solpletter
Fra : Klaus Andersen

Dato : 24-12-08 12:49

Hej

På et tidspunkt havde jeg et link til en hjemmeside hvor man kunne se
soldata såsom solpletter og hvor stærk solens styrke er etc.

Der var også sammenligningsgrafer med tidligere sol-cycler hvor antal
solpletter, flares, solstyrke og meget mere blev sammenlignet.

Kender nogen denne eller en lignende hjemmeside, hvor man sammenligner disse
data, og vil i sende mig et eller flere links, så vil jeg være meget
taknemmelig.

Mvh

KA

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-12-08 14:43

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev
> På et tidspunkt havde jeg et link til en hjemmeside hvor man kunne se
> soldata såsom solpletter og hvor stærk solens styrke er etc.

Googl under sun today, der er f.eks.
http://sohowww.nascom.nasa.gov/data/realtime-images.html

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus Andersen

Dato : 24-12-08 15:32

> Googl under sun today, der er f.eks.
> http://sohowww.nascom.nasa.gov/data/realtime-images.html

Tak Preben

Jeg kender siden, og den er interessant, men det er ikke helt det jeg søger
eller også er jeg ikke dygtig nok til at bruge den.

Det jeg søger er sammenligninger af solaktivitet over længere tid (min.100
år), altså mange sol-cykler, og helst nogle let forståelige tabeller eller
grafer.

Mvh

KA

Fra : Max

Dato : 24-12-08 15:40

Hej Klaus

http://www.solen.info/solar/

--
Mvh Max

Fra : Klaus Andersen

Dato : 24-12-08 15:55

> http://www.solen.info/solar/

Ikke den side jeg ikke kan finde, men her er noget af det jeg søger - tak

Mvh

KA

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-12-08 10:12

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kender nogen denne eller en lignende hjemmeside, hvor man sammenligner
> disse data, og vil i sende mig et eller flere links, så vil jeg være meget

Nedenstående er sikkert ikke lige, hvad du ønsker, men der er en del
henvisninger til lignende sider som måske kan lede dig på sporet:

http://www.forskning.no/artikler/2008/september/196440
http://www.dsri.dk/~jopp/Sol.pdf
http://www.lund.irf.se/HeliosHome/sol_klimat40303.ppt#461,8,Lund%20under%20medeltiden%20och%20Maunder%20minimum
http://www.spacecenter.dk/~jopp/
http://www.tu.no/natur/article142305.ece

Per A. Hansen

Fra : Klaus Andersen

Dato : 26-12-08 20:01

"Per A. Hansen" <xperhansen@energimail.dk> skrev i en meddelelse
> Nedenstående er sikkert ikke lige, hvad du ønsker, men der er en del
> henvisninger til lignende sider som måske kan lede dig på sporet:

> [...]

Tak

Mvh

KA

Fra : Bo Warming

Dato : 31-12-08 04:02

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> "Per A. Hansen" <xperhansen@energimail.dk> skrev i en meddelelse

Kan solpletter o lign forklare al klimavariation ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-12-08 08:46

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>>> http://www.spacecenter.dk/~jopp/
>
> Kan solpletter o lign forklare al klimavariation ?

Det meste kan de godt - bortset fra at man ikke kan forklare hvorfor
solpletterne har den cyclus de har. De 11 år er muligvis resonans med
Jupiter. Maunder cyclen fører os nu rask mod en lille istid - så vil det nok
være godt med lidt drivhusgas.
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_cycle

Mvh
Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-12-08 12:51

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev

> [...]
> solpletterne har den cyclus de har. De 11 år er muligvis resonans med
> Jupiter. Maunder cyclen fører os nu rask mod en lille istid - så vil det

Jeg er også ret så overbevist om, at vi om få år får CO2-præmier og høj skat
på atomenergi.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen