HD på National Geographic
Fra : Søren Larsen

Dato : 20-12-08 13:33

I aften 22.00

"Harley-Davidson V-Rod accelererer fra 0 til 96 km/t på 3,52 sekunder. Besøg
Harley-Davidson-fabrikken i Kansas City og følg produktionen af en af
selskabets mest revolutionære motorcykler til dato."

Hvis man alligevel sidder og keder sig...

--
/Søren

Fra : Leif

Dato : 20-12-08 14:48

"Søren Larsen" <sblar1@fjerndette.surfpost.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> revolutionære motorcykler til dato."
>
> Hvis man alligevel sidder og keder sig...

Er du gal mand - der er boksning med Mads og Holyfield - dog ikke samme kamp..
/Leif

Fra : Armand

Dato : 20-12-08 18:02

Leif skrev:

> Er du gal mand - der er boksning med Mads og Holyfield - dog ikke samme
> kamp..

Ahhh - Endelig brug for den HD-optager jeg har købt til mig selv i
før-julegave!

--
Armand.
(der er glad for at han ikke er fyldt 50, med alle dé knapper der er at

Fra : Søren Larsen

Dato : 20-12-08 18:53

"Leif" <Den får@@duikkeher.dk> skrev i meddelelsen

> Er du gal mand - der er boksning med Mads og Holyfield - dog ikke samme
> kamp..
> /Leif

Ikke gal - bare glemsom - det ku ellers have været noget af en kamp!

Fra : Armand

Dato : 21-12-08 11:04

Søren Larsen skrev:
> [...]
> Besøg Harley-Davidson-fabrikken i Kansas City og følg produktionen af en
> af selskabets mest revolutionære motorcykler til dato."

Der er jo ikke noget i dét man kan anfægte!

> Hvis man alligevel sidder og keder sig...

Hvis du så programmet og alligevel kedede dig tror jeg at du skiller dig
markant ud fra gennemsnitsmotorcyklisten, hvis tekniske interessse
generelt er på højt niveau!

Selvom vi herhjemme ikke har en produktion der ligner, har jeg som smed
alligevel oplevet mange af de produktions-teknikker man ser i
programmet, men alligevel fandt jeg det interessant at se hvorledes at
det hele stykkes sammen til en kørende V-rod. Jeg havde som sagt optaget
programmet (med succes! ), men spolede ikke over andet end de
reklameblokkene da jeg så programmet efter at have set en neger danse
rundt om et bjerg tolv gange. Så jeg skulle vaske min mund i sæbe hvis
jeg kaldte programmet uinteressant!

Det er bemærkelsesværdigt at der går så stor en blik-plade til at presse
en bagskærm ud i ét hug, imens det er fornøjeligt at se hvorledes at
computerstyrede lasere snitter den endelige skærm ud af produktet fra
pressen!

Det er bemærkelsesværdigt at for at udglatte alle pludselige buk og
trykpunkter efter at de mest synlige stelrør er blevet bukket, får de en
ekstra tur med vildt højt hydraulisk "opfyldning" i en massiv form. Men
virkningen er ganske synlig og jeg må indrømme at jeg ikke før har
bemærket hvor smukt et arbejde at netop Vrod-steller vitterligt er!

At motoren tæskes igennem hele to gange: Først i motor-fabrikken og
endelig for enden af samlebåndet hvor motorcyklen testes, kan nok
overraske alle dem der bruger uger på at køre deres motor forsigtigt til

I forhold til den berøringsfri processorstyrede produktion er det
åbenlyst hvor dyrt at simple stafferinger er at påføre qua manuelt
silketryk

Aprospos manuelt arbejde: Jeg havde heller ikke kendskab til
costum-afdelingens produktion af Screeming Eagle's hvis ikke at det var
for dette program!

At det så ud til at være en simpel "luftfilterkasse-lignende"
plastbeholder der udgør den reelle bensintank overraskede mig: Jeg ville
have forsvoret at en sådan var så vibrations-udsat at den ville
revne/knække monterings-øjer af!

Når nu man kender historien bag V-rod'en er det bemærkelsesværdigt hvor
let at man undgår at nævne Porsche så meget som én eneste gang

At man tillægger Vrod'ens motor "klassisk HD motor-karakteristik" trods
den markant overkvadratiske motor med en cylindervinkel der er 15°
bredere end de klassiske 45° regner jeg for decideret propagandistisk
markedsføring :-|

Endelig er der kørestillingen: Jeg kan ikke forestille mig at mit
haleben og smedelænd ville kunne udholde en tur til nabobyen og hjem
igen med den (igen: "klassiske amerikanske") kørestilling :-/

--
Armand.