Ålefiskeri...
Fra : holst

Dato : 26-07-01 20:12

Hej der...
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at tage ud at fiske ål her lørdag
nat....vejret skulle jo blive ret godt!! Jeg har altid brugt regnorm, men
ville lige høre om andre her i gruppen har haft gode erfaringer med andre
agn/madding. Også ville jeg da også godt lige vide om der er noget gang i
ålene i øjeblikket!!

mvh
holst

Fra : Chris

Dato : 26-07-01 20:43

Hvor i verden skal der fiskes?

Knæk & bræk fra
Chris.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-01 22:15

holst wrote:

> [...]
> agn/madding. Også ville jeg da også godt lige vide om der er noget gang i

Dybfrosne pil-selv-rejer, som skal være pillede, og småfisk kan også
være god agn til ål, især de store kan godt lide den menu...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Anders og Berit

Dato : 27-07-01 09:09

Jeg har tidligere i år haft succes med ål. Men juni/juli har det knebet for
mig. Var ude så sent som i nat uden gevinst. Fik dog sidegevinst i form af
pæne suder, brasen og rudskalle.

Det skal lige bemærkes at jeg snakker om sø og mose.

Langt de fleste tog små stykker af skalle, og lod ormene være. Halestykke og
kroppen frem til gællerne duer. Jeg har aldrig fået noget på et halestykke.

Mvh
Anders

Fra : Lauridsen

Dato : 28-07-01 14:49

Hej
Sandorm er oplagt. Min far og jeg fangede 7 stk. ål forrige weekend. Vi tog
til Vesterhavet fradag formiddag og gravede sandorm til både fredag og
lørdag aften. Det kan de rigtig godt lide... Det kunne de små torsk iøvrigt
også.

Mvh.
Lars

Fra : Leif

Dato : 29-07-01 20:52

Efter et ophold af 25 års varighed, fra min fødsel for > 47 år siden, på
Fanø kommer her mine bedste råd:

Metode 1, den kendte: Sy en tat: Med en stor nål syes 30-40 sandorme, fra
munden til hvor halen
begynder, på en nylonlinie. Denne linie ligner nu et slags tørresnor med tøj
på. Snør linien
sammen til et bundt, hvor halerne stritter ud af. Ålene (og andre fisk)
sutter sig fast på
halerne og kan med et hurtigt træk hive i land / ombord.

Metode 2 er meget nemmere og mindst lige så effektiv: Put 30-40 sandorme ned
i en
nylon-strømpe, gerne en solid model, lav en pølse-form og luk med en knude
øverst.
(lav evt. et par knuder på pølsen for at holde formen - inden den øverste
lukke-knude).
Linie bindes i, ud i vandet og op når hugger kommer: Når ålen gaber op for
at sluge ormen,
hænger dens tænder fast i strømpen og den slipper ikke så let.

En god ide for begge metoder er at skære i nogle af ormene, så der er
blodlugt i vandet.

Mvh Leif