Saftig roastbøf
Fra : paladsrevolution@gma~

Dato : 09-12-08 17:06

En lille klump opsnøret kød - ca 550 g - af okseinderlår tages ud af
fryseren og lægges i en pose med en lille håndfuld salt, lidt peber og
lidt olie. Her ligger den så et døgns tid , inden puttes i en gryde
med kogende vand (tilsat lidt salt) og koger ca 20 minutter, indtil
kernetemperaturen er ca 57 C.

Kødet tages op, brunes af hurtigt af i lidt olie/smør og er klar til
servering ... kødet er fint rødt, men tørt og en smule sejt.

Hvad gør jeg galt?

Hvad kan jeg gøre bedre?

Fra : Ralph

Dato : 10-12-08 01:16

<paladsrevolution@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>Kødet tages op, brunes af hurtigt af i lidt olie/smør og er klar til
>servering ... kødet er fint rødt, men tørt og en smule sejt.

Forkert rækkefølge, kødet skal brunes først, så lukker porrerne sig, og
saften bliver i kødet - simpelt, men let.

--
Ralph

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 18-12-08 14:52

On Wed, 10 Dec 2008 01:15:43 +0100, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

><paladsrevolution@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Forkert rækkefølge, kødet skal brunes først, så lukker porrerne sig, og
>saften bliver i kødet - simpelt, men let.

Ifølge Fødevarestyrelsens publikation Stegning -- Myter og Fakta, så
er er det en myte, at porrerne med fordel skal lukkes inden
tilberedning af kødemner.

Se mere her, s. 21.
http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002001/Rapport.pdf

For at svare på det oprindelige spørgsmål så ser jeg intet galt med
gourmetsaltningen et døgns tid før tilberedning. Ej heller
kogning/braisering/pochering indtil ønsket kernetemperatur er opnået.

Men ved hvilken temperatur koges der? Hvis der bulderkoges ved 110-130
grader, så bliver kødet ikke optimalt mørt. Prøv at pochere ved fx
60-80 grader i 4-5 timer i stedet for.

Overvej også tilberedning ved lavere temperatur i ovn i vakuumeret
pose.

Alternativt kan jeg anbefale intervalstegning. Fx 3-5 x 8 minutter med
hvileintervaller af ca. 20-30 minutter, første halvdel af tiden
uoverdækket, anden halvdel af hviletiden overdækket, ved 200 grader,
indtil ønsket kernetemperatur er opnået.

Måske kunne det tænkes, at kødet bare ikke egner sig til rød/rose
roastbeef - umørt okseinderlår. Så skal der måske langtidsstegning til
ved lav varme i lang tid.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter. På vej -- Arme Riddere
med pære og æble)

Fra : jos

Dato : 22-12-08 21:24

> Men ved hvilken temperatur koges der? Hvis der bulderkoges ved 110-130
> grader, så bliver kødet ikke optimalt mørt.

bruger du trykkoger??
finn

Fra : kim rasmussen

Dato : 10-12-08 08:41

Hej
umiddelbart vil jeg tro at du trækker al væske (kødsaft) ud af det lille
stykke kød ved at lægge det i en pose i 1 døgn.
Stryg posen( med mindre du vil marinere ) og gør ellers som du selv
beskriver.
Hilsen Kim

Fra : Linde

Dato : 10-12-08 19:53

"kim rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> stykke kød ved at lægge det i en pose i 1 døgn.
> Stryg posen( med mindre du vil marinere ) og gør ellers som du selv

Jeg er enig...men vil dog tilføje "i en pose med salt"...saltet vil sænke
det osmotiske tryk om kødet drastisk og længe, så vandet vil om ikke sive ud
i posen så ud i fibrene som indesluttet vand, og forsvinde under kogningen.
Kunne man mon ikke salte i kogevandet?

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 10-12-08 20:00

Hej

> lidt olie. Her ligger den så et døgns tid , inden puttes i en gryde
> med kogende vand (tilsat lidt salt) og koger ca 20 minutter, indtil
> kernetemperaturen er ca 57 C.

Hvorfor koge den ?

Brun den på panden og så 20 minutter i en 220 grader varm ovn
til kernetemperatueren er omkring 50 grader, den stiger stadigvæk
når stegen tages ud af ovnen.

--
Mvh Max