Digital signatur
Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-12-08 14:15

Jeg sidder og skal have søgt om boligsikring, det kan man gøre over nettet,
hvis man har IE, er det firefox, som ikke kan lave en digital signatur af
det der sendes til serveren, eller dem der har lavet systemet (KMD
sikkert)?
Hvis FF kan, kan jeg så få den til at opføre sig som IE, og snyde systemet,
eller kan jeg expotere signaturen fra FF og så logge på, på naboens win, og
så, med angivelse af at signaturen er på USB?

Ivar Madsen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 26-12-08 18:17

Ivar Madsen skrev:
> [...]
> eller kan jeg expotere signaturen fra FF og så logge på, på naboens win, og
> så, med angivelse af at signaturen er på USB?

Jeg har ikke prøvet "boligsikring" om dere websider er under normal standard.

Men jeg har brugt digital signatur siden mozilla beta og til nu med firefox 3.0
og det plejer at virke.

men man skal have digital signatur i standard-flex udgave, ikke i windows/IE-udgaven
denne tror jeg ikke man kan bruge andre steder end i windows.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-12-08 19:23

Frank Damgaard wrote:

> [...]
> denne tror jeg ikke man kan bruge andre steder end i windows.

Man skal også lige huske at på langt størstedelen af digi.signatur sites
i danmark der må man IKKE bruge enter til at bekræfte det password man
har indtastet, man SKAL bruge musen til at klikke OK, ellers looper den
bare rundt til password prompten.

Jeg har lige prøvet via genvejen på borger.dk (hvor jeg også loggede på
med signaturen) og der kunne jeg fint logge på aalborg kommunes side
vedr. boligsikring.

Men ja man skal lige have vredet signaturen ud af TDC/DanID's
skrammelsystem så man kan fodre den til firefox (omend i det defekte
java system skal man så selv browse ned til signaturen på filsystemet
HVER gang... længe leve det offentliges IT projekter)

Thomas

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 26-12-08 21:56

Thomas Rasmussen wrote:
SKIP
> [...]
> i danmark der må man IKKE bruge enter til at bekræfte det password man
> har indtastet, man SKAL bruge musen til at klikke OK, ellers looper den

På sundhed.dk går det fint at bruge ENTER.

SKIP

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 26-12-08 22:18

Jørgen Heesche wrote:
> Thomas Rasmussen wrote:
> SKIP
>>
> På sundhed.dk går det fint at bruge ENTER.

Det er forøvrigt Master Password i Firefox der bliver bedt om.

> SKIP

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-12-08 10:42

Jørgen Heesche wrote:

> Det er forøvrigt Master Password i Firefox der bliver bedt om.

Det offentlige har pt. to forskellige digital-signatur login systemer,
det ene virker fint med firefox hvor den bruger den signatur som man har
importeret til firefox, derfor vil den have masterpassword, sundhed.dk
bruger dette system. Så er der også det gamle java baseret system hvor
den først loader en java applet som skal fodres med signaturfilen
(.pkcs12) og den spørger efter password'et som signaturen er oprettet
med. Dette system magter ikke at bruge ENTER i det lille popup vindue og
derfor skal man bruge musen til at trykke på OK knappen. Borger.dk
bruger dette system, det samme gør SKAT og en del andre offentlige systemet.

Thomas

Fra : Frank Damgaard

Dato : 27-12-08 15:32

Thomas Rasmussen skrev:
> [...]
> derfor skal man bruge musen til at trykke på OK knappen. Borger.dk
> bruger dette system, det samme gør SKAT og en del andre offentlige systemet.

Man kan lægge pkcs12 filen i hjemmemappen ~/.oces/
så er den std. valget for en del af javaløsninger.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-12-08 16:09

Frank Damgaard wrote:

> Man kan lægge pkcs12 filen i hjemmemappen ~/.oces/
> så er den std. valget for en del af javaløsninger.

Fedt tip, har lige afprøvet og det fungerede perfekt (Firefox 3 på Mac
OSX 10.5.6)

Thomas

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-08 19:33

Frank Damgaard skrev:

> Men jeg har brugt digital signatur siden mozilla beta og til nu
> med firefox 3.0 og det plejer at virke.

Jeg har heller ikke haft problemer med digital signatur, som jeg har brugt
i adskillige år efterhånden. Så vidt jeg husker, kræver oprettelsen at
man har fungerende java i sin browser. Selve signaturen trak jeg ud med
et perl-script, og kunne bagefter installere den i browser + emailprogram.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-12-08 19:52

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> [...]
> et perl-script, og kunne bagefter installere den i browser + emailprogram.

Generalt har jeg heller ikke problemer med den digitale signatur, nogle
gange så har jeg problemer med at logge på, men det er nærmer fordi der
skal bruges java til at logge på, og den har jeg problemer med.

Men lige i dette tilfælde, så skriver de

,---
> [...]
| opmærksom på disse ting:
| Hvor mange voksne er der i din husstand?
|
| - Er der kun én voksen i din husstand, kan du underskrive ansøgningen og
| indsende den elektronisk. Gør du det, behøver du ikke sende ansøgningen
| med almindelig post.
|
| - Er der flere voksne i din husstand, kan du kun beregne. Det vil sige at
| du kun kan beregne hvor meget du kan få i boligstøtte. Du kan hverken
| søge, udfylde eller underskrive en ansøgning.
|
| Hvilken browser bruger du?
| Den elektroniske underskrift forudsætter at din browser er Microsoft

`----

og når jeg så har indtastet alt muligt på 15 sider, så stopper den, og vil
ikke forsætte, fordi den siger at jeg ikke bruger IE og derfor ikke kan
underskrive elektronisk.

Ivar Madsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-12-08 20:43

Ivar Madsen wrote:

> og når jeg så har indtastet alt muligt på 15 sider, så stopper den, og vil
> ikke forsætte, fordi den siger at jeg ikke bruger IE og derfor ikke kan
> underskrive elektronisk.

Hvis jeg var i den situation, så ville jeg lede med lys og lygte efter
en eller anden form for teknisk kontakt for den pågældende
hjemmeside/kommune og så give dem mulighed for at komme med en ordentlig
forklaring inden de fik at høre om alle de forskellige tiltag bla.
regeringen er kommet med for at sikre åbne standarder og adgang for alle.

Jeg kunne forestille mig at det er op til de enkelte kommuner at udvikle
de pågældende systemer, så der er givetvis forskellige systemer at slås
med. For helt ærligt kan det ikke passe at vi i snart 2009 stadig ikke
kan få lov til at vælge hvilken browser vi vil bruge når vi skal
kommunikere med det offentlige... et eller andet må de vel for dælen
bruge alle de penge vi betaler i skat på.

Om ikke andet kunne det være interessant (omend måske lidt utopisk at
tro på det) at kontakte såvel indenrigsministeren, videnskabsministeren
samt Komunernes Landsforening for at høre deres holdning til at du skal
bruge en browser og dermed et system som koster penge... og hør samtidig
om du kan trække udgifterne til ny computer, Windows vista og lidt
ekstra fra i Skat på baggrund af at det er systemer du er nød til at
bruge når nu de har valgt at lave et monopolistisk system

Thomas

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-08 23:14

Ivar Madsen skrev:

> når jeg så har indtastet alt muligt på 15 sider, så stopper den, og vil
> ikke forsætte, fordi den siger at jeg ikke bruger IE og derfor ikke kan
> underskrive elektronisk.

Svindel og humbug!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-12-08 00:42

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Svindel og humbug!

Det skal måske siges, at jeg godt så det stod, inden jeg begyndte, jeg havde
bare forventet, at kunne fuldføre, og så printe ud, og skrive under med en
pen, og sende med postDK. Men det er en anden formular man skal gøre sådan
med, og så skal den ligeforbi udlejere, som skal udfylde noget som jeg
ellers selv skulle,,,

Ivar Madsen