Forskel på + og ÷ DVD skiver
Fra : Martin

Dato : 29-12-08 00:04

Nu har jeg opdaget en ret irriterende fejl ved mine eller nyligt indkøbte
TDK DVD+RW 4,7 Gb skiver. Der kan ikke være så meget data på, som ved
DVD-RW! Lyder det underligt?

Jeg har zippet 15 Gb filer ned til 5 zip-fil, og automatisk delt zip-filerne
i lige store størrelser á 4.700.000 bytes (4,37 Gb) så de kan brændes.
Men filerne kan ikke være på de omtalte TDK skiver. Derimod kan de godt være
på mine Verbatim DVD-RW 4,7Gb og nogle Philips og Yamaha ÷ skiver.

Jeg synes det er lidt underligt. Jeg har forsøgt at brænde med Nero og har
sat filtype til UDF.

Fra : Bjarne Chr

Dato : 29-12-08 07:43

"Martin" <martinf6000@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg synes det er lidt underligt. Jeg har forsøgt at brænde med Nero og har

a.. DVD-R/DVD-RW = 4 706 074 624 bytes ( 4488 MB )

a.. DVD+R/DVD+RW = 4 700 372 992 bytes ( 4482 MB )
a.. Du kan læse lidt her
http://www.abmedia.dk/video/dvdinfo.htm
a.. Bc

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 31-12-08 07:40

Martin wrote:
> og har sat filtype til UDF.

Det er lige præcis problemet.
Et UDF-filsystem er beregnet til at man kan slette noget i det og skrive
mere til senere, og det giver mindre plads efter formatering end ISO9660.
Jeg lagde mærke til det allerede dengang der kom CD-RW skiver.
UDF er spild af plads hvis skiven kun skal brændes én gang, før den en
anden gang slettes og brændes igen.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 31-12-08 11:39

Jens C. Hansen wrote:

> [...]
> Jeg lagde mærke til det allerede dengang der kom CD-RW skiver.
> UDF er spild af plads hvis skiven kun skal brændes én gang, før den en

Men man kan have filer større end 2G på UDF, i modsætning
til ISO9660.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-12-08 12:40

Jens C. Hansen wrote:

> UDF er spild af plads hvis skiven kun skal brændes én gang, før den en
> anden gang slettes og brændes igen.

ISO9660 giver desværre bare en lang række af begrænsninger. Der er
begrænsninger på filstørrelser og på antallet af tegn i filnavne.

Jesper Poulsen

Fra : Martin

Dato : 31-12-08 21:40

> [...]
> Jeg lagde mærke til det allerede dengang der kom CD-RW skiver.
> UDF er spild af plads hvis skiven kun skal brændes én gang, før den en

Jeg har 4,5 Gb-filer som skal brændes med UDF.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-01-09 15:50

Martin wrote:
> Jeg har 4,5 Gb-filer som skal brændes med UDF.

Skal der egentligt være et filsystem på en DVD? Kan man
ikke bare brænde zip filen direkte?

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-01-09 16:15

"Mogens Kjaer" skrev i en meddelelse
> Skal der egentligt være et filsystem på en DVD? Kan man
> ikke bare brænde zip filen direkte?

Hvis det er en fil (f.x. en zip fil) der skal brændes som en fil - så
skal der være et filsystem til at indeholde filen.

Hvis et er en image fil f.x. ISO eller cue/bin - så skal der IKKE være
et filsystem, da imagefilen indeholder dette.

Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-01-09 16:18

"Mogens Kjaer" i en meddelelse
> Jeg har 4,5 Gb-filer som skal brændes med UDF.

PS - emnet er i øvrigt mere relevant i DVD gruppen:

News:dk.edb.hardware.drev.dvd

Jan