Den afstressede julemiddag
Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 06-12-08 12:46

Jeg er altid vildt stresset juleaften, når det hele skal være perfekt. And,
flæskesteg med sprød svær ( ellers bliver alle kede af det), brune
kartofler, hvide kartofler og så en sovs der skal smages til, stress stress.

Kan man ikke lave en hel del af det dagen i forvejen, måske specielt anden
og sovsen og evt. de brune kartofler???

I håbet om en god juleaften også for mig..
Svend Erik Jørgensen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-12-08 15:58

"Svend Erik Jørgensen" <hamselv@esenet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> stress.
>
> Kan man ikke lave en hel del af det dagen i forvejen, måske specielt anden

Jeg synes da ikke der er meget at stresse over. Ris alemande har man lavet i
forvejen og rødkål er også lige klar til at varme. De små kartofler kan man
koge og pille dagen før, anden hygger sig i ovnen hele eftermiddagen hvor
man sagtens kan afsætte de 10 minutter det tager at skrælle kartofler. Det
må så være muligt at få nogen til at skære kødet ud mens man laver sovsen.
Jeg ville aldrig drømme om at spise opvarmet and og flæskesteg juleaften.

Steen.

Fra : Padre

Dato : 07-12-08 09:42

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote in message

> må så være muligt at få nogen til at skære kødet ud mens man laver sovsen.

Man kan sagtens lave sovsen i forvejen så man bare lige skal tilsætte
stegesky når stegen tages ud af ovnen.

--
Padre

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 07-12-08 10:07

"Padre" <spirito_santo@spammenot.yahoo.com> skrev i meddelelsen
> "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote in message

> Man kan sagtens lave sovsen i forvejen så man bare lige skal tilsætte
> stegesky når stegen tages ud af ovnen.

Jeg kan ikke for jeg bruger kun stegesky til sovsen, men jeg tager da
stegeskyen fra mens anden efter bruner.

Steen.

Fra : Padre

Dato : 07-12-08 11:19

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote in message

> Jeg kan ikke for jeg bruger kun stegesky til sovsen, men jeg tager da
> stegeskyen fra mens anden efter bruner.

Det kan du da sagtens - lav "resten" af sovsen (en tyk jævning) i forvejen,
saml stegesky og tilsæt så jævning indtil det passer, afslut evt med fløde.
Det gør jeg ofte, og det er forbløffende effektivt.

Ang rødkål - det laver jeg flere uger i forvejen og hælder på glas til
juleaften.
--
Padre

Fra : Sabina H.

Dato : 06-12-08 21:35

"Svend Erik Jørgensen" <hamselv@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> og sovsen og evt. de brune kartofler???
>
> I håbet om en god juleaften også for mig..

jeg laver både flæskesteg, kalkun og medister juleaften...
prøver lige at remse op i ca den rækkefølge jeg laver tingene*G*

dagen før:
risengrøden koges og der hakkes mandler, der puttes i en bøtte...
de brune kartofler koges og pilles og sættes på køl
kalkunen laver jeg også dagen før, gemmer stegeskyen.
medisteren koges, og venter i køleskabet til dagen efter.
koger cox orange æbler til tilbehør

på dagen:
formiddag -
risengrøden og mandlerne er jo klar, så det bare lige er at piske fløden og
røre sammen.
imens sættes andre til at skrælle kartoflerne, så de bare skal sættes på
komfuret på det rette tidspunkt.
flæskestegen forberedes, og bliver sat i ovnen så den rigtig kan
langtidsstege og blive mums. jeg vender altid sværen ned de første 20
minutter, og vender så og salter først der.... hvis stegen står plant, så er
der næsten garanteret sprød svær ;)
æblerne forberedes med ribsgele

eftermiddagen -
kartofler sættes over
de brune kartofler fra dagen før gøres klar og passer næsten sig selv (de er
alligevel bedst når de kommer på panden kolde og fugtige) mens man steger
medisteren.som bagefter kan smutte ind i ovnen (pakket ind) og holdes varm..

kalkunen sovsers godt ind i stegeskyen, og sættes i ovnen (gerne skåret ud
allerede) mon ikke også man kan det med and hvis man blot passer på den ikke
blive for tør?

resten af stegeskyen fra kalkunen kan passende blandes med stegeskyen fra
flæskestegen, hvor fedtet naturligvis sies fra, så har du den perfekte
sovsebase, og det har blot brug for et skvæt fløde og lidt ribsgele, yum
yum....
og mens sovsen laves, varmes rødkålen, og husbonden skærer flæskestegen, og
anretter fadet med kød...

jeg synes ikke det er stressende, det handler blot om at have en klar plan
om hvornår man skal hvad....
det skal dog siges, at den grønlangkål min mand insisterer på at få også,
laver han selv ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : MaG

Dato : 09-12-08 08:58

Hej!

Jeg kender godt det med stressen juleaften, men jeg gør følgende for at
minimere det.

Anden steger jeg d. 23. 12, parterer den og ligger den i bradepanden. Gemmer
sky og fedt. d. 24.12, smører ande stykkerne med fedt og varmer anden op og
giver den til sidst en tur under grillen.

kartoflerne skræller jeg d. 23.12, og de små til brunede koger jeg og piller
også d. 23.12. Rødkålen køber jeg mig fra og så tilsætter jeg lidt andefedt,
ribs gele og en smule saft, det smager altså næsten lige så godt som
hjemmelavet (især hvis man har travlt

D. 24.12 steger jeg flæskestegen så der er ikke så meget at sige til den,
andet end den bliver vildt god hvis den kommer i kuglegrillen

Risengrøden til ris a la manden laver jeg d. 23.12 og laver ris a la manden
færdig d. 24! kirsebærsovesen bliver også en købe en!

Småkagerne er nogle jeg har bagt sammen med ungerne og nogle af dem bytter
jeg mig til noget af konfekten laver jeg lidt af selv og resten køber
jeg!

Jeg synes at julen dejer sig om at hygge sig så hvis man har alt for meget
stress for man intet ud af det. Så derfor køber jeg lidt af det færdigt og
laver resten fra bunden.

Håber det hjælper lidt...

Julehilsen
Maria