> de indeholder, var det følgende udtalelse, som jeg tænkte på:

Jeg synes at du skulle tillægge ordene lige præcis den trykte værdi,
hverken mere eller mindre. Fortolkninger af det skrevne hører til i
dansk-timerne.

Jesper Poulsen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 07-01-09 14:03

Jesper Poulsen skrev:

> Jeg synes at du skulle tillægge ordene lige præcis den trykte værdi,
> hverken mere eller mindre. Fortolkninger af det skrevne hører til i
> dansk-timerne.

Muligvis... Og det er nok også derfor, at jeg faktisk som regel har det
bedst i programmeringssprogene eller i matematikken, hvor det meste er
klart defineret. I det skrevne og talte sprog (undtaget matematikken)
lægger læseren/lytteren altid lidt af sig selv med ind i fortolkningen.
Og selvom man kunne ønske, at det ikke var sådan, er dette desværre en
del af livets realiteter. - Også for mig...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-01-09 14:40

Jacob Tranholm wrote:

> Og selvom man kunne ønske, at det ikke var sådan, er dette desværre en
> del af livets realiteter. - Også for mig...

Jeg holder mig til det der står. Hvis det ikke giver mening be'r jeg om
uddybelse. Der er nok mange der ville be' mig om at tænke selv, men
fortolkning kan give anledning til mistolkning og så er man lige vidt.

Jesper Poulsen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 08-01-09 01:53

Jesper Poulsen skrev:

> Jeg holder mig til det der står. Hvis det ikke giver mening be'r jeg om
> uddybelse. Der er nok mange der ville be' mig om at tænke selv, men
> fortolkning kan give anledning til mistolkning og så er man lige vidt.

Det må jeg lære at gøre engang... Jeg tror, at livet er nemmere på denne
måde, men muligvis også lidt mere kedelig. Der kommer ofte rigtigt meget
godt ud af misfortolkningerne, om ikke andet når personen (eller en
selv) skal forstå, hvorfor der er tale om en misfortolkning. Jeg ville
gerne slippe for enkelte af mine egne misfortolkninger, men engang
imellem kommer man faktisk frem til en mere hensigtsmæssig løsning
igennem en misfortolkning/omfortolkning af det oprindelige... Og i disse
situationer er man glad for, at man ikke bare tog ordene for det
pålydende. Men jeg misunder ofte de mennesker, der er i stand til at
vælge den nemme vej fra punkt A til punkt B... Men nogle af de
allerbedste ting, som jeg selv har lavet, stammer faktisk fra nogle af
disse omveje.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-01-09 01:53

On Tue, 30 Dec 2008 19:00:59 +0100, Jesper Poulsen wrote:

> Kunne du bruge en ERP-løsning?

Ingen kanoner kan vel være for store, så snup en SAP-løsning først som
sidst. Det giver mulighed for at vokse!

--
Niels

Fra : Sv-e

Dato : 05-01-09 09:05

Niels P Sønderskov wrote:
> Ingen kanoner kan vel være for store, så snup en SAP-løsning først som
> sidst. Det giver mulighed for at vokse!

Fandt du ikke BaaN da du søgte efter navne på skalerbare værktøjer ?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-01-09 02:07

On Fri, 02 Jan 2009 22:00:33 +0100, Jesper Poulsen wrote:

> Skovl!

Yep. Og sådan en kan bruges til at smide små lorte op i luften så de
falder ned og slår sig.

--
Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-01-09 12:44

On Mon, 05 Jan 2009 06:30:09 +0100, Sv-e wrote:

> Jamen det kræver jo det er en *ordentlig* skovl ;)

Så længe det ikke er en stor lort går det nok med en Sønderskovl

--
Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-01-09 12:56

On Mon, 05 Jan 2009 09:05:25 +0100, Sv-e wrote:

> Fandt du ikke BaaN da du søgte efter navne på skalerbare værktøjer ?

Nej jeg nøjedes med den mest umulige, som jeg kender i forvejen, og
beklager at Steen nok ikke kan afvikle SAP på sin Linux box. Men gruppen
hedder jo også dk.edb.system.unix

Til gengæld regner jeg med at pointen er klar: At vi nok ikke behøver et
ERP til medlemskartoteket.

--
Niels

Fra : Kent Friis

Dato : 05-01-09 19:24

Den 05 Jan 2009 11:55:32 GMT skrev Niels P Sønderskov:

> Nej jeg nøjedes med den mest umulige, som jeg kender i forvejen, og
> beklager at Steen nok ikke kan afvikle SAP på sin Linux box. Men gruppen
> hedder jo også dk.edb.system.unix

Nej det kræver vel mindst 12 maskiner til en minimal installation...

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-01-09 15:08

On Mon, 05 Jan 2009 13:02:15 +0100, Sv-e wrote:

> Beklager jeg ikke kunne se din regnearksløsning som rellevant, men sådan
> er vi jo så forskellige. Det er altid surt at udvilke noget som man lige
> pluselig ikke kan bruge fordi det ikke er fleksibelt nok.

Det er helt ok. For det første var det jo ikke mig der bragte det op, og
du har helt ret i at man skal passe på, men hvis man fra starten kan se
at man med den givne opgave kan klare sig med en tabel, så kan det være
ok. Derudover så det ud til at der var lidt (helt almindelig) forvirring
om hvad en database er (grundlæggende, teoretisk). Det er ingen skam
fordi det snart gælder alle; også både det danske og engelske opslag på
Wikipedia.

--
Niels

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-01-09 19:31

On 05 Jan 2009 11:55:32 GMT, Niels wrote:

> Nej jeg nøjedes med den mest umulige, som jeg kender i forvejen, og
> beklager at Steen nok ikke kan afvikle SAP på sin Linux box.

Hvorfor skulle han ikke kunne køre SAP på Linux?

https://www.sdn.sap.com/irj/sdn/linux

Mvh.

Adam

--
"If you don't run, you rust." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-01-09 22:32

On Mon, 05 Jan 2009 19:30:35 +0100, Adam Sjøgren wrote:

> Hvorfor skulle han ikke kunne køre SAP på Linux?
>
> https://www.sdn.sap.com/irj/sdn/linux

Det må så være det oplagte valg, Steen. På med vanten!

--
Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-01-09 09:19

On Sat, 27 Dec 2008 17:34:04 +0100, Steen Suder wrote:

> [...]
> bunden?
>
> De må også gerne være registrering af kontingentbetalinger.

Det kom der måske ikke megen hjælp ud af? Men du kunne måske også selv
melde tilbage om du var til regneark, ERP eller OpenOffice Base?

Mht. decideret medlemskartoteksoftware ser der ud til at være en
kulturforskel fra lille Danmark med en forening pr. mand til den store
verden hvorfra det meste OS-software kommer fra. Den erhvervsmæssige
pendant til medlemskartoteket hedder så CRM (Customer Relations
Management), som er et enkelt element i Jespers ERP (Enterprise Ressource
Planning), der jo integrerer alle aspekter af (større) virksomheders it-
behov: Finans, HR, osv. osv.

Jeg har ikke selv erfaring med nogen CRM til Linux. Men CRM er nok et
bedre udgangspunkt for søgning end 'medlemskartotek'.

--
Niels
Windows-bruger, Linux-bruger, Computer-bruger og Skovl