Elektronisk glas
Fra : Monie Jacobsen

Dato : 13-12-08 13:43

Er det mulig, at lave nogle eksperimenter med det materiale, der med
spænding ON/OFF ændres glasset gennemsigtighed?

Se herunder:

SGG PRIVA-LITE

http://www.privalite.com/

Menu: Compositions
Her viser det nederste billede
SGG PRIVA-LITE
Mirror application SGG
Virkemåde: Som ved ingen spænding (OFF) er gennemsigtig og ved
spænding (ON) bliver ugennemsigtig.

Har du et forslag til hvordan jeg kan lave et/nogle forsøg med
materialet, der kan gøre som ovenstående?

Hvilken materiale skal der bruges?
Og hvor dan skal forsøges fortages?

Med venlig hilsen
Monie

Fra : JB

Dato : 13-12-08 14:23

"Monie Jacobsen (slet 8NBTP)" <mjs@8NBTPnypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spænding (ON) bliver ugennemsigtig.
>
> Har du et forslag til hvordan jeg kan lave et/nogle forsøg med
> materialet, der kan gøre som ovenstående?

Det er flydende krystaller der bliver brugt, de ligger mellem 2 ledende
polariserede glasplader. Man bruger det eksempelvis i svejsehjelme der
automatisk blænder ned når der svejses. Jeg købte en hos Harald-nyborg til
omkring 430kr

Mvh
JB

Fra : Ivar

Dato : 13-12-08 16:37

JB skrev:

> Det er flydende krystaller der bliver brugt, de ligger mellem 2 ledende
> polariserede glasplader.

Man kan efterligne, det der sker, hvis man har to "glas" fra
nogle Polaroid solbriller. Hvis man holder de to glas over
hinanden og drejer det ene langsomt 90 grader, vil man kunne
regulere mængden af lys der trænger igennem.

Et Polaroid glas tillader kun at der kommer lys med en
polaritet igennem. Fx lodret kommer igennem, mens der bliver
blokeret for vandret. Ved at holde dem 90 grader forskudt,
blokerer de sammenlagt for det hele.

De flydende krystaller i et LCD fungerer på samme måde.
Afhængig af påtrykt spænding tillader de kun vandret eller
lodret polariseret lys at komme igennem. Foran displayet
er et Polaroid filter, så der kan blokeres for lyset.
Man kan teste funktionen ved at dreje filteret 90 grader
på en lommeregner, så vil tallene være lyse på mørk
baggrund, hvis det originalt var omvendt.

Teknikken bruges også som nævnt i svejsehjælme samt i
blændfrie bakspejle i biler.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 13-12-08 16:45

JB <nospam@nospam.dk> skrev:

>"Monie Jacobsen (slet 8NBTP)"
> [...]

Hej JB
Ok med det er flydende krystalle.
jeg har et 14m2 solfanger, der om sommeren giver
for megt varme
og derfor tænkte jeg, om det ikke var en god ide,
med elektronisk glas, der så via en solcelle og
en føler i varme-vands-beholderen, der kunne tænde
eller slukke for solfangerne.

Derfor, uden erfaring, har jeg spørgsmålet om man
selv kunne lave dette?

Mvh
Monie

Fra : Ivar

Dato : 13-12-08 17:14

Monie Jacobsen skrev:

> og derfor tænkte jeg, om det ikke var en god ide,
> med elektronisk glas,

Det er det nok ikke af flere årsager. For det første
vil et sådan filter blot selv optage varmen, så er man stortset lige
vidt. For det andet vil det sænke virkningsgraden, for det tredie
vil det være dyrt.

Sænk vandgennemstrømningen eller find en anden løsning.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Brian H

Dato : 13-12-08 21:09

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Sænk vandgennemstrømningen eller find en anden løsning.

Den laver for meget varme og du vil sænke vandgennemstrømningen - er det
smart?

Fra : Ivar

Dato : 14-12-08 00:35

Brian H skrev:

> Den laver for meget varme og du vil sænke vandgennemstrømningen - er det
> smart?

Jeg går ud fra at højere temperastur giver dårligere virkningsgrad.
Dvs. mindre gennemstrømning vil give højere temperatur, men færre
kalorier kommer ud. Det forudsætter selvfølgelig at solfangere kan
tåle den høje temperatur.

Ivar Magnusson

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 13-12-08 21:05

Monie Jacobsen <mjs@8IPWRnypost.dk> (slet 8IPWR) wrote:

> [...]
>en føler i varme-vands-beholderen, der kunne tænde
>eller slukke for solfangerne.
>
>Derfor, uden erfaring, har jeg spørgsmålet om man

Jeg tror ikke på at det skal være den type afskærmning der skal bruges.
Billederne antydede at der næsten er samme lysgennemtrængning i begge tilstande.

De skriver faktisk at det er 1% ændring på denne side:
http://www.privalite.com/en/infotech/descript/descript.html

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-08 23:52

"Monie Jacobsen (slet 8IPWR)" <mjs@8IPWRnypost.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> en føler i varme-vands-beholderen, der kunne tænde
> eller slukke for solfangerne.
>
> Derfor, uden erfaring, har jeg spørgsmålet om man

En langt bedre løsning er, at indvinde varmen. Den ku for eksempel gøre mere
gavn i badeværelsesgulvet.
Det forudsætter naturligvis, at I har centralvarme i huset.

Det kan lade sig gøre med en shuntventil, der drejer over på
centralvarmesystemet, når varmtvandsbeholderen er varm nok. Derud over skal
der bruges en varmeveksler.

En helt anden løsning er selvf. at sætte en større
akkumulerings/varmtvands-beholder op til solvarmen.

En sidste mulighed var at sætte thermoruder med indbyggede persienner op
foran solfangeren.
De kan fåes, men jeg ved ikke om de kan fåes til det formål, om de kan
holde, eller hvor dyre de er.

Et allersidste råd ku være at pille en af solfangerelementerne ned. Men så
mister I jo også kapacitet senere på året, hvor den er mere til nytte.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 14-12-08 11:24

Frodo Nifinger <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev:

> [...]
>til solvarmen.
>
>En sidste mulighed var at sætte
>thermoruder med indbyggede persienner op

Tak til all.

Det gav meget eftertanke.
Og det med, at lave et vandlager, var nok det mest
rentabel.

Tak for jeres beskrivelse/forslag.

GO'Weekend

Monie

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 14-12-08 12:58

JB wrote:
> [...]
> polariserede glasplader. Man bruger det eksempelvis i svejsehjelme der
> automatisk blænder ned når der svejses. Jeg købte en hos Harald-nyborg til

Hej JB

En besynderlig flydende krystal effekt er næsten nul friktion i visse lejer:

20. nov 2008, Krystaller fra tv-skærme skal sænke friktionen i
gearkasser til nær nul:
http://ing.dk/artikel/93474
Citat: "...
Det viser sig at være næsten ligegyldigt, hvilke olier der bruges, hvis
der er tale om traditionel smøreolie. Modstanden i olien ændres næsten
ikke. Men når de flydende krystaller tilsættes, falder modstanden
hurtigt til næsten nul.
»Flydende krystaller har ikke været brugbare som smøremiddel til
kuglelejer før nu, fordi kontakttrykket er for stort. Men for glidelejer
er det en perfekt løsning,« siger han.
...."

hilsen

Glenn

Fra : JB

Dato : 14-12-08 21:21

> [...]
> »Flydende krystaller har ikke været brugbare som smøremiddel til
> kuglelejer før nu, fordi kontakttrykket er for stort. Men for glidelejer

Interessant læsning, det må virkelig være en opdagelse der får stor
betydning.

JB

Fra : Poul E Hansen

Dato : 13-12-08 17:01

On 13 Dec., 21:04, Ove Kjeldgaard <n...@hiker.dk> wrote:

> [...]
> Billederne antydede at der næsten er samme lysgennemtrængning i begge tilstande.

Ja, det ser ud til,at de bare bliver uigennemsigtige, men mere end end
almindelig slørende rude.
Der er en illstration af hvad der sker, under menuen Introduction.
Når, der er strøm til,
får krystallerne en retning, så lyset kan bevæge sig tværs gennem
glassene.
Når der ikke er, ligger de uordnet, og lys kan komme ind i én position
fra den ene glas og ud helt forskudt af det andet.
Det er åbenbart kun en meget lille del af lyset der går til spilde
selvom krystallerne ligger uordnet.