Instal af linux og windows på samme disk.
Fra : sls \(2770\)

Dato : 23-12-08 13:46

Hej NG

Harddisken på min linux/windows maskine er lige stået af og jeg skal have
installeret skidtet igen

Det er et par år siden jeg fik det installeret og der fik jeg hjælp, men kan
ikke få fat på min linux ven lige for tiden :-/

Så vidt jeg husker oprettede jeg en partition på 100MB til bootdimsen
og så en partition til windows og en til linux.

Men jeg kan ikke huske rækkefølgen, kan i hjælpe med det?

Jeg har en XP, men overvejer at skifte den ud med vista, og linux bliver
fedora.

Mvh Sid

Fra : sls \(2770\)

Dato : 23-12-08 13:57

"sls (2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i meddelelsen
> fedora.

Eller hvis I kan anbefale en linux der er let at bruge..?
Skal bruge til en Counter Strike server..

Mvh Sid

Fra : jk

Dato : 23-12-08 13:59

On Tue, 23 Dec 2008 13:45:59 +0100, "sls \(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

> [...]
>
>Men jeg kan ikke huske rækkefølgen, kan i hjælpe med det?
>
>Jeg har en XP, men overvejer at skifte den ud med vista, og linux bliver

Det er ikke svært. Men som hovedregel skal du installere windows
først. Jeg kan da ikke tilråde Vista !
Der findes jo windows XP CD med slipstreamed SP3 og IE7 (man kan selv
lave dem med NLite).

Kender du partition magic ? Med dette windows program (kan være til
linux også) er det nemt at skabe upartitioneret plads til Linux,
f.eks. 20 Gbyte. Så booter du bare på en fedora CD (som du laver udfra
downloaded iso fil m. f.eks. Nero), og installationen skulle gerne ske
automatisk. Så laver fedora en bootmanager, hvor du også kan vælge
windows. Det er dette windows ikke laver, hvis den installeres sidst.

Men sådan en bootmanager er lidt sårbar. Du kan også bare installere
fedora på en usb2 harddisk. Så har du 2 helt uafhængige enheder. Mit
bundkort har en e-sata port. Det er hurtigere end usb2, og det bruger
jeg derfor. Jeg har linux, xp og vista at vælge imellem.

mvh

John

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-12-08 19:12

jk wrote:

> [...]
>
> Kender du partition magic ? Med dette windows program (kan være til
> linux også) er det nemt at skabe upartitioneret plads til Linux, f.eks.

Personligt synes jeg at det er nemmere at lade Linux installeren
partitionere disken. Det gør Ubuntu som standard med GParted. Man skal
blot huske at køre "chkdsk" fra Windows XP i "repair mode". Så vidt jeg
husker gør WinXP det automatisk.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-12-08 20:46

sls \(2770\) wrote:

> Forstår ikke lige hvad du mener med "chkdsk" fra Windows? Skal jeg køre
> chkdsk efter jeg har installeret linux? GÃ¥r den da ind og laver noget
> ved windows?

Det sker automatisk når du rebooter til Windows. Sådan var det i hvert
fald da jeg installerede Ubuntu og lod GParted ændre størrelsen på min
NTFS partition. Der bliver ikke lavet "noget" ved Windows, men det mener
Windows..

--
Jesper Lund