Eeebox som linux server
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 25-12-08 19:15

Hej

Vil bare lige berette om de sidste 3-4 måneder hvor jeg har kørt med en Asus
Eeebox som hjemmeserver. Der er installeret Ubuntu 8.04 på den, og den kører
som web/mysql/postgresql/smb server, og klarer det godt, med et meget lavt
strømforbrug.

Jeg har skrevet en lille smule om den her: <http://www.ebz.dk/eeebox.php>
Hvor der også kan ses lidt billeder af den, og måling af strømforbruget.

Den kan varmt anbefales istedet for at bruge en gammel traditionel PC som
server, som jeg før har prøvet, men sådan en larmer altså bare for meget, og
bruger en hel eeenbox's indkøbspris i strøm om året.

Martin Kaltoft

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-12-08 21:46

Martin Kaltoft wrote:

> [...]
> Asus Eeebox som hjemmeserver. Der er installeret Ubuntu 8.04 på den, og
> den kører som web/mysql/postgresql/smb server, og klarer det godt, med

Den primære begrænsning for en server er at der kun kan være en 2.5"
harddisk i kabinettet, dvs. maksimalt 500 GB i skrivende stund.

Men et mini- eller nano-ITX motherboard med en strømbesparende CPU er et
godt udgangspunkt for en home server. Det har jeg selv gjort

--
Jesper Lund

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 26-12-08 16:29

> [...]
>
> Men et mini- eller nano-ITX motherboard med en strømbesparende CPU er et
> godt udgangspunkt for en home server. Det har jeg selv gjort

Det er rigtigt ja, men det kan jo udvides med en ekstern USB-disk, men så
ryger lidt af ideen med det..

Men de 80gb min kommer med er faktisk rigeligt til mit forbrug ind til
videre, til det jeg anvender den til er det eneste der kan få problemer med
pladsen at jeg bruger den til at hente torrents ned med, men som sagt har
det ikke været noget problem ind til videre, jeg plejer at overføre dem til
en anden computer når de er hentet ned...

Martin Kaltoft

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-12-08 19:11

Martin Kaltoft wrote:

> Jeg har skrevet en lille smule om den her: <http://www.ebz.dk/eeebox.php>
> Hvor der også kan ses lidt billeder af den, og måling af strømforbruget.

Jeg har et forbrug på 63W inkl. UPS. Disken er server-grade og CPU'en er
dual core.

> Den kan varmt anbefales istedet for at bruge en gammel traditionel PC som

Jeg indkøbte nyt traditionelt hardware efter kriterier om stabilitet,
energieffektivitet og regnekraft.

Til en lille legeserver er en Eee sikkert ganske fin, men hvis det
_skal_ virke hver dag, året rundt, så skal der altså mere til.

> bruger en hel eeenbox's indkøbspris i strøm om året.

Er en Eee så billig?

Jesper Poulsen

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 30-12-08 22:24

> Jeg har et forbrug på 63W inkl. UPS. Disken er server-grade og CPU'en er
> dual core.

Jeg var så ikke klar over at forbruget på en moderne PC var så lavt, men jeg
mener da stadig ikke det er unormalt for en ældre udtjent PC at have et
strømforbrug på 100-150W ? Men din bruger jo stadig 3 gange så meget strøm
som en Eee, det bliver jo alligevel til nogle kr. om året...

> Til en lille legeserver er en Eee sikkert ganske fin, men hvis det
> _skal_ virke hver dag, året rundt, så skal der altså mere til.

Det har jeg vidst aldrig benægtet, men det _skal_ normalt ikke virke hver
dag med en hjemmeserver, det kræver mit behov ihvertfald ikke, jeg går ud
fra at den virker hver dag, men der sker ikke det store hvis den bryder ned
en gang imellem.

Og det var da bestemt heller ikke pointen med min lille skrivelse, at
overbevise folk om at en Eee kan erstatte enhver server.

> Er en Eee så billig?

Tjah, jeg mener jeg gav 1900,- for den i ekspert. Den kan muligvis fås
billigere nu...

Martin Kaltoft

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-12-08 13:13

Martin Kaltoft wrote:

> strømforbrug på 100-150W ? Men din bruger jo stadig 3 gange så meget strøm
> som en Eee, det bliver jo alligevel til nogle kr. om året...

Min har også langt mere regnekraft i baghånden. Desuden er der
batteribackup med transientbeskyttelse og en disk der kan holde til at
være konstant tændt i årevis...

Jeg stiller større krav til mit hjemmehardware end du gør, kan jeg se.
Selv min stationær er opbygget til at kunne køre i døgndrift (hvilket
den også gør)

Den bruger 99W i idle med 3 diske under Linux og 130W i idle under
Windows XP. XP kører en skrabet 2D-brugerflade og Linux kører Compiz
Fusion med hardwareacceleret OpenGL. Windows er til at grine af

> Tjah, jeg mener jeg gav 1900,- for den i ekspert. Den kan muligvis fås
> billigere nu...

Jesper Poulsen

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 31-12-08 14:12

> Min har også langt mere regnekraft i baghånden. Desuden er der
> batteribackup med transientbeskyttelse og en disk der kan holde til at
> være konstant tændt i årevis...

Ja, men hvis man ikke har brug for den regnekraft er det jo åndssvagt at
købe sådan en maskine, på min hjemmeserver er CPUen idle 99% af tiden..

> Selv min stationær er opbygget til at kunne køre i døgndrift (hvilket

> Den bruger 99W i idle med 3 diske under Linux og 130W i idle under

Så får du dæleme da også varmet lokalet op, og det må da absolut også kunne
mærkes på strømregningen. Men du har tydeligvis også nogle helt andre behov
end jeg har...

Martin Kaltoft

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-09 00:13

Martin Kaltoft wrote:

> Ja, men hvis man ikke har brug for den regnekraft er det jo åndssvagt at
> købe sådan en maskine, på min hjemmeserver er CPUen idle 99% af tiden..

Den var bla. indkøbt til at skulle køre noget ERP. Det er stadig planen
med den.

> Så får du dæleme da også varmet lokalet op, og det må da absolut også kunne

Det er ikke galt.

> mærkes på strømregningen. Men du har tydeligvis også nogle helt andre behov
> end jeg har...

Jeg har planer om at udskifte 2 datadiske med 1 - det vil give en
besparelse på 10-15W.

Mit behov for PC er at jeg kan nøjes med én maskine, som så skal klare
dagligdagen i Linux og gamertiden i XP. Desuden skal den være både
mekanisk og elektrisk stabil. Jeg er feks. meget afhængig af netbank, da
jeg bor 300km fra min bank. Alt sådan noget skal regnes med ind ved valg
af hardware. Serveren håndterer mit mail via IMAP, samtidig med at den
hoster 4 domæner.

Jeg kan faktisk klare mig med 2 maskiner. Jeg har ingen bærbar og ingen
netbook. Jeg har ikke noget at bruge dem til.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 31-12-08 14:55

On Wed, 31 Dec 2008 14:12:12 +0100, Martin Kaltoft wrote:

> [...]
>
> Så får du dæleme da også varmet lokalet op, og det må da absolut også
> kunne mærkes på strømregningen. Men du har tydeligvis også nogle helt

Hvad har du egentlig gjort mht. skærm? Kører den hovedløst? (Går det godt
når der skal installeres/opgraderes?) Og hvordan bruger du wireless - som
accesspoint?

(Jeg har p.t. en helvedesmaskine af en dual Opteron som egentlig kun står
tændt pga. bittesmå serveropgaver.)