Mac adresse ?? på en Linux maskine
Fra : Uffe Jensen

Dato : 18-12-08 17:41

hej
Jeg har anskaffet mig en Acer-Aspire-one med Linux på, og alt virker som det
skal.
Men jeg kan ikke finde dens Mac-adresse. Eller rettet salt, jeg ved ikke
hvordan jeg finder den.
Jeg er nemlig helt ny i Linux.
Der skulle vel ikke være en venlig sjæl, der kan forklare det "helt ned på
jorden"
På forhånd tak
Uffe

Fra : Søren Ager

Dato : 18-12-08 18:49

On 2008-12-18 17:40, Uffe Jensen wrote:

> Der skulle vel ikke være en venlig sjæl, der kan forklare det "helt ned
> på jorden"

Start en terminal og skriv ifconfig

--

Hilsen
Søren

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-12-08 18:59

On Thu, 18 Dec 2008 17:40:42 +0100, Uffe wrote:

> Men jeg kan ikke finde dens Mac-adresse. Eller rettet salt, jeg ved
> ikke hvordan jeg finder den.

Du kan normalt se den med kommandoen "/sbin/ifconfig"; f.eks.:

$ /sbin/ifconfig | grep HWaddr
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:22:15:d9:8c:40
$

Mvh.

Adam

--
"We get our thursdays from a banana." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk