Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lukkertid og flash
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-12-08 09:32

På jobbet har jeg to Bowens Traveller flashs, et Nikon D70 samt et
nyere Nikon D80, som bruges til fotografering af diverse produkter
til tryk.

Der er en stor forskel på de to kameraer, som jeg ikke umiddelbart
kan gennemskue. Hvis jeg bruger D70, så kan jeg uden problemer køre
med hurtigere lukkertider end 1/200 sek., men bruger jeg D80, så er
den nederste halvdel af billedet mørkt, hvis jeg kører med hurtigere
lukkertid end 1/200, hvilket ofte er problematisk, da jeg så bliver
nødt til at køre med mindste blændeåbning, som nogle gange faktisk
er for stor.

Det virker nærmest som et synkroniseringsproblem med flashene. Begge
kameraer køres på manuelt. Jeg har i øvrigt det samme problem med mit
eget Konica/Minolta Dynax 7D.

Ved I, hvad årsagen til det kan være? Synkroniseringsproblem med
flashene, udformningen af lukkeren eller kan det mon være objektivet?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 23-12-08 09:41

> [...]
>

> Ved I, hvad årsagen til det kan være? Synkroniseringsproblem med
> flashene, udformningen af lukkeren eller kan det mon være objektivet?

Hej

Der er noget der hedder max synkroniseringstid, tiden hvor lukkeren er helt
åben når blitzen skydes af, det er omtalt i manualen, der står hvor langt du
kan gå op i tid, regn ikke med tiderne er de samme som med dedikerede
originale blitz!

God jul!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-12-08 10:49

Leif Langgaard skrev:

> [...]
> manualen, der står hvor langt du kan gå op i tid, regn ikke med
> tiderne er de samme som med dedikerede originale blitz!

Okay. Manualerne, har jeg ikke fået studeret endnu, men det var
måske en fordel :)

> God jul!

Tak og i lige måde.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-12-08 09:54

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Ved I, hvad årsagen til det kan være? Synkroniseringsproblem med
> flashene, udformningen af lukkeren eller kan det mon være objektivet?

Det er udformningen af lukkeren.

Flash-glimtet er meget kort (i forhold til den tid det tager lukkegardinet
at bevæge sig hen over sensoren).
Det betyder at sensoren skal være helt blottet når flash glimtet kommer.
Spaltelukkere har en flash-synk tid. For D80 er det 1/200, for 7D er det
1/125 (eller 1/160).
Kortere lukketider end flash-synk laves ved at første og andet gardin
bevæger sig hen over sensoren samtidig, og lukketiden bestemmes ved at
justere afstanden mellem dem. Det betyder at sensoren ikke på noget
tidspunkt er helt blottet, og derfor får du en sort stribe, der hvor
sensoren er dækket at et lukkergardin.

D70 er lidt speciel, fordi den med sin CCD sensor tilhører en lille skare at
DSLR med elektronisk (suppleret) lukket, som giver flash-sync tid på 1/500
sek.

Se f.eks.
http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm
http://dptnt.com/2007/10/flash-sync-speed/

Husk iøvrigt på at sådan en Bowens flash ikke kan bruges til "high-speed
sync".

Men bortset fra det - hvilket problem prøver du at løse ved at justere
lukketiden ?
Lukketiden spiller (bortset fra flash-synk problematikken) _ingen_ rolle for
eksponering med flash. Flashens bidrag til eksponering er bestemt af dens
lysmængde, afstand til motivet, ISO og blænde. Hvis du optager billedet i et
helt mørkt rum, vil du få det samme billede med 1/100 sek som med 30 sek
(når vi ser bort fra noget støj haløj).
Derimod spiller lukketiden en rolle for bidraget fra det eksisterende lys,
og man kan praktisk taget fjerne det eksisterende lys ved at vælge en kort
lukketid. Man kan også ofte bare fjerne det eksisterende lys, så det ikke
spiller nogen praktisk betydning.

Den gamle flash regel siger: blænden styrer eksponeringen fra flashen,
lukketiden styrer eksponeringen fra det eksisterende lys.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-12-08 10:48

Mogens Hansen skrev:

> Det er udformningen af lukkeren.

Okay.

> Men bortset fra det - hvilket problem prøver du at løse ved at
> justere lukketiden ?

Det sker, at jeg nogle gange gerne vil have nogle produktfotos, hvor
baggrunden er sløret, men uden at der opstår grimme skygger. Det kan
jeg med D70 opnå ved at vælge største blændeåbning og en meget hurtig
lukkertid på f.eks. 1/3000 sec. og en placering af de to flashs, så
skyggerne undgåes.

Det kan ikke lade sig gøre med D80, fordi jeg ikke kan vælge
hurtigere lukkertid end 1/250, for så bliver jeg jo nødt til at køre
blændetallet i maks. for at få korrekt eksponering, og jeg har svært
ved at få belysningen god nok (primært eliminering af skygger) uden
brug af flash med det udstyr, jeg pt. har adgang til.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-08 11:05

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ved at få belysningen god nok (primært eliminering af skygger) uden
> brug af flash med det udstyr, jeg pt. har adgang til.

Lukkertiden er næsten irrelevant med flashanlæg.

Du styrer blænden ved hjælp af udladningsstyrken og afstand på flashanlægget
og vha. ISO.
D80 har der en blændes fortrin frem for D70, da base ISO er 100 mod 200 på
D70.

Du skal altså skrue helt ned for ISO på D80'eren, og skrue ned for
lysstyrken på flashanlægget, så du kan få den ønskede blændeværdi.
Kan du ikke komme langt nok ned, flytter du flashfaklerne længere væk. En
fordobling af afstanden gir 3/4 mindre lys. Lysmængden reduceres med
kvadratet af afstanden.
Husk at fjerne alle andre lyskilder, fordi de ellers let vil spille ind på
billedet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-12-08 11:06

> [...]

> jeg med D70 opnå ved at vælge største blændeåbning og en meget hurtig
> lukkertid på f.eks. 1/3000 sec. og en placering af de to flashs, så

Jeg forstår ikke hvilken rolle lukketiden spiller.
Hvor meget er motivet er belyst af eksisterende lys og hvor meget er belyst
af flash ?

Jeg ved ikke hvad D70 gør i relation til flash-sync på under 1/500 sek.
Kan du ikke bare skrue ned for flashens effekt ?

Lukketiden kan og må ikke bruges til at styre eksponeringen fra flashen.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-08 12:51

> [...]
> ved at få belysningen god nok (primært eliminering af skygger) uden
> brug af flash med det udstyr, jeg pt. har adgang til.

Neutrale gråfiltre kan være en løsning.

-Joachim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-12-08 12:51

Mogens Hansen skrev:

> Jeg ved ikke hvad D70 gør i relation til flash-sync på under
> 1/500 sek. Kan du ikke bare skrue ned for flashens effekt ?

De er helt nede i effekt, når jeg fotograferer med D80 og der er ikke
plads til at flytte flashene tilbage, som Jesper foreslår, i det rum,
jeg gør det i, men jeg kan nok hente lidt på ISO, som vist står på
ISO 400 på D80eren, så vidt jeg husker, så den vil jeg prøve at sætte
ned.

Tak for hjælpen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-08 20:02

> [...]
> jeg gør det i, men jeg kan nok hente lidt på ISO, som vist står på
> ISO 400 på D80eren, så vidt jeg husker, så den vil jeg prøve at sætte

Det vil gi dig to blænder!

Hvilke softbokse/paraplyer bruger du?

En softboks stjæler betydeligt mere lys end en paraply, der skydes igennem.
Der er også mulighed for at bruge et andet setup med kun en fakkel og
reflektorer til at kaste lyset tilbage.

Til produktfotos ville jge være tilbøjelig til at bruge et lystelt eller en
lyskasse. Her kan du lægge mere matriale imellem, så lyset dæmpes
tilsvarende.
Men det kommer jo an på, hvad billederne skal bruges til, og hvad ønskerne
er.

En lyskasse kan du lave af genbrugsmaterialer og lidt papir. Det behøver
ikke at være dyrt.

Prøv at padle rundt på www.strobist.com

Der er megen inspiration

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 26-12-08 18:03

> [...]
> jeg gør det i, men jeg kan nok hente lidt på ISO, som vist står på
> ISO 400 på D80eren, så vidt jeg husker, så den vil jeg prøve at sætte

Og kører du også ISO 400 på D70'eren??

Lukkertiden har intet at sige når du bruger blitz, om du bruger 1 sekund
eller 1/100 sekund har ikke noget at sige hvis rummet ellers er kulsort!
Hvis du har andre lyskilder til stede end blitzen som gør at du bliver nødt
til at gå under din sync tid, så sluk dem?

Brian

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-12-08 14:18

Frodo Nifinger skrev:

> Hvilke softbokse/paraplyer bruger du?

Mærket kender jeg ikke, men jeg bruger pt. to softbokse. Den ene er
kvadratisk og vel ca. 50 cm. på hver led. Den anden er samme bredde,
men ca. 150 cm. høj.

> Til produktfotos ville jge være tilbøjelig til at bruge et
> lystelt eller en lyskasse.

Det ville også være det ideelle, men det har jeg ikke lige haft tid
til at bygge endnu :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-12-08 14:18

Brian Lund skrev:

> Og kører du også ISO 400 på D70'eren??

Ja.

> Hvis du har andre lyskilder til stede end blitzen som gør at du
> bliver nødt til at gå under din sync tid, så sluk dem?

I de fleste tilfælde ville jeg nok sagtens kunne klare mig med
opsætningslyset (eller hvad det nu end hedder) fra flashene alene,
ja :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 23-12-08 14:55

Du kan overveje at anskaffe originale nikon flash enheder. De har en
funktion som hedder "focal plane flash", eller "high speed flash". Det
virker ved at flash glimtets varighed forlænges fra at vare fx. 1/10.000
sekund til fx. 1/1000 eller 1/500 sekund (altså samme varighed som kameraets
lukketid). Prisen for dette er tabt lysstyrke. Populært sagt ændes flash
glimtet fra at være et ultra kort glimt, til at være en lang konstant
lysudladning som kan sammenlignes med lyset fra en lampe. Men det er stadig
"kun" 1/200 sekund eller endnu kortere.

Når længden af selve flash blinket forlænges spiller det ingen rolle om hele
sensoren er eksponeret på en gang eller ej. Fordelen er så at du kan bruge
fx. F2.0 udendørs i høj sol og alligevel bruge fill flash. Lukketiden (fra
det naturlige lys) ryger ned på 1/4000 eller 1/8000.

Med andre ord kan du altså vælge blænde og lukketid som du vil.

Det giver dog kun mening i de situationer hvor der er andre lyskilder end
selve flash enhederne. Ellers er den korrekte løsning at sætte blænden som
man vil og skrue passende ned for flash styrken.

Mvh
Anja

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-12-08 14:18

Anja Dunning-Krüger skrev:

> Du kan overveje at anskaffe originale nikon flash enheder. De
> har en funktion som hedder "focal plane flash", eller "high
> speed flash".

Det lyder også interessant.

Tak for råd og vejledning til jer alle og godt nytår, når I når så
langt :)

--
Hilsen
Madsen