Aktivitet på harddisk
Fra : Finn

Dato : 29-12-08 16:52

Harddisken på min pc er meget aktiv - mere end jeg syntes den burde.
Når pc'en bare står og laver ingeting så lyser HDD lampen alligevel
jævnligt (interval på ca 1-2 sekunder).
Hvordan finder jeg nemmest ud af hvad det er der får harddisken til
hele tiden at køre?

Mvh
Finn

Fra : Studo

Dato : 30-12-08 05:57

Den Mon, 29 Dec 2008 15:51:57 -0800 skrev Finn:

> r jeg nemmest ud af hvad det er der får harddisken til hele tiden at kø

Windows...

Start med den stribe af programmer du har kørende i "baggrunden" altså
nede i taskbar. Sluk dem en ad gangen, og du har en løsning.

Ellers er buddet, desktopindeksering (ala GoogleDesktop), antivirus,
torrent, mail eller andet program der lige ringer ud en gang i mellem.

Noget helt andet: Hvad er din forventning om HD-aktivitet? Hvornår skulle
den ikke spinne?

Fra : jk

Dato : 30-12-08 09:13

On Mon, 29 Dec 2008 15:51:57 -0800 (PST), Finn
<pulterkammer@gmail.com> wrote:

> [...]
>jævnligt (interval på ca 1-2 sekunder).
>Hvordan finder jeg nemmest ud af hvad det er der får harddisken til

Vista ?

Indeksering er det vel så. Det kan slås fra.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 11:59

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i meddelelsen
> On Mon, 29 Dec 2008 15:51:57 -0800 (PST), Finn
>
> Vista ?
>
> Indeksering er det vel så. Det kan slås fra.
>
> mvh
>
> John

Hvordan slår man det fra i Vista?

/Bent

Fra : jk

Dato : 30-12-08 12:39

On Tue, 30 Dec 2008 11:58:39 +0100, "Bent Eriksen"
<bbe[AT]tdcadsl[DOT]dk> wrote:

>"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i meddelelsen

>Hvordan slår man det fra i Vista?

Man bruger google og der kommer tonsvis af anvisninger.

indexing off vista

Een af dem:

http://www.videohelp.com/forum/archive/how-to-turn-off-file-indexing-in-vista-t333166.html

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-08 02:13

> On Tue, 30 Dec 2008 11:58:39 +0100, "Bent Eriksen"
>
> Man bruger google og der kommer tonsvis af anvisninger.

> [...]

Takker.

/Bent

Fra : inis

Dato : 30-12-08 11:05

på de fleste harddiske af nyere dato,
foregår en rekalibrering, det vil sige at
læse-skrivehovedet flytter sig, således at det
ikke står på samme sted på skiven hele tiden.
således er det på mine diske (SCSI) men det er
rimeligvis det samme for ATA-diske.
//inis

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-08 11:25

Jeg har set lign. på min stationære og min bærbare.
Dvs. hdd-lampen gir' et blink med nøjagtig 1 sek. interval.
Dog kun periodisk.

Kan nogle forklare, hvorfor min router samt kabelmodem
står og blinker lystigt konstant selv med PC'en slukket ?

Hvad kommunikerer de om ??

Fra : Stig Johansen

Dato : 31-12-08 06:24

"Eque" <-> wrote:

> Kan nogle forklare, hvorfor min router samt kabelmodem
> står og blinker lystigt konstant selv med PC'en slukket ?
>
> Hvad kommunikerer de om ??

Der er netværkspakker, der gerne vil ind til dig.
Det kan være alt muligt - bot'er, orme osv.

Hvis du sidder på et fælles subnet, som jeg f.eks gør hos fullrate, kan der
også være en del 'støj' fra PC'ere der forsøger at finde tilstødende
netværk.

Stig Johansen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-12-08 18:10

inis wrote:

> rimeligvis det samme for ATA-diske.

Jeg har 4 (S)ATA-diske af nyere dato og ikke én af dem rekalibrerer. De
3 af diskene er server-grade diske der kører i døgndrift.

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 31-12-08 08:38

inis wrote:
> på de fleste harddiske af nyere dato,
> foregår en rekalibrering, det vil sige at
> læse-skrivehovedet flytter sig, således at det
> ikke står på samme sted på skiven hele tiden.

Der findes desværre også harddiske med fejl i firmwaren, som står og
rekalibrerer med få sekunders mellemrum.
Dermed ikke sagt, at dét er problemet som Finn oplever; det kan sagtens
bare være et program som skriver til disken forholdsvis tit.

> således er det på mine diske (SCSI) men det er
> rimeligvis det samme for ATA-diske.

Det er en antagelse.
Væn dig hellere til kun at skrive om ting du har erfaring med.

Fra : Finn

Dato : 30-12-08 04:27

On 30 Dec., 05:56, Studo <rekval...@googlepost.kom> wrote:
> Windows...
Sorry ja XP

> [...]
> torrent, mail eller andet program der lige ringer ud en gang i mellem.
>
> Noget helt andet: Hvad er din forventning om HD-aktivitet? Hvornår skulle
Det har bare været sådan engang at når jeg ikke gjorde noget aktivt så
gjorde pc'en heller ikke

Men det er nok som du/I skriver et program der hele tiden ligger og
aktivere HD'en. Jeg troede bare der var et lille program der kunne
vise hvad det var. Men jeg går i gang med detektivarbejdet - om ikke
andet så for nysgerrigheden skyld

Mvh
*Finn

Fra : Niels Kruse

Dato : 01-01-09 10:23

Finn skrev:
> [...]
> jævnligt (interval på ca 1-2 sekunder).
> Hvordan finder jeg nemmest ud af hvad det er der får harddisken til

Hvis det er Vista Home Premium du har kan du prøve at kigge på:

Jobliste - Ydeevne - Ressourceovervågning - Disk

mvh Niels

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-01-09 22:34

Niels Kruse wrote:

> Hvis det er Vista Home Premium du har kan du prøve at kigge på:

Læs lige Finn's indlæg fra den 30/12-08, kl. 12:27.

Jesper Poulsen