Små selskaber fuld udnyttelse af mastenet?
Fra : ___P.Sir

Dato : 19-12-08 09:58

Jeg har haft lidt problemer med modtagelse og fastholdelse af signalet
fra tdc`s mastenet. Har været vendt her i gruppen.
Men nu forelægges jeg den mulighed, at når et lille selskab - som i
dette tilfælde Happiimobil - "låner" tdc´s master, så får de ikke fuld
udnyttelse af disse. Der skulle altså være en eller anden begrænsning,
som gør at de kan sælge abonnementet så meget billigere, end f.eks.
tdc selv. Ellers ville alle jo skifte til dette billigere selskab,
påstås det.
Er der nogen der kan bekræfte eller afkræfte dette? Klart at hvis det
virkelig er tilfældet, så er det jo en hel ny situation, hvor man -
fint nok - "får hvad man betaler for", men måske ikke bliver oplyst
tilstrækkeligt om dette...?!
Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-08 19:28

___P.Sir skrev:

> [...]
> påstås det.

> Er der nogen der kan bekræfte eller afkræfte dette?

Ikke direkte, men ved Telmore har der aldrig været problemer med
forbindelse eller andet. Det kører på TDC's net, og Telmore var
engang et lille og eksternt selskab. I dag er det så opkøbt af
TDC, men det har ikke betydet nogen forskel.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-12-08 19:44

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> [...]
> engang et lille og eksternt selskab. I dag er det så opkøbt af
> TDC, men det har ikke betydet nogen forskel.

Som med så meget andet så er det formentlig et spørgsmål om hvor meget
selskabet betaler for adgangen. Er vist ikke meget tvivl om at man kan få
sin adgang billigere hvis man acceptere at blive nedprioriteret i nettet.

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 20-12-08 07:20

Henrik Stidsen skrev:
> Som med så meget andet så er det formentlig et spørgsmål om hvor meget
> selskabet betaler for adgangen. Er vist ikke meget tvivl om at man kan få
> sin adgang billigere hvis man acceptere at blive nedprioriteret i nettet.

Men prioriseringen angår kun, hvem der får den sidste ledige
samtalekanal på en mast, ikke om man generelt kan modtage signalerne fra
den ene eller anden mast.

Mvh.

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.schoebe.eu/rainer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-12-08 01:06

Rainer Schöbe <news.rainer@schoebe.eu> wrote in

> Men prioriseringen angår kun, hvem der får den sidste ledige
> samtalekanal på en mast, ikke om man generelt kan modtage signalerne
> fra den ene eller anden mast.

Og hvem der først bliver sendt videre til en anden mast osv. Der er flere
muligheder.

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 23-12-08 07:13

Henrik Stidsen skrev:

> Og hvem der først bliver sendt videre til en anden mast osv. Der er flere
> muligheder.

Men alle har sammen, at de ikke virker i standby, men under samtalen og
skal i sidste ende fastlægge, hvem der få må den sidste ledige timeslot
på en celle. Som jeg har forstået det, taler vi om skiftende
signalstyrke i idle-mode.

Mvh.

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.schoebe.eu/rainer

Fra : N/A

Dato : 20-12-08 14:01

Fra : ___P.Sir

Dato : 20-12-08 03:02

On 20 Dec., 07:19, Rainer Schöbe <news.rai...@schoebe.eu> wrote:

> Men prioriseringen angår kun, hvem der får den sidste ledige
> samtalekanal på en mast, ikke om man generelt kan modtage signalerne fra
> den ene eller anden mast.

aha - så hvis man har jævnlige udfald af signalet har det IKKE med
denne prioritering at gøre, iflg. din mening? Så er der altså kun
tilbage manglende dækning - men den burde være ok med TDC mastenet -
hvilket fører os tilbage til sidste mulighed: fejl på telefonen? Eller
simpelthen generel dårlig antenne på telefonen (som er en SE w880i)
Preben

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 20-12-08 14:01

Hej.

___P.Sir skrev:
> On 20 Dec., 07:19, Rainer Schöbe <news.rai...@schoebe.eu> wrote:
> aha - så hvis man har jævnlige udfald af signalet har det IKKE med
> denne prioritering at gøre, iflg. din mening?

Ja, det mener jeg.

> [...]
> hvilket fører os tilbage til sidste mulighed: fejl på telefonen? Eller
> simpelthen generel dårlig antenne på telefonen (som er en SE w880i)

Har du muligheden til at ændre kun én komponent: enten sim-kortet eller
mobilen, dvs. har du et sim-kort direkte fra TDC til rådighed eller en
anden mobil?

Så prøv TDC-sim-kortet i din W880i (efter det jeg har hørt ikke med de
bedste hf-egenskaber): det burde resultere i de samme problemer. Eller
prøv dit sim-kort i den mobil, hvor du havde opdaget god TDC-dækning,
som du refererer dig til (eller en helt anden mobil).

Mvh.

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.schoebe.eu/rainer

Fra : N/A

Dato : 20-12-08 14:01

Fra : PSD

Dato : 21-12-08 01:07

Hej.

JA, TDC køre med en form for "load balancing" og bruger
discount-selskabernes kunder til dette...

Et meget sjovt eksempel, jeg havde for et par år siden, var at vi havde 2
telefoner hos TDC og 3 hos Telmore...
Det var ca. 1/2 år inden TDC overtog Telmore...

Vores telefoner der havde TDC´s abonnement kørte stortset altid på de
nærmeste master, hvorimod vores telefoner der havde Telmore, stortset altid
kørte på master der lå længere væk, og i mere tyndt befolkede områder...

Jeg havde det oppe og vende her i NG, og med Telmore...
Telmore sagde intet om hvad "problemet" var (men prøvede at spise mig af med
nye simkort, for som de sagde "fejlen på være i kortene), og her i NG var
der heller ikke meget hjælp...

Det eneste jeg fandt ud af var at det IKKE var telefonerne, for skiftede jeg
kort i dem TDC<->Telmore, så var det stadig dem med Telmore-kort der havde
den dårligste dækning...

Af en eller anden grund (pris ? eller måske kontraktens udformning mellem
Unotel og TDC) så har Unotel ikke de samme problemer...
- men jeg har altså set det, at TDC brugte "load balancing" på nettet for
nogle år siden, så hvorfor skulle de ikke stadig benytte dem af det ??

--
Peter

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 21-12-08 09:20

Hej.

PSD skrev:
> [...]
> nærmeste master, hvorimod vores telefoner der havde Telmore, stortset
> altid kørte på master der lå længere væk, og i mere tyndt befolkede

Jeg kan huske, at der var én i denne NG der skrev om det.

Et spørgsmål til dette fænomen: Var det kun i standby eller også under
samtaler?

Fra den tekniske side er det muligt at udelukke en kunde eller en
kundegruppe fra en gruppe af stationer (location area), der omfatter som
regel en eller flere snes stationer, men ikke fra en enkelte station
(undtagen denne ene station danner en egen location area).

Denne udelukkelse kan ikke ske dynamisk, hvis det handler om standby. Så
snart en samtale startes, er denne udelukkelse ikke længere aktiv, men
en dynamisk priorisering kan finde sted under samtalen.

Fra den financielle side kan jeg ikke finde et godt svar på spørgsmålet,
hvorfor TDC skulle gøre det:

TDC tjener på indgående samtaler, så der er ingen grund til at begrænse
mulighed for kunderne (også dem fra Telmore osv.) for at modtage opkald.

Hvis en Telmore-kunde opdager dårlig dækning, vil den sandlynligvis
skifte udbyderen OG operatøren, så TDC tjener overhovedet ikke mere på
denne kunde.

Jeg ser ikke en fornuftig grund til at holde egne (TDC, Telmore osv.)
kunder væk fra egne master.

Hvis TDC vil priorisere de egne kunder frem for Telmores, så kan det
realiseres meget bedre og meget mere enkelt med prioriseringen under
samtalen (vha. gsm-klasserne).

> [...]
> Telmore sagde intet om hvad "problemet" var (men prøvede at spise mig af
> med nye simkort, for som de sagde "fejlen på være i kortene), og her i

Sim-kortet kan sagtens være en årsag til dette fænomen.

> Det eneste jeg fandt ud af var at det IKKE var telefonerne, for skiftede
> jeg kort i dem TDC<->Telmore, så var det stadig dem med Telmore-kort der
> havde den dårligste dækning...

Kan du huske, hvor længe Telmore-kortet var i TDC-mobilen? Prøvede du på
et sted eller kørte du lidt ud af byen med Telmore-kortet i TDC-mobilen?

> [...]
> - men jeg har altså set det, at TDC brugte "load balancing" på nettet
> for nogle år siden, så hvorfor skulle de ikke stadig benytte dem af det ??

En lidt anden situation til forklaring:
Som mobilix-kunde og Telia-kunde var det engang muligt at bruge Sonofons
netværk der, hvor det egne net ikke dækkede. I hovedstadsområdet var
Sonofons net spærret for de fremmede kunder. Det skete for en hel
kundegruppe (nemlig alle mobilix- og alle Telia-kunder) og et stort
område (sagtens flere location areas), mens motivationen til denne
barring kan være en oppriorisering af egne kunder fra Sonofons side og
en besparelse fra mobilix' og Telias side, fordi det helt sikkert var
dyrt for dem at lade de egne kunder bruge Sonofons net og der var ikke
en grund til det, da det egne net allerede stod (mere eller mindre godt)
i dette område.

I vores netværk i Tyskland har vi lige nu næsten den samme situation som
mobilix og Telia for nogle år siden: Vi lader vores kunder spærres ud
fra "partner"-netværket location area for location area.

Måske TDC har en anden opfattelse af "fornuftig", men jeg kan ikke finde
en fornuftig grund til en sådan fremgangsmåde, så jeg leder efter en
anden forklaring af det fænomen du opdagede.

Mvh.

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.schoebe.eu/rainer

Fra : N/A

Dato : 21-12-08 21:38

Fra : N/A

Dato : 21-12-08 21:38

Fra : ___P.Sir

Dato : 21-12-08 05:15

On 21 Dec., 09:19, Rainer Schöbe <news.rai...@schoebe.eu> wrote:
> [...]
> en fornuftig grund til en sådan fremgangsmåde, så jeg leder efter en
> anden forklaring af det fænomen du opdagede.

For måske at tydeliggøre problemet kan jeg fortælle, at "søjlerne",
altså indikationen af modtagelses signal, på min telefon, ændrer sig
konstant, også selvom telefonen overhovedet ikke flyttes! Her hvor jeg
skriver dette - på mit kontor hjemme - står den foran mig, og jeg ser
at søjlerne ændres fra næsten alle fuldt oppe, helt ned til ingenting..
Og så står der pludselig "kun nødopkald" hvorefter den lidt senere
logger på happiimobil igen. Det ser iøvrigt IKKE ud til, at "kun
nødopkald" kommer, når søjlerne er helt væk. Det er ligesom der er
lidt forsinkelse, således, at når søjlerne har været i bund, og så
kommer op igen, SÅ går den i "kun nødopkald", altså selvom signalet
"tilsyneladende" er kommet delvist tilbage.
Men det skal tilføjes at det er ikke hver gang, dette sker. Det er
altså irregulært, nu og da, og uden noget fast mønster.
Måske skal jeg bede om et nyt simkort, jfr. tidligere indlæg.?!
Preben

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 21-12-08 15:29

___P.Sir skrev:
> [...]
> altså irregulært, nu og da, og uden noget fast mønster.
> Måske skal jeg bede om et nyt simkort, jfr. tidligere indlæg.?!

Det er en god idé. Hvis ikke problemet optræder konstant, kan en
"standby-priorisering" næsten udelukkes.

Handler det om rent 2G (GSM) eller rent 3G (UMTS) eller frit valg 2G/3G?

Hvis 2G: Har du aktiveret cellbroadcast? Så kan du se, hvilken mast du
er logget på i standby.

En anden forklarelse for problemet kunne være, at en eller flere masters
tilslutning til core-netværket ikke er i orden. Det optræder ofte, hvis
masten ikke er tilsluttet med kabel og når vejret er dårligt (vind,
regn, sne, tåge), men så skulle problemet optræde også for TDCs egne kunder.

Hvornår havde du testet med et ægte TDC-kort?

Mvh.

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.schoebe.eu/rainer

Fra : N/A

Dato : 21-12-08 15:29

Fra : ___P.Sir

Dato : 21-12-08 10:56

On 21 Dec., 15:28, Rainer Schöbe <news.rai...@schoebe.eu> wrote:

> [...]
> regn, sne, tåge), men så skulle problemet optræde også for TDCs egne kunder.
>
> Hvornår havde du testet med et ægte TDC-kort?

Den står på rent 3g. Men nu har jeg fundet en gammel nokia som jeg har
sat simkortet i. Og foreløbig står den med max modtagelse, så det
kunne umiddelbart tyde på at det er telefonen - altså den nye - som er
dårlig. Men jeg skal lige prøve dette et døgns tid før en konklusion
endelig kan gøres.
Preben

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 21-12-08 21:38

___P.Sir skrev:
> Den står på rent 3g.

Så du har stillet den på 3G-only? Så ville jeg anbefale at skifte til
dual-band.

I 3G bliver cellerne mindre, jo mere trafik de skal handle.

> [...]
> kunne umiddelbart tyde på at det er telefonen - altså den nye - som er
> dårlig. Men jeg skal lige prøve dette et døgns tid før en konklusion

Hvis netværket er konfigureret som det skulle, vil en mobil et sådant
tilfælde gå fra 3G til 2G næsten uden at tabe signalet.

Mvh.

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.schoebe.eu/rainer

Fra : N/A

Dato : 23-12-08 07:24

Fra : ___P.Sir

Dato : 22-12-08 01:49

On 21 Dec., 21:37, Rainer Schöbe <news.rai...@schoebe.eu> wrote:

> [...]
>
> Hvis netværket er konfigureret som det skulle, vil en mobil et sådant
> tilfælde gå fra 3G til 2G næsten uden at tabe signalet.

Nej, jeg kan se den står på "GSM og 3G". Man kan ikke vælge 3G alene.
Enten GSM eller GSM og 3G. Jeg prøver at sætte den på GSM alene et
stykke tid og ser om det gør nogen ændring. Bruger egentlig bare 3G
når jeg er i Japan, så da kan jeg vel bare sætte den til hver gang
separat. Hvis det altså gør nogen forskel kun at køre GSM...
preben

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 23-12-08 07:24

___P.Sir skrev:
> [...]
> når jeg er i Japan, så da kan jeg vel bare sætte den til hver gang
> separat. Hvis det altså gør nogen forskel kun at køre GSM...

Det må efter min mening kun være en temporær løsning.

Hvis det kører bedre med "kun-GSM" end med "GSM og 3G" - lige så godt
som med den gamle Nokia:

Må happiimobil-kunder generelt bruge 3G-nettet eller skal denne option
aktiveres?

Skal de måske få et nyt sim-kort, hvis de vil bruge 3G-nettet?

Hvad sker, hvis du sætter dit sim-kort i en anden mobil der ligeledes
"kan" 3G?

Mvh.

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.schoebe.eu/rainer

Fra : N/A

Dato : 24-12-08 11:07

Fra : ___P.Sir

Dato : 23-12-08 10:42

On 23 Dec., 07:23, Rainer Schöbe <news.rai...@schoebe.eu> wrote:

> [...]
> som med den gamle Nokia:
>
> Må happiimobil-kunder generelt bruge 3G-nettet eller skal denne option

Den skal aktiveres på Happiimobils hjemmeside.

> Skal de måske få et nyt sim-kort, hvis de vil bruge 3G-nettet?
Nej, samme simkort.

> Hvad sker, hvis du sætter dit sim-kort i en anden mobil der ligeledes
> "kan" 3G?

Har ikke en sådan til rådighed. Den "gamle" Nokia jeg nævnte tidligere
i tråden har ikke 3G mulighed.

> --
> Rainer Schöbe (Germany)http://www.schoebe.eu/rainer

Har iøvrigt bemærket, at den tit går i "kun nødopkald" lige EFTER at
man har sendt f.eks. en sms. Hvis det fortæller nogen noget...?
Preben

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 24-12-08 11:07

___P.Sir skrev:

> Den skal aktiveres på Happiimobils hjemmeside.

Og du har aktiveret den?

> Nej, samme simkort.

> Har iøvrigt bemærket, at den tit går i "kun nødopkald" lige EFTER at
> man har sendt f.eks. en sms. Hvis det fortæller nogen noget...?

Det kunne betyde, at problemet har noget at gøre med aktualiseringen af
dit opholdssted, der finder sted, hvis man taler eller sender besked -
eller periodisk efter x*6min.

Mvh.

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.schoebe.eu/rainer

Fra : ___P.Sir

Dato : 28-12-08 06:34

On 24 Dec., 11:07, Rainer Schöbe <news.rai...@schoebe.eu> wrote:

> Og du har aktiveret den?

> Det kunne betyde, at problemet har noget at gøre med aktualiseringen af
> dit opholdssted, der finder sted, hvis man taler eller sender besked -
> eller periodisk efter x*6min.

....?? Okay, hvis det er problemet, er det så telefonen det er galt
med, simkortet, mastedækningen - eller slet og ret abonnementet, som
måske er en billigudgave af tdc´s eget, som vi tidligere har været
omkring (altså at Happiimobil får ringere kvalitet leveret af tdc,
fordi de betaler mindre)?
Preben