Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
450D og trådløs flash?
Fra : Martin Petersen

Dato : 29-12-08 11:33

Hejsa.

Overvejer at købe en 430 EX II, til mit 450D. Kan den placeres off-camera og
stadig styres af kameraet? Eller hvad gør man i sådan en situation?

- Martin

Fra : ager

Dato : 29-12-08 11:52

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev i meddelelsen
> Hejsa.
>
> Overvejer at købe en 430 EX II, til mit 450D. Kan den placeres off-camera
> og stadig styres af kameraet? Eller hvad gør man i sådan en situation?
>
> - Martin
hvis du skal kunne styre den trådløst skal du have en transmitter:
http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=2176&MenuItemID=173

så kan du styre den helt trådløst..

TA

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-12-08 16:52

"ager" <big@city.dk> skrev i meddelelsen

> "Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev i meddelelsen

> hvis du skal kunne styre den trådløst skal du have en transmitter:
> [...]

Puha.. Den koster det samme som blitzen.... Gør det nogen forskel hvis jeg
køber en 580EXII, eller er det kameraet der ikke magter det?

- Martin

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-12-08 17:09

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Puha.. Den koster det samme som blitzen.... Gør det nogen forskel hvis jeg
> køber en 580EXII, eller er det kameraet der ikke magter det?

Kameraet kan ikke styre flashen trådløst uden ekstra udstyr. Det er der
ingen af Canon's DSLR som kan - i modsætning til f.eks. visse Nikon og
Olympus modeller.
Du skal have noget som kan være master. Det kan være en flash (X550, EX580
eller EX580II) eller en ST-E2.

Alternativt kan man lave off-camera med en ledning som OC-E3.
Man kan købe en uoriginal
http://www.foto-tip.pl/sklep/off_shoe_camera_cord_replace_canon_oc_e3-p-1034.html
som også findes i en 5m lang variant
http://www.foto-tip.pl/sklep/off_shoe_camera_cord_replace_canon_oc_e3__5_m-p-1213.html

Iøvrigt hører dit spørgsmål hjemme i dk.fritid.foto.indkoeb

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 30-12-08 18:04

Jeg ved godt at det lyder dyrt, men det giver desværre ikke rigtigt den helt
store mening at købe en ST-E2 til blot at trigge en enkelt ekstern flash
(uanset om det er en 580EX-II'er eller 430EX-II'er). (Men det er dog et
vigtigt skridt på vejen til at udforske ekstern flash, og du kan stadig lære
en masse af det, og du kan tage billeder som ikke var muligt tidligere.)

Køb i stedet to stk 580EX-II eller alternativt en enkelt 580EX-II og en
enkelt 430EX-II som slave. Du når længere på denne måde, og kan senere
udvide med en ekstra 430EX-II'er eller med en ST-E2.

Det med at få flashen væk fra kameraet bliver først virkelig interessant når
du kan "producere lys" to forskellige steder fra på en gang. Det ene "sted"
kan være 580EX-II flashen monteret direkte på kameraet og det andet "sted"
kan være en ekstern slave som styres fra 580EX-II masteren. Det er dog ikke
super optimalt at master flashen er "lænket" til kameraet, men her kan du
anvende et forlænger kabel (eller en tredie flash eller en flash
transmitter.)

Det som virkelig er interessant/vigtigt når vi taler flash fotografi med
eksterne slave enheder, er, at du kan styre forholdet imellem "A" flashen og
"B" flashen, således at du kan belyse dit motiv på en måde så fx. den ene
side af ansigtet er lidt kraftigere belyst end den anden side. Dette kræver
desværre tre flash enheder. Der er nødt til at være en master, som fx. kan
være en 580EX-II eller en ST-E2. Ud over masteren kan du så styre to
eksterne slaver som fx. kunne være 430EX-II'ere eller 580EX-II'ere. (Som
nævnt kan et kompromis være et forlængerkabel så kan du måske klare dig med
to flashes)

Det er et meget svært valg om du skal springe direkte på at købe
580EX-II'ere eller om du evt. vil nøjes med at købe en enkelt 580EX-II'er og
så resten som en mindre model (eller en ældre brugt model).

Når alt dette er sagt, så findes der andre løsninger end de originale Canon
flashes, fx. pocketwizard radio basseret flash transmitter og ældre brugte
flash enheder som man konfigurerer manuelt. Det infrarøde system som Canon
bruger har sine svagheder, men det fungerer dog udmærket i mange situationer
(specielt indendørs), men der er bestemt også situationer hvor teknologien
ikke rækker. (afhængigt af hvilket formål du skal bruge dem til).

Konklusion: Køb en 580EX-II og en 430EX-II i stedet for at købe en enkelt af
disse og en ST-E2. Prisen for at få en 430EX-II i stedet for en ST-E2 er ca.
600 kr ekstra.

Konklusion 2: Der findes alternative måder at trigge sin slave flash på end
Canons infrarøde system. Disse har forskellige fordele og ulemper.

Hvis du har mod på at læse tunge artikler om dette på Engelsk så findes der
et fantastisk website www.strobist.com som forklarer alt hvad der er værd at
vide, men det tager lang tid at læse sitet igennem.

Mvh.
Anja

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-01-09 11:49

--------------SNIP-------------------

> Mvh.
> Anja

Tak for indlægget.

Jeg har lige et spørgsmål...
Er den indbyggede flash helt værdiløs? Jeg tænker på at bruge en 430'er med
forlængerkabel, og den indbyggede til lidt ekstralys. Men den indbyggede
bliver måske disablet samme øjeblik flashskoen bliver brugt?

Jeg er ikke så satans meget inde i at bruge lys kreativt, men med små midler
kunne jeg måske starte op på at lære lidt. :) Det gør jo en hel del for et
billede med spændende lys.

Godt nytår!
- Martin

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 03-01-09 17:51

> [...]
> med forlængerkabel, og den indbyggede til lidt ekstralys. Men den
> indbyggede bliver måske disablet samme øjeblik flashskoen bliver brugt?

Du kan ikke bruge den indbyggede flash samtidig med den eksterne. Når kablet
monteres så spærrer stikket for at den interne flash kan klappe op. Hvis dit
kamera har en "PC connector" som er et lille rundt stik, så kan du dog
muligvis godt (men jeg er 95% sikker på at 450D ikke har sådan et stik). Det
er vist kun de dyrere kameraer der har det. Du kan muligvis købe en
uoriginal adaptor som muliggør pegge ting på en gang alligevel.

> Jeg er ikke så satans meget inde i at bruge lys kreativt, men med små
> midler kunne jeg måske starte op på at lære lidt. :) Det gør jo en hel del
> for et billede med spændende lys.

I dette tilfælde vil 430EX-II og et forlængerkabel på mindst tre meter være
en rigtig god start.

Vær iøvrigt opmærksom på at fx. Sigma laver flashes som kan bruges med 450D,
og disse er noget billigere end tilsvarende Canon. Der er delte meninger om
hvor gode eller dårlige de er i forhold til den originale vare.

Jeg har selv både 580EX, 580EX-II og 430EX-II, og jeg kan varmt anbefale
både 580EX-II og 430EX-II. Specielt 430EX-II har et godt forhold imellem
pris oog kvalitet.

P.S. husk at købe opladelige batterier af NiMH typen og en god oplader som
kan lade dem op på 4 timer eller derunder. Jeg vil anbefale den nye type
fra 2005 med lav selvafladning og lidt lavere kapacitet. Du kan læse om dem
her http://en.wikipedia.org/wiki/Low_self-discharge_NiMH_battery

Mvh.
Anja