Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Ridse i objektiv
Fra : rt

Dato : 21-12-08 16:12

Jeg har opdaget en lille ridse i objektivets glas, samt nogle
mystiske ting, der ligner 'krystaliseringer' eller kondens
el.lign. et par steder i yderkanten af glasset.

Hvordan kan jeg teste om det har nogen betydning for billederne?

Jeg kan huske Mogens engang fortalte mig, hvordan jeg tester
for støv/pletter på sensoren ved at skyde et hvidt papir med
højt blændetal, for derefter at køre autolevels i PS. Eller
hvordan var det, det var?

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-12-08 16:23

"rt" <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvordan kan jeg teste om det har nogen betydning for billederne?

Som regel har en lille ridse i objektivet praktisk ingen betydning.
Det spiller naturligvis en rolle for objektivets pris.

> Jeg kan huske Mogens engang fortalte mig, hvordan jeg tester for
> støv/pletter på sensoren ved at skyde et hvidt papir med højt blændetal,
> for derefter at køre autolevels i PS. Eller hvordan var det, det var?

Ja - præcis.
Min erfaring er at man kan altid se _lidt_, men det skal man ikke hidse sig
op over.

Prøv at sammenlign rigtige billeder taget med rimeligt højt blændetal, med
de områder der ser beskidte ud fra hvidt papir og autolevels.
Hvis man ikke kan se noget er det lige meget.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : rt

Dato : 21-12-08 19:17

Mogens Hansen wrote:
> "rt" <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Som regel har en lille ridse i objektivet praktisk ingen betydning.
> Det spiller naturligvis en rolle for objektivets pris.

Nej, det var også mit håb. Men jeg vil gerne lave en test af
en art, for lige at tjekke.

> Ja - præcis.
> Min erfaring er at man kan altid se _lidt_, men det skal man ikke hidse sig
> op over.

Jeg giver det et forsøg. Tror det snart er tid til en vådrens
igen.

> Prøv at sammenlign rigtige billeder taget med rimeligt højt blændetal, med
> de områder der ser beskidte ud fra hvidt papir og autolevels.
> Hvis man ikke kan se noget er det lige meget.

Ja, det giver mening.

Tak for svar.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Gert Nielsen

Dato : 21-12-08 18:46

"rt" <trusellruneFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har opdaget en lille ridse i objektivets glas, samt nogle mystiske
> ting, der ligner 'krystaliseringer' eller kondens el.lign. et par steder i
> yderkanten af glasset.

Ridsen betyder efter al sandsynlighed intet for billekvaliteten. Der skal
meget til, før det koster i skarphed.
Måske kan du se det i kraftigt modlys som forøget følsomhed for flare. (Som
et støvet filter)
Salgsprisen for objetivet er dog faldet markant.

Det du ser i kanten er sikkert fedt/snavs, som du kan fjerne. Linsepapir og
evt. lidt rensevæske.
Det kan give lidt ekstra blødhed på største blænde - ellers ikke.

> [...]
> støv/pletter på sensoren ved at skyde et hvidt papir med højt blændetal,
> for derefter at køre autolevels i PS. Eller hvordan var det, det var?

Det har intet med støv/snavs på objektivet at gøre.
Gert

Fra : rt

Dato : 21-12-08 19:20

Gert Nielsen wrote:
> "rt" <trusellruneFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Ridsen betyder efter al sandsynlighed intet for billekvaliteten. Der skal
> meget til, før det koster i skarphed.

Godt at høre :)

> Måske kan du se det i kraftigt modlys som forøget følsomhed for flare. (Som
> et støvet filter)

Ja ok...det går nok.

> Salgsprisen for objetivet er dog faldet markant.

Ja, sådan er det. Jeg har lige købt det brugt, men hvis det
ikke reelt betyder noget, så vil jeg ikke gøre mere ved det.

> Det du ser i kanten er sikkert fedt/snavs, som du kan fjerne. Linsepapir og
> evt. lidt rensevæske.
> Det kan give lidt ekstra blødhed på største blænde - ellers ikke.

Nej, det er inde i objektivet. Ved ikke helt hvad det er. Det
kunne ligne, at det har været udsat for kulde, eller noget.
Satser dog på, det ikke betyder noget.

> Det har intet med støv/snavs på objektivet at gøre.
> Gert

Nej, det er støv på sensoren, det ved jeg. Jeg tænkte mere, om
metoden også kunne afsløre ridser/pletter/ting på objektivets
glas, men det kan det nok ikke :)

Tak for svar.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Leif Langgaard

Dato : 21-12-08 20:29

> [...]
> yderkanten af glasset.
>
> Hvordan kan jeg teste om det har nogen betydning for billederne?

Hej

Der skal en del til før det kan ses på billederne, jeg lavede denne
uvidenskabelige "test", resultatet ses her:

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=172143

Dog er det ikke helt det samme som en ridse i optikken.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : rt

Dato : 21-12-08 23:00

Leif Langgaard wrote:
> [...]
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=172143
>
> Dog er det ikke helt det samme som en ridse i optikken.

Hmm, lyder interessant, men jeg orker ikke at vente på
fotokritik. Jeg kan stort set aldrig åbne siden, når jeg en
sjælden gang imellem forsøger.

Hov, der kom den, mens jeg skrev. Ja, der kan man bare se.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Peter Schrøder

Dato : 21-12-08 22:02

> [...]
> Jeg har opdaget en lille ridse i objektivets glas, samt nogle mystiske
> ting, der ligner 'krystaliseringer' eller kondens el.lign. et par steder i

Ridsen kan give lidt uventet "stjernefilter-effekt" Men har
næppe, som andre allerede skriver, nogen effekt på skarpheden.
Krystaliseringerne kan være værre. Hvis det sker imellem linseelmenterne,
kan det få betydning for farvebalancen i objektivet. Hvis de er på
ydersiden er det sandsynligvis bare spyt du ikke har fået tørret godt
nok af. Krystalisering mellem linseelementerne kan skyldes
påvirkning fra kemikaliedampe som opløser kitningen mellem
linserne. Det kan kun sjældent reddes.

> Hvordan kan jeg teste om det har nogen betydning for billederne?

Tag et billede af en hvid væg ved fuld blændeåbning og fast
hvidbalance (eller blitz). Brug to forskellige objektiver og
sammenlign resultatet.

Peter Schrøder

Fra : rt

Dato : 21-12-08 23:01

Peter Schrøder wrote:

> [...]
> nok af. Krystalisering mellem linseelementerne kan skyldes
> påvirkning fra kemikaliedampe som opløser kitningen mellem

Ja, jeg tør ikke sige hvad det er. Men det er indeni.
Objektivet er nyindkøbt (brugt).

Det vil jeg prøve.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : John Sahl

Dato : 26-12-08 11:45

rt wrote:
> [...]
> el.lign. et par steder i yderkanten af glasset.
>
> Hvordan kan jeg teste om det har nogen betydning for billederne?

Der skal i de fleste tilfælde en del til, for at det har nogen reel
indvirkning på billederne. Se eventuelt linket her:
http://www.lensrentals.com/news/2008.10.30/front-element-scratches

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't