Annemad-svineri på DR2
Fra : Ukendt

Dato : 07-12-08 20:30

Jeg ved ikke om nogle af jer så Annemad på DR2 i aften, hvor hun lavede
noget italiensk mad.
Jeg lagde ikke så meget mærke til maden efter jeg så hvordan hun tørrede
fingre i en karklud der hang på håndvasken hen over beskidt bestik. Jeg var
ved at brække mig. Føj hvor noget svineri.

Christian

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 07-12-08 21:36

"Christian F" <no-mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> fingre i en karklud der hang på håndvasken hen over beskidt bestik. Jeg
> var ved at brække mig. Føj hvor noget svineri.

Hold da op, der skal ikke meget til at skrue din væmmelsesknap i bund, jeg
må indrømme at jeg overhovet ikke kan mobilisere nogen forargelse over den
handling. Ret beset er det udfra klippet ikke til at afgøre om bestik eller
klud er ren eller ej.
Men jeg lagde mærke til at hun med sin 1500 kroner Hattorikniv i damasceret
stål skar kalvekødet ud på den forkerte led.
Sådan vælger vi jo forskellige detaljer at hæfte os ved.....

Anders

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-12-08 13:01

On 7 Dec., 21:35, "Anders Halskov-Jensen" <and...@dontgetspam.dk>
wrote:

> Men jeg lagde mærke til at hun med sin 1500 kroner Hattorikniv i damasceret
> stål skar kalvekødet ud på den forkerte led.

Ja, hun viste sig i det hele taget som noget af en italiener-amatør.
Skiverne var alt for tykke - og tunsovsen også for tyk... Og helt
ærligt, drysse persille over en gang kalv i tunsovs? Flere af de andre
retter skuffede mig fælt - mange var deciderede anakronismer, som en
salat med gorgonzola i...

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-12-08 22:05

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Flere af de andre
> retter skuffede mig fælt - mange var deciderede anakronismer, som en
> salat med gorgonzola i...

Fnis.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 19-12-08 00:14

On Mon, 8 Dec 2008 12:00:38 -0800 (PST), Kevin Borbye Edelvang
<edelvang@gmail.com> wrote:

> [...]
>ærligt, drysse persille over en gang kalv i tunsovs? Flere af de andre
>retter skuffede mig fælt - mange var deciderede anakronismer, som en

Helt enig. Det var i tale og handling en meget kejtet
gastronomivejleder, vi seere blev præsenteret for.

Indslaget virkede decideret amatøragtigt -- chefkokken fremstod meget
usikker -- damascenerstål eller ej. Jeg krummede tæer flere gange og
forstod ikke, hvorfor passagen ikke var taget om -- det er jo en af
forcerne, når der ikke sendes live.

Men på en eller anden måde er det jo rart at vide, at det kan gøres
bedre...

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter - Senest: Domaine du
Tunnel, Saint-Joseph 2005)

Fra : Kirsten Marker

Dato : 08-12-08 02:40

Da du ikke er inviteret til at spise med, forstår jeg ikke helt din
forargelse. Kontrollerer du også din familie og venners hygiejne i
køkkenet før du skal spise hos dem? Og hvad når du går ud og spiser i byen?
Det må være noget besværligt! Ala Monk i tv!
Mvh/kirsten

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 08-12-08 03:03

Christian F har bragt dette til verden:
> Jeg lagde ikke så meget mærke til maden efter jeg så hvordan hun tørrede
> fingre i en karklud der hang på håndvasken hen over beskidt bestik. Jeg var
> ved at brække mig. Føj hvor noget svineri.

Puha du får dig en lang jul

Held & lykke med det...

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-12-08 12:44

In news:493c242b$0$90266$14726298@news.sunsite.dk,
Christian F <no-mail> typed:
> [...]
> tørrede fingre i en karklud der hang på håndvasken hen over beskidt
> bestik. Jeg var ved at brække mig. Føj hvor noget svineri.

Jeg så ikke udsendelsen, så det kan jeg ikke udtale mig om, meeeeeen hvis vi
alle undersøgte hygiejneforholdene i diverse restaurantkøkkener inden vi
bestilte bord, så blev der helt givet ikke så godt besøgt på de forskellige
spisesteder.

Der forekommer så meget svineri alle vegne idag, bare se på hospitalernes
standard. Den er under al kritik, og er man ikke syg når man bliver indlagt
så skal man nok blive det, så der er ingen garanti nogen steder for at
hygiejnen er i top.

Jeg tørrer da også tit fingrene i min karklud som jeg selvfølgelig skifter
hver dag, man kan altså også blive for sippet efter min mening.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Martin [TMM]

Dato : 08-12-08 16:52

He
Tove Krieger wrote:
> Jeg tørrer da også tit fingrene i min karklud som jeg selvfølgelig
> skifter hver dag, man kan altså også blive for sippet efter min
> mening.

Helt enig. Jo mere sterilt der bliver, jo nemmere har vi ved at blive syge.
Selvfølgelig er det jo ikke bare et spørgsmål om at få bakterier i metermål,
men helt ærligt....

Mvh
Martin

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-12-08 17:03

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> wrote in

> [...]
> restaurantkøkkener inden vi bestilte bord, så blev der helt givet ikke
> så godt besøgt på de forskellige spisesteder.

Tror du... Der findes skam rigtig mange restauranter for hvem den gode
gastronomi også inkluderer god hygiejne.

Generelt ser det slet ikke så slemt ud på danske restauranter.

> Jeg tørrer da også tit fingrene i min karklud som jeg selvfølgelig
> skifter hver dag, man kan altså også blive for sippet efter min
> mening.

Kan man? Din adfærd har før kostet liv, og vil med garanti gøre det igen.

Det er min erfaring at man kan have nok så gode køkkenrutiner - er der
bakterier et eller andet sted vil de med garanti sprede sig. Og når de
spreder sig øges sandsynligheden for at de ender i fødevarerne, og dermed
at de gør os syge eller det der er værre.

Den største fare i danske husholdninger er faktisk dårlig eller forkert
håndhygiejne. Ved du f.eks hvordan man vasker hænder rigtigt, så man ikke
overfører fækale (lort) bakterier til familiens aftensmad, når man har
været på toilettet?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-12-08 17:43

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> writes:

> Kan man? Din adfærd har før kostet liv, og vil med garanti gøre det igen.

Jeg kan i hvert fald ikke! Det samme gælder dem der tørrer gryder og
pander af med en beskidt karklud.

I IKEA i Portugal kan man få engangskarklude på rulle - ligesom vores
køkkenruller. Jeg har ikke set dem, kun hørt om dem, men det lyder da
godt nok smart. Sådan noget gad jeg godt have.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Max

Dato : 08-12-08 18:07

Hej Trine

> I IKEA i Portugal kan man få engangskarklude på rulle - ligesom vores
> køkkenruller. Jeg har ikke set dem, kun hørt om dem, men det lyder da
> godt nok smart. Sådan noget gad jeg godt have.

De findes da overalt, men hvis karkludene er sådan et problem, så smid
dem dog væk og sæt en papirdispenser op i køkkenet.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-12-08 18:34

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> De findes da overalt, men hvis karkludene er sådan et problem, så smid
> dem dog væk og sæt en papirdispenser op i køkkenet.

Det blå, gule og til tider hvide engangsvaskeklude kan man få overalt,
men jeg har endnu ikke set en rulle med "ark" man kan hive af. Hvor
har du set dem henne?

Fra : Hauge

Dato : 08-12-08 19:04

Trine Kornum Christiansen wrote:
> Det blå, gule og til tider hvide engangsvaskeklude kan man få overalt,
> men jeg har endnu ikke set en rulle med "ark" man kan hive af. Hvor
> har du set dem henne?

Mon ikke det var bedre at lede efter lidt sund fornuft, for det er
tydeligvis det der mangler nu til dags.
Det er svært at finde, men jeg er sikker på at det er muligt, der er indtil
nu ingen der er blevet syge af det mad jeg har lavet, så det er muligt.

Mvh Hauge

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-12-08 19:15

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Det blå, gule og til tider hvide engangsvaskeklude kan man få overalt,
> men jeg har endnu ikke set en rulle med "ark" man kan hive af. Hvor
> har du set dem henne?

Jeg har købt en rulle i Bilka for ca. 1½ md. siden.

--
Kurt Lund

Fra : Max

Dato : 08-12-08 19:35

Hej Trine

> Det blå, gule og til tider hvide engangsvaskeklude kan man få overalt,
> men jeg har endnu ikke set en rulle med "ark" man kan hive af. Hvor
> har du set dem henne?

Det var dem på ruller jeg mente man så overalt, den rulle der i
øjeblikket
ligger i skuffen er vidst fra Aldi eller Bilka.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-12-08 20:09

In news:Xns9B6EAD76A4A5Ekentoldhoj@oldhoj.dk,
Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com> typed:

> [...]
> så man ikke overfører fækale (lort) bakterier til familiens
> aftensmad, når man har været på toilettet?

Selvfølgelig vasker man da hænderne grundigt efter toiletbesøg, også inden
man rører ved madvarer i det hele taget. Det er der jo desværre nok mange
der ikke gør, men her i huset er det da en uskreven regel.

Fra : Hauge

Dato : 08-12-08 20:36

Hej
Tove Krieger wrote:
> Selvfølgelig vasker man da hænderne grundigt efter toiletbesøg, også
> inden man rører ved madvarer i det hele taget. Det er der jo desværre
> nok mange der ikke gør, men her i huset er det da en uskreven regel.

Helt og aldeles enig. Almindelig sund fornuft kan klare det meste.

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-08 23:48

Hauge wrote:
> Helt og aldeles enig. Almindelig sund fornuft kan klare det meste.

Min biologilærer fortalte mig engang, at man ikke kan vaske bakterier af med
almindelig håndsæbe.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-12-08 23:53

Christian F skrev:

> Min biologilærer fortalte mig engang, at man ikke kan vaske
> bakterier af med almindelig håndsæbe.

Hvis der er synlig forurening på hænderne, kan sæbe hjælpe, ellers
er sæbe ikke mere effektivt end rent vand hvad mikroorganismer
angår. Skal man have ram på mikroberne, skal der fx håndsprit til.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-12-08 07:35

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> [...]
> er sæbe ikke mere effektivt end rent vand hvad mikroorganismer
> angår. Skal man have ram på mikroberne, skal der fx håndsprit til.

Det er ikke rigtigt - sæbe emulgerer fedtstoffer og hjælper derved med
til at skylle bort hvad der måtte være af synligt OG usynligt. Den
største fejlkilde ligger i hvordan man tørrer - benytter man et brugt
håndklæde, påfører man hænderne nyt snavs (bakterier) fra dette - som
når man benytter et brugt viskestykke til at tørre opvasken med.

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Max

Dato : 09-12-08 08:24

Hej Ole

> [...]
> håndklæde, påfører man hænderne nyt snavs (bakterier) fra dette - som
> når man benytter et brugt viskestykke til at tørre opvasken med.

Nej, den største fejl er at man bruger de beskidte hænder til at
åbne for vandet med, og så bruger man rene hænder til at lukke
for vandet med, og så er man lige langt.

--
Mvh Max

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-12-08 17:20

Max skrev:
> Hej Ole

> Nej, den største fejl er at man bruger de beskidte hænder til at
> åbne for vandet med, og så bruger man rene hænder til at lukke
> for vandet med, og så er man lige langt.

Det er også en fejlkilde, men absolut ikke den største

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-12-08 09:20

Ole Larsen skrev:

> Det er ikke rigtigt - sæbe emulgerer fedtstoffer og hjælper
> derved med til at skylle bort hvad der måtte være af synligt
> OG usynligt.

Tillad mig at være uenig. Jeg orker ikke at finde referencerne frem,
men der er lavet flere undersøgelser hvor forsøgspersoner har vasket
hænder i hhv. vand og vand+sæbe, og efterfølgende sat fingeraftryk på
agarplader så man kunne få et mål for antallet af mikroorganismer, og
disse undersøgelser har vist at vand og sæbe ikke er mere effektivt
end vand alene hvad mikroorganismer angår (modulus førnævnte "synlige
forurening").

Jeg er næsten sikker, men ikke helt, på at det er dokumenteret i en
af de næsten 800 referencer der er i WHOs "Guidelines on Hand Hygiene
in Health Care (Advanced Draft)", men pga. antallet orker jeg ikke at
finde det frem (men det kunne meget vel være noget af Didier Pittet,
som er en af dem "man" lytter til når det gælder håndhygiejne).

Når du skriver at "sæbe emulgerer fedtstoffer", så har du ret. Men
fedt på hænderne, som vel at mærke ikke er hudens naturlige fedt, hører
med til "synlig forurening", som indikerer brug af sæbe.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-12-08 10:37

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> [...]
> disse undersøgelser har vist at vand og sæbe ikke er mere effektivt
> end vand alene hvad mikroorganismer angår (modulus førnævnte "synlige

Nu har jeg efterhånden lidt for mange hospitalsophold bag mig, og jeg
har flere gange set følgende håndvaskeregulativ:

Synligt snavs: Vask hænder og sprit derefter af.
Ikke synligt snavs: Sprit af.

Det er da også konklusionen på denne artikel fra
arbejdsmiljøforskning.dk:
http://arbejdsmiljoforskning.dk/upload/hudrapport/html/chapter07.htm

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-12-08 10:57

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Nu har jeg efterhånden lidt for mange hospitalsophold bag mig,
> og jeg har flere gange set følgende håndvaskeregulativ:
>
> Synligt snavs: Vask hænder og sprit derefter af.
> Ikke synligt snavs: Sprit af.

Hvilket præcist er hvad jeg forsøgte at formidle: Hvis der er synlig
forurening af hænderne, skal de først vaskes og derefter sprittes.
Hvis der ikke er synligt snavs, har vand+sæbe ikke signifikant større
effekt end vand alene, i stedet kræves afspritning (eller andre midler
til hånddesinfektion).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-12-08 17:31

> [...]
> fedt på hænderne, som vel at mærke ikke er hudens naturlige fedt, hører
> med til "synlig forurening", som indikerer brug af sæbe.

Det er såmænd nemt nok - der er udstukket retningslinier om håndvask
både fra sundhedsstyrelsen og på de fleste hospitalsafdelinger. Og der
ved man, at en emulsion, som omtalt, er en emulsion af vand og fedt med
de deri emulgerede emner.
Der er mennesker med specialviden på området bag disse retningslinier og
de udelukker hverken vand/sæbe eller håndsprit, men de ved, at hver ting
har sin anvendelse. Firkantet: Vand/sæbe renser, håndsprit desinficerer
(d v s dræber nogle af microorganismerne)

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Hauge

Dato : 09-12-08 05:19

Christian F wrote:
> Min biologilærer fortalte mig engang, at man ikke kan vaske bakterier
> af med almindelig håndsæbe.

Du har helt ret, så selvmord er nok vejen frem, så ved man hvornår det sker.

/Hauge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-12-08 07:02

> Selvfølgelig vasker man da hænderne grundigt efter toiletbesøg, også
> inden man rører ved madvarer i det hele taget. Det er der jo desværre
> nok mange der ikke gør, men her i huset er det da en uskreven regel.

Jamen det er jeg ikke i tvivl om. Men forbavsende mange mennesker gør det
forkert, så de alligevel slæber baktusserne med ind i køkkenet.

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-12-08 11:24

In news:Xns9B6F477F96CA8kentoldhoj@oldhoj.dk,
> [...]
>>

> Jamen det er jeg ikke i tvivl om. Men forbavsende mange mennesker gør
> det forkert, så de alligevel slæber baktusserne med ind i køkkenet.

Jeg så for et par uger siden nogle udsendelser om OCD. Den ene af deltagerne
vaskede hænder ca. 300 gange om dagen, og han mistede både samlever og børn
på den konto, fordi det var det eneste han var optaget af. Han var
overbevist om at han spredte bakterier til familien hvis han ikke stod ved
håndvasken hele dagen.

Jeg fortsætter med de vaner jeg har, og skulle jeg slæbe en smule bakterier
med mig så fred være med det. Man skulle jo nødigt ende som "Monk".

Fra : jos

Dato : 09-12-08 11:44

> Jeg fortsætter med de vaner jeg har, og skulle jeg slæbe en smule
> bakterier med mig så fred være med det. Man skulle jo nødigt ende som
> "Monk".
Nu har den gode "Monk" været nævnt i tråden et par gange.
Taler vi TVdetektiven?
- jeg har ikke formået at holde en hel udsendelse igennem, så jeg kan have
misforstået et eller andet. Har han noget specielt vedr. renlighed? -min
opfattelse er at han er autist !!

finn

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-12-08 12:05

In news:493e4c10$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
jos <jos@her.dk> typed:
> [...]
> have misforstået et eller andet. Har han noget specielt vedr.
> renlighed? -min opfattelse er at han er autist !!

Jo, det er tv-detektiven Monk. Forøvrigt en herlig person. Tony Shalhoub
skulle have en pris for den rolle.

Han er i den grad besat af tvangshandlinger (OCD), så man en gang imellem
krummer tæer i skoene. Jeg tror ikke at han også er autist, det synes jeg
ikke man får opfattelsen af, men jeg skal da også ærligt indrømme at hans
adfærd en gang imellem har bevirket at jeg har slukket når han blev for
pinlig, for det er jo desværre en sygdom som er svær at kurere - stakkels
mennesker som lider af den.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-12-08 12:15

> Jeg så for et par uger siden nogle udsendelser om OCD. Den ene af
> deltagerne vaskede hænder ca. 300 gange om dagen

Jeg siger ikke du skal vaske hænder 300 gange om dagen. Jeg siger når du
alligevel vasker hænder efter toiletbesøg, hvorfor så ikke gøre det
rigtigt?

Gør hænder og underarme våde, sæb dem grundigt ind og skyld dem grundigt
under rindende vand. Brug helst engangshåndklæder alternativt et
personligt håndklæde. Brug håndklædet til at lukke for vandet.

Ovenstående er den anbefalede metode til at minimere bakterieoverførsel
til fødevarer og formindske sygdomsfrekvensen generelt.

> Jeg fortsætter med de vaner jeg har, og skulle jeg slæbe en smule
> bakterier med mig så fred være med det.

Også selv om du ved der er større sandsynlighed for at der kommer
afføringsbakterier i din mad?

> Man skulle jo nødigt ende som "Monk".

Ja så hellere en smule lort i maden. Det smager sikkert alt sammen

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-12-08 12:39

In news:Xns9B6F7CA27FA91kentoldhoj@oldhoj.dk,
Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com> typed:

> Også selv om du ved der er større sandsynlighed for at der kommer
> afføringsbakterier i din mad?

Jeg har vist gjort klart at jeg vasker hænder grundigt efter toiletbesøg og
inden madlavning, så det skulle vist være blevet tilstrækkeligt belyst.

Når man så kommer ud i køkkenet, hvordan bærer man sig så ad med at undgå at
røre skuffehåndtag, køkkenredskaber og andet der skal bruges til
madlavningen ? Der er bakterier på det hele, hvordan du ellers vender og
drejer og steriliserer det. Det kan simpelthen ikke undgås, men selvfølgelig
kan man minimere faren ved at holde hygiejne-standarden efter bedste evne.
Køkkenet er trods alt ikke en operationsstue.

> Ja så hellere en smule lort i maden. Det smager sikkert alt sammen

Sikkert, og overdrivelse har det jo som regel også med at fremme
forståelsen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-12-08 13:07

> Når man så kommer ud i køkkenet, hvordan bærer man sig så ad med at
> undgå at røre skuffehåndtag, køkkenredskaber og andet der skal bruges
> til madlavningen ?

Du stiller et indlysende naivt spørgsmål. Det gør man selvfølgelig ikke.

> Der er bakterier på det hele, hvordan du ellers
> vender og drejer og steriliserer det. Det kan simpelthen ikke undgås,

Ingen snakker om at undgå. Jeg snakker om at minimere risikoen for at
overføre bakterier til maden. Og jo, det kan faktisk minimeres ganske
betragteligt. Det handler om omtanke og gode vaner.

Forbavsende mange mennesker spreder f.eks jordbakterier rundt i hele
køkkenet fordi de ikke tænker over hvad de rører ved efter eller imens de
håndterer rå grøntsager.

God køkkenhygiejne er efter min mening ikke mere besværligt. Men det
kræver omtanke mens man opbygger de gode vaner.

Man kan blive inspireret her:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevaresikkerhed/Tilberedning_hygiejne
/Koekkenhygiejne/Forside.htm

Køkkenhygiejne handler ikke om at fjerne bakterier 100%, for det er
umuligt. Det handler om at minimere risikoen for at bakterier havner i
den færdige mad, ved at bruge omtanke og gode vaner.

Du startede jo selv.

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-12-08 13:23

In news:Xns9B6F85626257Akentoldhoj@oldhoj.dk,
> [...]

> umuligt. Det handler om at minimere risikoen for at bakterier havner i
> den færdige mad, ved at bruge omtanke og gode vaner.

Jamen, så er der jo ikke noget problem idet vi er helt enige.

Bakterier kan ikke, selv med den bedste vilje fjernes helt, og det var bare
det jeg kommenterede. Det er disse bakterier jeg ikke bekymrer mig om.

Fra : Max

Dato : 09-12-08 14:07

Hej Kent

> Køkkenhygiejne handler ikke om at fjerne bakterier 100%, for det er
> umuligt. Det handler om at minimere risikoen for at bakterier havner i
> den færdige mad, ved at bruge omtanke og gode vaner.

Ja det drejer sig om at have de rigtige bakterier de rigtige steder, for
man kan ikke fjerne dem.

Firkantet sagt er det ikke vigtigt hvad der er på de hænder der
putter pizaen i ovnen, men vigtigt hvad der er på dem der tager
den ud og putter den i munden :)

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 09-12-08 16:13

Hej Max
Max wrote:
> Firkantet sagt er det ikke vigtigt hvad der er på de hænder der
> putter pizaen i ovnen, men vigtigt hvad der er på dem der tager
> den ud og putter den i munden :)

Og de fleste vasker alligevel ikke hænder, når de skal spise håndmadder på
arbejdet og på burgerbaren. Så det kan vist snart være ligegyligt..

Den her tråd viser, for mig i hvert fald, at der findes massehysteri alle
steder, og det er derfor der er så mange syge. De har *aldrig* oplevet lidt
skidt, og bliver syge bare de ser en hundelort på græsplænen.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 09-12-08 18:48

Hej Hauge

> Og de fleste vasker alligevel ikke hænder, når de skal spise
> håndmadder på arbejdet og på burgerbaren. Så det kan vist snart være

Du er ikke smed kan man høre, de vasker forøvrigt også hænder
før toiletbesøg, man har jo ikke haft noget i hånden andre ikke
vil putte i munden :)

--
Mvh Max

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 09-12-08 16:52

Programmet er formentlig tænkt som et pædagogisk program, der skal lære os
noget om mad og køkkenhygiejne. Det er derfor pædagogisk korrekt af Anne, at
gøre som hun gør, så kan vi alle se fejlene.
Jeg har ikke set nogen kommentere begrebet "krydskontaminering" (spredning
af f.eks. jordbakterier til fisk og kød og omvendt).
Det er almindeligt kendt, at man ikke må skære grøntsager, fisk, fjerkræ og
kød på samme spækbræt, i hvert fald ikke uden at grundig rengøre imellem
hvert skift. Nu ved vi de alle sammen.
Hilsen Peter

Fra : Hauge

Dato : 09-12-08 17:22

Peter Lauridsen wrote:
> Det er almindeligt kendt, at man ikke må skære grøntsager, fisk,
> fjerkræ og kød på samme spækbræt, i hvert fald ikke uden at grundig
> rengøre imellem hvert skift.

Hvilket kun betyder noget hvis nogle af delene skal bruges rå. Skal alt
sammen koges eller steges, så har det ikke nogen betydning.

> Nu ved vi de alle sammen.

Ja sikkert, men man skal lige huske at få det hele med, så der ikke bliver
mere massehysteri blandt de nygravide og lign.

Mvh Hauge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-12-08 19:55

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in

> Hvilket kun betyder noget hvis nogle af delene skal bruges rå. Skal
> alt sammen koges eller steges, så har det ikke nogen betydning.

En af de hyppigst forekomne fødevareforgiftninger i DK forårsages netop
af en jordbakterie hvis spore ikke bare er varmeresistent men faktisk kan
overleve kogning.

Bakterien kan fordobles i antal hvert 10. min(!) ved temperaturer mellem
10 og 50 grader og kan i passende mængde overleve turen gennem maven og
producere en gift i tarmen der kan give kraftig diarré.

Det kan da godt være jeg opfattes som hysterisk, men jeg pointerer blot
at den uvidenhed og "det-går-jo-nok" holdning der florerer i denne tråd
sandsynligvis er årsag til hovedparten af de fødevareforgiftninger vi har
i DK.

> Ja sikkert, men man skal lige huske at få det hele med, så der ikke
> bliver mere massehysteri blandt de nygravide og lign.

Man kan sagtens tænke sig om og ændre vaner uden at blive hverken
massehysterisk, få OCD eller hvad der ellers er nævnt af mærkværdigheder
i tråden.

Men er der nogen der bliver massehysteriske, ja så lad det endelig blive
de nygravide: Små børn rammes særligt hårdt af fødevareforgiftninger.

Fra : dw

Dato : 09-12-08 20:04

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
>
> En af de hyppigst forekomne fødevareforgiftninger i DK forårsages netop
> af en jordbakterie hvis spore ikke bare er varmeresistent men faktisk kan

Og hvis den er i nogetsomhelst af det der kommer i gryderetter er det
såmend ligemeget om det har delt skærebrædt...

Fra : Hauge

Dato : 09-12-08 20:10

dw wrote:
> Og hvis den er i nogetsomhelst af det der kommer i gryderetter er det
> såmend ligemeget om det har delt skærebrædt...

Schhh, ikke ødelægge et sagligt indlæg med lidt tankegang

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 09-12-08 20:05

Kent Oldhøj wrote:
> En af de hyppigst forekomne fødevareforgiftninger i DK forårsages
> netop af en jordbakterie hvis spore ikke bare er varmeresistent men
> faktisk kan overleve kogning.

Så er det vel også helt uden betydning, hvis det hele rodes sammen i en
gryde.. Om bakterierne rodes rundt på et bræt eller i en gryde, giver vel
samme oplevelse for bakterierne.

> Bakterien kan fordobles i antal hvert 10. min(!) ved temperaturer
> mellem 10 og 50 grader og kan i passende mængde overleve turen gennem
> maven og producere en gift i tarmen der kan give kraftig diarré.

Men kan tydeligtvis ikke være så ufatteligt stort problem, andet en hvis man
er fulkommen idiot i et køkken, da jeg aldrig selv er blevet syg af min egen
omgang med madvarerne..

> [...]
> blot at den uvidenhed og "det-går-jo-nok" holdning der florerer i
> denne tråd sandsynligvis er årsag til hovedparten af de

Åeh jo, men det er idioti der fører til disse "forgiftninger", da der er en
del mennesker der aldrig burde være i et køkken, andet end for at lave
kaffe.

> Man kan sagtens tænke sig om og ændre vaner uden at blive hverken
> massehysterisk, få OCD eller hvad der ellers er nævnt af
> mærkværdigheder i tråden.

At købe rulleklude eller lign. er hysteri. Så burde man tænke lidt mere på
sin generelle hygiejne og måde hvorpå maden behandles mens den er "rå",
eventuelt tage et kursus i generel madkunskab.

> Men er der nogen der bliver massehysteriske, ja så lad det endelig
> blive de nygravide: Små børn rammes særligt hårdt af
> fødevareforgiftninger.

Tjaeh.. Sjovt nok, jeg har underligt nok aldrig været udsat for disse
moderne sygdomme, og min moder var på ingen måde hysterisk. Men det er måske
derfor jeg *aldrig* er syg..

Det er de kliniske forhold som vi alle udsættes for, der gør at vi *intet*
kan tåle. Jeg snakker selvfølgelig ikke om BW-tilstande, men bare det at
tænke sig en lille smule om, hvilket nu om dage er et *meget* stort problem,
uden hjælp fra "Jeg er blevet mor"-lignende bøger.

Mvh Hauge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-12-08 21:00

> Så er det vel også helt uden betydning, hvis det hele rodes sammen i
> en gryde.. Om bakterierne rodes rundt på et bræt eller i en gryde,
> giver vel samme oplevelse for bakterierne.

De fleste formår faktisk at undgå at hælde bakterierne direkte i gryden.
Det er krydskontaminering der er problemet. Risikoen minimeres
betragteligt hvis man anvender forskellige skærebræt til forskellige
madtyper.

> Men kan tydeligtvis ikke være så ufatteligt stort problem, andet en
> hvis man er fulkommen idiot i et køkken, da jeg aldrig selv er blevet
> syg af min egen omgang med madvarerne..

Det kan ingen med sikkerhed sige sig fri for. Vi taler om let til
middelsvær diarré der oftest opstår 12-18 timer efter indtagelse. Altså
typisk dagen efter indtagelse. Men vi taler altså ikke om idioti, men
uvidenhed (selv du gav udtryk for at kogning gør fødevarer ufarlige) og
manglende omtanke.

> At købe rulleklude eller lign. er hysteri.

Selv bruger jeg simpel køkkenrulle mellem den egentlige rengøring.

> Så burde man tænke lidt
> mere på sin generelle hygiejne og måde hvorpå maden behandles mens den
> er "rå",

Nemlig. Omtanke og gode vaner.

> Tjaeh.. Sjovt nok, jeg har underligt nok aldrig været udsat for disse
> moderne sygdomme, og min moder var på ingen måde hysterisk. Men det er
> måske derfor jeg *aldrig* er syg..

Jeg er ret sikker på din mor blot brugte omtanke og havde gode vaner. Og
jeg er overbevist om at hendes søn er arveligt belastet

> Det er de kliniske forhold som vi alle udsættes for, der gør at vi
> *intet* kan tåle.

Jamen jeg er da meget enig i det grundlæggende i din tankegang her.
Vaccine bygger jo på princippet om at inficere med en lille smule sygdom
så kroppen selv danner antistoffer. Jeg er sikker på naturen godt kender
den metode.

Men det bør nu ikke afholde nogen fra god køkkenhygiejne. Personligt
foretrækker jeg selv at styre hvornår og for hvad jeg skal "vaccineres".

Iøvrigt kan videnskaben ikke forklare at de selvsamme jordbakterier der
gør børn syge når de er i maden, ikke ser ud til at påvirke børnene
nævneværdigt når de indtager bakterierne direkte ude i haven.

> hvilket nu om dage er et
> *meget* stort problem, uden hjælp fra "Jeg er blevet mor"-lignende
> bøger.

Bare vent. Det blir møj værre efterhånden som curling børnene bliver
voksne. Men det er en anden snak.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 10-12-08 06:09

Her er en link til et kapitel om (køkken-) kabyshygiejne i fiskeskibe:
http://www.fiskericirklen.dk/files/Fiskericirklen/Fagboger/PDFer/Kabystjeneste/Kapitel_2.pdf

De unge i fiskeriet får større indsigt i køkkenhygiejne end danskerene i
almindelighed, hvis informationen kommer fra AnneMad.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 11-12-08 15:29

Nu dødede tråden tilsyneladende, men man bør vel konkludere et eller andet.
Mit forslag:
1) Tråden burde retteligt have været benævnt: Kommentarer til DR2's program
ANNEMAD.
2) Maden, der præsenteres i programmet, er lækker, lækker, lækker (jf. Anne
og hendes fans).
3) Nogle få madhygiejneregler overholdes ikke i programmet, men til
aftensmadsbrug, hvor al mad spises med det samme, giver det ikke problemer.
4) I øvrigt anbefales f.eks. vejledningen i:

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-12-08 12:11

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> wrote in

> 3) Nogle få madhygiejneregler overholdes ikke i programmet, men til
> aftensmadsbrug, hvor al mad spises med det samme, giver det ikke
> problemer.

Ser først din kommentar nu.

Det er præcis den slags holdninger der giver madforgiftninger både på
restaurationer og hjemme.

Dels er der mulighed for forgiftninger der f.eks kun kræver ganske få
bakterier, dels er der det faktum at man de fleste steder gemmer og
genbruger rester der normalt kan tåle den slags.

Det kan åbenbart ikke siges ofte nok:

HOLD NU EN GOD KØKKENHYGIEJNE!

Det er ikke så svært...