Finks facts - 9
Fra : Armand

Dato : 09-12-08 00:42

Mønsterløse "slick"-dæk har mere asfalt-grip end mønstrede dæk, selv i
vådt føre - Dog kun til det punkt hvor de aqua-planer!

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-12-08 06:55

> Mønsterløse "slick"-dæk har mere asfalt-grip end mønstrede dæk, selv i
> vådt føre - Dog kun til det punkt hvor de aqua-planer!

er aquaplaning grunden til vi ikke må køre på slicks på vejen ?

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Armand

Dato : 09-12-08 21:49

Thomas Jensen skrev:

> er aquaplaning grunden til vi ikke må køre på slicks på vejen ?

Jup!

Finks statement skal tages med et gran salt, for slicks vil ubetinget
aquaplane meget tidligere en mønstrede dæk, faktisk ligesåsnart at
asfalten synes blank p.g.a. vand (relativt til hastigheden selvfølgelig)!

--
Armand.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 09-12-08 22:20

> [...]
> aquaplane meget tidligere en mønstrede dæk, faktisk ligesåsnart at
> asfalten synes blank p.g.a. vand (relativt til hastigheden selvfølgelig)!

For år tilbage læste jeg en del svenske bilblade. Derfra husker jeg en
historie om lidt gaderæs vistnok i Stockholm, hvor en var mødt op i en
Camaro med slicks,
Dvs han havde ridset lidt mønster i dem for at se lidt pæn ud
Men der kom en let byge i løbet af aftenen - så han planede af vejen med ca
30 km/t !
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Leif

Dato : 13-12-08 23:31

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> skrev i meddelelsen

> [...]
> Men der kom en let byge i løbet af aftenen - så han planede af vejen med ca 30 km/t !

De dæk var nok også en del breddere end mc-dæk....
/Leif

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-12-08 23:59

"Leif" <Den får@@duikkeher.dk> skrev i en meddelelse
> "Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> skrev i meddelelsen

> De dæk var nok også en del breddere end mc-dæk....
> /Leif

Sandsynlig vis - men mon ikke også der er lidt mere vægt på hver cm2 af
dækkenes trædeflade ?