Hvilken mobil som bredbåndsmodem?
Fra : Kim Larsen

Dato : 14-12-08 11:30

Jeg har en Nokia N95 som bruges dels til mobilt TV fra udbyderen 3.dk og
dels som modem til internetforbindelse til min bærbare computer også via
udbyderen 3.dk. Deres teoretiske hastighed skulle være 7.2 Mbit/s men er i
reglen kun det halve. Min Nokia N95 vil imidlertid kun lade 460 kbit/s
(download) slippe igennem hvilket ikke er tilfredsstillende. Jeg har ikke
kunnet finde nogen info om hvordan man kan ændre på dette problem og
software-opdatering har heller intet ændret.

Nu står jeg så ved den skillevej at jeg må finde mig en anden mobiltelefon
og valget kunne så eventuelt falde på Nokia N96. Mit spørgsmål er så, er der
nogen af jer som har erfaringer ud i sløve mobiler angående
internet-modem-delen. Jeg har nemlig ikke rigtig lyst til at gentage
"succesen" fra Nokia N95.

Gode ideer efterlyses.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-12-08 17:51

Kim Larsen wrote:
> [...]
> kunnet finde nogen info om hvordan man kan ændre på dette problem og
> software-opdatering har heller intet ændret.

Det lyder umiddelbart som om den ikke understøtter HSDPA, jeg har dog
ikke lige kigget på specs på telefonen, men den er vidst ikke en af de
helt nye, så det kunne være årsagen.

> [...]
> nogen af jer som har erfaringer ud i sløve mobiler angående
> internet-modem-delen. Jeg har nemlig ikke rigtig lyst til at gentage

Umiddelbart ville jeg tro, at du blot skal kigge efter en der har HSDPA,
derefter skulle resten gå af sig selv. Hvis du vil være sikker, så køb
via postordre, og vær sikker på, at du ikke frasiger dig
fortrydelsesretten, så kan du altid teste den i 14 dage, og sende den
retur, hvis den ikke lever op til forventningerne. :P

- Chano Andersen

Fra : Kim Larsen

Dato : 14-12-08 21:02

"Chano Andersen" <sunsite@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dig fortrydelsesretten, så kan du altid teste den i 14 dage, og sende
> den retur, hvis den ikke lever op til forventningerne. :P

Telefonen /har/ HSDPA og jeg har lige checket om det er sat til, hvilket det
er, men det virker grangiveligt som om at dette slet ikke virker når
telefonen fungerer som modem for en computer.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-12-08 01:23

> [...]

> dig fortrydelsesretten, så kan du altid teste den i 14 dage, og sende
> den retur, hvis den ikke lever op til forventningerne. :P

Den metode vil jeg nok benytte mig af. Tak for din kommentar.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Christen Fihl

Dato : 14-12-08 22:14

På N95 kan der stå (under antenne signalet): 3.5G.
På min står der mest 3G, men 3.5G skulle være bedre

http://discussions.europe.nokia.com/discussions/board/message?board.id=phones&thread.id=37059

> 3G = 3rd generation mobile technology
> 3.5 or HSDPA = HighspeedDownlinkPowerAcess .The data download speeds
> can go upto 14.4 Mbitps

Også:
(http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/727675.html)

Christen

Fra : Kim Larsen

Dato : 14-12-08 23:39

"Christen Fihl" <look_at_HSPascal.fihl.net@nospam.plz> skrev i en
meddelelse news:49457730$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> På N95 kan der stå (under antenne signalet): 3.5G.
> På min står der mest 3G, men 3.5G skulle være bedre

> [...]

Det har der stået på min N95 (kun 3G), heller ikke under kraftige signaler.
Men jeg har læst på nettet i forskellige fora at det er et generelt problem
med et uhyre langsomt internet-modem på N95. Hvilken software-version har du
i din N95 ? Du finder ud af det ved at indtaste *#0000#.

Min software-version er: V 30.0.015 RM-159

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Christen Fihl

Dato : 15-12-08 09:46

> Min software-version er: V 30.0.015 RM-159
Min er "kun" V21.0.016, 14-2-08 RM-159

Jeg ser kun 3.5 kortvarigt. Aldrig konstant.
Jeg har set på HTC Diamond som min næste, når denne her snart er slidt
op i lommen

Christen

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-12-08 13:21

"Christen Fihl" <look_at_HSPascal.fihl.net@nospam.plz> skrev i en
meddelelse news:49461932$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> Min er "kun" V21.0.016, 14-2-08 RM-159
>
> Jeg ser kun 3.5 kortvarigt. Aldrig konstant.

Det er aldrig fremkommet på min mobilos, så noget kunne tyde på at den
grundlæggende er ret døv.

> Jeg har set på HTC Diamond som min næste, når denne her snart er slidt
> op i lommen

Tja jeg burde nok droppe forkærligheden for Nokia og prøve noget andet men
nu bliver det altså en N96 som jeg så må se hvorvidt at den kan opfylde mine
behov.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-12-08 01:21

> [...]
> På N95 kan der stå (under antenne signalet): 3.5G.
> På min står der mest 3G, men 3.5G skulle være bedre

Jeg har fornemmelsen af at min telefon er så HSDPA-døv at selv om senderen
stod og hoppede oven på mobiltelefonen, så ville den forblive på 3G i stedet
for 3.5G. Jeg køber en ny fon og ser om det afhjælper problemet. Jeg vil
gerne have lidt flere af de 7.2 Mbit (forventeligt det halve) som min
udbyder skulle kunne yde. Tak for din kommentar.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 15-12-08 16:52

> [...]
> Jeg vil gerne have lidt flere af de 7.2 Mbit (forventeligt det halve) som
> min udbyder skulle kunne yde. Tak for din kommentar.

Jeg mener at have set nævnt flere gange at 3 enten har begrænset hastigheden
eller slet ikke åbnet for HSDPA på alm. mobilabonnementer, har du checket op
på dette hos deres kundeservice?

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-12-08 19:42

"Michael Kjærsgård" <mk@vindenand.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at have set nævnt flere gange at 3 enten har begrænset
> hastigheden eller slet ikke åbnet for HSDPA på alm.
> mobilabonnementer, har du checket op på dette hos deres kundeservice?

Nej men det vil jeg så gøre. Hvilke abonnementer skulle så kunne opnå HSDPA
? Jeg mener, jeg abonnerer på surfpakken hos 3.dk og her er det da højest
mækværdigt hvis de skulle have lukket for Turbo-3G som nærmest er et must
for at kunne bruge Internettet i dag.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 15-12-08 20:00

> [...]
> højest mækværdigt hvis de skulle have lukket for Turbo-3G som nærmest er
> et must for at kunne bruge Internettet i dag.

Jeg kender ikke meget til 3, mener bare at have set engang at de begrænsede
hastigheden "for at undgå folk blev overraskede over hvor hurtigt de kunne
bruge for mange penge" eller lign. begrundelse.

Det et er et stykke tid siden og kan meget vel være ændret siden, men jeg
kender til flere der bruger HSDPA med N95 (dog ikke med 3), og hvis du har
kontrolleret dækningskort at der bør være HSDPA dækning så ville jeg i hvert
fald give dem et kald før jeg fløj ud og købte ny telefon :)

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-12-08 20:27

> [...]
> hvis du har kontrolleret dækningskort at der bør være HSDPA dækning
> så ville jeg i hvert fald give dem et kald før jeg fløj ud og købte

I det område hvor jeg bor er der fuld dækning for HSDPA ifølge 3.dk´s egen
webside, ligeledes er der fuldt signal på telefonen ifølge telefonens
signalmeter, så det burde være i orden. Jeg kan på surfpakken bruge alt hvad
jeg vil til maks 300,- pr. md., herefter er der frit forbrug uden beregning
(pr. md.). Omvendt kan jeg ikke undgå at betale mindst 80,- pr. md. med op
til 100 MB forbrug. Så alt i alt kan jeg aldrig komme til at betale mere end
300 kr. for surfpakken hver måned.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : hans@brandmand.com

Dato : 17-12-08 10:02

On 15 Dec., 20:27, "Kim Larsen" <kl2...@gmail.com> wrote:

> [...]
> til 100 MB forbrug. Så alt i alt kan jeg aldrig komme til at betale mere end

Surfpakken giver adgang til 3,6 Mbit/s internet. N95 kan heller ikke
håndtere højere hastighed.
Nokia telefoner skriver kun 3,5G når den henter data, så snart den
ikke henter skifter den til 3G

Fra : Kim Larsen

Dato : 17-12-08 23:59

<hans@brandmand.com> skrev i en meddelelse

> Surfpakken giver adgang til 3,6 Mbit/s internet. N95 kan heller ikke
> håndtere højere hastighed.
> Nokia telefoner skriver kun 3,5G når den henter data, så snart den
> ikke henter skifter den til 3G

OK, tak for det. Jeg har lige testet og ganske rigtig skriver den 3.5G når
den henter data men henter kun data med ca. 400 kbit/s. Der er fuldt udslag
på telefonens signal-meter, så der må være et eller andet galt med
telefonen. Jeg kommer snart til at teste en Nokia N96 og så må vi se hvad
den kan komme op på i hastighed. Jeg har i øvrigt forsøgt mig med en
USB-bredbånds-dongle fra 3.dk her på adressen og her kunne jeg sagtens komme
over 4 Mbit/s, så det undrer mig meget det her.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-12-08 06:25

On 17 Dec., 23:58, "Kim Larsen" <kl2...@gmail.com> wrote:

> [...]
> USB-bredbånds-dongle fra 3.dk her på adressen og her kunne jeg sagtens komme
> over 4 Mbit/s, så det undrer mig meget det her.

Jeg har samme problemer... Har lige postet dette i udbyder gruppen:

http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.udbydere/browse_thread/thread/13c0059734bfb298?hl=da#
Mvh. Bjarke

Fra : Kim Larsen

Dato : 18-12-08 14:48

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har samme problemer... Har lige postet dette i udbyder gruppen:
>
> http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.udbydere/browse_thread/thread/13c0059734bfb298?hl=da#
> Mvh. Bjarke

Hvis det viser sig at Nokia N96 laver nøjagtig samme sølle resultater og
andre med andre mobiltelefoner på 3.dk oplever det samme, så er det efter
min mening grov vildledning af nye kunder at påstå at deres netværk kan give
de hastigheder at de påstår fordi så er det jo decideret løgn og latin. Hvis
sagen er at man skal sætte sig op i deres mast og gøre den til fremtidig
bopæl for at opnå download 3.6 Mbit/s, så giver jeg ikke en skid for deres
såkaldte bredbånd.

Jeg kunne godt tænke mig at der kom nogle flere ind med indlæg af oplevelser
med 3.dk og mobiltelefon som modem for computer (ikke Eazynet men kun
mobiltelefon som modem for computer).

Tak i øvrigt for dine indlæg til at kaste lys over sagen.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-12-08 07:09

On 18 Dec., 14:48, "Kim Larsen" <kl2...@gmail.com> wrote:

> Tak i øvrigt for dine indlæg til at kaste lys over sagen.

I ligemåde... men bare mærkeligt at du siger du har fået 4Mbit ved USB
modem?

Hvad skal man egenligt bruge, når man kobler op med usb modem.. Har
hørt man skal bruge noget 3connect_besværligt noget..... er det ikke
noget med at der skal indtastet brugernavn og kodeord der?

Fra : Kim Larsen

Dato : 18-12-08 16:11

> I ligemåde... men bare mærkeligt at du siger du har fået 4Mbit ved USB
> modem?

Det er også derfor at jeg skriver at jeg ikke kan forstå den meget lave
hastighed ved mobiltelefonens modem.

> Hvad skal man egenligt bruge, når man kobler op med usb modem..

Du skal bare bruge USB-donglen (når vi taler om den fra 3.dk), den
installerer selv alt hvad du skal bruge, det er temmeligt smart lavet.

> Har
> hørt man skal bruge noget 3connect_besværligt noget.....

Det er rimeligt nemt at bruge 3-connect men man skal manuelt logge på hver
gang man skal internettet. Om man vil bruge pinkode eller ej er op til en
selv. Man kan, ligesom på en mobiltelefon, bare slå pinkoden fra. Jeg vil
dog anbefale at beholde den på af hensyn til eventuelt SMS-misbrug
(SMS-funktionen skal betales ved siden af den øvrige regning ved brug (20
øre pr. SMS)). Pinkoden kan laves om til noget man nemmere kan huske.

> er det ikke
> noget med at der skal indtastet brugernavn og kodeord der?

Man skal ikke bruge login og password til 3-connect.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Christen Fihl

Dato : 18-12-08 18:26

Kim

Lige en snak om forbindelsesmetode.

Jeg ved ikke om der er forskel om man bruger Nokia Suiten eller ej.
Min Suite er blevet sur, da den forgæves installerer et eller andet hver
gang jeg går forbi med min BT telefon (stadig N95)
Så den er afinstalleret for evigt (på den stationære pc, som alligevel
har fast internet).

På den bærbare bruger jeg kun en BT forbindelse, og lader denne så
installere et modem på COM40. Jeg ændrer init parametrer som den
foreslår til brug ved HSDPA, og sætter hastighed til max, der dog kun er
ca 900KBit.
Altså uden Nogen som helst Nokia programmer.
Hastigheden modem angiver tror jeg er symbolsk men har dog ikke forsøgt
med fx 33KBit for at se om det så bliver så langsomt.

Men hvis hastigheden ikke kan blive hurtigere vha BT, så er det jo
træls, for så er der kun kabel vejen tilbage, og måske kunne dette være
hurtigere.
(Hvad er max hastighed på BT? Er en Diamond hurtigere på BT?)

Men ellers er BT nu smart i toget, da jeg blot klikker enkelt-klikker på
modemet (der hedder 3 i Hurtig-Start menuen), og er straks online via
telefonen i lommen, uden kabler og dingle-dongle vedhæng. Og til tog
brug er hastigheden ganske fin for mig trods alt.

Christen Fihl

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-12-08 11:37

On 18 Dec., 18:26, "Christen Fihl"
<look_at_HSPascal.fihl....@nospam.plz> wrote:

> Men hvis hastigheden ikke kan blive hurtigere vha BT, så er det jo
> træls, for så er der kun kabel vejen tilbage, og måske kunne dette være
> hurtigere.

Jeg har nu brugt kabel, usb med ethernet emulering..... så når man
plugger usb i telefonen logger den selv på nettet, og oplader
telefonen samtidigt.

Fra : Kim Larsen

Dato : 18-12-08 21:38

"Christen Fihl" <look_at_HSPascal.fihl.net@nospam.plz> skrev i en
meddelelse news:494a87b5$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> [...]
> via telefonen i lommen, uden kabler og dingle-dongle vedhæng. Og til
> tog brug er hastigheden ganske fin for mig trods alt.

Når jeg bruger modemmet på min Nokia N95, så bruger jeg kun kabel af den
grund at Nokia´en slet ikke vil køre BT sammen med modem-delen. Derfor har
jeg ikke andre erfaringer end at køre med et kort USB-kabel mellem computer
og mobiltelefon og skidt er det alligevel.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Christen Fihl

Dato : 18-12-08 22:12

> [...]
> Derfor har jeg ikke andre erfaringer end at køre med et kort USB-kabel
> mellem computer og mobiltelefon og skidt er det alligevel.

Det kører skam fint for mig med BT og internet samtidig. Og et par andre
kollegaer gør det samme.

PS: Jeg husker fra Nokia Suite tiden, at connect menuen havde 2 opkalds
profiler for 3-Danmark, den anden med E-Series tilføjet navnet, og som
derfor er den "bedste".

Christen

Fra : Kim Larsen

Dato : 18-12-08 23:22

"Christen Fihl" <look_at_HSPascal.fihl.net@nospam.plz> skrev i en
meddelelse news:494abcbd$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> [...]
>
> PS: Jeg husker fra Nokia Suite tiden, at connect menuen havde 2
> opkalds profiler for 3-Danmark, den anden med E-Series tilføjet

Tak for info af to grunde. For det første var en fejl-40 skyld i at BT ikke
virkede sammen med modem. Dette er nu rettet og BT virker fint sammen med
telefonmodem. Det er jeg rigtig glad for. Den næste ting er at jeg ikke var
klar over at E-series gav mere hastighed men det gjorde det faktisk markant
men ikke over en 1 Mbit, så der mangler stadig en del. Jeg venter som sagt
på at teste en Nokia N96 og hvis den viser sig bedre så må sådan en af
slagsen overtage.

Men igen, tak for hjælpen.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Chano Andersen

Dato : 21-12-08 23:42

Kim Larsen wrote:
> [...]
> men ikke over en 1 Mbit, så der mangler stadig en del. Jeg venter som sagt

Hmm.. Jeg har nu sjældent oplevet hastigheder over ca. 1 mbit via
bluetooth, dog udelukkende i forbindelse med overførsel af filer mellem
mobil og computer. Til netbrug i toget, har firmaet et udmærket modem
fra 3, som er ret nemt at låne med.

- Chano Andersen.

Fra : Kim Larsen

Dato : 22-12-08 20:24

> [...]
> mellem mobil og computer. Til netbrug i toget, har firmaet et
> udmærket modem fra 3, som er ret nemt at låne med.

Jeg tror ikke at Bluetooth-forbindelsen kan overføre mere end 1 Mbit/s, det
er hvad mine egne test fortæller. Kabelforbindelse giver dog op i mod 4
Mbit. Her taler vi kun om fil-overførsler. Mobilt bredbånd via mobiltelefon
er ikke meget værd. Jeg har i øvrigt testet med en Nokia N96 og den kunne
ikke bidrage med mere end hvad min N95 kan, så den bliver ikke skiftet ud
før jeg falder for en anden telefon og det sker nok ikke foreløbigt. Jeg har
måttet drage den lære at mobiltelefon som modem ikke er godt nok til mig,
langt fra. Og for at komme højere op i hastighed er der kun USB-dongle
tilbage og telefonselskabet 3´s noget dyre mobile internet via USB-dongle.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-12-08 14:59

On 18 Dec., 21:38, "Kim Larsen" <kl2...@gmail.com> wrote:

> [...]
> jeg ikke andre erfaringer end at køre med et kort USB-kabel mellem computer
> og mobiltelefon og skidt er det alligevel.

Har du evt tjekket omkring den "datakontoprofil" telefonen bruger ved
bla Bluetooth?

Jeg havde nemlig problemer med at køre med kabel, da 3´s dato konto
ikke virkede, fik ikke nogen Ip adresse... Men efter bare at have
brugt ZYB kontoen virkede det.

Fra : Kim Larsen

Dato : 18-12-08 23:24

> [...]
>
> Jeg havde nemlig problemer med at køre med kabel, da 3´s dato konto
> ikke virkede, fik ikke nogen Ip adresse... Men efter bare at have

Det /var/ en fejl-40 og nu virker det med BT og telefonmodem. Jeg havde ikke
konfigureret forbindelsen ordentligt når jeg forsøgte mig med BT. Tak for
hjælpen til dig også.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com