Køb IKKE en SMCWGBR14-N router.
Fra : Klaus G.

Dato : 20-12-08 13:18

Hej.

Så fik jeg endelig købt mig en ny router. Det blev den her:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=307272&searchArea=&Soegeord=

Den skulle være magen til:
Rendnet TEW-633GR
D-Link DIR655

Som også har fået gode anmeldelser.

Jeg får den tilsluttet og der kommer hurtigt forbindelse. Den kan fuldt ud
udnytte min 50/50mbit linie.

Men så stopper det sjove også. Pga. P2P så rebooter den konstant. Hvis max
connections i mit torrent program er 150 eller mere, så rebooter den
konstant hvis der er smæk på linien. Med konstant mener jeg hvert 5 til
10min. Kan det være rigtigt?

Jeg har naturligvis prøvet nyeste firmware. Prøvet at disable alt muligt
trafikshaping, wireless osv., for at se om det var det som kunne "drille".
Har forced 100mbit fullduplex LAN connection, for at være sikker på at det
ikke er fordi den prøver at mose 1000mbit igennem på de ikke godkendte
kabler jeg har. Men den bliver bare ved og ved og ved med at reboot.

Har i nogle forslag, eller skal jeg se at komme af med den igen?

Min Gamle Linksys WRT54G v3.3 som slet ikke kunne tygge min 50mbit linie,
den kunne godt håndtere 800connections, omend den skulle rebootes hver
3-4dag da den så begyndte at bliver langsomere og langsomere. Men alligevel,
800connections, no problem!

Idéer og vejledninger modtages meget gerne!

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-12-08 14:06

Klaus G. wrote:

> [...]
> max connections i mit torrent program er 150 eller mere, så rebooter den
> konstant hvis der er smæk på linien. Med konstant mener jeg hvert 5 til

Problemet er at p2p programmer ofte ikke lukker TCP forbindelserne
ordentligt, og derfor bliver de hængende i NAT tabellen. På nogle routere
kan man sætte en lavere TCP timeout for ESTABLISHED forbindelser. Hvis
den mulighed ikke er der, kan man risikere at det er 5 dage, hvilket med
sikkerhed vil give problemer for p2p brugere, næsten uanset hvor stor NAT
tabellen er.

Eksempel
<http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php?title=Router_Slowdown>
(det er ip_conntrack_tcp_timeout_established i Linux netfilter som
ændres; i DD-WRT kan man også ændre størrelsen af NAT tabellen inden for
de begrænsninger som RAM mængden sætter).

En anden ting du kan gøre er at disable DHT i din BT klient. DHT laver en
masse UDP forbindelser, så BT klienterne i sværmen kan kommunikere
indbyrdes om andre peers/seeds og torrents (for det tilfælde at trackeren
skulle være utilgængelig). Hvis du er på private trackere, vil det
normalt være et krav fra admins at du kører uden DHT i klienten, fordi
DHT også lækker torrent informationm og leech/seed ratios bliver ikke
opdateret korrekt hvis det går uden om trackeren.

Det er selvfølgelig ikke sikkert at det er nok at disable DHT, men det
kan kun gavne dit problem.

--
Jesper Lund

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-12-08 14:15

On 2008-12-20, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

> Problemet er at p2p programmer ofte ikke lukker TCP forbindelserne
> ordentligt, og derfor bliver de hængende i NAT tabellen.

Den må du længere ud på landet med. Jeg har endnu ikke hørt om
p2p-programmer, der ikke benytter operativsystemets stack, og dermed gør
alt hvad de skal fuldstændig efter bogen.

--
Andreas

Fra : Klaus G.

Dato : 20-12-08 16:24

> [...]
> ændres; i DD-WRT kan man også ændre størrelsen af NAT tabellen inden for
> de begrænsninger som RAM mængden sætter).
Jeg kan ikke i webinterfacet på min router finde noget hvor man kan ændre
noget ala "time out" eller "max connections". Det kunne jeg nemlig på min
gamle WRT54G med DDWRT firmware. Og det er godt nok ærgeligt de ikke
indbygger sådan en feature i så nyt et stykke hardware. Det kan dælme da
ikke passe det ikke er gået op for producenterne at P2P er kommet for at
blive. Om det er så er ulovlige eller lovlige ting man bruger det til.

> [...]
> DHT også lækker torrent informationm og leech/seed ratios bliver ikke
> opdateret korrekt hvis det går uden om trackeren.
DHT er allerede disablet. Peer Exchange.

Jeg er desuden nede på 125 i max connections i min BT client. For den
rebooter stadig ved 150... Bliver spændende at se om den skal endnu længere
ned :/

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-12-08 14:15

Klaus G. wrote:

> [...]
> linie, den kunne godt håndtere 800connections, omend den skulle rebootes
> hver 3-4dag da den så begyndte at bliver langsomere og langsomere. Men

On second thought, de problemer med TCP forbindelser som ikke lukkes
ordentligt vil give anledning til netop det problem som du beskriver her,
altså at rooteren skal rebootes eftet få dage (klassisk Linksys problem,
som vist nok skulle være rettet i nyere firmwares, og i hvert fald i DD-
WRT og lignende).

Måske har din router en (effektiv) grænse for hvor mange nye forbindelser
der kan åbnes per sekund, som kun kommer i spil ved p2p på hurtige
forbindelser? Her vil disabling af DHT reducere antallet af nye
forbindelser. Ligeledes kan din BT klient sikkert sættes op til at
begrænse antallet af nye forbindelser per sekund.

Jeg ville bruge lidt tid på at konfigurere BT klienten inden routeren
smides ud..

--
Jesper Lund

Fra : Klaus G.

Dato : 20-12-08 16:30

> Jeg ville bruge lidt tid på at konfigurere BT klienten inden routeren
> smides ud..
net.max_halfopen 50

Hvad betyder det helt præcist? Man skal apply en patch, for at få den fra 10
til 50 i windows. Utorrent står default til 8, men altså nu 50. Kan være den
skal lidt ned jo...

Men hvad gør den?

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-12-08 14:24

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Den må du længere ud på landet med. Jeg har endnu ikke hørt om
> p2p-programmer, der ikke benytter operativsystemets stack, og dermed gør
> alt hvad de skal fuldstændig efter bogen.

Ok, det har jeg misforstået. Er det så routeren som ikke lukker
forbindelserne ordentligt? Der er temmelig mange steder hvor problemet
beskrives og at det kan "løses" ved at pille ved
ip_conntrack_tcp_timeout_established, f.eks. her

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-12-08 16:56

On 2008-12-20, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

> Ok, det har jeg misforstået. Er det så routeren som ikke lukker
> forbindelserne ordentligt?

Det er sandsynligvis de tilfælde hvor den ene ende af en tcp-forbindelse
forsvinder, og der derfor ikke bliver lukket pænt. Disse forbindelser
skal time ud før de bliver fjernet fra NAT-tabellen. Historisk har man
givet dem en meget lang timeout, da der er visse applikationer (typisk
af den interaktive slags), der holder en inaktiv tcp-forbindelse åben
uden at sende data over den i meget lang tid, og man har traditionelt
ikke haft de hundrede eller tusindevis af forbindelser som et
p2p-program har åbent.

> Der er temmelig mange steder hvor problemet
> beskrives og at det kan "løses" ved at pille ved
> ip_conntrack_tcp_timeout_established, f.eks. her
><http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php?title=Router_Slowdown>

Der står intet om forkerte TCP-implementationer.

--
Andreas

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-12-08 17:06

Klaus G. wrote:

> [...]
>
> Hvad betyder det helt præcist? Man skal apply en patch, for at få den
> fra 10 til 50 i windows. Utorrent står default til 8, men altså nu 50.

net.max_halfopen er det maksimale antal forbindelser som uTorrent prøver
at åbne på samme tid.

--
Jesper Lund