Skævt styr... hvor slemt er det?
Fra : Christina R.

Dato : 07-12-08 18:04

Hej NG.

Jeg var ude og prøve en SV1000S i dag, som tilsyneladende var i rigtig fin
stand... jeg har dog et enkelt forbehold, som jeg ikke selv kan vurdere:

Når man kørte ligeud, så var det som om, at styret sad en lille smule skævt,
dvs. som om at man havde drejet styret en smule.
Er det "bare" en eller anden bolt, der skal løsnes, styret drejes på plads,
og så stramme bolten igen? Eller kan det tyde på større problemer i
styr/forgaffel?

--
Christina R.
(som nu aktivt kigger på ny cykel)

Fra : Jan B

Dato : 07-12-08 10:16

Få det vurderet af en sagkyndig, det kan være, som du skriver, et
spørgsmål om at rette forgaflen, det kan også være et skævt stel eller
buggede forgaffelben.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 07-12-08 18:46

"Jan B" <jan_buchwald@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
Få det vurderet af en sagkyndig, det kan være, som du skriver, et
spørgsmål om at rette forgaflen, det kan også være et skævt stel eller
buggede forgaffelben.

Eller også er baghjulet monteret skævt.
Stol ikke på indeks-mærkerne på baggaflen uden først at måle dem efter -
ofte passer de ikke sammen.
Monterer du så baghjulet efter disse mærker- så sidder baghjulet skævt. Og
så kører maskinen sidelæns - og du skal jo faktisk dreje kontra for at køre
ligeud.
Forgaflen kan også være spændt skævt sammen - løses som regel ved at løsne
alle bolte i forgaffel-broerne og spænde dem fast igen - medens gaflen står
lige og uden spænd i.

Kan du ikke selv gøre disse ting - eller kan du bare ikke komme til det
inden køb - så bør du ganske rigtigt få en fagmand til at se det efter.
Skyldes det at maskinen er slået skæv efter en skade - så skal dem være så
billig at der er råd til at skifte stellet i værste fald.
Og det går sælger nok ikke lige med til
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : news.sunsite.dk

Dato : 07-12-08 19:14

"Jesper Hedegaard" skrev:
> [...]
> Monterer du så baghjulet efter disse mærker- så sidder baghjulet skævt. Og
> så kører maskinen sidelæns - og du skal jo faktisk dreje kontra for at

Den havde jeg faktisk ikke lige selv overvejet. Cyklen har faktisk et helt
nyt bagdæk på, så det er da en mulighed.
Men jeg bør nok få en fagmand til at undersøge det under alle
omstændigheder, hvis det kan lade sig gøre, før jeg bestemmer mig for
omtalte cykel.

Fra : Egon Rosendal

Dato : 10-12-08 18:28

Forgaffelen sidder fast med to bolte i hver side. Løsn de to nederste i hver
side og vrid styret i den rigtige position og skru så boltene fast igen. Så
skulle problemet være løst.
Mvh.
Egon