Zonealarm: IE FTP Bookmark
Fra : F.Larsen

Dato : 26-07-01 19:55

Hej

Har lige installeret ZoneAlarm
Når jeg åbner "Organize Bookmark" kommer der en alarm :

The firewall has blocked Internet access to your computer (TCP Port 1094) from
dlcache.worldonline.dk (212.54.64.145) (FTP Data) [TCP Flags: S].

Hvilket jo er lidt pjattet (remote port er 21)

Hvordan fortæller man za at den skal holde op med det ?

--
Flemming

Støjdæmp din PC ..: http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise/

Fra : Christian Andersen

Dato : 26-07-01 23:20

F.Larsen wrote:

> [...]
>
>Hvilket jo er lidt pjattet (remote port er 21)
>
>Hvordan fortæller man za at den skal holde op med det ?

Det er en "feature" i Internet Explorer. Hver gang du bookmarker en side
med IE5 og over, henter IE automatisk en lille fil fra den webserver man
bookmarker til, der hedder 'favicon.ico'. Hvis du kigger i dine
bookmarks, vil du se små "billeder" ud for (næsten) alle siderne. Det er
de 'favicon.ico'-filer.

Du kan ikke slå det fra.

--
..signature

Fra : John Hinge

Dato : 27-07-01 15:59

Christian Andersen wrote:

> [...]
> bookmarker til, der hedder 'favicon.ico'. Hvis du kigger i dine
> bookmarks, vil du se små "billeder" ud for (næsten) alle siderne. Det er

Og sådan kan man som website pusher føre en lettere misvisende
statistik over hvor mange som vælger at bookmarke en site.
(Tæller jo kun IE>=5 brugere)

> Du kan ikke slå det fra.

Hvor generende er det også lige at den gør det ?
Jeg kan komme i tanke om mange andre væsentligt mere irriterende
krumspring fra den browsers side.. :)
På den anden side.. Man ku lave en irritationsfælde...
Man laver en favicon.ico på en 3-4 Mb, så kan folk lære ikke
at rende rundt og bookmarke helt uhæmmet :)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-07-01 17:43

John Hinge wrote:

[favicon.ico]

>Og sådan kan man som website pusher føre en lettere misvisende
>statistik over hvor mange som vælger at bookmarke en site.

Korrekt. Sjovt er det også at lave sin egen lille ikon.

>Hvor generende er det også lige at den gør det ?

Jeg finder det meget generende og en invasion af mit privatliv
(ADVARSEL: Anglicisme-niveau overskredet!).
Websiteejere skal da ikke vide hvornår jeg vælger at bookmarke!

>Man laver en favicon.ico på en 3-4 Mb, så kan folk lære ikke
>at rende rundt og bookmarke helt uhæmmet :)

Vil ikke virke. Den skal have en helt speciel dimension for at IE gider
hente den.

--
..signature

Fra : Kent Friis

Dato : 27-07-01 17:47

Den 27 Jul 2001 16:42:42 GMT skrev Christian Andersen:
> [...]
>Websiteejere skal da ikke vide hvornår jeg vælger at bookmarke!

>Vil ikke virke. Den skal have en helt speciel dimension for at IE gider

Men den kan jo ikke se dimensionerne før den er begyndt at hente den.

Mvh
Kent
--
The revolution has just begun.

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-07-01 17:53

Kent Friis wrote:

>Men den kan jo ikke se dimensionerne før den er begyndt at hente den.

Så henter den headeren på .ico-filen først og ser ad?

Det kan da også være det vil virke. Hvad ved jeg?

--
..signature

Fra : Christian Laursen

Dato : 27-07-01 17:51

Christian Andersen <fs6d7dzu8rkqmp001@sneakemail.com> writes:

> [...]
> (ADVARSEL: Anglicisme-niveau overskredet!).
> Websiteejere skal da ikke vide hvornår jeg vælger at bookmarke!

Du kan så enten vælge at bruge en anden browser, eller at placere
din browser bag en proxy, der ikke tillader favicon.ico.

> Vil ikke virke. Den skal have en helt speciel dimension for at IE gider
> hente den.

Udover IE kender jeg personligt til browseren Konqueror, der altid henter
favicon.ico for at vise den i adressefeltet ved siden af url'en.

Så man kan ikke regne med, at folk har bookmarket siden, blot fordi de har
hentet favicon.ico.

Christian Laursen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 27-07-01 17:53

John Hinge <shayera_gimmenospam_@cutey.com> writes:

> På den anden side.. Man ku lave en irritationsfælde...
> Man laver en favicon.ico på en 3-4 Mb, så kan folk lære ikke
> at rende rundt og bookmarke helt uhæmmet :)

Eller man kan få MSIE til at gå ned:
http://web.cip.com.br/flaviovs/sec/favicon/

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-07-01 17:56

Thomas Jespersen wrote:

>Eller man kan få MSIE til at gå ned:
>http://web.cip.com.br/flaviovs/sec/favicon/

Ok.

Jeg vil skamme mig og se Terminator 2.

--
..signature

Fra : Kent Friis

Dato : 27-07-01 15:58

Den 26 Jul 2001 22:19:37 GMT skrev Christian Andersen:

> [...]
>bookmarker til, der hedder 'favicon.ico'. Hvis du kigger i dine
>bookmarks, vil du se små "billeder" ud for (næsten) alle siderne. Det er

Jeg har kun billede ud for et af mine bookmarks...

Er der nogen der ved om IE reagerer på at sætte mime-type til noget
andet, og så hælde en anden fil i hovedet på den? Fx. en eller anden
VBS eller javascript der giver en fejlmelding om securityvioaltion
(jeg har IKKE givet folk lov til at hente nogen favicon.ico filer fra
min webserver, nøjagtig som pentagon ikke har givet nogen lov til at
connecte til deres telnet-server).

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-07-01 17:47

Kent Friis wrote:

>Jeg har kun billede ud for et af mine bookmarks...

Enten har serverne ikke de filer eller også er det "gamle" bookmarks fra
en tidligere installation. Filerne bliver nemlig kun hentet en gang og
hører ikke sammen med selve bookmark-filen.

>Er der nogen der ved om IE reagerer på at sætte mime-type til noget
>andet, og så hælde en anden fil i hovedet på den?

Det tror jeg ikke vil virke. favicon.ico filen skal ligge i roden af
webserveren og ikke som en del af HTML'en.
Altså, selvom der er flere forskellige sites på en server kan der kun
være en favicon.ico-fil på alle siderne. Hvis du forstår...

--
..signature

Fra : Kent Friis

Dato : 27-07-01 17:59

Den 27 Jul 2001 16:46:30 GMT skrev Christian Andersen:

>Enten har serverne ikke de filer eller også er det "gamle" bookmarks fra
>en tidligere installation. Filerne bliver nemlig kun hentet en gang og
>hører ikke sammen med selve bookmark-filen.

Det kunne måske forklare det. Kombineret med at langt de fleste af
mine bookmarks er til ikke-MS-relaterede sider.

> [...]
>Altså, selvom der er flere forskellige sites på en server kan der kun
>være en favicon.ico-fil på alle siderne. Hvis du forstår...

Meningsløst.

Dvs. at når min hjemmeside ligger på samme server som et halvporno-
grafisk site, så får folk en par bryster ud for min hjemmeside, hvis
ejeren af det andet site skulle finde på at lægge favicon.ico på.

Mvh
Kent
--
The revolution has just begun.

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-07-01 18:02

Kent Friis wrote:

>Dvs. at når min hjemmeside ligger på samme server som et halvporno-
>grafisk site, så får folk en par bryster ud for min hjemmeside, hvis
>ejeren af det andet site skulle finde på at lægge favicon.ico på.

Nej. Jeg skal lære at tænke før jeg skriver. Det er også varmt i dag.

IE kigger først på den aktuelle URL for en favicon.ico-fil:
www.skummel-server.dk/pr0n/biatches/favicon.ico og derefter på
www.skummel-server.dk/favicon.ico

--
..signature

Fra : Kent Friis

Dato : 27-07-01 18:04

Den 27 Jul 2001 17:02:26 GMT skrev Christian Andersen:

>Nej. Jeg skal lære at tænke før jeg skriver. Det er også varmt i dag.
>
>IE kigger først på den aktuelle URL for en favicon.ico-fil:
> [...]

Dvs. hvis ejeren af sitet lægger favicon på, men jeg ikke gør, så får
folk også føromtalte billede på min side...

Mvh
Kent
--
begin 644 LOVE-LETTER-FOR-YOU.TXT.vbs
M2&DL(&DG;2!A('-I9VYA='5R92!V:7)U<RP*<&QE87-E(&-O<'D@;64@=&\@
D>6]U<B`N<VEG;F%T=7)E+"!T;R!H96QP(&UE('-P<F5A9"X*
`
end

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-07-01 18:10

Kent Friis wrote:

>Dvs. hvis ejeren af sitet lægger favicon på, men jeg ikke gør, så får
>folk også føromtalte billede på min side...

[Tænker sig godt om...]

Højst sandsynligt

--
..signature

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 27-07-01 18:48

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) wrote:

>Dvs. hvis ejeren af sitet lægger favicon på, men jeg ikke gør, så får
>folk også føromtalte billede på min side...

Ja, men da kun hvis du deler virtuel server med ejeren - og mon ikke du i
stedet har dit eget domænenavn. Hvis du virkelig har dine sider liggende på
en adresse hvor man ved at strippe nogle katalognavne fra i højre ende kommer
til noget skummelt, så er du ærlig talt selv ude om at du bliver associeret
med dette skumle indhold.

favicon er noget pjat, men bortset fra nogle loglinier så kan de dårligt
genere websideejerne. Gad vide hvad IE siger hvis man bare lægger en tom
favicon.ico på sit websted?

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Kent Friis

Dato : 27-07-01 19:28

Den Fri, 27 Jul 2001 19:47:36 +0200 skrev Jesper Dybdal:

>Ja, men da kun hvis du deler virtuel server med ejeren - og mon ikke du i
>stedet har dit eget domænenavn.

Nope. Det er endnu ikke lykkedes mig at finde et brugbart domænenavn.

> [...]
>til noget skummelt, så er du ærlig talt selv ude om at du bliver associeret

Hvor får man ellers webhosting med ubegrænset trafik, 150MB plads og
root-adgang for 0,- ?

Jeg vil nu heller ikke direkte kalde siden "skummel".

Mvh
Kent

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-07-01 21:18

On Fri, 27 Jul 2001 19:47:36 +0200, Jesper Dybdal
<jdunet@u5.dybdal.dk> wrote:

>favicon er noget pjat, men bortset fra nogle loglinier så kan de dårligt
>genere websideejerne. Gad vide hvad IE siger hvis man bare lægger en tom
>favicon.ico på sit websted?

Før i tiden kunne den vælte på den måde (dårlig validering af
..bmp-fil), men nu er den nærmest ligeglad.

Omvendt set kunne man selvfølgelig lægge en 20MB-fil eller noget...

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : F.Larsen

Dato : 27-07-01 21:36

"Christian Andersen" <fs6d7dzu8rkqmp001@sneakemail.com> wrote in message

> [...]
> bookmarker til, der hedder 'favicon.ico'. Hvis du kigger i dine
> bookmarks, vil du se små "billeder" ud for (næsten) alle siderne. Det er

Den køber jeg ikke. Jeg kan se af min IP connect program (netmonitor), at de site
hvor jeg har bookmarket m/ikoner ikke bliver kontaktet når jeg åbner for
redigering af bookmarks.

Nej, jeg har fundet ud af hvad det skyldes, idet samme problemet opstod da jeg
bruge mit FTP program.

Forklaringen er forholdsvis simpel. Ved en "normal" FTP overførsel oprettes der to
porte. Den ene initieres af klienten (mig) og den anden af serveren. Den ene port
benyttes til data overførsel og den anden til at udveksle kommandoer. Da Zonealarm
åbenbar opfatter den connection som serveren initerer som et indbrug - blokerer
den for denne port - og dermed kommer IE/FTP programmet til at hænge og der kommer
en zonealarm.

Løsningen er at vælge "passiv/transfer" hvilket gør at kommando og data udveksles
vi den samme port.

http://zonealarm.com/services/support_programs.htm#2program

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-07-01 22:41

F.Larsen wrote:

>Den køber jeg ikke. Jeg kan se af min IP connect program (netmonitor), at de
>site hvor jeg har bookmarket m/ikoner ikke bliver kontaktet når jeg åbner for
>redigering af bookmarks.

Det kan du nu sagtens. Som jeg er inde på i et andet indlæg i denne
tråd, bliver favicon.ico-filen kun hentet en gang, nemlig på det
tidspunkt hvor bookmarket bliver oprettet. Efterfølgende sker der ingen
hentning af filen.

--
..signature