MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Meget begrænset konto i XP?
Fra : Morten

Dato : 25-12-08 15:42

Jeg vil gerne oprette en meget begrænset konto i Win XP, så jeg trygt kan
overlade maskinen uden opsyn til min datter på 5 år.

Hun er ret glad for at spille, og klikker lystigt med musen på alt hvad hun
ser - og jeg er ikke ret glad for at hun åbner Outlook mv.

Jeg har forsøgt mig med en gæstekonto, men den tillader adgang til alle
programmer mv. via Start/Alle programmer. Desuden lå der adskillige
genvejsikoner på skrivebordet, og dem kunne jeg ikke slette, da jeg jo ikke
er administrator under gæstekontoen.

Hvordan sætter man en konto op med de muligheder (eller mangel på samme),
man selv finder nødvendige? Kræver det et yderligere program?

I bund og grund skal hun blot have sit eget skrivebord, hvor der er genveje
til installerede spil - og derudover skal hun kun have mulighed for at
slukke for maskinen.

Det er muligt, der findes beskrivelser af løsninger på nettet, men jeg har
måske brugt de forkerte søgeord.

Styresystemet er Win XP SP3.

Mvh.
Morten

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-12-08 16:27

Morten skrev:

>Jeg vil gerne oprette en meget begrænset konto i Win XP, så jeg trygt kan
>overlade maskinen uden opsyn til min datter på 5 år.

måske SteadyState kan bruges
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/sharedaccess/default.mspx

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 25-12-08 18:01

Morten skrev:

>Jeg vil gerne oprette en meget begrænset konto i Win XP, så jeg trygt kan
>overlade maskinen uden opsyn til min datter på 5 år.

Så opret en brugerkonto til hende.

>Hun er ret glad for at spille, og klikker lystigt med musen på alt hvad hun
>ser - og jeg er ikke ret glad for at hun åbner Outlook mv.

Hallo.
På hendes egen brugerkonto får hun også sin egen Outlook Express og
har ikke adgang til din Outlook.

> [...]
>programmer mv. via Start/Alle programmer. Desuden lå der adskillige
>genvejsikoner på skrivebordet, og dem kunne jeg ikke slette, da jeg jo ikke

Lav en brugerkonto til ungen og slap af.
START/kontrolpanel/brugerkonti

>Hvordan sætter man en konto op med de muligheder (eller mangel på samme),
>man selv finder nødvendige? Kræver det et yderligere program?

Nej, det krøver absolut ikke andet, end at du bare skal gøre det.

>I bund og grund skal hun blot have sit eget skrivebord, hvor der er genveje
>til installerede spil - og derudover skal hun kun have mulighed for at
>slukke for maskinen.

Netop.

>Det er muligt, der findes beskrivelser af løsninger på nettet, men jeg har
>måske brugt de forkerte søgeord.

Det er totalt enkelt at oprette. Det kræver ikke nogen yderligere
forklaring.
START/kontrolpanel/brugerkonti

Hilsen emj

Fra : Bo L

Dato : 25-12-08 22:59

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse
> [...]

Kontrolpanel brugerkonti aktiver gæstekontoen. Den er meget begrænset

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-12-08 23:20

Morten skrev:

> så jeg trygt kan overlade maskinen uden opsyn
> til min datter på 5 år.

I vores familje får ungerne deres egen pc når de
fylder 4 år

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 25-12-08 23:38

Allan Vebel skrev:

>I vores familje får ungerne deres egen pc når de
>fylder 4 år

Det er da heller ikke spor for tidligt.
Her starter de oplæring i 10 mdrs. alderen og når de er 4 år er de
forlængst blevet habile og selvstændige brugere.

Hilsen emj

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-12-08 01:37

emjeppesen skrev:

> Det er da heller ikke spor for tidligt.

Jamen, det må så være svaret, Morten, køb en ny
pc til din datter - det er den bedste måde at holde
din egen intakt

Husk at tage en Ghost af installationen, så det er
nemt at geninstallere - det vil du blive glad for i
længden - især med den aldersgruppe.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-12-08 21:38

Morten:

<snip>

> Styresystemet er Win XP SP3.

Home? Pro?

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Morten

Dato : 28-12-08 00:30

> Home? Pro?

Det er pro.

Jeg knokler pt. lidt med Steady State, der har nogle rigtig gode funktioner,
men hvis du har en hurtigere løsning, er den meget velkommen

Mvh.
Morten