Tilsætte Maizena til Cremefraiche 18%?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 09-12-08 18:55

Hej med jer

Jeg skal til at lave Karolines Enebærgryde, og i dette svar
http://www.arla.dk/C1256FA800483D00/O/mere-fedtfattig-enebaergryde.html
i Arlas Forum skriver man, at man bare kan tilsætte lidt stivelse til
CremeFraiche'en, hvis man vælger 18% i stedet for 38%.

Der skal 2 dl. CF 38% i, som dog kan erstattes af CF 18% og "lidt" stivelse,
f.eks. Maizena.

Men hvor meget er "lidt" i den forbindelse...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-12-08 19:13

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> stivelse, f.eks. Maizena.
>
> Men hvor meget er "lidt" i den forbindelse...?

Hvad med bare at drysse lidt Maiszena sovsejævner i indtil det er såm du
ønsker? Det er meget nemt.

Steen.

Fra : Jakob Griffel

Dato : 09-12-08 19:41

> Hvad med bare at drysse lidt Maiszena sovsejævner i indtil det er såm du
> ønsker? Det er meget nemt.

Jo, men stivelsen skulle vist tilsættes for at forhindre at den noget mere
magre CF skiller og gryner når den tilsættes. Men det har jeg måske opfattet
forkert...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-12-08 20:32

> Jo, men stivelsen skulle vist tilsættes for at forhindre at den noget mere
> magre CF skiller og gryner når den tilsættes. Men det har jeg måske
> opfattet forkert...?

Nu er det jo stivelse der blot er lavet så det er let at bruge men hvis du
hellere vil det kan du jo komme maizenamel i en kop og røre det med vand og
så tilsætte den nødvendige mængde, det er samme funktion.
Men måske har jeg misforstået hvad det er du vil opnå?

Steen.

Fra : Jakob Griffel

Dato : 09-12-08 20:58

> [...]
> og så tilsætte den nødvendige mængde, det er samme funktion.
> Men måske har jeg misforstået hvad det er du vil opnå?

Jeg ved ikke hvem der har misforstået hvad...

I kommentaren til den opskrift på enebærgryde jeg fandt hos Arla (se linket
i mit første indlæg) står der, at man med fordel kan bruge CremeFraiche 18%
i stedet for 38% som der ellers står i opskriften.
MEN (og nu kommer det):
Tilsyneladende har CF18% det med at skille og gryne når den kommer i en varm
gryderet (fordi den er mere fedtfattig?), og derfor blev det tilrådet at
tilsætte "lidt" stivelse til CF'en inden den røres i gryderetten.
Mit spørgsmål gik så på, hvor meget "lidt stivelse" er, når der skal
tilsættes 2 dl. CF.
Sådan som jeg læder kommentaren skal stivelsen altså ikke tilsættes for at
jævne retten, men for at forhindre DF'en i at skille. Er det mon rigtigt
forstået (af mig)?

--
Hilsen Jakob

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-12-08 23:02

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> writes:

> Sådan som jeg læder kommentaren skal stivelsen altså ikke tilsættes for at
> jævne retten, men for at forhindre DF'en i at skille. Er det mon rigtigt
> forstået (af mig)?

Det er i hvert fald sådan jeg gør, når jeg bruger A38 med enten 0,5%
fedt eller 1,5% fedt. Jeg vil skyde på at jeg bruger 1 tsk. maizena
til 1 dl. A38, men det er ikke noget jeg er spor sikker på. Men det
virker, sovsen skiller ikke. :)

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Steen Hansen

Dato : 10-12-08 17:43

Jeg har en opskrift der siger 2 tsk maizena til 2 dl youghurt naturel.
Mon ikke det er det samme som til creme fraiche. Det er, som du selv er
inde på, for at sovsen ikke skiller.

-Steen Hansen, Aalborg