Vinter: så skal motoren åbnes...
Fra : Asbjørn

Dato : 07-12-08 17:49

Udstyret med Honda's Manual til CB450S, Haynes DIY bog i basale
motorcykel rep. og vedligehold har jeg besluttet med for at åbne
motoren her til vinter og kigger på sagerne og pudse på sagerne.

Indtil videre har Augusta Claus stået for rep. of check, hvor den har
været for 6.000 km siden.

Min CB450S er fra '86, den kører OK på literen (18-20 stykker), men er
begyndt at bruge en del oile.

Status er pt. at den kører fint nok, men trænger mildest talt til en
kærlig hånd:

1. Lidt slidt kronrørsleje.
2. Lækker olie (giver dog en god røg effekt, specielt når motoren
startes op!)
3. Har en tilrustet skrue ved bremsekaliberen, så bremseskiven ikke
kan renses ordentligt eller skiftes (frygter lidt at smadre gevindet
ved brug af "ornepik")
4. Slidbane på bagdæk, 110/90-18 61S, under/lige omkring grænsen. Skal
skiftes, overvejer dog noget bedre end nuværende Metzeler

Min plan er at dækskifte er det eneste 100% obligatoriske og ellers
regner jeg med at splitte motoren lidt ad, pudse, samle og udskifte og
justere efter behov.

Er der andre nybegyndere der har erfaring med ovenstående princip?
Altså adskille og samle jf. manualen og så ellers tage den hen af
vejen.

Jeg har hørt mange forskellige kloge ord om at toppakningen skal
skiftes, hver gang motoren er blevet adskilt - at en gammel motorcykel
nogle gange har bedst af ikke at få gennemrenset cylindervægge,
pakninger mv. da gammelt skidt udfylder evt. småskrammer og revner i
metallet.

Asbjørn

Honda
CB450S

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-12-08 12:32

Asbjørn wrote:
> [...]
> været for 6.000 km siden.
>
> Min CB450S er fra '86, den kører OK på literen (18-20 stykker), men er

Den fik nye paraplyer før du overtog den, så de fejler nok ikke noget.
Et stempelringssæt + en honing er nok ikke af vejen.

Få lavet en kompressionstest før du skiller - det giver bedre viden end
at kigge/måle på stumperne.

--
vh
Torben

Fra : Ulrik Kristoffersen

Dato : 08-12-08 11:29

>Er der andre nybegyndere der har erfaring med ovenstående princip?
>Altså adskille og samle jf. manualen og så ellers tage den hen af
>vejen.

Uden at være udstyret med meget andet end mekanisk logisk sans fik jeg
skilt min XS 400 Seca fuldstændig ad så jeg ikke havde andet end et
nøgent stel tilbage. Egentlig skulle jeg bare have skiftet dæk og
oile, men jeg gik lidt i selvsving da jeg opdagede lidt begyndende
rust på stellet, vinterprojektet blev så lige opgraderet til en
pulverlakering af stellet og alle små dele. Ud over det fik jeg også
malet motoren og forrørene, alle lejer der trængte blev udskiftet og
der kom nye bremse klodser på.

Det kostede da en del tid og penge, men det var ikke nogen
uoverkommelig opgave hvis man bare har lidt styr på hvordan den skal
samles igen. Her er billeder iøvrigt en rigtig god idé, specielt
ledningsnettet er det en god idé at tage nogle billeder af, før man
piller det af. Det er ikke altid lige om man nu lige kan huske hvor de
forskellige ledninger skulle hen.

Yamahaen blev i hvertfald samlet og kom til at køre kanon godt! Jeg er
meget tilfreds med resultatet. At motoren stod af efter et par tusinde
kilometer kan resten jo ikke gøre for. Jeg fik skaffet mig en ny motor
fra en reservedels motorcykel som kun havde gået omkring 20000km så
det var udemærket.

Denne vinter kommer til at gå med at samle den gamle motor igen efter
at jeg har adskilt den og fundet fejlen. Udgangslejet fra gearkassen
var kørt varmt og smidt alle kuglerne ud af lejeskålen. Ikke så godt,
men resten af gearkassen ser ud til at have overlevet.

Der er i hvertfald ingen grund til at ikke at kunne servicere og
reparere din mc, hvis du har gåpåmod til at starte. Hvis der skulle
være nogle problemer er der masse af gode svar på dette forum.

Held og lykke med projektet

Ulrik Kristoffersen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-12-08 21:40

Ulrik Kristoffersen <ukristoff@gmail.com> writes:

> pulverlakering af stellet og alle små dele. Ud over det fik jeg også
> malet motoren og forrørene

[snip]

Hvad kostede det at få slebet den gamle maling af og få pulverlakeret
stellet - sådan i runde tal?

Kai, pønsker på vinterprojekt...
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-12-08 22:34

On Mon, 08 Dec 2008 21:39:32 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Hvad kostede det at få slebet den gamle maling af og få pulverlakeret
>stellet - sådan i runde tal?

Det kan ikke betale sig at slibe det af.
Få skidtet sandblæst - Det er ikke særligt dyrt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-12-08 22:58

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> [...]
>
> Hej Kai.

> Det kan ikke betale sig at slibe det af.
> Få skidtet sandblæst - Det er ikke særligt dyrt.

Same-same, leeetle different! Den gamle maling skal jo bare af

(tak for direkte mail med pegere)

Hvad er kvaliteten af sådan noget pulverlak vs den originale Yamaha
maling som bruges til stel og svinger?

Kai

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-12-08 23:08

On Mon, 08 Dec 2008 22:58:27 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai

>Hvad er kvaliteten af sådan noget pulverlak vs den originale Yamaha
>maling som bruges til stel og svinger?

Så, nu nærmer vi os religionen

Pulverlak giver en lakering der er næsten umulig at slå "skaller" af
eller hul på, altså noget der er meget robust, modsat normal lakering
der springer hvis man er voldelig.
Til gengæld har pulverlak en bagdel, og det er at hvis der slås hul på
det kan rusten brede sig under lakken uden at man opdager det før det
er for sent.
Der er altså både pro og contra.
Pulverlakering benyttes meget i industrien, og i de tilfælde jeg
kender (antenner) holder det meget fint.
Jeg ville vælge pulverlak uden at blinke.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 08-12-08 23:19

Steen Gruby skrev:
> [...]
> kender (antenner) holder det meget fint.
> Jeg ville vælge pulverlak uden at blinke.

En pulverlakerings fineste kvalitet er at pulveret fæstner sig til emnet
elektrostatisk og derved selv fordeler sig rundt på nøgent metal,
hvilket er en ubetinget fordel på et stels krinkelkroge fremfor en
laksprøjtepistol hvis "blæst" ikke slår helt ind i kroge og hjørner og
for den sags skyld meget let laver løbere p.g.a. den forskelligartede
afstand mellem emnets overflad(er) og mundingen!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-12-08 19:59

> [...]
> Til gengæld har pulverlak en bagdel, og det er at hvis der slås hul på
> det kan rusten brede sig under lakken uden at man opdager det før det

Og det betyder også at det er skidt med skarpe kanter. Der kan pulvereret
ikke hænge på i så tykt et lag og det bliver også til svage punkter.

Et eksempel på noget man ikke skal regne med holder er et sidedæksel der kun
pulverlakeres på ydersiden. Jeg fik pulverlakeret en del på apriliaen i 200?
og nåede at udsætte det for nogle vintre inden den blev "patient" på
langtidssygeafdelingen ... Hjulene holder fint mens dæksler og bagagebæren
(også skarpe kanter) ikke gjorde.

Men man kan da ofte se det på pulverlak når det begynder at slippe
underlaget ..

Fra : Jørgen

Dato : 10-12-08 01:19

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> kender (antenner) holder det meget fint.
> Jeg ville vælge pulverlak uden at blinke.

Hej Kai.

Jeg ville også til enhver tid vælge pulverlak, men først ville jeg få
stellet sandblæst og belagt med pulverzink, så ruster stellet ikke under
laklaget selv om der bli'r slået hul i pulverlakeringen.
Jyderup Sandblæseri sandblæser og metalliserer
http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/index.htm.
Jeg gav 550,- kr. i december 2002 for at få sandblæst og metalliseret et
stel til en Honda CB500T.

Jørgen Gerdorf

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 11-12-08 22:26

"Jørgen" <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> writes:

> Jeg ville også til enhver tid vælge pulverlak, men først ville jeg få
> stellet sandblæst og belagt med pulverzink, så ruster stellet ikke under
> laklaget selv om der bli'r slået hul i pulverlakeringen.

Nu er det et aluminiums-stel der er tale om her, og ikke en lydpotte
af stål. Potten har utvivlsomt om at få en gang pulverzink først, men
et alustel vil nok ikke. Hvorfor? - fordi aluminium danner et
naturligt oxyd-lag som beskytter mod yderligere oxidation (når man ser
bort fra deciderede angreb med salttåger og/eller øget temperatur).

Takker for input,

Kai

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-12-08 09:23

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> [...]
> naturligt oxyd-lag som beskytter mod yderligere oxidation (når man ser
> bort fra deciderede angreb med salttåger og/eller øget temperatur).

Alu oxyderingen løber lystigt under pulverlakken, hvis der er hul. Tag
en snak med metacoat om hvad de kan tilbyde - de har også forskellige
forbehandlinger de kan give før selve farven som jeg har forstået det.

Personligt foretrækker jeg 2K autolak - dels fordi jeg selv kan, dels
fordi det kan repareres med en pensel der hvor der bliver slået hul. Med
pulverlak er det _helt_ forfra når det begynder at løbe.

Og min FJ1100 fra 1984 har blot datidens autolak på stellet, og det er
helt endnu (men med rustpletter der hvor det er udsat for stenslag og
slid).

--
vh
Torben

Fra : Ole Mogensen

Dato : 09-12-08 19:14

Steen Gruby wrote:
> [...]
>
> Hej Kai.
>>
> Det kan ikke betale sig at slibe det af.
> Få skidtet sandblæst - Det er ikke særligt dyrt.

Liiiiggggeee et godt råd !!

Pas på med at på alu dele sandblæst, *især* hvor der er gevind
((

Ole Mogensen

Fra : Armand

Dato : 08-12-08 23:07

Ulrik Kristoffersen skrev:
> [...]
> var kørt varmt og smidt alle kuglerne ud af lejeskålen. Ikke så godt,
> men resten af gearkassen ser ud til at have overlevet.

Ikke at fejlen kan være fra tidligere ejerskaber, men mon ikke at du
selv også lige skulle overveje om ikke at du spænder kæden for hårdt op??

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 08-12-08 23:21

> Ikke at fejlen kan være fra tidligere ejerskaber, men mon ikke at du selv
> også lige skulle overveje om ikke at du spænder kæden for hårdt op??

Den har været oppe før - Ulrik har ikke kørt med for stram kæde !

; - )

KD, der følger med i projekterne.

Fra : Armand

Dato : 09-12-08 00:38

Knud Dam skrev:

> Den har været oppe før - Ulrik har ikke kørt med for stram kæde !
>
> ; - )
>
> KD, der følger med i projekterne.

UPS!

--
Armand.
(der bare skyder løs)

Fra : Knud Dam

Dato : 09-12-08 21:19

> UPS!
>
> --
> Armand.
> (der bare skyder løs)

Skyd bare løs ..... det holder os vågne .....

; - )

KD

Fra : N/A

Dato : 09-12-08 21:33

Fra : Ulrik Kristoffersen

Dato : 08-12-08 14:15

> Hvad kostede det at få slebet den gamle maling af og få pulverlakeret
> stellet - sådan i runde tal?

Det blev sandblæst og så pulverlakeret.
Det kostede lige omkring 1700kr

Mvh Ulrik

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-12-08 23:07

> Det blev sandblæst og så pulverlakeret.
> Det kostede lige omkring 1700kr

Takker for info.

Kai

Fra : N/A

Dato : 08-12-08 23:07

Fra : Ulrik Kristoffersen

Dato : 09-12-08 13:11

> Ikke at fejlen kan være fra tidligere ejerskaber, men mon ikke at du
> selv også lige skulle overveje om ikke at du spænder kæden for hårdt op??

Armand, nu hvor vi har omtalt om min kæde er for stram, og nu hverken
Knud Dams eller mit ord er godt nok for at den er spændt korrekt, så
er du meget velkommen til at komme forbi et smut og se ved selvsyn om
kæden nu også er justeret som den skal.

Ulrik Kristoffersen

Fra : Armand

Dato : 09-12-08 21:33

Ulrik Kristoffersen skrev:

> [...]
> Knud Dams eller mit ord er godt nok for at den er spændt korrekt, så
> er du meget velkommen til at komme forbi et smut og se ved selvsyn om

Jeg tager jer skam på ordet!

Det er hukommelsen det kniber med

--
Armand.

Fra : Ulrik Kristoffersen

Dato : 09-12-08 13:21

> [...]
> kender (antenner) holder det meget fint.
> Jeg ville vælge pulverlak uden at blinke.

Hvorfor svare når andre gør det bedre
Det ser stadig meget fint ud, det jeg har fået lakeret, men efter kun
en sæson er det svært at bedømme hvordan langtidsholdbarheden er på
lakken.
Forholdet mellem pulverlakken og den originale yamaha lak kan jeg ikke
rigtig udtale mig om da den originale var noget slidt efter næsten
25år.

Ulrik Kristoffersen
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=26123&ipc=90714

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-12-08 21:46

On Tue, 9 Dec 2008 12:20:42 -0800 (PST), Ulrik Kristoffersen
<ukristoff@gmail.com> wrote:

Hej Ulrik.

>Hvorfor svare når andre gør det bedre

Det spørger jeg ofte mig selv om før jeg sender et indlæg, men hva'
pokker - Jo mere der lægges til et emne des klogere bliver vi alle.
Så jeg er ikke skræmt væk endnu

>Det ser stadig meget fint ud, det jeg har fået lakeret, men efter kun
>en sæson er det svært at bedømme hvordan langtidsholdbarheden er på
>lakken.

Det var faktisk derfor jeg hentydede til antennerne.
De sidder ubeskyttet, så her har vind og vejr frit spil.
Og så har jeg rodet med sådan noget i mange år, så der er en vis
erfaring

>Forholdet mellem pulverlakken og den originale yamaha lak kan jeg ikke
>rigtig udtale mig om da den originale var noget slidt efter næsten
>25år.

Det er heller ikke let hvis der er tale om en MC der er rimeligt
vedligeholdt - Der skal mee tid til.
Armand har en pointe i at pulverlakken lægger sig i et meget ensartet
lag, hvilket man ikke just kan forvente at en sprøjtemaling gør.
Så alene det taler for pulverlakken.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo