Fra Vistas til Linux
Fra : Rune Jensen

Dato : 15-12-08 20:17

Hej, gruppe.

Jeg har nu haft windows Vista i et par uger, derfor leder jeg efter et
alternativ. En af mulighederne er naturligvis Linux.

Jeg kan forstå, at der er nogle ting at tage højde for inden man går i
gang. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber en
behjertet sjæl kan besvare:

- Der er flere versioner af Linux, så vidt jeg kan se - hvilken vil i
anbefale en fuldstændig nybegynder?

- Er der en nem måde at se, om min Extensa 6220 notebook kan køre
Linux - her drivere, f.eks. jeg tænker på?

MVH
Rune Jensen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 16-12-08 06:48

Ubuntu => http://www.ubuntu.com/

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : none

Dato : 16-12-08 06:55

Rune Jensen wrote:
> [...]
> anbefale en fuldstændig nybegynder?
>
> - Er der en nem måde at se, om min Extensa 6220 notebook kan køre
> Linux - her drivere, f.eks. jeg tænker på?

Hej

Ved ikke hvilken er bedst for begynder, syntes selv at ubuntu er nem at
gå til.

du kan prøve diverse live cd'er fra både ubuntu og andre, uden at slette
noget.

http://www.livecdlist.com/

--
thomas

Fra : SV-e

Dato : 16-12-08 07:07

Rune Jensen wrote:
> [...]
> anbefale en fuldstændig nybegynder?
>
> - Er der en nem måde at se, om min Extensa 6220 notebook kan køre
> Linux - her drivere, f.eks. jeg tænker på?

Hej Rune

Hvis du er total begynder kan du måske få lidt hjælp til at komme i gang
her:
www.linuxin.dk

Fra : lejf jessen

Dato : 16-12-08 10:33

Rune Jensen skrev:
> [...]
> anbefale en fuldstændig nybegynder?
>
> - Er der en nem måde at se, om min Extensa 6220 notebook kan køre
> Linux - her drivere, f.eks. jeg tænker på?

Hej Rune!

Jeg ville begynde med at gå ind på siden, http://www.ubuntulinux.org/,
og der downloade en ubuntu udgave.
Det er den dist, der er mest velegnet for begyndere, men det betyder
ikke, at den er dårligere ! Den er blot lettere at installere og sætte op.
Dertil har ubuntu det bedste community, og et fantastisk forum, på
dansk, på adressen: http://www.ubuntudanmark.dk/ , brug denne side som
din startside, -så kører det for dig

Mvh.

Lejf

Fra : jk

Dato : 16-12-08 13:30

On Mon, 15 Dec 2008 19:17:06 -0800 (PST), Rune Jensen
<runeofdenmark@gmail.com> wrote:

>- Er der en nem måde at se, om min Extensa 6220 notebook kan køre
>Linux - her drivere, f.eks. jeg tænker på?

Det er ikke så nemt at google sig frem til hvilken hardware sådan en
acer har, og man kan vist heller ikke finde det på acer.dk, da det er
en udgået model.

men den virker meget linux-kompatibel: Intel G3100 grafik og Intel
dual-core. Den har ikke 11n trådløs, men 11g. Hvis den har intel chip
i den trådløse del, tror jeg, at linux vil køre glat.

En af de bedste live CD'er er efter min mening: Mandriva One 2009.
Vælg Gnome, KDE eller XFCE her (int er international):

http://www.mandriva.com/en/download
Xfce:
ftp://carroll.cac.psu.edu/pub/linux/distributions/mandrivalinux/devel/iso/contrib/2009.0/

brænd iso fil på en CD, og boot på den og test. På første boot-billede
trykker du F2 og vælger dansk tastatur. resten skulle gå af sig selv.

(Xfce er en hurtigere desktop velegnet til en sløvere bærbar).

mvh

John

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-12-08 05:53

On 16 Dec., 13:29, jk <johnknuhtse...@Mail.dk> wrote:

> Det er ikke så nemt at google sig frem til hvilken hardware sådan en
> acer har, og man kan vist heller ikke finde det på acer.dk, da det er
> en udgået model.

Det var jeg næsten klar over, den er - prisen taget i betragtning;)

Og nej, jeg har forsøgt mig på Acers hjemmeside, men den er ikke sådan
lige at gå til.

> men den virker meget linux-kompatibel: Intel G3100 grafik og Intel
> dual-core. Den har ikke 11n trådløs, men 11g. Hvis den har intel chip
> i den trådløse del, tror jeg, at linux vil køre glat.

Det vil jeg lige undersøge

> [...]
> trykker du F2 og vælger dansk tastatur. resten skulle gå af sig selv.
>
> (Xfce er en hurtigere desktop velegnet til en sløvere bærbar).

Live CD menes, at den kan køres direkte, ikk?

Nå, jeg har jo en del at lave, når jeg kommer hjem, kan jeg se.

Jeg har iøvrigt ikke noget imod at skulle konfigurere her og der,
altså i selve opsætningen, et par timer eller mere er intet imod hvad
der skal bruges på Vista - hvad der er vigtigt er, at det er et
egentligt grafisk styresystem. Sådan at det kører, når først det er
sat op, for der har jeg ikke så meget tid til at rode med
indstillinger.

Tak for svaret.

MVH
Rune Jensen

Fra : oz4wh

Dato : 16-12-08 06:28

On 16 Dec., 04:17, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:
> [...]
> anbefale en fuldstændig nybegynder?
>
> - Er der en nem måde at se, om min Extensa 6220 notebook kan køre
> Linux - her drivere, f.eks. jeg tænker på?

Hej Rune

Jeg kan anbefale PCLinuxOS. Jeg hr brugt den i 3 år. To andre er SIDUX
og PuppyLinux. De er alle 3 lette at bruge og kan eventuelt køre på
samme harddisk.

Ole ~ OZ4WH

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 16-12-08 16:14

Den Tue, 16 Dec 2008 05:28:03 -0800 skrev oz4wh:

> [...]
>
> Jeg kan anbefale PCLinuxOS. Jeg hr brugt den i 3 år. To andre er SIDUX
> og PuppyLinux. De er alle 3 lette at bruge og kan eventuelt køre på

Eller keldix fra keldix.com, det er en dansk udgave af pclinuxos, med
nogen flere programmer på, som også kan vise dr.dk uden ekstra
anstrengelser. pclinuxos/keldix bygger på mandriva så der er mange
grafiske programmer til nem administration af systemet.
jeg er bagmanden for keldix.

Hilsen
keld