thansens olie?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-12-08 01:46

Kan se thansen tilsyneladende har et oliefilter til min Suzuki 1100 E(Z)
fra -82; så slipper jeg for at køre (langt) efter det...

Hvad med denne motorolie:

http://kortlink.dk/63nr

Kan jeg hælde dén på vraget?

Er vant til at køre på Silkoline semi-syntetisk (til den dobbelte pris)
gennem de sidste mange år.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : oz3bto

Dato : 11-12-08 04:21

> [...]
>
> http://kortlink.dk/63nr
>
> Kan jeg hælde dén på vraget?
>
> Er vant til at køre på Silkoline semi-syntetisk (til den dobbelte pris)

Min gamle oliebrænder madkasse kørte fint på det mærke såen 100.000km og 2
olieskift så hvis det bare er en gammel cykel ville jeg ikke holde mig
tilbage

På den anden side så tør/vil jeg ikke hælde det på terranoen.. Den får kun
shell helix

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 11-12-08 06:07

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tilbage
>
> På den anden side så tør/vil jeg ikke hælde det på terranoen.. Den får kun

Hvad får dig til at tro, at en gammel slidt motor kan nøjes med en dårligere
olie?
Mon ikke især den trænger til en bedre olie?
Hilsen Matthias

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-12-08 09:36

oz3bto skrev:

> Min gamle oliebrænder madkasse kørte fint på det mærke såen
> 100.000km og 2 olieskift så hvis det bare er en gammel cykel ville
> jeg ikke holde mig tilbage

Lyder beroligende

> På den anden side så tør/vil jeg ikke hælde det på terranoen.. Den
> får kun shell helix

Jeg ville heller ikke hælde det på vores biler
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 11-12-08 05:50

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> http://kortlink.dk/63nr
>
> Kan jeg hælde dén på vraget?
>
> Er vant til at køre på Silkoline semi-syntetisk (til den dobbelte pris)

Jeg ville aldrig købe et uoriginalt oliefilter, da man ikke ved noget som
helst om kvaliteten. Og som regel er det småører man sparer ved at købe et
uoriginalt.
Hilsen Matthias

Fra : Per

Dato : 11-12-08 06:26

Matthias H Matthiessen wrote:
> [...]
>
> Jeg ville aldrig købe et uoriginalt oliefilter, da man ikke ved noget
> som helst om kvaliteten. Og som regel er det småører man sparer ved

Nu er uorginale og orginale dele ofte 100% identiske.

Delene kommer fra samme frabrik men har bare fået sat en anden mærkat på.
Genialt lavet af markedsføringsafdelingerne - nu har man med ét lavet 2
markeder og tjener på begge.

1: Til dem der kun kører med originale dele - typisk hr. og fru Danmark.

2: Dem der gerne vil spare/ingen penge har/er fornuftige køber uoriginalt.

Jeg har fx. købt masser af bremse-dele til biler - og her er delene helt
ens - kun papkassen de kommer i er forskellig.

PS: jeg er klar over at Honda er helt specielle på området omkring
oliefiltre, idet deres origanle IKKE er identisk med de uoriginale.

/ Per

Fra : Armand

Dato : 11-12-08 16:19

Per skrev:

> Nu er uorginale og orginale dele ofte 100% identiske.
>
> Delene kommer fra samme frabrik men har bare fået sat en anden mærkat
> på.

MC-Nøglens indhold af uoriginale stumper er et tungt værktøj på selv de
autoriserede værksteder, så der er heller ingen garanti for at det
vitterligt ér et originalt filter man får monteret ved et service hos et
sådant :-|

Indenfor bilbranchen et det nærmest slut med originale filtre - Dér
sidder et par fabrikater meget tungt på markedet og regnes for kvalivare
på samme niveau som mange motorcyklister regner deres originale
stumper for

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-12-08 09:34

Matthias H Matthiessen skrev:

> Jeg ville aldrig købe et uoriginalt oliefilter, da man ikke ved noget
> som helst om kvaliteten.

Dét jeg plejer at købe hos min mc-pusher er osse uoriginalt.

> Og som regel er det småører man sparer ved
> at købe et uoriginalt.

Prisen er den samme - men så skal jeg ikke køre så (helvedes) langt

Til vores to Toyotaer køber jeg dog altid originale filtre
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 11-12-08 16:12

Matthias H Matthiessen skrev:

> Jeg ville aldrig købe et uoriginalt oliefilter, da man ikke ved noget
> som helst om kvaliteten. Og som regel er det småører man sparer ved at
> købe et uoriginalt.

På den anden side så er det i grunden kun blind tillid til de originale
derved at man ikke skal regne med at dét får skylden for nogetsomhelst
sammenbrud. Sagt på en anden måde: Der er ingen garanti på hverken
originale eller u-originale!

Der har tidligere været linket til en side, lavet af en mand der skar
venligt donerede brugte oliefiltre op og såvel vurderede deres
konstruktion, som deres tilstand. Mon ikke at den er at finde i
links-samlingen på Orla's side :-/

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 11-12-08 19:52

Armand wrote:
> en mand der skar
> venligt donerede brugte oliefiltre op og såvel vurderede deres
> konstruktion, som deres tilstand.

Jeg er stødt på to:
http://www.tobycreek.org/oil_filters/index.shtml og
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Consumables.html#OilFilters

Mange af mærkerne de beskæftiger sig med er dog rent Nordamerikanske.
Jeg brugte den førstes oplysning om at Vesrah var glimrende kvalitet...

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Anders Majland

Dato : 11-12-08 13:12

> Hvad med denne motorolie:
> http://kortlink.dk/63nr

Det er en bilolie og sikkert fuld af friktionsnedsættende stoffer der kan
være en uheldig cocktail for en oliebadet kopling.

Hvis ikke der står "JASO MA" på dunken så vælg en anden ...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-12-08 13:14

Anders Majland skrev:

> Hvis ikke der står "JASO MA" på dunken så vælg en anden ...

Okay tak!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 11-12-08 13:14

> Hvis ikke der står "JASO MA" på dunken så vælg en anden ...

Skal det være thansen så se på
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2282594923&n=-1514326066&pn=-1514326062

Fra : Jørgen

Dato : 11-12-08 15:36

> Skal det være thansen så se på
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=2282594923&n=-1514326066&pn=-1514326062

Læs også (desværre kun på engelsk) denne tekniske forklaring fra firmaet
"AMSOIL" i U.S.A. om hvilken type olie der bør bruges/ikke bruges i en MC.
http://www.smartsynthetics.com/articles/motorcycle_oil_technical_facts.htm

Mvh
Jørgen Gerdorf

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-08 16:17

Mener lige at netop den model findes der 3 forskellige olie filter til , når
du handler hos TH , så tag det gammel med derned for en sikkerheds skyld

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-12-08 23:19

PE skrev:

> Mener lige at netop den model findes der 3 forskellige olie filter
> til , når du handler hos TH , så tag det gammel med derned for en
> sikkerheds skyld

Det gamle bliver først pillet ud i "e meldau" [mellem jul og nytår], så
det...

Hvis man holder sig til årgangen(e) kan man godt finde det rigtige.

Endte med at køre de ekstra 25 km. alligevel og købte hos min pusher i
stedet - for ikke at fedte med koblingen...
Hans
www.zofiaoghans.dk