CD og DVD labels
Fra : Martin

Dato : 29-12-08 16:44

Kan man klistre DVD-labels på skiver som ikke har en helt glat overflade? Fx
nogle discs (Verbatim) har noget skrift hvor der er niveau-forskel på
overfladen. Eller skal skiverne være HELT glatte?

Fra : Max

Dato : 29-12-08 16:52

Hej Martin

> Kan man klistre DVD-labels på skiver som ikke har en helt glat
> overflade? Fx nogle discs (Verbatim) har noget skrift hvor der er
> niveau-forskel på overfladen. Eller skal skiverne være HELT glatte?

Man kan fint klistre labels ovenpå skriften, desværre kan
skriften så ses på etiketten.

--
Mvh Max

Fra : Infinity

Dato : 29-12-08 18:16

Martin wrote:
> Kan man klistre DVD-labels på skiver som ikke har en helt glat
> overflade? Fx nogle discs (Verbatim) har noget skrift hvor der er
> niveau-forskel på overfladen. Eller skal skiverne være HELT glatte?

Næe gode labels kan klister på det hele, men de løsner sig efter ca 5 år...

Har dårlige erfaringer med HP, PressIt, Neato, m.fl før eller siden løsner
de sig i kanten.
Overvej en billig CD printer fx fra Canon eller Epson og printbare CD/DVD'er
--
/Infinity

Fra : Rado

Dato : 30-12-08 11:36

On Mon, 29 Dec 2008 18:16:17 +0100, "Infinity" <Infinity@mail.dk>
wrote:

>Næe gode labels kan klister på det hele, men de løsner sig efter ca 5 år...

Jeg har oplevet at blanke skiver (uden belægning på bagsiden, så de er
halvgennemsigtige) blev mere eller mindre ulæselige når jeg kom labels
på. Når jeg så hev dem af og rensede evt. limrester af med benzin var
de OK igen. Sikkert noget med reflektion af lys fra labelen el. lign.
Men der burde ikke være problemer med skiver med uigennemsigtig
belægning på bagsiden, ej heller blanke RW skiver (de er totalt
uigennemsigtige).

Der er også en gammel myte om at hvis en label sidder lidt skævt kan
det gøre skiven ubalanceret så den ikke kan læses. Det er noget
sludder, jeg har lavet forsøg med det, og rent faktisk var der ingen
problemer med at læse en skive selv hvis jeg klippede en label halvt
over og satte den på, hvilket er den mest ekstreme ubalance man
overhovedet kan lave med en label. Drevet knurrede lidt som det gør
med ubalancerede skiver, men jeg har faktisk oplevet kommercielle
skiver der var langt værre.

>Overvej en billig CD printer fx fra Canon eller Epson og printbare CD/DVD'er

Det vil jeg også anbefale.

--
Rado

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-12-08 15:30

Rado skrev bl.a.:

> Der er også en gammel myte om at hvis en label sidder lidt skævt kan
> det gøre skiven ubalanceret så den ikke kan læses. Det er noget
> sludder, jeg har lavet forsøg med det, og rent faktisk var der ingen

Til gengæld er det ikke noget sludder, at en uballanceret skive ødelægger
lejerne. Selv den mindste lille uballance slider hårdt på lejerne, når
skivern roterer med 20-30.000 rpm.

Jeg har en afdød kammerat, som var helt vild med hjemmedesignede labels, og
han skiftede drev i samme rate som jeg skifter sokker!

Claus

Fra : Martin

Dato : 30-12-08 16:27

"Infinity" <Infinity@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Overvej en billig CD printer fx fra Canon eller Epson og printbare
> CD/DVD'er

Men DVD+R dual layer printbare er svære at finde.

Fra : Rado

Dato : 30-12-08 16:40

On Tue, 30 Dec 2008 16:26:39 +0100, "Martin" <martinf6000@hotmail.com>
wrote:

>Men DVD+R dual layer printbare er svære at finde.

Nierle har flere forskellige mærker:

http://www.nierle1.com/de/artikelkategorie/48/DVD_Double-Dual_Layer.html

--
Rado

Fra : Infinity

Dato : 02-01-09 14:28

Martin wrote:
> "Infinity" <Infinity@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Men DVD+R dual layer printbare er svære at finde.

DVD+R DL printbar findes, men såvidt jeg ved findes DVD-R DL printbar ikke.
--
/Infinity

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-12-08 15:27

Martin skrev bl.a.:

> Kan man klistre DVD-labels på skiver som ikke har en helt glat
> overflade? Fx nogle discs (Verbatim) har noget skrift hvor der er
> niveau-forskel på overfladen. Eller skal skiverne være HELT glatte?

Vær obs på, at labels på sigt ødelægger dit drev. Det er umuligt at
centrerer en label 100%, og bare en lille uballance vil belaste lejerne, så
de på sigt bliver ødelagt. Husk på, at en cd spinner mellem 20-30.000 rpm,
så det er meget vigtigt, at skiven er ballanceret korrekt.

Claus

Fra : Jens Petersen

Dato : 31-12-08 17:05

On Wed, 31 Dec 2008 15:26:39 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews2@tersgov.dk> wrote:

>de på sigt bliver ødelagt. Husk på, at en cd spinner mellem 20-30.000 rpm,

Mon dog?
--
OV1A Jens

Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 31-12-08 17:25

Jens Petersen skrev:

>Mon dog?

http://ask-leo.com/what_does_the_x_in_a_48x_speed_cdrom_mean.html og der
er hurtigere drev end 48x

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-01-09 15:48

Ivan V. Klattrup wrote:

> http://ask-leo.com/what_does_the_x_in_a_48x_speed_cdrom_mean.html og der
> er hurtigere drev end 48x

Er der nogen 48X drev der læser med 48X hastighed i starten (inderste)
af disken?

Et 1X drev kører 500 rpm i starten, og det falder til 200 rpm når
der læses til sidst, yderst.

I følge

http://en.wikipedia.org/wiki/CD-ROM

kører et 52x drev 10350 rpm.

Mogens
--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-01-09 16:22

"Mogens Kjaer" skrev i en meddelelse
> Er der nogen 48X drev der læser med 48X hastighed i starten (inderste)
> af disken?

Prøv evt at spørge i nogle af drev-grupperne, hvor cd og DVD hører til:

News:dk.edb.hardware.drev.cd+dvd
News:dk.edb.hardware.drev.cd-rom
News:dk.edb.hardware.drev.dvd

Jan