Varme vand
Fra : Andreas Andersen

Dato : 04-12-08 04:21

Hvor meget mere energi (hvis noget) bruger jeg, hvis jeg to gange
opvarmer en halv liter vand i en elkedel, i forhold til at opvarme en
hel liter på een gang?

--
Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-08 13:23

Andreas Andersen skrev:

> Hvor meget mere energi (hvis noget) bruger jeg, hvis jeg to gange
> opvarmer en halv liter vand i en elkedel, i forhold til at opvarme en
> hel liter på een gang?

Aner det ikke, men så lidt at det er praktisk ligegyldigt.

Ved hver kogning skal hele kedlen (altså uden vandet) opvarmes.
Det betyder at du spilder en opvarmning af kedlen ved at gøre det
i to omgange. Desuden stråler og leder kedlen varme ud mens der
koges, og det spild fordobles også.

--
Bertel

Fra : Andreas Andersen

Dato : 05-12-08 00:22

On 4 Dec., 14:23, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> Det betyder at du spilder en opvarmning af kedlen ved at gøre det
> i to omgange. Desuden stråler og leder kedlen varme ud mens der

Tak - ja, det meste energi går forhåbentlig til at varme vandet. Bare
en tidsfordrivsdiskussion på kontoret om, hvem der bruger elkedlen
bedst, når de, der altid varmer en hel kande, risikerer at varme til
afløbet.

--
Andreas

Fra : Max

Dato : 05-12-08 09:23

Hej Andreas

> [...]
> en tidsfordrivsdiskussion på kontoret om, hvem der bruger elkedlen
> bedst, når de, der altid varmer en hel kande, risikerer at varme til

Og husk at i vinterhalvåret spares det i varme man bruger ekstra
ved at varme små portioner.

--
Mvh Max

Fra : Isachsen

Dato : 05-12-08 12:20

Max wrote:
> Hej Andreas

> Og husk at i vinterhalvåret spares det i varme man bruger ekstra
> ved at varme små portioner.,,

Der finnes også dem, der varmer opp en hel del mer enn hva de trenger,
for bakefter å helle ut det overflødige. Mon ikke dette regnestykket
kunne lære dem noget?

Isachsen

Fra : Brian H

Dato : 05-12-08 19:19

"Isachsen" <tavekkorigi@setoinett> skrev i meddelelsen

> Der finnes også dem, der varmer opp en hel del mer enn hva de trenger, for
> bakefter å helle ut det overflødige. Mon ikke dette regnestykket kunne
> lære dem noget?

Det holder afløbet rent :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-08 14:43

Andreas Andersen skrev:

> [...]
> en tidsfordrivsdiskussion på kontoret om, hvem der bruger elkedlen
> bedst, når de, der altid varmer en hel kande, risikerer at varme til

De der hælder varmt vand i afløbet, spilder mest energi.

Jeg bruger naturligvis min elkedel på den ideelle måde: Jeg ved
præcis hvor meget vand der kan være i min tepotte, og så meget
vand koger jeg på én gang.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-12-08 19:48

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev
> Jeg bruger naturligvis min elkedel på den ideelle måde: Jeg ved
> præcis hvor meget vand der kan være i min tepotte, og så meget
> vand koger jeg på én gang.

Der er videnskabeligt belæg for at ramme det helt præcist hver gang, hvis
man bruger potten til at fylde vand på med
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-08 00:12

Preben Riis Sørensen skrev:

> Der er videnskabeligt belæg for at ramme det helt præcist hver gang, hvis
> man bruger potten til at fylde vand på med

Ja, men jeg har en hightech kedel med målestreger på siden.

--
Bertel

Fra : Emil

Dato : 06-12-08 01:25

Bertel Lund Hansen wrote:

>Ja, men jeg har en hightech kedel med målestreger på siden.

Det er åbenbart en vanskelig diciplin. I Norge er der faktisk udkommet
en bog med titlen "Hvordan koke vann"
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1433658&rom=MP
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2924301

m.v.h. Emil

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-08 10:42

> --
> Bertel

Hej Bertel
Nu er det godt nok ikke om opvarmning af vand, men se lige

http://ing.dk/artikel/94003-lad-vandet-loebe-og-spar-penge

Så det er ikke altid så nemt som man tror.

Mvh Allan