Medbringe MC på anhægertræk ?
Fra : Ukendt

Dato : 27-12-08 16:36

Hej
Jeg har set denne
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=57681007 men spekulerer
på om der findes noget der kan klare f.eks 130kg ?

Jeg har også set diverse amerikanske, men de ser ud til at de alle skal
sætte ind i en eller anden kobling, efter at det egentlige træk er fjernet,
men mit træk er fast.

Nogen idéer ?

--
Poul
At turde er at miste fodfæstet for en stund -

Fra : Armand

Dato : 27-12-08 16:55

Poul B-H skrev:
> [...]
> sætte ind i en eller anden kobling, efter at det egentlige træk er fjernet,

Et synsfrit træk er beregnet til et kugletryk på ca 70kg, så jeg vil tro
at 130 kg dels vil overbelaste krog/montering, ligesom at 130kg placeret
dér sikkert vil lette fordækkenes tryk mod asfalten bemærkelsesværdigt!
Praktisk men et NO-GO

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-08 19:54

> [...]
> at 130 kg dels vil overbelaste krog/montering, ligesom at 130kg placeret
> dér sikkert vil lette fordækkenes tryk mod asfalten bemærkelsesværdigt!

Kan man slå det op nogen steder ? Hvis det er beregnet til 70kg, kan max. jo
ligge højere.

Det kunne jo også være forskelligt fra fabrikat til fabrikat. Thule laver
f.eks. en baggagebærer til trækket som de opgiver til max. 80kg.

Tak for ordet kugletryk, det havde jeg ikke søgt på. Fandt derved også ordet
stützlast.

Det ser ud som om det burde stå på trækket, så jeg må ud at kigge.

Poul

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-08 20:03

"Poul B-H" <pbh a pc.dk> wrote in message

> Det ser ud som om det burde stå på trækket, så jeg må ud at kigge.

Hmmm, en kvart, ulæselig mærkat, hjalp ikke videre.

Poul

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 27-12-08 20:41

"Poul B-H" <pbh a pc.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man slå det op nogen steder ?

Ja, det kan du godt, det står såmænd i din bils instrukstionsbog, der
står hvad det maksimale kugletryk må være, det er YDERST sjældent over
75 kg, det mest normale er mellem 50 og 70 kg

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-08 20:10

>..................................130kg placeret dér sikkert vil lette
>fordækkenes tryk mod asfalten bemærkelsesværdigt!
>Praktisk men et NO-GO

Det skal selvfølgelig checkes men jeg mener den må laste 1500kg og
baghjulene sidder ret langt tilbage, så køreteknisk kunne det måske lade sig
gøre.
Desuden hjælper det nok også, hvis selve varerummet er fyldt med benzin,
værktøj, campingudstyr etc. godt langt fremme.

Desværre har jeg endnu ikke fundet nogen almindelige træk, der opgives til
mere end 100kg kugletryk men mon ikke der findes enduroer der vejer
deromkring

Poul

Fra : Armand

Dato : 27-12-08 20:43

Poul B-H skrev:
> [...]
>
> Det skal selvfølgelig checkes men jeg mener den må laste 1500kg og
> baghjulene sidder ret langt tilbage, så køreteknisk kunne det måske lade sig

1500kg last er også i en atypisk tung ende for en dansk bil :-/

> Desværre har jeg endnu ikke fundet nogen almindelige træk, der opgives til
> mere end 100kg kugletryk men mon ikke der findes enduroer der vejer
> deromkring

Snakken hér går på den i forvejen eksisterende trækkrog, men der er vel
intet til hinder for at man selv får landsbysmeden til at flikke et
ophæng sammen i en kvalitet der kan klare fornøden MC-vægt :-/
Det eneste problem derved er at man får brug for en lygtebom som også
til cykel-ophæng, og derved i praksis også en trækkrog med dertilhørende
stik!

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 27-12-08 20:48

> [...]
> Det eneste problem derved er at man får brug for en lygtebom som
> også til cykel-ophæng, og derved i praksis også en trækkrog med

Jeg tror såmænd ikke at det er, den eksisterende trækkrog / mont.
system / vanger der er problemet, det er nok snarer bilfabrikanten der
har sat den vægt grænse, af hensyn til bilens køreegenskaber, eller
mangel på samme med 120-150 kg så langt bagude !

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Armand

Dato : 27-12-08 21:56

Dennis Hellan Pedersen skrev:

> [...]
> har sat den vægt grænse, af hensyn til bilens køreegenskaber, eller
> mangel på samme med 120-150 kg så langt bagude !

For den gængse familiebil,ja. Men for Poul's 1500kg lasteevne -karet (á
firehjulstrækker??) behøver det ikke at være helt umuligt :-/

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-12-08 22:08

Armand skrev:

> For den gængse familiebil,ja. Men for Poul's 1500kg lasteevne -karet (á
> firehjulstrækker??) behøver det ikke at være helt umuligt :-/

1500 klarer min stationcar nu oxo, 1750 mener jeg endda det er, men det
er jo ikke "på krogen"

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 28-12-08 03:45

J.C.Kløve skrev:

> 1500 klarer min stationcar nu oxo, 1750 mener jeg endda det er, men det
> er jo ikke "på krogen"

Anhængervægt?
Jeg forstod Poul's 1500kg som last(!)vægt!

POUL??

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-12-08 10:01

Armand skrev:

> Anhængervægt?
> Jeg forstod Poul's 1500kg som last(!)vægt!
>
> POUL??

lastevne? Sådan havde jeg ikke forstået det, men det er jo en mindre
lastvogn han kører i så

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Leonard

Dato : 28-12-08 10:49

Armand wrote:

> Anhængervægt?
> Jeg forstod Poul's 1500kg som last(!)vægt!

Dream on. Der er sgutte nogle biler på danske plader, der kan bære 1500
kg på krogen.
Trækkrogen er en trækkrog og beregnet til at trække et påhængskøretøj
med et kugletryk på ca. 75 kg. Trækvægten kan være op til 3500 kg på en
alm. bil. men det er stadig kun ca. 75 kg der trykker på trækkrogen.

Hvis bare vi havde tyske tilstande, hvor et alm. kørekort gælder op til
7 tons, så kunne vi køre i store pickups, der kan hode til at bære
noget mere derude bagved, men på en almindelig lille dansk bil vil
bilinspektøren få et slagtilfælde, hvis der blev præsenteret et projekt
med 200 kg hængt bagpå.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Armand

Dato : 30-12-08 23:27

Leonard skrev:

> [...]
> noget mere derude bagved, men på en almindelig lille dansk bil vil
> bilinspektøren få et slagtilfælde, hvis der blev præsenteret et projekt

Hvis Pouls 4-hjulstrækker eller pick-up må læsse 1500 kg, kan den vel
også tage 200kg alene på "bag-kofangeren" uden at forhjulene bliver
aflastede i kriminerende grad :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 13:22

> Anhængervægt?
> Jeg forstod Poul's 1500kg som last(!)vægt!

Jeps

Poul.

Fra : Jan A Jensen

Dato : 28-12-08 10:50

> For den gængse familiebil,ja. Men for Poul's 1500kg lasteevne -karet (á
> firehjulstrækker??) behøver det ikke at være helt umuligt :-/
>
> --
> Armand.

En Porche Cyenne turbo.
Den må ha' et kugle tryk på 180 kg. og trække 3500 kg. på krogen
Sådan en må han jo bare købe først. Og så lave et beslag bagefter

Vh. Jan A Jensen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 27-12-08 20:55

> [...]
> Det eneste problem derved er at man får brug for en lygtebom som
> også til cykel-ophæng, og derved i praksis også en trækkrog med

Skulle man alligevel forbi landsby smeden, så var det måske en ide at
få konstrueret en anordning / holder til trækkrogen, hvor man kunne
nøjes med at smide cyklens forhjul op i, og så ellers lade cyklen køre
"bagefter" på eget baghjul ....... hemmm det var måske ikke en dårlig
ide !, tror lige at jeg ved lejlighed vil smide bimmer'nes forhjul på
badevægten og se om de holder sig omkring 60-70 kg

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Jan

Dato : 27-12-08 17:19

> [...]
>
> --
> Poul
> At turde er at miste fodfæstet for en stund -

Vi har en kunde, der på sin store Ford V8.. et eller andet, har monteret et
specielt stativ til sin V-Max , på anhængertrækket.
Når han kommer til service medbringer han den som regel på dette stativ.

Jan

Fra : dkkai

Dato : 27-12-08 17:29

Hejsa og god jul og godt nytår
Mon ikke det er sådan en her du skal have fat i , jeg så en del af dem i
Daytona til biker week sidste år det kan undre mig hvorfor der ikke er nogen
der kører med dem her hjemme :
http://www.youtube.com/swf/l.swf?swf=http%3A//s.ytimg.com/yt/swf/cps-vfl70586.swf&video_id=NaCkKRkQSf0&rel=1&showsearch=1&eurl=http%3A//undertakermts.com/mod.php%3Fmod%3Dsiteinfo%26id%3D37&iurl=http%3A//i3.ytimg.com/vi/NaCkKRkQSf0/hqdefault.jpg&sk=o6VuaDPwIYPJrxwiBBJiA2poSUPoczp9C&use_get_video_info=1&load_modules=1

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 27-12-08 19:20

Hej

Den ser umiddelbart genial ud. Men har vi den slags træktøj herhjemme? Måske
til store 4-hjulstrækkere?

Og så skal man være opmærksom på at nogle mc (f.eks. min Fazer600) ikke må
bugseres p.g.a. smøring af gearkassen.

--
Ivan Bartholin Nielsen
Yamaha Fazer FZ6 S2 - den er go´

Fra : Simon

Dato : 27-12-08 23:26

dkkai wrote:
> det kan undre mig hvorfor der ikke er nogen
> der kører med dem her hjemme :
http://www.youtube.com/watch?v=NaCkKRkQSf0

I praksis en oplagt ide (hvis cyklen må bugseres sådan), men hvordan
stemmer det overens med DK lovgivning? - Hvis det kan betragtes som en
anhænger, må man jo ikke køre mere end 70; hvis ikke - hvad er det så??

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-12-08 01:32

Simon skrev:

> I praksis en oplagt ide (hvis cyklen må bugseres sådan), men hvordan
> stemmer det overens med DK lovgivning? - Hvis det kan betragtes som en
> anhænger, må man jo ikke køre mere end 70; hvis ikke - hvad er det så??

Det minder om det der hed en transpolette. Der kørte man forhjulene på
bilen op i et par gafler. Nærmest som grillen på en bjærgningsvogn. Dog
mener jeg ikke man måtte køre mere end 30 km/t. Transpoletten eksistsrer
vist stadig i "systemet".

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-12-08 17:38

Poul B-H skrev:
> [...]
> sætte ind i en eller anden kobling, efter at det egentlige træk er fjernet,

Fra UK har jeg set flere af disse:

http://shortlink.dk/5552c5e4

Det burde være muligt selv at lave en sådan, eller inportere fra UK
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Futte&Co

Dato : 27-12-08 23:40

J.C.Kløve skrev:

> Fra UK har jeg set flere af disse:
>
> http://shortlink.dk/5552c5e4
>
> Det burde være muligt selv at lave en sådan, eller inportere fra UK

I england har de dem i alle størrelser, de mindste kan pakkes sammen og
fragtes i bilen.
De findes også i tyskland, til 1, 2 eller 3 cykler.
Jeg kan ikke lige finde links, men har set trailerne annonceret i mc
blade fra england og tyskland.

--
Jørgen, Brøndby
http://www.dfmc.dk/?id=70

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-12-08 23:50

Futte&Co skrev:

> [...]
> De findes også i tyskland, til 1, 2 eller 3 cykler.
> Jeg kan ikke lige finde links, men har set trailerne annonceret i mc

jup samme her, hvorfor det også må være muligt at få slige ekvipager
indregistreret i DK - der må være en EU regel

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Grunnet

Dato : 28-12-08 01:56

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

> jup samme her, hvorfor det også må være muligt at få slige ekvipager
> indregistreret i DK - der må være en EU regel

Der er jo også den hollandske Van Vossen
http://www.vanvossen.nl/uk/en_motortrailer.htm#ETT
og et link til en lille video om hvordan det fungerer
http://www.aesmithandson.com/pages/ett-video.html

Jeg ved ikke om den kan købes i DK

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Leonard

Dato : 28-12-08 10:56

http://letmegooglethatforyou.com/?q=motorcykel+trailer

Fra : Grunnet

Dato : 28-12-08 11:10

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i meddelelsen

> http://letmegooglethatforyou.com/?q=motorcykel+trailer
>

> --
> Leonard

Det giver en masse links til sider om trailere til at hængte efter
motorcyklen, medens hele tråden handler om løsninger til at få motorcyklen
hægtet på/efter bilen.!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fra : Leonard

Dato : 28-12-08 11:26

Grunnet wrote:

> Det giver en masse links til sider om trailere til at hængte efter
> motorcyklen, medens hele tråden handler om løsninger til at få
> motorcyklen hægtet på/efter bilen.!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link nr. 2: http://www.mc-trailer.dk/
Link nr. 7: http://www.bugges.dk/erhverv.htm

Du har vist ikke klikket på ret meget der !!!!!!!!!!!!!!!!

Fra : Grunnet

Dato : 28-12-08 12:00

> Link nr. 2: http://www.mc-trailer.dk/
> Link nr. 7: http://www.bugges.dk/erhverv.htm
>
> Du har vist ikke klikket på ret meget der !!!!!!!!!!!!!!!!
>
> --
> Leonard

Nej det har du ret i, jeg klikkede på de "forkerte" og så gav jeg op

Fra : Armand

Dato : 30-12-08 23:49

Leonard skrev:

> Link nr. 7: http://www.bugges.dk/erhverv.htm

Hey!
"Brenderups model 2300 S m/tip" er magen til den der står i min baghave
- Dén er dog "kun" en 950kg's

Hvis man skal flytte sin motorcykel længere end tværs gennem byen er
påløbsbremse en ubetinget komfortabel fordel; men så en man også ude i
noget med vægtafgift oveni merprisen i sig selv!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-12-08 11:23

Leonard skrev:

> http://letmegooglethatforyou.com/?q=motorcykel+trailer

Jeg tænkte "det må være muligt at bygge en selv på basis af en ikke alt
for pæn og dermed billig brugt trailer"

men hallo! En smadret pilrådden trailer vil ejeren have 1000,- for!!??

Inden den er bragt i lovlig og pæn stand løber det jo op i prisen for en
ny - og så skal man lige bygge den om . . . idé død ved fødsel :-\

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Leonard

Dato : 28-12-08 11:28

"J.C.Kløve" wrote:

> men hallo! En smadret pilrådden trailer vil ejeren have 1000,- for!!??

Ja, folk tror nogengange det er guld de sælger

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 28-12-08 14:10

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Inden den er bragt i lovlig og pæn stand løber det jo op i prisen
> for en ny - og så skal man lige bygge den om . . . idé død ved

Narhhh ........ en lille smule tålmodighed er det der kræves, har før
set gamle udrangeret Camp-let og combi-camp's til afhentning for 8-10
rammer pils
men ærger mig nu over at jeg ikke mente at de kunne bruges til noget
!, har dog klaret mig alligevel
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1311

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 28-12-08 14:23

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=57876275

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 28-12-08 14:33

En mere.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=57900994

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-12-08 14:50

Dennis Hellan Pedersen skrev:
> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=57876275

Den var ellers fin, den fandt jeg ikke da jeg søgte :-\
Men særdeles egnet til formålet

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Grunnet

Dato : 28-12-08 15:40

> Den var ellers fin, den fandt jeg ikke da jeg søgte :-\
> Men særdeles egnet til formålet

Her er en MC-trailer til salg på QXL
Billederne kunne måske være inspiration til et gør-det-selv projekt
http://www.qxl.dk/accdb/viewitem.asp?AuctionNr=553776700&Catg=10227&ListingType=0&ListingSort=1&LanguageNr=0&PageNum=1

Fra : Futte&Co

Dato : 28-12-08 20:10

J.C.Kløve skrev:

> Den var ellers fin, den fandt jeg ikke da jeg søgte :-\
> Men særdeles egnet til formålet

Og her er lidt til inspiration:
http://www.bikelug.myzen.co.uk/erol.html

--
Jørgen, Brøndby
http://www.dfmc.dk/?id=70

Fra : Futte&Co

Dato : 28-12-08 20:22

Futte&Co skrev:

> Og her er lidt til inspiration:
> http://www.bikelug.myzen.co.uk/erol.html

Og en lille go' video
http://www.motolug.nl/

--
Jørgen, Brøndby
http://www.dfmc.dk/?id=70

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 01:14

Helt tosset er ideen alligevel ikke.

En fyr i Tyskland har et 120kg træk på sin VW T5 "Auf die Kupplung bekommst
du ca. 100 kg (meine Nachgerüstete verträgt 120)."

Og så er der jo også denne. Dyr men smart. Check også prøvekørslen, 160kmh i
en VW T4 med en Transalp bagpå! Og ingen TÜV.

http://www.schnaeppchen-onlineshop.de/autos-u_autozubehor/Cate/cate.html

http://www.kradblatt.de/Archiv/Produktvorstellungen/Technik/Cate/Cate.html

Poul

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-12-08 03:15

Poul B-H skrev:
> Helt tosset er ideen alligevel ikke.

Det ved jeg nu ikke. Hvor bred er sådan en Transporter?. Min BMW er
2,25m lang. Den kommer til at rage ud over bilen i begge sider. Så der
skal en markering på, hvid klud eller lige frem markeringslys. For ikke
at snakke om reflekset skal afdækkes. Rødt til siden er vist ikkeså smart.

Næste punkt bliver nok om man kan holde de respektive akseltryk på træk
og styrende hjul?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 30-12-08 23:24

Poul B-H skrev:
> [...]
>
> Og så er der jo også denne. Dyr men smart. Check også prøvekørslen, 160kmh i
> en VW T4 med en Transalp bagpå! Og ingen TÜV.

Man kunne let optimere udhænget bag bilen ved at gøre det nødvendigt at
klappe "nærmeste styrende ind" samt evt. samme for fodhvileren:
Hvis udhænget er 1,2 meter bag bagakslen vil sølle 12 cm medføre 10%
lastvægt-reduktion på baghjulet!

--
Armand.

Fra : Ole Hansen

Dato : 29-12-08 18:42

Futte&Co wrote:

> Og her er lidt til inspiration:
> http://www.bikelug.myzen.co.uk/erol.html

Må sådan en bruges i DK? Det er ret snedigt, hvis man nu skulle hente en
cykel i Tyskerlandet..

--
Ole Hansen

Fra : Leonard

Dato : 29-12-08 21:34

Ole Hansen wrote:

> Må sådan en bruges i DK? Det er ret snedigt, hvis man nu skulle hente
> en cykel i Tyskerlandet..

Umiddelbart mangler der en nr-plade-holder og -lys for at den blive til
en dansk indregistreret trailer. Så skal den bare godkendes og hvis
ikke der findes en typegodkendelse, så kan det vistnok blive en dyr og
besværlig affære.

Fra : Futte&Co

Dato : 30-12-08 11:25

Ole Hansen skrev:

> Må sådan en bruges i DK? Det er ret snedigt, hvis man nu skulle hente en
> cykel i Tyskerlandet..

Mon ikke, den er jo godkendt i nl og uk.
Men læs tråden : Triumph priser (nye cykler)
Der bliver det diskuteret af nogle af gruppens fremmeste eksperter på
området

--
Jørgen, Brøndby
http://www.dfmc.dk/?id=70

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-12-08 12:57

Futte&Co <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> writes:

> Mon ikke, den er jo godkendt i nl og uk.

De *er* tilladt i DK - jeg lånte for nogle år siden en 2-MC version af
en kammerat, og det var en dansk indregistreret trailer.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Armand

Dato : 30-12-08 23:52

> [...]
>>
> Narhhh ........ en lille smule tålmodighed er det der kræves, har før
> set gamle udrangeret Camp-let og combi-camp's til afhentning for 8-10

Man kan ikke ombygge en f.eks. stormskadet campingvogn p.g.a.
kendsgerningen at campingvogne er på hvide plader og trailere skal være
på gule
Camplet'erne/lign. er velsagtens på hvide plader også :-/

--
Armand.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-12-08 01:46

> [...]
> gule
> Camplet'erne/lign. er velsagtens på hvide plader også :-/

Øhh - jeg har da efterhånden set adskillige CombiCamps/CampLet køre rundt
uden låg/med stort hul i låget og teltet erstattet af haveaffald o.l.
Men ja - min bror + svigerindes CC va på hvide plader.....men det er jo ikke
sikkert at det at fjene teltet og bruge den som trailer er en konstruktiv
ændring stor nok til at give problemer med nummerplade-farven.
Og det er elvfølgeligt heller ikke sikkert at alle husker at fremstille
deres ombyggede teltvogn til syn ?!

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-12-08 02:09

Jesper Hedegaard skrev:

> Og det er elvfølgeligt heller ikke sikkert at alle husker at fremstille
> deres ombyggede teltvogn til syn ?!

Det er vist de færreste der husker syn af den slags. Min gamle Brenderup
er købt som chassis, opbygget, vejet og synet.

Telt vogne kan være på både hvid eller gul plade. Afhænger om de har
været forsynet med et rig til bagage. Altså om de kunne medbringe mere
end sig selv.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-12-08 02:22

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forsynet med et rig til bagage. Altså om de kunne medbringe mere end sig

Da omtalte CombiCamp var på hvide plaer (for 3 år siden) formoder jeg at
både CC og CampLet er på hvide plader.
De har begge bagagebærer monteret på låget.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-12-08 11:47

Jesper Hedegaard skrev:

> Da omtalte CombiCamp var på hvide plaer (for 3 år siden) formoder jeg at
> både CC og CampLet er på hvide plader.
> De har begge bagagebærer monteret på låget.

Et kik på registreringsattest vil afsløre at egenvægt og totalvægt er
den samme. Gule plader er til dem der kan transportere "gods".

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-12-08 12:45

> Et kik på registreringsattest vil afsløre at egenvægt og totalvægt er den
> samme. Gule plader er til dem der kan transportere "gods".

> [...]

Hvis den påstand, der bev skrevet tidligere i tråden, holder vand, så kan en
trailer indrettet til camping ikke indregistrerers på gule plader.'
Du tager ikke bare lige teltet af hverken en CombiCamp - det tager så lang
tid at ingen gør det uden en tvingende grund.
Der er altså ingen tvivl om at den er konstrueret til beboelse og kun kan
have lidt bagage ovenpå og derfor iflg ovenstående ikke kan indregistreres
på gule plader.
CampLet har samme konstruktive problem - og har endda køkkenet inde i kassen
under kørsel.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-12-08 14:27

Jesper Hedegaard skrev:

> [...]
> på gule plader.
> CampLet har samme konstruktive problem - og har endda køkkenet inde i kassen

Nu kan jeg ikke lige overskue hvilken påstand du henviser til. Men en
ting er sikkert. Hvide plader er dem der ikke kan laste mere end det
telt og udstyr der er indbygget. Nogle teltvogne kan så medbringe
yderligere gods, det kunne f.eks være have stole osv. De har så gule
plader. At der på nogle er monteret en bagagebærer eller noget der
ligner skal man ikke forveksle. Det kan være for at lave en forhøjet
bund i dele af det udfoldede telt. Det er ganske vist. Grunden til min
"påstand" er at jeg har forespurgt hos politiet og bilinspektionen.

På samme måde kan du se stigevogne og andre "lastbiler" på hvide plader.
Der er heller ikke beregnet til godstransport.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 31-12-08 14:51

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> På samme måde kan du se stigevogne og andre "lastbiler" på hvide plader.
> Der er heller ikke beregnet til godstransport.

Det er vist min udtalelse om at man ikke kan bygge trailere af gamle
campingvogne, at der henvises til :-/

Min erfaring deromkring beror på mine lange blikke efter talrige
sønderblæste campingvogne efter december-orkanen, hvorom jeg blev mindet
om den væsentlige detalje der ligger i nummerpladens farve!

Bortset fra dét, så er det vist ikke så besværligt igen at få godkendt
egen-byg af trailer - Jeg arbejdede i 90'erne med opbygning af
trailermonterede lifte "helt fra bunden", som alle blev enkeltgodkendt
i.h.t. givne normer!

--
Armand.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-12-08 15:10

> [...]
>
> På samme måde kan du se stigevogne og andre "lastbiler" på hvide plader.
> Der er heller ikke beregnet til godstransport.

OK - Armand kom lige ind med "påstanden" om plade-farve og muligheden for
ombygning.

Men din tese om last-vægt holder ikke - netop CombiCamp fås med total-vægt
på enten 500 eller 750 kg nu til dags.
Forskellen er ganske enkel - den "tunge" har påløbsbremse og må derfor læsse
mere, men den er da ellers ikke anderledes bygget end den "lette".
Eller er der noget om at den "tunge" også har støddæmpere ? Det husker jeg
ikke lige.

Om Bilinspektionen skulle have godkendt nogle til det ene og nogle til begge
dele lyder ikke sandsynligt - så længe vi taler om CombCamp og Camplet.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-12-08 15:26

Jesper Hedegaard skrev:

> Men din tese om last-vægt holder ikke -

Det er ikke en tese. Det er heller ikke en påstand. Det bygger på kolde
fakts. Hvis det du siger skal holde vand, så kan man selv bestemme om
man ønsker hvide eller gule plader?. Sikken et bøvl det vil blive med
lillemor, der ikke ønsker gule plader. Eller farmand der ikke vil have
hvide, for de bliver så hurtigt beskidte. Men ring til politi, eller for
den sags skyld færdselsstyrelsen. Så kan vi få det afklaret. Jeg har
forespurgt for en 7-8 år siden, og fået de svar som jeg kommer med her.
Men det kan være lavet om siden.

> netop CombiCamp fås med total-vægt på enten 500 eller 750 kg nu til dags.
> Forskellen er ganske enkel - den "tunge" har påløbsbremse og må derfor læsse
> mere, men den er da ellers ikke anderledes bygget end den "lette".

Du kan da sagten have et påhængskøretøj på op til 750 kg uden bremser.
Men grunden til man udstyrede dem med bremser var at man f.eks, i
Svereige havde nogle regler om max. 40km/t uden bremser. De regler er
vistnok lavet om.

> Eller er der noget om at den "tunge" også har støddæmpere ? Det husker jeg
> ikke lige.

Det er altid en fordel i de lange stræk. Men ikke lige noget der har med
vægten at gøre. Ganske få trailere, Dem på gule plader, har støddæmpere.

> Om Bilinspektionen skulle have godkendt nogle til det ene og nogle til begge
> dele lyder ikke sandsynligt - så længe vi taler om CombCamp og Camplet.

Nej vel. De kender reglerne. Ingen yderligere last=hvide plader. Med
yderligere last=guleplader. Men det kan være Armand kan løfte sløret på
nr.plade farven?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-12-08 15:39

> [...]
>
> Nej vel. De kender reglerne. Ingen yderligere last=hvide plader. Med
> yderligere last=guleplader. Men det kan være Armand kan løfte sløret på

At du selv kan vælge total-vægt på en CombiCamp behøver jeg skam ikke spørge
politiet om - det er som skrevet et valg ved bestilling af vognen.
Forresten ville jeg aldrig spørge politiet om sådan noget - de er tit lige
så forvirrede over reglerne som brugerne er - se bare den lille episode ved
Bakken for et par år siden. Der var en vis debat om bagskærme
Spørg hellere Bilinspektionen - der skal være nogen der, der kender
reglerne - håber jeg ,o)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-12-08 15:52

Jesper Hedegaard skrev:

> At du selv kan vælge total-vægt på en CombiCamp behøver jeg skam ikke spørge
> politiet om - det er som skrevet et valg ved bestilling af vognen.

Det er en irrelevant. Selvfølgelig kan du vælge totalvægt ved
bestilling. Der findes jo trailere i mange størrelser. Og lastbiler for
den sags skyld.

> Forresten ville jeg aldrig spørge politiet om sådan noget

Det ville jeg nu nok. Vi snakker om motorkontoret, og de bør om nogen
hvide reglerne for plader.

> Spørg hellere Bilinspektionen - der skal være nogen der, der kender
> reglerne - håber jeg ,o)

Var det ikke også det jeg skrev jeg havde gjort. Men skal man være helt
sikker på at få et korrekt og gældende svar så skal man nok ringe til
færdselsstyrelsen. Ib Skau Rasmussen mener jeg en af de gamle rotter
hedder. Der plejer ikke at være grund til tvivl om det han kommer med.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-12-08 16:31

Årh glem det - kan ikke bruge resrten af året på at overbevise dig alene.

Fra : Armand

Dato : 31-12-08 16:38

Jesper Hedegaard skrev:
> Årh glem det - kan ikke bruge resrten af året på at overbevise dig alene.

Ja det er jo svært at debattere når begge parter mener at have ret :-|

--
Armand.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-12-08 16:41

> Ja det er jo svært at debattere når begge parter mener at have ret :-|
>
> --
> Armand.

Tjah - jeg prøvede jo bare at forklare at der er en god grund til at CC fåes
med 2 forskellige total-vægte nu til dags.
Men 2. hånds-udsagn, der først er fra politiet og senere fra motorkontoret,
er jo ikke altid korrekte.
Nogen, der "lige"gider finde loven frem i aften

Fra : Armand

Dato : 31-12-08 17:01

Jesper Hedegaard skrev:

> [...]
> er jo ikke altid korrekte.
> Nogen, der "lige"gider finde loven frem i aften

Måske nok, men ud over hvad man mener at vide er argumenter tunge i en
debat og Ib's argument omkring behovet for forskellige pladefarver
falder således hårdt ind uden nogen egentlig modsigelse :-/

Godt Nytår!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-12-08 17:12

Jesper Hedegaard skrev:

> Tjah - jeg prøvede jo bare at forklare at der er en god grund til at CC fåes
> med 2 forskellige total-vægte nu til dags.

Jamen det var et dårligt valgt argument. At de kunne fås med og uden
påløbsbremse og derfor kunne have to forskellige nummerpladeefarver.

> Men 2. hånds-udsagn, der først er fra politiet og senere fra motorkontoret,
> er jo ikke altid korrekte.

jo, men det er er svært at argumentere, når du vælger at kalde det
2.håndsudsagn. Det er trods alt politiet der håndhæver loven. Men hvor
for man 1. håndsindtryk?. Kunne det ikke tænkes at motorkontoret lå hos
politiet?. Kunne det tænkes at der var politi til stede på et
motorkontor?. Kunne det tænkes at der trods alle påstande tænkes at der
var bare en der vidste lidt på lidt om reglerne på et motorkontor?. Og
sidst, men ikke mindst så sidder der nogen og holder øje med
motorkontoret arbejde bliver udført korrekt. En masse spørgsmål. Men lad
være med at bruge tid på at svare. Jeg stillede dem bare for at du lige
skulle se overveje om jeg ikke bare havde gjort en lille smule
fodarbejde, og ikke bare slyngede en påstand ud som du ligger lidt
mellem linierne at jeg gjorde.

> Nogen, der "lige"gider finde loven frem i aften

Vi mangler lige Alexbo, der kan smide et link.

Næ, svaret må kunne gives af færdselsstyrelsen.

EOD

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Grunnet

Dato : 31-12-08 15:14

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> På samme måde kan du se stigevogne og andre "lastbiler" på hvide plader.
> Der er heller ikke beregnet til godstransport.

Ovenstående er ikke korrekt.
Jeg sidder med kopi af registreringsattesten på min tidligere CampLet der
står følgende:

Nummerpladefarve: sort/hvid
Egenvægt: 225 kg.
Maksimallast: 175 kg.
Totalvægt: 400 kg.
Art: Påhængsvogn
Anvendelse: Godstransport

Altså hvide plader med en lastevne på 175 kg.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-12-08 15:34

"Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Art: Påhængsvogn
> Anvendelse: Godstransport
>
> Altså hvide plader med en lastevne på 175 kg.

....og ikke mindst; "Andvendelse: godstransport" ?!
Har du synet den efter ombygning ?
Ikke fordi de der bilinspektions-folk og deres regler og fortolkninger altid
giver fornuft

Fra : Grunnet

Dato : 31-12-08 15:41

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> skrev i meddelelsen

> [...]
> Har du synet den efter ombygning ?
> Ikke fordi de der bilinspektions-folk og deres regler og fortolkninger

Den er ikke ombygget, den er solgt (ordet "tidligere" henviste til at jeg
ikke har den mere)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-12-08 15:43

Grunnet skrev:

> [...]
> Art: Påhængsvogn
> Anvendelse: Godstransport
>
> Altså hvide plader med en lastevne på 175 kg.

Jeg vil stadig fastholde hvad jeg siger. I dit tilfælde må der være tale
om en fejl. Og det begrunder jeg ud fra tre punkter.

1) Jeg har fået det at vide af politiet
2) Jeg har fået det berigtiget en ærekær bilinspektør
3) Jeg kan ikke se hvorfor man skal have to nummerpladefarver. Kan du?.

Men bevares, der kan være ændret i reglerne. Din Camplet kan være fra
gamle regler?. Eller den temmelig ny?. Regler kan jo ændres.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Grunnet

Dato : 31-12-08 15:53

> [...]
>
> Men bevares, der kan være ændret i reglerne. Din Camplet kan være fra
> gamle regler?. Eller den temmelig ny?. Regler kan jo ændres

CampLetten var indregistret første gang 1989, og det er ikke en fejl med
hvide plader.
Nu har jeg en Campingvogn, og den er også på hvide plader og må laste 325
kg.

Gule / hvide plader tja! - busserne kører idag med gule plader tidligere
havde turistbusser hvide plader !!!

Med hensyn til teltvogne og Campingvogne tror jeg nærmere de hvide plader

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-12-08 17:17

Grunnet skrev:

> Gule / hvide plader tja! - busserne kører idag med gule plader tidligere
> havde turistbusser hvide plader !!!

Nu ligger landet sådan et jeg har kørt turistbus. Og de var på enten
gule eller plader. Inden vi starter en lang debat om det, så vil jeg
lige nævne at jeg har billeder af begge farver. Lad mig komme med et
gæt. Dem der har udleveret plader har været spøgefugle eller farveblinde.

Eller skulle det mon have noget med afgiften at gøre?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Grunnet

Dato : 01-01-09 12:03

> [...]
> udleveret plader har været spøgefugle eller farveblinde.
>
> Eller skulle det mon have noget med afgiften at gøre?.

Ja! med hensyn til busser har det noget med afgiften at gøre.
Indtil i slutningen af 80'er (ikke helt sikker på tidspunktet) kørte
turistbusser på hvide plader og betaltet fuld afgift.
Der skete så en ændring af loven om registreringsafgift for turistbusser og
i den forbindelse fik busserne gule plader.

Med hensyn til trailere og teltvogne så fremgår det af kundgørelsen om
nummerplader
at påhængsvogne kan have enten hvide plader (serie 3) eller gule plader
(serie 4)
Serie 3 er "påhængsvogne & campingvogne" (herunder må man vel regne
teltvogne) og serie 4 "påhængsvogne"

Jeg har andetsteds på nettet (kan desværre ikke lige finde det igen) læst
følgende defination:
"Køretøjer der alene benyttes til godstransport skal have gule plader -
køretøjer der herudover benyttes til andet en godstransport skal have hvide
plader"
Gule/hvide plader har således ikke noget med egenvægt/lastevne at gøre men
alene benyttelsen.

Ovenstående må så også betyde, at hvis man vil ombygge en
teltvogn/campingvogn til MC-trailer, skal den have skiftet nummerpladefarve,
da formålet herefter alene er godstransport.

Godt nytår til alle.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-01-09 12:42

Grunnet skrev:
> [...]

> teltvogn/campingvogn til MC-trailer, skal den have skiftet nummerpladefarve,
> da formålet herefter alene er godstransport.

Så hvis man fremstiller en kasse på hver side af MC-parkeringen (i
midten af langsgående symetrilinie), og indretter den ene kasse
_specifikt_ til telt og pavilion, med henblik på at køre til track-days
- så er pladen hvid, i og med den så også er indrettet til camping?

--
Dun@nt - der for øvrigt er bedøvende mht. pladens farve på sin trailer
1KSFau Hvidguld

Fra : Grunnet

Dato : 01-01-09 12:57

> [...]
> telt og pavilion, med henblik på at køre til track-days - så er pladen
> hvid, i og med den så også er indrettet til camping?

Det kræver jo nok at teltet er monteret på traileren, således at traileren
bliver en del af beboelsen.
Hvis kassen alene bruges til at transportere telt/pavilion, der så stilles
op uafhængigt af traileren, må det vel være godstransport..
Nå! nu er vi vist ude i gætværk - og traileren virker jo lige godt om
pladen er gul eller hvid

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-01-09 13:04

Grunnet skrev:
> [...]
> op uafhængigt af traileren, må det vel være godstransport..
> Nå! nu er vi vist ude i gætværk - og traileren virker jo lige godt om

akkurat - som jyde har jeg dedekteret at der tilsyneladende for den
almindelige dødelige ikke er forskel på betalingen, som direkte følge af
pladefarven, hvorfor denne er at regne for ligegyldig

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-09 02:55

Og så er det jo lige at jeg undrer mig over hvor hvide og gule plader kom
ind i en diskusion om MC på anhængertrækket ? )

Poul

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-01-09 09:59

Poul B-H skrev:
> Og så er det jo lige at jeg undrer mig over hvor hvide og gule plader kom
> ind i en diskusion om MC på anhængertrækket ? )

Det skyldes at tråden handler om trailer til bil - bygget til at
medbringe en MC - altså en MC-trailer

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Grunnet

Dato : 02-01-09 10:38

> Det skyldes at tråden handler om trailer til bil - bygget til at medbringe
> en MC - altså en MC-trailer

Retteligt skyldes det vel at tråden - kom_til_at_handle_om - trailer til
bil.

Poul B-H's oprindelige spørgsmål går på at medbringe MC på et stativ på
hængertrækket.
Men det er vel DFM i en nøddeskal
På et eller andet tidspunkt vil tråden ændre retning, i mange tilfælde nok
til stor irritation for oprindelig spørger, men til stor fornøjelse for os
andre.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-01-09 10:48

Grunnet skrev:
> [...]
> til stor irritation for oprindelig spørger, men til stor fornøjelse for os

Jammen det er da fordi vi diskuterede os frem til en brugbar løsning, og
lige to de "spidse detaljer" med

- altså - MC direkte på træk forkastet
- alternativ, MC-trailer, byg den evt. selv og farven på pladen er
ligegyldig

_Det_ er da et godt svar

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Grunnet

Dato : 02-01-09 11:09

> [...]
> lige to de "spidse detaljer" med
>
> - altså - MC direkte på træk forkastet
> - alternativ, MC-trailer, byg den evt. selv og farven på pladen er

Kort og præcis sammenfatnng af en lang tråd.
Godt reddet

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-09 23:22

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message

> Det skyldes at tråden handler om trailer til bil - bygget til at medbringe
> en MC - altså en MC-trailer

Tak for forklaringen, jeg troede egentligt at jeg skrev noget andet ))

Poul

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-09 10:58

On Fri, 02 Jan 2009 09:58:41 +0100, "J.C.Kløve" wrote:

> Det skyldes at tråden handler om trailer til bil - bygget til at
> medbringe en MC - altså en MC-trailer

Næeh, det oprindelige spørgsmål gik på et "cykelstativ" til at bære en MC.
Hvorefter påhængsvuvnen kom dansende ind fra venstre.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 31-12-08 10:32

Jesper Hedegaard skrev:

> [...]
> ændring stor nok til at give problemer med nummerplade-farven.
> Og det er elvfølgeligt heller ikke sikkert at alle husker at fremstille

Combi Camps koncept er vel netop (som jeg husker det) at den "kan begge
dele" altså være trailer og være teltvogn - og heraf navnet "combi"

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-12-08 11:34

> Combi Camps koncept er vel netop (som jeg husker det) at den "kan begge
> dele" altså være trailer og være teltvogn - og heraf navnet "combi"

> [...]

Jeg husker nu kun en reklame, hvor sådan en teltvogn blev trukket af en
tandem

Men da teltet sidder rigtig godt fast er man begrænset til at læsse ting på
bagagebæreren.
En noget nyere dansk teltvogn (FlexCamp) er faktisk en almindelig trailer,
hvor du selv kan tage teltet af og på ganske let.
Til gengæld ser samlingerne ikke ud til at være nær så tætte som på de
andre.
http://www.cccamping.dk/indhold/webside.asp?articleguid=27631&menuGuid=11042&subMenuguid=11049

Fra : dkkai

Dato : 28-12-08 08:42

Hej igen
Her er simpelthen løsningen på problemet :
http://www.youtube.com/watch?v=xiJ2I3L49x4&feature=related

Fra : Studo

Dato : 28-12-08 09:00

Den Sun, 28 Dec 2008 01:55:34 +0100 skrev Grunnet:

> Der er jo også den hollandske Van Vossen
> [...]

Hvilket ledte videre til denne.
http://www.youtube.com/watch?v=ILajMExVY5Q

Samme princip, men noget mere enkel og gennemtænkt i design. Hvorfor
bruge kompressor, luftpude, indstilling, når en lang nok arm kan klare
jobbet. Og jeg ville nok stadig sætte et par straps på.

Fra : oz3bto

Dato : 28-12-08 14:23

> [...]
>
> --
> Poul
> At turde er at miste fodfæstet for en stund -

Du vil ikke ønske at køre med 130kg tryk på kuglen

Jeg har prøvet at have en scooter hængende bag på 4WDeren og det er direkte
skræmmende at køre med

En scooter vejer ~100kg