Zackenberg
Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 28-12-08 19:17

I Nordøstgrønland befinder sig en forskningsstation Zackenberg. Den har
tilsyneladende navn efter det distrikt den ligger i.
Mange af distrikterne i Grønland har navn efter opdagelsesrejsende,
kongelige o.l. (Peary Land, Kronprins Christian Land m.v.).

Hvem (eller hvad?) har Zackenberg navn efter?

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Fra : Max

Dato : 28-12-08 19:40

Hej Poul

> Hvem (eller hvad?) har Zackenberg navn efter?

Har du læst her ?

http://www.zackenberg.dk/sw12769.asp

--
Mvh Max

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 28-12-08 20:26

> http://www.zackenberg.dk/sw12769.asp

Ja.

Fra : birgitte lund

Dato : 28-12-08 19:55

Poul E. Jørgensen wrote:
> [...]
> kongelige o.l. (Peary Land, Kronprins Christian Land m.v.).
>
> Hvem (eller hvad?) har Zackenberg navn efter?

Er det ikke muligt, at Zackenberg bare er navnet på bjerget.
Det tyske Zackenfels m. betyder en takket klippe.

--
Venlig hilsen
Birgitte

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 28-12-08 20:27

"birgitte lund" <xxx@oncable.dk> skrev i meddelelsen
> Er det ikke muligt, at Zackenberg bare er navnet på bjerget.
> Det tyske Zackenfels m. betyder en takket klippe.

Herluf Holdt har noget tilsvarende.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-12-08 20:12

Poul E. Jørgensen skrev:

> [...]
> opdagelsesrejsende, kongelige o.l. (Peary Land, Kronprins
> Christian Land m.v.).
> Hvem (eller hvad?) har Zackenberg navn efter?

Zackenberg er et bjerg med en karakteristisk takket
profil. Jeg tror at de tyske ekspeditionsfolk, som har
navngivet mange steder i området i 1800-tallet, har
navngivet det efter udseendet. Andre steder er opkaldt
efter personer, såvel engelske som tyske m.fl.

Fx Clavering Ø - efter kaptajn Douglas Charles Clavering,
som kom dertil i 1823 og faktisk mødte nogle eskimoer.

Længere nordpå, nær Danmarkshavn ligger et fjeld,
som hedder "Teufelkap". Hvis man ser det, skulle man
ikke være i tvivl om hvorfor.

--
Herluf :·)

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 28-12-08 20:26

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> navngivet det efter udseendet. Andre steder er opkaldt
> efter personer, såvel engelske som tyske m.fl.

Det er selvfølgelig en mulighed.
Jeg har tilsvarende fundet et Zackenberg i Namibia, se
http://www.traveljournals.net/explore/namibia/map/m3560471/zackenberg.html
Namibia var jo indtil 1. Verdenskrig Tysk Sydvestafrika.

Fra : Max

Dato : 28-12-08 21:52

Hej Poul

> Jeg har tilsvarende fundet et Zackenberg i Namibia, se

I grønland ligger Zackenberg vidst ved Tyrolerfjorden,
så det lugter lidt af tyske stednavne.

--
Mvh Max

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 28-12-08 22:51

> I grønland ligger Zackenberg vidst ved Tyrolerfjorden,
> så det lugter lidt af tyske stednavne.

Så hjalp det. Takket være Tyrolerfjorden fandt jeg Zackenbergs præcise
beliggenhed, citat:
"I 1997 åbnede denne nye forskningsstation. Den ligger 25 km nordvest for
Daneborg på nordsiden af Young Sund - Tyrolerfjord i det nordøstlige
Grønland på positionen 74gr 28`N / 20gr 33`W."

Jeg har også fået en mail fra en af videnskabsmændene der arbejder der. Han
siger tilsvarende at bjerget Zackenberg, der faktisk er meget takket, fik
dette navn af Den Anden Tyske Nordpolekspedition (1869-70). Takkerne kan
også ses på billedet her http://www.zackenberg.dk/sw12769.asp

Findes der mon ikke et ordenligt Grønlandskort på nettet?

Fra : Max

Dato : 28-12-08 23:25

Hej Poul

> Findes der mon ikke et ordenligt Grønlandskort på nettet?

Gå ind på Google Maps og søg på Daneborg, Zackenberg
stationen ligger 20 km længere inde på den nordlige side
af fjorden.

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-12-08 10:42

Poul E. Jørgensen skrev:

> Findes der mon ikke et ordenligt Grønlandskort på nettet?

Jeg har ledt og ledt, men ikke fundet ret meget. I de
mange bøger jeg har om Nordøstgrønland, er der gode
detaljerede kort bagi. Her er et link, hvor der godt halvt
nede på siden er et nogenlunde rimeligt kort over området
med Daneborg og Zackenberg:

http://www.x-sirius.dk/nanok2005.html

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-12-08 22:56

Poul E. Jørgensen skrev:

> Det er selvfølgelig en mulighed.

Ja.
Jeg har lige fundet frem til et kapitel i Elmar Drastrups bog
"Blandt danske og norske Fangstmænd i Nordøstgrønland",
(Gyldendal, 1932): "I Hytten ved det takkede Bjerg".
Der er endda et fotografi som er taget helt oppe ved den
takkede bjergtop.

--
Herluf :·)