Bedste billige knivsæt?
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 08-12-08 08:32

I de seneste reklameaviser har der været en del knivsæt, men jeg smed dem
ud, da jeg ikke mente at det var aktuelt.

Alligevel ... nu vil jeg gerne købe (eller ønske mig i julegave) et godt
sæt til max. ca. 6-700 kr.

Hvad kan jeg få for de penge, når der er tilbud og i hvilken butik(skæde)?
Specialforretninger i København har ingen interesse.
--
/ Mikkel

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 09-12-08 00:44

> [...]
>
> Hvad kan jeg få for de penge, når der er tilbud og i hvilken butik(skæde)?
> Specialforretninger i København har ingen interesse.

Hej.

Jeg har ingen "prof.-erfaring"... udover at det er mig der laver maden hver
dag herhjemme. Men min "amatør-erfaring" siger mig, at du faktisk kun har
brug for to knive. En god stor kokkekniv på min. 20 cm. (gerne større) og
derudover en mindre til "pillearbejdet" der også kan bruges til at skære alt
fra kærnehuse til kartofler.

Jeg véd godt at det er skuffende når du nu gerne vil ønske dig et helt
sæt Men jeg tror at du bliver betydeligt gladere for en god kokkekniv
til 4 - 500,- og en universal kniv til 2-300 kr. end for et helt sæt der
spænder lige fra en urtekniv over en wok-hakker til en kokkekniv i tvivlsom
kvalitet.

Jeg ved ikke om jeg tør anbefale Global, der ofte er på tilbud til ca. 400,-
for kokkekniven og ca. 300,- for en universal (Man kan nemt få nogen på
hatten ). Jeg var selv "modstander" af hele Global-hysteriet, og svor,
at jeg sagtens kunne slibe mine andre knive skarpere end den opreklamerede
japaner... Men selv med hjælp fra et specielt amerikansk slibesystem, kan
jeg altså ikke få dem skarpere end Global med en Rosendal knivsliber (der er
beregnet til Global). Og så er det dejligt nemt! Knivene er utroligt skarpe,
ligger godt i (mine) hænder.

Men der skal helt sikkert nok være nogen der påstår det modsatte Og det
er da heller ingen sag at finde en kniv der er bedre end Global, lavet af
finere stål osv. Problemet er bare, at de skal slibes en gang imellem... og
er man ikke en ørn til at finde den perfekte vinkel med strygestålet, mener
jeg at Global er et godt sted at starte med de "mainstream" slibere der er
lavet til denne serie for alm. mennesker.

Mvh

Jasper

Fra : Max

Dato : 09-12-08 08:21

Hej Jasper

> [...]
> cm. (gerne større) og derudover en mindre til "pillearbejdet" der
> også kan bruges til at skære alt fra kærnehuse til kartofler.

Jeg vil give dig ret, dog mener jeg der mangler en ordentlig
brødkniv i sortimentet også.

--
Mvh Max

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 09-12-08 09:28

On Tue, 9 Dec 2008 00:43:42 +0100, Jasper Norman Ahrensbach wrote:

> [...]
> derudover en mindre til "pillearbejdet" der også kan bruges til at skære alt

Et forfriskende indlæg og jeg er ikke utilbøjelig til at give dig ret.
Faktisk har jeg en god kokkekniv og en brødkniv og de er da rimelige og kan
godt bruges lidt endnu, men jeg mangler en god urtekniv og/eller en mindre
universalkniv og så tænkte jeg, at det jo er fjollet at gå ud at købe et
par knive til ialt 500 kr., hvis man, på tilbud, kan få et helt sæt i en
god kvalitet.
--
/ Mikkel

Fra : Ole Pedersen

Dato : 09-12-08 11:16

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> universalkniv og så tænkte jeg, at det jo er fjollet at gå ud at købe et
> par knive til ialt 500 kr., hvis man, på tilbud, kan få et helt sæt i en

Når "tænk" tester knive, plejer Fiskars altid at være med i top 3. De er
efter min mening ikke så smukke, men man får meget kniv for pengene og de
tåler opvaskemaskine.

mvh
Ole

Fra : Hauge

Dato : 09-12-08 17:37

Ole Pedersen wrote:
> Når "tænk" tester knive, plejer Fiskars altid at være med i top 3.

Enig.

> De
> er efter min mening ikke så smukke,

Gør det noget, det er jo et stykke værktøj og ikke et smykke? Hver ting til
sin tid.

> men man får meget kniv for
> pengene og de tåler opvaskemaskine.

Igen enig.

Mvh Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-12-08 21:55

"Ole Pedersen" <olepedersen@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> og de tåler opvaskemaskine.

Skulle dét være en særlig kvalifikation?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kent \(bærbar\)

Dato : 09-12-08 17:30

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvad kan jeg få for de penge, når der er tilbud og i hvilken butik(skæde)?
> Specialforretninger i København har ingen interesse.

Hvis du vil have en god kvalitet til få penge, ville jeg kigge efter
knive fra Raadvad. De har flere serier, du kan kigge på.

Jeg brugte knive fra Raadvad proff., da jeg arbejde på slagteri (6 år),
og jeg har meget gode erfaringer med dem.

Kent.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 14-12-08 23:29

> Jeg brugte knive fra Raadvad proff., da jeg arbejde på slagteri (6 år),
> og jeg har meget gode erfaringer med dem.

Jamen så er du garanteret også en ørn med et strygestål, eller kunne blot
tage en nyslebet kniv, når du havde brug for det?

Det er mig ligegyldigt om det er en gammel udtjent kniv med træskæfte, der
er grim som arvesynden, men jeg kan sgu ikke få dem skarpe... Det
amerikanske slibesystem jeg tidl. talte om, hedder Lansky, og skulle efter
sigende, blive brugt af bla. jægere, der virkelig går op i skarpe knive. Men
heller ikke med dette system, formår jeg, desværre, at slibe knivene mere
end "normalt" skarpe... altså ikke noget med at skære i meget bløde tomater

Men Globalen kan... det piner, og fryder mig Jeg ville egentlig hellere
selv slibe en halvdårlig kniv op til samme æg... men desværre. Jeg mangler
evnerne

/Jasper

Fra : Emil

Dato : 15-12-08 01:30

> [...]

>end "normalt" skarpe... altså ikke noget med at skære i meget bløde tomater

Det lyder da underligt. Men dit udsagn må stå til troende.

Prøv "Lansky for Dummies": Lansky "Crock Stick" knivsliber - 030507
<http://thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=834>
til en hund.

Funktionen ligner den de ofte bruger gennem arbejdsdagen på Danish
Crown; men dér slibes knivende ofte i sliberiet.

Jeg har ikke afprøvet dyret, for når jeg skal skære meget bløde
tomater, rejser jeg knivens æg på en stump afskær af melaminbordplade,
og det virker faktisk meget bedre end et strygestål, keramisk eller
ej. Men OK, det ser ikke så smart ud.

De har også andre modeller med både stål og keramik til de groft
forsømte knive:
<http://thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=11477>
som jeg heller ikke har prøvet.
Jeg har dog en lignende dims, som bruges når ungerne har brugt en kniv
til at skære i et brædt med søm i.

I "gamle dage" kunne man købe knive med et stort indhold af jern og
med tynde knivsblade; men de rustede straks de kom i vand, eller blot
de kunne se en vandhane. Men de var skarpe og nemme at slibe op.

m.v.h. Emil

Fra : Kirsten Marker

Dato : 15-12-08 03:16

Knivskarpe knive har jeg altid, skyldes et lille uanselig "instrument" på
størrelse med en hånd, som bruges ved et par gange at trække knivsliberen et
par gange henover skæret fra håndtaget og udefter, denne anordning kan købes
i Føtex og hedder SUPER SHARP for denne nette sum af kr. 39,95.
Selv smaskbløde tomater, er til at skære i efter brugen af SUPER SHARP; der
står på pakningen at der er slibekraft til mere end 10.000 knive!!!
skal nok passe, det er flere år siden jeg købte den første SUPER SHARP har
lige købt mig en ny.

mvh/kirsten

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:494588c8$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Kent \(bærbar\)

Dato : 15-12-08 07:26

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:494588c8$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Men Globalen kan... det piner, og fryder mig Jeg ville egentlig
> hellere selv slibe en halvdårlig kniv op til samme æg... men desværre. Jeg

Ja, jeg kan godt bruge et strygestål, men det er nu ikke noget, jeg har
lært i kraft af mit arbejde . Det er efterhånden mange år siden, man
stoppede
med det.

På slagterier bruges istedet en "knivaftrækker", eller en "stryger" som vi
kaldte den.
Det er sådan nogle her:
http://www.hwl.dk/produkter/01Knive/0115Slibni/011501Aftr .
Model 6521 er nøjagtigt den jeg brugte til at begynde med, men så gik man
lidt
senere over til 6522/6523. De er utroligt gode til at rette æggen op med, og
fordelen
er også, at det kun kræver lidt øvelse at lære at bruge dem effektivt.
Dermed
ikke sagt, at de ikke kan bruges forkert . Jeg kender da nogle, der
trækker kniven
meget hurtigt igennem den flere gange, og så har man ikke meget gavn af den.
Det skal gøres langsomt og sådan, at du stryger hele æggen fra skaft til
spids.

Det er meget sværere at lære at bruge et strygestål, og derfor er man gået
fra
dem på slagterierne. Tid er jo penge.

Man lærer heller ikke at slibe knive på slagterierne i dag - ikke hos Danish
Crown
i hvert fald. Man har en ansat knivsliber, der ikke gør andet end at slibe
skærernes
knive. Nu taler jeg om alm. slagteriarbejdere! En udlægt slagter lærer
selvfølgelig
at slibe knive.

Vh
Kent.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 15-12-08 10:35

> [...]

> end "normalt" skarpe... altså ikke noget med at skære i meget bløde tomater

Jeg bruger et sæt fra Gatco, købt her:

http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=gq_04001&k_id=1006&hot=0

Fordelen ved dette sæt er at det er let at holde den rigtige vinkel
mellem æg og slibesten. Purister vil sikkert fremføre at i og med
slibestenen drejes i forhold til æggen ændres vinklen osse - hvortil jeg
svarer at hvis jeg skulle slibe "håndholdt" ville vinklen ændres meget
mere

Ebbe

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-12-08 16:19

> [...]
> Men Globalen kan... det piner, og fryder mig Jeg ville egentlig
> hellere selv slibe en halvdårlig kniv op til samme æg... men desværre. Jeg

Jeg har faktisk haft samme problem som dig og undret mig en del over hvorfor
jeg ikke kunne finde ud af at slibe en kniv på en slibesten når jeg som
knægt altid sleb mine knive på tilfældige trappesten eller lignende.
Jeg kan så godt bruge et strygestål men det er jo bedst til knive der stadig
har en æg.
Jeg har så tyet til diverse slibe anordninger man kan købe for en rimelig
pris og den sidste er den elektriske fra OBH som faktisk kan slibe mine
knive så de er meget skarpe.
Imidlertid har jeg lidt håndværkergen et eller andet sted så jeg er ikke
helt tilfreds med at lade en maskine der har fast slibevinkel så jeg kigger
også efter det optimale system, og dem findes der tilsyneladende mange af.
Jeg tror at du skal gå efter et af de systemer der har en guide der gør at
du kan holde en fast slibevinkel, men jeg har lånt en slibesten fra mit
arbejde og det viste sig at med den sten kan jeg slibe mine knive perfekt så
måske kunne det være løsningen for dig at få en ordentlig slibesten. Jeg
overvejer også at købe en af de systemer som Lansky mf. laver men vil nu
hellere have nogen gode slibesten som faktisk er ligeså dyre. Faktisk kan
man få en elektrisk vådsliber for samme pris eller billigere end 3
slibesten.

Steen-.