FreeBSD på en IBM Thinkpad
Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 26-07-01 12:07

Jeg forsøger at installerer FreeBSD på min IBM Thinkpad, men da jeg ikkehar
noget floppydrev kan jeg ikke rigtig få det til at virke..
Jeg har en bootable CD rom, men når jeg starter skriver den:
BTX loader 1.00 BTX version 1.01
Console: internal video/keyboard
BIOS drive A: is disk0
BIOS drive c: is disk1
BIOS 639kB/228160kB avaiable mompry

FreeBSD/i386 bootstrap loader, Revision 0.8
(jkh@narf.osd.bsdi.com, Sat Apr 21 08:46:19 GMT 2001)
Can't work out which disk we are booting from.
Guessed BIOS device 0x8b not found by probes, defaulting to disk0:

Hit [Enter] to boot imiately, or other key for command prompt.
Booting [kernel]...
can´t load ´kernel´
can´t load ´kernel.old´

Type ´?´ for a list of commands, ´help´ for more detailed help.
ok

Jeg har et externt USB floppydrev tilsluttet, men det hjælper mig ikke
meget.

--
/Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

Fra : Jesper Skriver

Dato : 26-07-01 17:42

On Thu, 26 Jul 2001 13:06:39 +0200, Lars Bo Wassini wrote:
> [...]
>Guessed BIOS device 0x8b not found by probes, defaulting to disk0:
>
>Hit [Enter] to boot imiately, or other key for command prompt.

prøv med

unload
load disk1:/kernel
boot

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 27-07-01 10:22

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> unload
> load disk1:/kernel

can´t find ´disk1:/kernel´

Hvis jeg laver en lsdev får jeg:

disk @ 0xece4
disk0: Drive A
disk1: Drive C
disk1s1: Unknown fs: 0x7
pxe @ 0xd4a0

og show giver følgende:

LINES=24
console=vidconsole
currdev=disk0s4a:
interpret=ok
loaddev=disk0s4a:
prompt=$(interpret}

Underligt at currdev ikke optræder i dev! (???)

--
/Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

* What I tell you 3 times is true *
* What I tell you 3 times is true *

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 27-07-01 11:09

Nu har jeg forsøgt at formaterer harddisken med en FAT partition på 2 Gb via
w2k bootCDen. Derefter har jeg kopieret "kernel" over fra FreeBSD CDen og så
bootet fra den (CDen).

Jeg kan stadig ikke få kontakt med disk1 eller noget som helst andet i
konsollen. (ls disk1:)

Er der forresten et sted jeg kan læse lidt om de kommandoer, der stilles
tilrådighed her, da "help" ikke virker (Verbose help not available, use ´?´
to list commands).

Det ser ud som om al den dokumentation der findes omkring installation af
FreeBSD fra en CD er "Insert the CD and boot"

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 31-07-01 10:36

Hmm... Så må jeg jo "nøjes" med et rigtigt OS (windows2k) på min bærbar...

Fra : Jesper Skriver

Dato : 01-08-01 00:57

On Tue, 31 Jul 2001 11:36:03 +0200, Lars Bo Wassini wrote:
>Hmm... Så må jeg jo "nøjes" med et rigtigt OS (windows2k) på min bærbar...

John Baldwin, har lige commit'ed en work'around i -current

Add in a hack to support IBM "El Torito" CD-ROM booting BIOS's which expect
the first sector of the emulated floppy to contain a valid MS-DOS BPB that
it can modify. Since boot1 is the first sector of boot.flp, this resulted
in the BIOS overwriting part of boot1: specifically the function used to
read in sectors from the disk.

Måske kommer det i FreeBSD 4.4, men det er trivlsomt, nu da vi er
så tæt på, men hvis du kunne teste det, så ville det have en
større chance ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer