Hz indstilling på skærm?
Fra : Plazm0id

Dato : 26-07-01 19:00

Jeg har lige installeret Mandrake 7.2, mit spg. er:

hvordan ændre jeg hz-indstillingerne på skærmen så jeg kan komme op i 85 hz
i stædet for dette her 60hz standart lort .. ? flimrer HELT VANVITTIGT .. :(

Fra : Kent Friis

Dato : 26-07-01 19:36

Den Thu, 26 Jul 2001 19:59:34 +0200 skrev Plazm0id:
>Jeg har lige installeret Mandrake 7.2, mit spg. er:
>
>hvordan ændre jeg hz-indstillingerne på skærmen så jeg kan komme op i 85 hz
>i stædet for dette her 60hz standart lort .. ? flimrer HELT VANVITTIGT .. :(

Det burde den klare automatisk under installationen (X konfiguration),
hvis du vælger den rigtige skærmtype.

Mvh
Kent
--
.~. .~.
/V\ From Palm Pilot to S/390 /V\

Fra : Plazm0id

Dato : 27-07-01 11:52

Ehm.. har lige fået et nyt problem, jeg sad lidt og pillede i linuxconf og
da jeg bootede startede den i runlevel 3 (concole-mode, ik´?)
X startede ihvertfal ikke :(
- og når jeg så prøver at ændre runlevel 5 går det også godt nok, men den
blinker bare lige hurtigt over i x.windows og så skifter den til concole
igen

dvs. når jeg skifter runlevel til 5 skifter den selv tilbage til 3?

hvad kan jeg have gjort? - er det evt, en fejl der kan rettes?

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> wrote in message
> [...]
:(

Fra : Jesper Toft

Dato : 27-07-01 11:58

"Plazm0id" <Plazm0id@phreaker.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> dvs. når jeg skifter runlevel til 5 skifter den selv tilbage til 3?
> hvad kan jeg have gjort? - er det evt, en fejl der kan rettes?

Sat den til at starte i runlevel 3 fx? /etc/inittab
id:3:initdefault:

X Crasher hvis du har fejl i din X configuration. Eg en mode grafikkortet
ikke understytter.

/Jesper

Fra : Plazm0id

Dato : 27-07-01 12:03

Tror det er det der er galt... at den cracher - kan man ikke resette den til
(jeg er ikke windows-fan, men du ved hvad jeg mener hvis jeg siger =)"safe
mode" ?

Fra : Jesper Toft

Dato : 27-07-01 12:12

> [...]
til
> (jeg er ikke windows-fan, men du ved hvad jeg mener hvis jeg siger =)"safe

Tjo.. ret i X-configutationen.. og slet de højeste opløsninger... eg bare ha
"800x600" eller "640x480"..

Linux "safemod" er at boote på nogenlunde denne måde.. Det giver en console
næsten uanset for galt det hele er:

LILO: linux init=/bin/bash rw

/Jesper

Fra : Plazm0id

Dato : 27-07-01 16:15

Ok!.. men den opfører sig lidt weird.!
det virker ikke som om at jeg kan komme ind i X-konfigurationen - men for at
sikre at det ikke er mig der laver noget forkert vil jeg lige slå én ting
fast..:

hvad er kommando'en?

Fra : Plazm0id

Dato : 27-07-01 16:16

Den er sat til at starte i runlevel 5

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-01 17:39

Plazm0id skrev:

> Jeg har lige installeret Mandrake 7.2, mit spg. er:
>
> hvordan �dre jeg hz-indstillingerne p�sk�men s�jeg kan komme op i
85 hz
> i st�et for dette her 60hz standart lort .. ? flimrer HELT VANVITTIGT ..
> :(

Kig i /etc/X11/XF86Config-4

Under Section "Monitor" er der et par steder der hedder HorizSync og
VertRefresh.
Ved HorizSync er det den vandrette (horisontale) syncdims i KHz der skal
indstilles. Hvis din skærm kan klare 30-70 KHz skal linje hedde:

HorizSync 30-70

Og Vert Refrresh er den lodrette (vertikale) refresh rate i Hz. Hvis din
skærm kan klare fra 59-130 Hz, hedder linjen:

VertRefresh 59-130

Hvis du ikke har tallene, så står de i manualos til din monitor... og
ellers kommer de tal jeg brugte fra min monitor som kan klare 1024x768 med
85 Hz, og 1280x1024 med 60 Hz. Hvis din skærm også kan klare disse
opløsninger/Hz så skader det næppe at bruge dem, men være med bare at bruge
nogle tilfældige høje tal, da du kan smadre din skærm ved det.
Når du har gemt filen genstarter du din X, og så skulle det virke
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk