Triumph priser (nye cykler)
Fra : Begbie

Dato : 29-12-08 03:33

Lige en tanke...

£'et har mistede ca. 20% af sin værdi overfor Euro/kronen i det sidste
år, er det noget som vil komme til udtryk i importøren priser i den
næste tid?

Det er vel ikke første gang en valuta som $ eller Yen og dens oppe og
nedeture kunne ha' en påvirkning på den pris vi i DK skal betale for
fabriksnye MC'er?

Fra : Richard

Dato : 29-12-08 09:38

On 29 Dec., 11:33, Begbie <y2j66...@yahoo.dk> wrote:
> £'et har mistede ca. 20% af sin værdi overfor Euro/kronen i det sidste
> år, er det noget som vil komme til udtryk i importøren priser i den
> næste tid?

Forhåbentlig men ikke hvis importären følger H-D's politik fra de
seneste år

– og hvis Triumph-importøren følger sin praksis med ikke at
typegodkende de importerede modeller i DK, har han/hun samtidig
beskyttet sig effektivt mod parallelimport af nye cykler indkøbt
billigt i UK eller et andet EU-land

> Det er vel ikke første gang en valuta som $ eller Yen og dens oppe og
> nedeture kunne ha' en påvirkning på den pris vi i DK skal betale for
> fabriksnye MC'er?

Importørerne vil sikkert sige, at de holder priserne for ikke at skabe
uro i markedet. men lur mig om ikke H-D sætter priserne kraftigt op
til 2009 selv efter de har holdt dem oppe i årene med lav
dollarkurs.

Det danske marked er lidt specielt, men i de store lande ser du også,
at priserne ikke svinger fuldt ud med valutaen. Ihvertfald hvad prisen
på eksisterende modeller angår, mens nyintroducerede bliver prissat
efter valutakursen på introduktionstidspunktet. Et frisk eksempel er
Honda's US-priser, som ikke steg nævneværdigt de senere år, men DN-01
blev prissat til kun 5-10 pct. under ST1300, hvor den herhjemme og i
andre EU-lande blev introduceret til en pris på niveau med VFR, dvs.
30-35 pct under ST1300' pris...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
- PS. Google siger, der er 461 tilmeldte dk.fritidmotorcykel -

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-12-08 17:49

On Mon, 29 Dec 2008 08:37:47 -0800 (PST), Richard
<rpaderichard@netscape.net> wrote:

Hej Richard.

> [...]
>typegodkende de importerede modeller i DK, har han/hun samtidig
>beskyttet sig effektivt mod parallelimport af nye cykler indkøbt

Tror du ikke den fidus er ryddet af vejen med et ØV direktiv?
Nu er en godkendelse i et EU land gældende i alle.

Den med parallel importen på nye MC er der på mystisk vis dæmmet op
for ved at MC importørforeningen har overbevist SKAT om at der skal
tillægges 9% "forhandleravance" til prisen.
En afgift på et beløb til en forhandler der aldrig har været
indblandet - Det er godt gået.

Havde Importørdoreningen aftalt at de skulle have en fast avance på 9%
havde de haft hele ombudsskrigeriet efter sig for karteldannelse.
Men SKAT må altså godt sætte prisen for MC importørforeningen.
Fantastisk hvad SKAT kan tillade sig

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole Hansen

Dato : 29-12-08 18:37

Begbie wrote:

> Det er vel ikke første gang en valuta som $ eller Yen og dens oppe og
> nedeture kunne ha' en påvirkning på den pris vi i DK skal betale for
> fabriksnye MC'er?

Det er vist kun, når kursen stiger det påvirker den pris vi som
slutkunde skal betale

--
Ole Hansen

Fra : Richard

Dato : 29-12-08 12:14

Hej Steen,

On 29 Dec., 17:49, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> Tror du ikke den fidus er ryddet af vejen med et ØV direktiv?
> Nu er en godkendelse i et EU land gældende i alle.

Er du sikker på at en typegodkendelse fra et andet EU-land er gyldig
som en dansk og kan benyttes som sådan af en sød og kvik privatperson
som fx en af os herinde? Færdselsstyrelsen skriver om Anmeldelse af
lette køretøjer, der er typegodkendt i et andet EU-land:

citat:
Hvis hele eller dele af køretøjet allerede er EU-godkendt, kan
køretøjsfabrikanten eller dennes repræsentant vælge at anmelde
køretøjet.
citat slut

Hvis reglen administreres lige så stramt, som den lyder, skal man jo
som privatperson gennem den danske importør for at anmelde et sådan
køretøj. Lur mig om ikke det i bedste fald koster svarende til
importør- og forhandleravance

> [...]
> tillægges 9% "forhandleravance" til prisen.
> En afgift på et beløb til en forhandler der aldrig har været

Ja, men mom SKAT var så svær at overtale, hvis ikke det var deres egen
idé til at maksimere afgiften?

I tilfældet Triumph kunne pundet jo gå hen og blive så billigt, at det
kompenserer de 9 pct. Svjh viste tidligere beregninger, at de lave
amerikanske gadepriser på importcykler trods told, moms og de 9 pct.
godt kunne give en ny cykel til en lavere pris end hos den danske
forhandler – i det mindste hvis fragten var nul som i et flyttelæs.
Men her var hurdlen jo den manglende Euro 2/3-overensstemmelse på et
køretøj beregnet til det amerikanske marked.

Tilbage for vor brave ven står at vente på, at hans nye drømme-Triumph
begynder at komme til salg til en passende lav pris efter at være har
været indregistreret et halvt år i UK, så den kan brugtimporteres som
EU-køretøj – og at den danske importør i det mindste sætter nyprisen
lidt ned, så beregningsgrundlaget for den afgiftspligtige værdi bliver
tilpas lavt.

Tjah, mc-importørerne er godt beskyttet herhjemme – men i sidste ende
skal vi vel være glade for, at de kan leve, når nu EU's grænser ikke
er åbne, hvad køretøjer angår?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-12-08 20:57

On Mon, 29 Dec 2008 11:14:21 -0800 (PST), Richard
> [...]

>som fx en af os herinde? Færdselsstyrelsen skriver om Anmeldelse af
>lette køretøjer, der er typegodkendt i et andet EU-land:

Det er jeg faktisk meget sikker på.
Vi kan frit importere køretøjer der er godkendt i andre EU lande,
eller som har været registreret der selv om de ikke har en direkte
dansk typegodkendelse.
Det var netop baggrunden for at nedlægge enkeltgodkendelserne
(godkendelseserklæring) i år 2000 (Min Paso fik den uigenkaldigt
sidste).

> [...]
>Hvis hele eller dele af køretøjet allerede er EU-godkendt, kan
>køretøjsfabrikanten eller dennes repræsentant vælge at anmelde

Det er i modstrid med nedlæggelsen af godkendelseserklæringen.
Er du sikker på at den er aktuel?

> [...]
>som privatperson gennem den danske importør for at anmelde et sådan
>køretøj. Lur mig om ikke det i bedste fald koster svarende til

Hvis du har ret, så ja.
Men det er jeg nu sikker på at du ikke har

>Ja, men mom SKAT var så svær at overtale, hvis ikke det var deres egen
>idé til at maksimere afgiften?

Næ, de lægger jo afgift på avancen.
Ingen kunne have fremstillet en bedre malkemaskine

> [...]
>Men her var hurdlen jo den manglende Euro 2/3-overensstemmelse på et
>køretøj beregnet til det amerikanske marked.

Det er et andet problem.
Objektet skal være typegodkendt i et EU land, og dermed overholde
EU2/3.
Men samtidig kan man kun importere fra et EU land for ikke at ryge i
både told, moms og afgiftsfælden.

> [...]
>EU-køretøj – og at den danske importør i det mindste sætter nyprisen
>lidt ned, så beregningsgrundlaget for den afgiftspligtige værdi bliver

Den er jeg enig i - Der står bl.a. en Desmocedi til en pris i £ der
gør den atraktiv at importere.
Antennerne er ude

>Tjah, mc-importørerne er godt beskyttet herhjemme – men i sidste ende
>skal vi vel være glade for, at de kan leve, når nu EU's grænser ikke
>er åbne, hvad køretøjer angår?

Det er så et andet problem.
Hvis man selv er mekaniker kan man importere hvad som helst, vel
vidende hvem der skal vedligeholde og skaffe reservedele.
Den er ikke til at klynke over.
Er man derimod skruemongol og henvist til værkstederne og de nægter at
have noget med objektet at gøre, kan man heller ikke klynke.
Eller endnu værre senarie: Parallelimporten har kvalt importørene og
værkstederne og der er ingen at få hjælp hos.
Så må man nødvendigvis enten kunne selv eller køre til udlandet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 29-12-08 23:39

Steen Gruby wrote:
> [...]
> værkstederne og der er ingen at få hjælp hos.
> Så må man nødvendigvis enten kunne selv eller køre til udlandet.

Lidt af et trekantsdrama: Skat, importørerne og borgerne.

Hvem kvalte egentlig hvem?

Skat overskattede alt ud over det rimelige og hjalp dermed importørerne.
Borgerne fandt så billigere udveje, der til sidst overflødiggjorde
importørerne. Skat fik ikke helt så mange penge i kassen og måtte så
finde andre udveje for at beskatte borgerne.

Jeg tør væde på at Skat med garanti overlever ... og at importørerne er
dem der taber - selv med hjælp fra Skat.

--
/Hekto
Ducati - Pantah600, 900SSie, Elefant650

Fra : Richard

Dato : 29-12-08 13:44

Hej igen Steen,

On 29 Dec., 20:57, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:

> Det er jeg faktisk meget sikker på.
> Vi kan frit importere køretøjer der er godkendt i andre EU lande,
> eller som har været registreret der selv om de ikke har en direkte
> dansk typegodkendelse.

Ja men det gælder jo blot de brugte...

> Det er i modstrid med nedlæggelsen af godkendelseserklæringen.
> Er du sikker på at den er aktuel?

Også lige så cirka, den blev inden fpor samme minut sakset fra
afsnittet Lette køretøjer her:
http://www.fstyr.dk/sw24863.asp

og er tillige omtalt under punkt 2. her:
http://www.fstyr.dk/sw25808.asp

hvor punkt 4. dog antyder en smutlem for private i form af en
'Godkendelseserklæring'. Men når man så henter den for et motorkøretøj
(Fstyr's webmaster har byttet om på links til den og do for
påhængskøretøjer i listen under menuen 'Meddelelser'):
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/1913_bilag_3_Typegodkendelse_mtkrt.pdf

starter den med et felt til en EU-typegodkendelse og slutter med at
henvise til en typegodkendelse uden at give eller henvise til
yderligere vejledning. Tror du, det er den vej, en privat skal gå med
et fabriksnyt køretøj importeret fra et andet EU-land?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-12-08 22:03

On Mon, 29 Dec 2008 12:44:23 -0800 (PST), Richard
<rpaderichard@netscape.net> wrote:

Hej Richard.

>Ja men det gælder jo blot de brugte...

Ja, men på det punkt "burde" der ikke være forskel på brugt og nyt.
Den brugte har jo lige så lidt en specifik dansk godkendelse som den
nye.
Et af de springende punkter er jo netop at man i Danmark ikke er i
stand til at eftervise om et køretøj overholder EU2/3, og er derfor
tvunget til at tage EU godkendelsen for pålydende.

>Også lige så cirka, den blev inden fpor samme minut sakset fra
>afsnittet Lette køretøjer her:
>http://www.fstyr.dk/sw24863.asp

Der er noget lettere modsigende i teksten, idet der står at en
synsvirksomhed kan udstede godkendelsen.
Det ligner "enkeltgodkendelse".
Det koster kun en opringning til FSTYR at få de konkrete regler.

>og er tillige omtalt under punkt 2. her:
>http://www.fstyr.dk/sw25808.asp

Bemærk denne tekst:
Alle motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer hertil skal som
hovedregel være typegodkendt eller godkendt ved syn, før man må køre i
dem på de danske veje.

Den indikerer at man kan få registreret køretøjet uden dansk
typegodkendelse - EU godkendelsen skal naturligvis være der.
Jeg vil mene at typegodkendelsen er til for at forhandlere kan afhente
nummerplader til nye køretøjer uden at fremstille dem til syn.

> [...]
>yderligere vejledning. Tror du, det er den vej, en privat skal gå med
>et fabriksnyt køretøj importeret fra et andet EU-land?

Det ligner mere en anmeldelse end en ansøgning
Nu er den også til en bil, men der bør findes en lignende til MC hvis
det skal passe..
Jeg kunne godt finde på at foretage et telefonopkald, blot for at få
en udlægning af teksten

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 29-12-08 22:17

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
> [...]
> det skal passe..
> Jeg kunne godt finde på at foretage et telefonopkald, blot for at få

Jeg er ikke inde i alt det her med typegodkendelser, men da jeg købe min
fabriksnye Geely Grand Puma, sagde forhandleren, at den skulle til syn, da
den ikke var typegodkendt. Den blev godkendt og fik plader på.
Hilsen Matthias

Fra : Armand

Dato : 31-12-08 00:08

Begbie skrev:
> [...]
>
> Det er vel ikke første gang en valuta som $ eller Yen og dens oppe og
> nedeture kunne ha' en påvirkning på den pris vi i DK skal betale for

Hvor naiv må man være?
Dollaren har været gennem samme tur, men hvormeget har det berørt HD og
Buell priserne i hele Europa??
Næ importørerne skummer valuta-fløden og jamrer sig når kurserne stiger :-|

Yen'en?
Måske at 2009-Suzukierne er bestilt og betalt, for yen'en er steget med
50% samtidig med alle de store valutaers fald

--
Armand.