traffic shaping router - men hvilken
Fra : ing.jsjohnsen@gmail.~

Dato : 23-12-08 03:35

Hej

Som så mange andre bruger jeg mit internet til mange forskellige ting.
Jeg er dog blevet træt af at høre folk brokke sig over dårlig lyd på
min IP telefon, og jeg er træt af at manuelt at justere hastigheden af
mine torrents, når jeg skal bruge internettet til andre ting.

Jeg mangler altså en router som kan prioritere min trafik effektivt.
Når jeg taler i telefon, skal telefon pakkerne have høj prioritet.
Og jeg kunne godt tænke mig at ned prioritere mine torrents når jeg
bruger internettet til andre ting. Og når jeg så ikke bruger mit
internet skal der bare være fuld skræd på.

Hvad skal man købe for at få noget der bare fungere?
Min smertegrænse er nok 1500,-

Kigger lidt efter zyxel Zywall 2 plus (http://www.edbpriser.dk/
Products/Listprices.asp?ID=246216&Specs=true)
Det ser ud til at den kan, og så får man jo også VPN, og hardware
firewall med i købet, det kunne da være nice, men hvad siger i??

MVH Jesper Johnsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-12-08 11:45

ing.jsjohnsen@gmail.com crashed Echelon writing news:ff5230cb-fe2a-4149-
aa4b-9c0b344df0b0@r15g2000prd.googlegroups.com:

> [...]
> bruger internettet til andre ting. Og når jeg så ikke bruger mit
> internet skal der bare være fuld skræd på.

Hvis din nuværende router er understøttet af tredjeparts firmware, såsom
OpenWRT, Tomato og DD-WRT, så kan du være så heldig at spare udgiften til
ny router.

QoS (Quality of Service), som er det du efterspørger følger med disse
firmwares.

--
Bjarke Andersen

Fra : ing.jsjohnsen@gmail.~

Dato : 23-12-08 03:55

On 23 Dec., 02:44, Bjarke Andersen <bjarke.ander...@gmail.com> wrote:
> [...]
> ny router.
>
> QoS (Quality of Service), som er det du efterspørger følger med disse

Jeg bruger idag en gammel sipura adapter som router, og den QoS virker
kun på telefoni, og det virker alligevel ikke optimalt synes jeg.
Så jeg kommer nok ikke uden om en ny router.
Jeg har godt set at der til nogle routere kan fåes en anden firmware
som kan det jeg gerne vil, og det skal jeg heller ikke afvise kan være
en løsning.
Men hvad er mulighederne hvis jeg ikke vil have bøvlet med at uploade
anden firmware mm.??

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-12-08 12:15

ing.jsjohnsen@gmail.com crashed Echelon writing news:df8e6049-9607-44f4-
bfb2-682ddf64a9a5@k1g2000prb.googlegroups.com:

> Men hvad er mulighederne hvis jeg ikke vil have bøvlet med at uploade
> anden firmware mm.??

Dlinks DGL-4300 har jeg erfaringer med, og har en forrygende QoS til det
jeg har brugt den til. Men det er idag en ældre router, der er kommet andre
på markedet med mere gejl og 802.11n understøttelse.

Ellers har jeg købt hardware dedikeret til DD-WRT, dvs routere der er
understøttet af dette.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-12-08 12:35

ing.jsjohnsen@gmail.com wrote in news:ff5230cb-fe2a-4149-aa4b-9c0b344df0b0
@r15g2000prd.googlegroups.com:

> Hvad skal man købe for at få noget der bare fungere?
> Min smertegrænse er nok 1500,-

Min D-link DIR-655 gør det udemærket. Det skal dog nævnes at jeg benytter
Fullrate som udbyder af VoIP, hvorfor deres Zyxel 2602R-D1A sidder først
som bridge og tager sig af IP telefoni.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-12-08 19:08

ing.jsjohnsen wrote:

> [...]
> IP telefon, og jeg er træt af at manuelt at justere hastigheden af mine
> torrents, når jeg skal bruge internettet til andre ting.

Min løsning er en Asus WL500gP v1 router med OpenWRT samt et
hjemmebrygget QoS script, som er tilpasset mine behov (baseret på TC med
HTB scheduler). Torrents kan fylde upload når der ikke er anden trafik,
men lige så snart jeg sender en mail med attachment eller uploader data
med FTP falder hastigheden på torrent upload. Mulighederne afhænger også
af din torrent klient (uTorrent?), specielt hvis en del af torrent
trafikken er krypteret (hvad den ofte er i dag fordi klienter som
Transmission er default konfigureret til at bruge kryptering).

--
Jesper Lund

Fra : ing.jsjohnsen@gmail.~

Dato : 23-12-08 11:18

On 23 Dec., 10:08, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> trafikken er krypteret (hvad den ofte er i dag fordi klienter som
> Transmission er default konfigureret til at bruge kryptering).

Jeg bruger netop transmission som Torrent klient, på en synology boks.
Og netop fordi, jeg ikke har en god router var tiden måske til at jeg
skulle have en.
Jeg har en cybercity router der ikke har QOS, og så har jeg min sipura
adapter, hvor QOS kun virker på telefon, og selv dette virker ikke
særligt godt.
Mange gaming routere med QOS, koster vel ca 700kr, hvilket gør Zyxel
routeren interessant, da den kun koster 1200,-
Jeg er på jagt efter noget der virker lige ud af pakken,

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-12-08 20:10

ing.jsjohnsen wrote:

> [...]
> Jeg har en cybercity router der ikke har QOS, og så har jeg min sipura
> adapter, hvor QOS kun virker på telefon, og selv dette virker ikke

Du har allerede en NAT router fra Cybercity, så du kommer formentlig til
at køre med 2xNAT. Eller rettere: 3xNAT hvis Sipura'en også er en NAT
router.

> Mange gaming routere med QOS, koster vel ca 700kr, hvilket gør Zyxel
> routeren interessant, da den kun koster 1200,- Jeg er på jagt efter
> noget der virker lige ud af pakken,

Hmm, out of the box

Du skal i hvert fald overveje hvordan torrent traffiken kan/skal
identifices af din QoS router.

En automatisk metode er at bruge L7-filter (det gør DD-WRT eksempelvis,
hvis man vælger Bittorrent som service)
<http://l7-filter.sourceforge.net/>

Det vil imidlertid ikke virke på krypterede BT streams
<http://l7-filter.sourceforge.net/layer7-protocols/protocols/
bittorrent.pat>
og det er godt på vej til at blive "standard".

Simple metoder, som vil virke på krypterede BT trafik, kunne være

1) Lade BT klienten sætte DSCP/TOS feltet og bruge det til at
identificere trafikken (min egen løsning p.t. med Deluge). Det er
implementeret i Transmission backend, og er med i Transmission GTK (Gui
delen), men jeg er ikke klar over om denne feature er kommet med i
Transmission daemon (ikke så vidt jeg kunne se i Transmission 1.40). Det
forudsætter selvfølgelig også at din QoS service kan checke DSCP/TOS.

2) Lade udgående trafik køre på bestemte (høje) port numre og bruge det
til identifikation. Det bruge jeg tidligere sammen med uTorrent.

3) Hvis du ikke har anden udgående trafik fra din Synology box, kan du
bruge (source) IP adressen til identifikation.

--
Jesper Lund

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-12-08 10:53

On Tue, 23 Dec 2008 02:35:08 -0800 (PST), ing.jsjohnsen@gmail.com
wrote:

> Jeg mangler altså en router som kan prioritere min trafik effektivt.

Effektivt? Man kan ikke lave *effektiv* QoS på en linie, hvor man kun
har adgang til udstyret i den ene ende...

<snip>
1) Når en stor pakke er i gang med at blive sendt fra
Internet-udbyderen, og der kommer en lille, vigtig voice-pakke, så må
den pænt vente til der bliver plads på linien. Det bliver værre endnu
hvis der er flere store pakker i kø. Ventetiden giver jitter, og især
på langsomme forbindelser kan det bidrage meget negativt til
oplevelsen. Det kan løses med QoS, men det skal løses i *udbyderens*
ende.

2) Hvis Internet-udbyderen i forvejen sender 2 Mbps på en 2 Mbps
forbindelse, og der tilføjes 100 Kbps voice, så er der ikke plads til
det, og noget bliver smidt væk. *Hvad* der bliver smidt væk, kan man
løse med QoS (kø-håndtering), men det skal man af gode grunde lave i
den ende, hvor pakken sendes fra, dvs. Internet-udbyderen.

3) Når en pakke først er sendt fra Internet-udbyderen mod ens router,
nytter det ikke noget, at ens egen router smider pakken væk for at få
plads til en voice-pakke, for båndbredden er jo allerede brugt. (Hvis
protokollen er såkaldt 'well-behaved', vil afsenderen sætte farten
ned, så det hjælper lidt på det næste trafik. Men masser af trafik er
ikke well-behaved).

Man kan lave noget indgående policing, hvor man 'reserverer' plads til
voice (ved at smide andet trafik væk), men man vil spilde båndbredde i
de situationer, hvor der ikke er noget voice (smide for meget væk), og
det er stadig kun effektivt, hvis den anden trafik er 'well-behaved'.
<snip>

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-12-08 13:57

Asbjorn Hojmark wrote:

> Effektivt? Man kan ikke lave *effektiv* QoS på en linie, hvor man kun
> har adgang til udstyret i den ene ende...

Der er altid grader af effektivitet. Hvis man kører mange torrents, vil
det efter min mening gøre en stor forskel hvis man laver QoS
(prioritering) på sin upload. Da mange har asymmetriske forbindelser
(ADSL), vil de fleste QoS problemer også typisk eksistere på upload siden.

--
Jesper Lund

Fra : ing.jsjohnsen@gmail.~

Dato : 24-12-08 06:11

Jeg er helt med på at man skal have fat i begge ender hvis man skal
have super QOS.
Men med programmer som Netlimiter kan man da styre hvor meget
båndbrede både i upload og download hvert program får.
Der findes da også system der kan dele en given båndbrede mellem flere
brugere således at en bruger ikke kan bruge alt båndbredden.
Så det må man da også kunne styre med en router.

Men mit problem med IP-telefoni er faktisk kun i modtager enden, ikke
så meget i min egen ende, så QOS på upload vil da være et stort skridt
på vejen for mig.
Og det gælder som sådant også mest for min torrent trafik, da det er
upload jeg altid er presset på.

Er der nogle der har erfarringer med Zyxwel zywall, er det QOS himlen??

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-12-08 00:24

On Wed, 24 Dec 2008 05:11:10 -0800 (PST), ing.jsjohnsen@gmail.com
wrote:

> Men med programmer som Netlimiter kan man da styre hvor meget
> båndbrede både i upload og download hvert program får.

Som jeg skrev: Hvis trafikken er well-behaved. Ellers ikke.