Fri camping i Norge og Sverige?
Fra : Niels Rasmussen

Dato : 15-12-08 09:46

- jeg skal på MC-tur til Norge og Sverige til sommer og er igang med
planlægningen.

- hvordan er det nu det er, er der fri camping i naturen i Norge og
Sverige? (minus private grunde o.lign.)
Niels

Fra : Ulvir

Dato : 15-12-08 09:50

"Niels Rasmussen" <boellebo@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>planlægningen.
>
> - hvordan er det nu det er, er der fri camping i naturen i Norge og

På de camping pladser jeg har været på skulle man betale.. Ellers er
der noget med allemandsret.. Prøv justfuckinggoogleit.com

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 15-12-08 10:04

Tak, det var nemt at google med nøgleordret 'allemandsret'
Niels

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-12-08 10:42

"Niels Rasmussen" <boellebo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Tak, det var nemt at google med nøgleordret 'allemandsret'
> Niels

Ja men pas nu lidt på med hvor du smider teltet.
Min kones onkel kørte meget i Norge i gamle dage. En sen aften opgav han og
en kammerat at nå længere den dag.
Altså smed de teltet i en lysning tæt på landevejen og dykkede i poserne.
Næste morgen - tidligt - blev de vækket af en helvedes larm, for ud af
teltet og ku ikke lige se hvor larmen kom fra.
Ikke før de kiggede udenom en stor busk - der kom en bulldozer direkte mod
dem og teltet !
De var såmænd bare kommet til at lægge sig i vejen for en ny vej.....
Tror i de fik pakket

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : BoA

Dato : 15-12-08 15:09

Jesper Hedegaard skrev:

er der noget med allemandsret.. Prøv
justfuckinggoogleit.com

> Ja men pas nu lidt på med hvor du smider teltet.

Havde en gang store problemer med at
finde et passende sted at slå teltet op
på en efterårstur i Bohuslän.
Efterhånden var det blevet helt mørkt,
da vi endelig fandt et fredeligt sted
inde mellem nogle træer for enden af et
hjulspor. Der var mørkt, stille og intet
tegn på liv eller beboelse noget sted i
nærheden. Ideel lejrplads med jævn bund
og halvhøjt græs.
Næste morgen blev vi vækket af en
skrigende rasende midaldrende dame, som
ville tilkalde både polisen og
hjemmeværnet fordi vi havde camperet i
udkanten af kirkegården.
Ak - ja, det er ikke de døde, der laver
ballade !

--
BoA

Fra : Benjamin

Dato : 15-12-08 10:16

On 15 Dec., 15:08, BoA <boaFJERNES...@tiscali.dk> wrote:

> [...]

Heh, ja, i sommers fandt min makker og jeg en dejlig græseng, der ikke
så ud til at blive brugt af nogen. Efter at have slået telte op, kom
der pludselig et halvt hundrede køer galloperende hen mod os...
Heldigvis er de dumme som snot og åbenbart bange for et telt der
bliver viftet kraftigt fra side til side

Men for at svare på spørgsmålet, så kan du bare slå telt op hvor det
passer dig (så længe det ikke er privat grund eller et område med "no
camping" - findes typisk ved søer.) Så længe du husker at fjerne
cigaretskoder, kapsler osv. er der ingen der har noget imod det!

God tur.

Vh Benjamin

Fra : oz3bto

Dato : 15-12-08 19:15

"Benjamin" <skateyoung@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

camping" - findes typisk ved søer.) Så længe du husker at fjerne
cigaretskoder, kapsler osv. er der ingen der har noget imod det!

Husk også at pusler det udenfor teltet om natten så BLIV i teltet.. En elg
er ret stor skal jeg hilse og sige

Fra : Per V. Misser

Dato : 15-12-08 21:53

Hej

> [...]
>
> God tur.
>
> Vh Benjamin

> Husk også at pusler det udenfor teltet om natten så BLIV i teltet.. En

Der er altså også et stigende antal vildsvin, bjørne og ulve i Sverige, og
de er ikke så nemme at forhandle med som elge!! Muhahaha.

Per Misser
CX500E 82

Fra : oz3bto

Dato : 16-12-08 02:17

"Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er altså også et stigende antal vildsvin, bjørne og ulve i Sverige, og
> de er ikke så nemme at forhandle med som elge!! Muhahaha.

Bjørnene er temligt langt oppe og der er ikke ret mange.. Også mest om
dagen at de bevæger sig efter hvad jeg husker
Ulve og vildsvin stikker af hvis man laver bare lidt lyd.. Elgen derimod den
bliver selvom man støjer lidt

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 16-12-08 14:26

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dagen at de bevæger sig efter hvad jeg husker
> Ulve og vildsvin stikker af hvis man laver bare lidt lyd.. Elgen derimod

Mnjah - sidste vinter var vi i Idre Fjäll - igen. Første gang boede vi på
nordsiden af bjerget - udenfor byen.
Nå man så står udenfor om aftenen for at få sig en smøg kan man godt få den
der fornemmelse af at - hov - var der noget, der puslede ude i mørket?
Pjat - bjørne er i hi om vinteren, men faktisk har vi boet samme sted
tidligere med familie og snakket om det samme.
Men sidst gik der altså ikke så lang tid før jeg læste i avisen at en mand
var blevet overfaldet af en bjørn i Dalarna (samme landsdel).
http://www.metroxpress.dk/dk/article/2008/03/26/13/4230-83/index.xml

I uge 3 kommer vi til at bo midt inde i hyttebyen - bare for en sikkerheds
skyld

Fra : oz3bto

Dato : 17-12-08 05:55

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.metroxpress.dk/dk/article/2008/03/26/13/4230-83/index.xml
>
> I uge 3 kommer vi til at bo midt inde i hyttebyen - bare for en sikkerheds

Se nu bliver jeg nysgerrig .. Hvor går turen hen ?

Vi skal nemlig til Hemsedalen i uge 3 :P

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-12-08 10:59

> "Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> skrev i en meddelelse

> Se nu bliver jeg nysgerrig .. Hvor går turen hen ?
>
> Vi skal nemlig til Hemsedalen i uge 3 :P

Idre Fjäll igen da
Vi har nu været der 8 gange i løbet af de seneste 7 år - og med lidt held
når vi derop igen den kommende påske.

Hemsedal er testet, men det er vel omkring 15 år siden så der er åbenbart
sket noget siden. Godt det samme, for dengang kørte vi rundt nede i skoven i
skygge hele dage - der var bare ikke sol på pistene i februar. Men
liftstystemet er især bygget længere op på bjerget siden da, kan jeg se på
kortene.
For 10 år sidden var vi i - årh, hvad er det nu det hedder....Holms Hotel,
Far til 4 osv.... - Geilo, selvf. Også et dejligt sted.
Forrige år kørte vi hjem over Trysil for lige at lure på området, men det er
meget svært sådan lige at komme til at se noget, selvom du kører væk fra
landevejen.
Men den tur gennem Norge gør jeg ikke igen - svenskerne kører sådan lidt
la-la, men normændene er da fuldstændigt fartblinde. Altså sådan at forstå
at de kører alt for langsomt ifht fartgrænserne. Og så er turen meget lang.
Min ene niece + mand var også i Idre (igen) sidste vinter og tog ogs turen
over Norge hjem. De gør det heller ikke igen - 2 fårlige fotos tilsendt med
regning på ca 7.000 ! Og det var ikke engang for at køre vildt stærkt - ikke
mere end du let kan komme til ved kort tids uopmærksomhed, f.eks. ned ad
bakke. Fanden om jeg forstår det skulle fremme trafik-sikkerheden -
nordmændene er jo endnu værre end vi til at sidde og stirre forstenet på
speedo'et i stedet for på trafikken.
Endlig er der priserne: f.eks. Trysil er væsentligt dyrere mht hytteleje -
og når man så samtidigt læser om nogle vanvittige priser på daglgvarer ! Vi
har altså ikkie bagage-plads til at have al maden med hjemmefra
I Sveige er nogle madvarer dyrere end her - men ikke så meget at vi syntes
det kan betale sig at slæbe mad med selv.
Forrige vinter var vi også en tur i Wagrain, da vi savnede den gode,
østrigske hygge og en rigtig by at gå aftentur i. Hyggen var der sådan set
også, men vi blev brændt af mht hotellet - det lå ikke just i centrum. Og så
kan det godt være at Wagrain er en gammel "danskerkoloni" - men børnevenligt
er området iikke.
Vor 10-årige datter er ellers startet på ski som 3-årig men der var ikke
meget der, hun kunne lide.
Og igen prisen: vi kan jo næsten køre 2 gange til Sverige for hvad sådan en
bus-rejse kostede....
Åh - og tiden: bussen kørte fra Kastrup Lufthavn kl 10.00 og var ved den
Tyske grænsen - kl 17 ! Vi skulle da lige samle et par stykkker op over hele
jylland.....

Nåh - nu kom vi (jeg) vist lidt på afveje

Fra : oz3bto

Dato : 17-12-08 19:44

> [...]
> hele jylland.....
>
> Nåh - nu kom vi (jeg) vist lidt på afveje

Det er 12 år siden jeg sidst var i Hemsedalen og må nok indrømme at det er
det fedeste sted EVER jeg har stået på ski .. Ok det ligger på skygge sicen
og tempraturen er der efter men lift kortet dækker også "Solsiden" som
ligger 8 km derfra
Vi elsker puddersne og har jagtet den de sidste par år bla i østrig og ikke
fundet den derfor ille vi iår et sted hen hvor vi ved at pudder sneen ligger
OK vi har heller ingen børn der skal med .. Selvom at Hemsedalen er extremt
børnevenlig mht. pistene '

MHT trafikken .. Der er vi enige om at vi ligger 5kmt UNDER fart grænserne..
Havde et lille 4000kr´s møde med en norsk betjent sidste år (At betale ved
kasse 1)
Og som du siger det var ikke fordi at vi kørte ret meget for stærkt

For os betyder sneen mere som prisen og puddersne som den norske finder man
kun 2 steder .. Det er i Norge også rocky mountains (Der skal vi hen i
2009/2010)

Fra : Per V. Misser

Dato : 17-12-08 22:52

Hej

> [...]
> dagen at de bevæger sig efter hvad jeg husker
> Ulve og vildsvin stikker af hvis man laver bare lidt lyd.. Elgen derimod

Med hensyn til elgene er jeg ikke helt enig.
Jeg har efterstræbt disse prægtige dyr på et jagtareal ved Södertälje i
flere sæsoner, både som pürsch med riffel, og på drivjagt (Elgpass) i
efterårssæsonen.
De er ualmindelig sky og vagtsomme, og kan på forunderlig vis bevæge sig
helt lydløst, og under størst mulig hensyntagen til terrænets muligheder,
De flygter på: Støj, uro, bevægelser, fært og mistanke, - så hvorfor du
mener at man skal frygte dem er jeg uforstående overfor.
Deres største farlighed er, hvis de som sædvanlig krydser en vej, og
trafikanten er uforventet ift. dette med hensyn til egen hastighed og
mulighed for undvigemanøvrer. I dette spil er der kun tabere.
Bedste hilsener - Per

Fra : Biker-Torben®

Dato : 16-12-08 11:42

"Niels Rasmussen" <boellebo@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>planlægningen.
>
> - hvordan er det nu det er, er der fri camping i naturen i Norge og

Det er nogle herlige historier folk kan fortælle.
Sidste sommer kørte jeg en tur til Sverige og Norge i en uges tid for at få
lidt luft i håret.
Første nat jeg skulle campere i det fri fandt jeg en skovvej og kørte ind i
skoven.
Her så jeg et hjulspor inde blandt nogle små grandtræer og tænkte, at det
var et perfekt sted - i læ og væk fra vejen.
Hjulsporet gik let nedad, og efter et stykke kunne jeg se, at det holdt op
og tænkte, at jeg også hellere måtte stoppe.
Men da jeg ville vende motorcyklen, opdagede jeg nogle dybe render i begge
sider plus store sten under græslaget.
Det blev til en svedig halv time, hvor jeg desperat prøvede at få bakset
motorcyklen rundt uden at forhjulet røg ned i et hul eller kom til at sidde
i klemme mellem stenene. Det var fan'me ikke særligt smart. Men efter at
have svedt og bakset i en halv time lykkedes det at få vendt maskinen. Havde
den siddet fast, ville jeg ikke have kunnet få den fri ved egen hjælp. Og
jeg var langt inde i skoven og langt væk fra hjælp.

Så tænk også over det.

--
Hilsen
Biker-Torben

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 16-12-08 14:35

"Biker-Torben®" <skriv_ikke_til_denne_mail@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:494785f8$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> maskinen. Havde den siddet fast, ville jeg ikke have kunnet få den fri ved
> egen hjælp. Og jeg var langt inde i skoven og langt væk fra hjælp.

En gammel surf-kammerat fløj også drage - altså såden en du styrer
"deroppefra".
Derfor kørte han tit til Norge for at flyve over fjeldene.
En gang havde han en kammerat med, og på hjemturen regnede det som en
ulykke - og det blev mørkt.
Til sidst besluttede de sig for bare at holde ind på første rasteplads og
sove.
Så da pladsen kom var det bare om at komme om bag i den Saab Combi, de kørte
i. Der er jo ikke vild god plads til 2 liggende gæster, så de sparkede
resolut alle løste genstande ud der kunne tåle vand.
Da de vågnede næste morgen og sparkede bagklappen op så de direkte ind i
spisesalen på et større hotel - til lige stor overraskelse for alle
Nåh - man måtte jo bare kravle ud og gen-pakke bilen - men sulten havde jo
meldt sig. Hvad gør man så ? Man går da ind og prøver at blande sig med de
øvrige gæster ved morgen-buffeen for at undgå at betale.
Det gik sådan set også ret godt - indtil den ene af rødderne blev tiltalt af
en serveringsdame - på norsk ! Nu var det et tysk selskab, de havde blandet
sig i - og ham her havde absolut ikke hørt efter i tysktimerne, så han
svarede ganske simpelt med det eneste han ku finde på: sort tale med tysk
accent !
Serveringsdamen havde vist aldrig hørt noget lignende og de 2 snyltere fik
da også meget travlt med at tømme tallerknerne og komme ud

------------------------------------

Fra : Hans Posselt

Dato : 17-12-08 20:00

> [...]
>planlægningen.
>
> - hvordan er det nu det er, er der fri camping i naturen i Norge og

Hej
Allemandsretten gælder vist kun for en overnatning på et sted og ikke nær
huse og privat grund.
Hans

Fra : BoA

Dato : 18-12-08 16:51

Hans Posselt skrev:
Hej
> Allemandsretten gælder vist kun for en overnatning på et sted og ikke nær
> huse og privat grund.
> Hans

Ja- og efter hvad jeg har fået at vide i
Norge så gælder den kun som "ret" i
Sverige og ikke i Norge, men hvis man
opfører sig pænt er der ikke større
sandsynlighed for problemer i Norge

--
Boa

Fra : jbarstad

Dato : 18-12-08 17:06

> [...]
> "ret" i Sverige og ikke i Norge, men hvis man opfører sig pænt er der
> ikke større sandsynlighed for problemer i Norge

Hei

Her er en link som gir opplysninger om den Norske allemannsretten:

http://www.campingguiden.no/allemannsretten.htm

"Ikke slå deg ned nær bebodde hus slik at du blir til ulempe og
forstyrrelse for andre. Etter friluftsloven kan du ikke telte nærmere
hus eller hytte enn 150 m. Setter du opp teltet nærmere, må du innhente
tillatelse fra eieren eller brukeren. Det samme gjelder hvis du skal
oppholde deg mer enn to dager på samme sted.
På områder fjernt fra bebyggelse eller ved overnatting om bord i båt
trenger du ikke slik tillatelse."

--
Jan A Barstad
www.barstad.net