Include file
Fra : Nederbasse

Dato : 20-12-08 00:05

Hejsa

Jeg vil gerne inkludere en menu på alle sider og det har jeg lavet sådan :
<!--#include file="menu.inc"-->

Stien til sitet er http://subdomæne.domæne/site/
menuen skal være på sider i:
.../site/mappe_x/
Alle url's i menuen er absolute
Undersiderne kan ikke vises og jeg har prøvet med <!--#include
file="../menu.inc"--> og <!--#include virtual="../menu.inc"--> uden held

Hvad kan der være galt?
--
Lars
http://www.neder.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-12-08 02:59

On Sat, 20 Dec 2008 00:04:49 +0100, "Nederbasse" <xxxx@xxxx.com> wrote:

> [...]
>Undersiderne kan ikke vises og jeg har prøvet med <!--#include
>file="../menu.inc"--> og <!--#include virtual="../menu.inc"--> uden held

Nogle webhoteller (fx ConCor) tillader ikke, at man includer med "../",
altså baglæns i directory-træet.

Det er angiveligt af sikkerhedshensyn, men når store webhoteller som
Wannafind ikke har problemer med det, så skyldes det nok snarere, at de
(ConCor) ikke helt har styr på deres opsætning og derfor foretrækker at
gå med livrem og seler.

Desuden skal include virtual altid starte fra roden, svjh, så:
<!--#include virtual="../menu.inc"-->
vil aldrig fungere.

Derudover mener jeg ikke, at man include uden for webscope (har dog
aldrig prøvet). Og det vil du jo komme til ...

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Nederbasse

Dato : 20-12-08 14:34

> [...]
>

> Derudover mener jeg ikke, at man include uden for webscope (har dog
> aldrig prøvet). Og det vil du jo komme til ...

Ok nu er sitet ikke på Concor men på en privat server
Hvis man nu vil include en fil én mappe højrer oppe i hirakiet kan der vel
skrives
<!--#include file ="../menu.inc"--> ?

Lars

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-12-08 23:53

On Sat, 20 Dec 2008 14:33:51 +0100, "Nederbasse" <xxxx@xxxx.com> wrote:

>Ok nu er sitet ikke på Concor men på en privat server
>Hvis man nu vil include en fil én mappe højrer oppe i hirakiet kan der vel
>skrives
><!--#include file ="../menu.inc"--> ?

Ja - med include file, men ikke include virtual.

Og på min lokale XP er der tilsyneladende ingen problemer i at gå uden
for webscope.

Hvordan viser problemet sig?
Får du en fejlmeddelelse - eller bare ikke det output, du havde
forventet?

Du er nok nødt til at forsøge at isolere fejlmulighederne:
- er det selve include'n, der går galt?
- er det en fejl i den inkluderede fil?
- er det et problem mellem domain og subdomain?
- andet?

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-08 17:36

Nederbasse wrote:
> Hejsa
>
> Jeg vil gerne inkludere en menu på alle sider og det har jeg lavet
> [...]

Men hvor ligger menuen?

Erik Ginnerskov

Fra : Nederbasse

Dato : 21-12-08 00:23

> Men hvor ligger menuen?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov

Hvis det er på mit webhotel virker det
http://neder.dk/ordbog/

Alt over den vandrette streg er lavet med en include filel der er i
.../ordbog/ mappen

Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-12-08 14:41

Nederbasse wrote:

> Hvis det er på mit webhotel virker det
> http://neder.dk/ordbog/

Den oplysning kan ikke rigtig bruges til noget, for includet er blevet kørt
på sereveren og vi kan ikke se hverken include-commandoen eller hvor det
inkluderede ligger i forhold til det inkluderende.

Derfor:

hvad er path (lokalt) til det inkluderende?
hvad er path (lokalt) til det inkluderede?

Path regnet i forhold til serverroot på din IIS-insallation!

Erik Ginnerskov

Fra : Nederbasse

Dato : 21-12-08 16:06

> [...]
> hvad er path (lokalt) til det inkluderede?
>
> Path regnet i forhold til serverroot på din IIS-insallation!

Ok i øjeblikket er det på et webhotel
index.asp inkluderet sådan: <!--#include file="menu.inc"-->
menu.inc

.../html/www/oversigt/
a.asp inkluderet sådan: <!--#include file="../menu.inc"-->

.../html/www/forklaring/
atm.asp inkluderet sådan: <!--#include file="../menu.inc"-->

Og det virker på mit webhotel men ikke på den private server det skal være

Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-12-08 19:47

Nederbasse wrote:

> [...]
>
> ../html/www/forklaring/
> atm.asp inkluderet sådan: <!--#include file="../menu.inc"-->

Hvis det er organiseret lige sådan lokalt, skal det virke.

Hos mig er c:\dokumenter\html\kladde\ defineret som serverroot.

I roden har jeg peak.inc liggende

I eks. c:\dokumenter\html\kladde\html\testsider\ har jeg så en asp-side
liggende - den henter peak.inc med kommandoen <!--#include
file="../../peak.inc"--> og det fungerer upåklageligt.

Til serveren uploader jeg indholdet af c:\dokumenter\html\kladde\ til
serverroden - inklusive mappestruktur - og det fungerer lige så
gnidningsløst der, uden at jeg skal ændre så meget som et komma.

Erik Ginnerskov

Fra : Michael Weber

Dato : 27-12-08 11:03

Nederbasse wrote:

> [...]
> atm.asp inkluderet sådan: <!--#include file="../menu.inc"-->
>
> Og det virker på mit webhotel men ikke på den private server det skal være

På den private server:
Åbn IIS-konsolen ( %SystemRoot%\system32\inetsrv\iis.msc).
I mappen "Web Service Extensions" skal du tillade Server Side Includes.
(SSI er default forbudt)

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-12-08 21:06

Michael Weber wrote:

> På den private server:
> Åbn IIS-konsolen ( %SystemRoot%\system32\inetsrv\iis.msc).
> I mappen "Web Service Extensions" skal du tillade Server Side
> Includes. (SSI er default forbudt)

Det må da være noget, der er indført med Vista. I de installationer med
PWS/IIS jeg har haft på WinME, Win2K og WinXP har det været en default
indstilling ved installationen, at SSI var tilladt.

Jeg har desværre stadig til gode at prøve IIS på Vista, men får forhåbentlig
snart lavet om på det for det er sk... besværligt ikke at have en server
installeret på den maskine man arbejder på.

Erik Ginnerskov

Fra : Michael Weber

Dato : 27-12-08 21:22

Erik Ginnerskov wrote:

> Det må da være noget, der er indført med Vista. I de installationer med
> PWS/IIS jeg har haft på WinME, Win2K og WinXP har det været en default
> indstilling ved installationen, at SSI var tilladt.

Jeg skulle måske have præciseret, at SSI er default forbudt på MS Server
2003 std
og jeg gætter på det samme gør sig gældende ved andre versioner af MS
Servere.
Trådstarteren stiller spørgsmålet om "noget skal konfigureres på IIS6" i
nyhedsgruppen dk.edb.systen.ms-windows.server, hvorfra jeg udleder han
bruger et Server OS.
:)

> Jeg har desværre stadig til gode at prøve IIS på Vista, men får
> forhåbentlig
> snart lavet om på det for det er sk... besværligt ikke at have en server
> installeret på den maskine man arbejder på.

Jamen så må du da lige downloade en version.
:P

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-12-08 21:18

Michael Weber wrote:

> Jeg skulle måske have præciseret, at SSI er default forbudt på MS
> Server 2003 std
> og jeg gætter på det samme gør sig gældende ved andre versioner af MS
> Servere.

Da jeg for ca. 1½ år siden var på et netværksadministratorkursus,
installerede vi Windows 2003 og efterfølgende kørte jeg - så vidt jeg
husker - ssi uden at skulle konfigurere tilladelse til det først.

> Trådstarteren stiller spørgsmålet om "noget skal konfigureres på
> IIS6" i nyhedsgruppen dk.edb.systen.ms-windows.server, hvorfra jeg
> udleder han bruger et Server OS.

Kunne det ikke også være Vista?

> Jamen så må du da lige downloade en version.

Har netop bestilt Home Premium upgrade, så i løbet af nogle dage (fraregnet
den forsinkelse, som årsskiftets helligdage afstedkommer) skulle det gerne
være kørende.

Erik Ginnerskov

Fra : Michael Weber

Dato : 30-12-08 17:08

Erik Ginnerskov wrote:

> Da jeg for ca. 1½ år siden var på et netværksadministratorkursus,
> installerede vi Windows 2003 og efterfølgende kørte jeg - så vidt jeg
> husker - ssi uden at skulle konfigurere tilladelse til det først.

Okay, interessant.
Da jeg installerede 2003 std for ca. 2 uger siden,
skulle jeg tillade både ssi og asp.

Jeg gætter på det kommer an på, hvad indgang man tager til installationen.

> Kunne det ikke også være Vista?

Vista er vel ikke et MS server OS ?

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-12-08 00:45

Michael Weber wrote:

> Okay, interessant.
> Da jeg installerede 2003 std for ca. 2 uger siden,
> skulle jeg tillade både ssi og asp.
>
> Jeg gætter på det kommer an på, hvad indgang man tager til
> installationen.

Jeg lærte så meget, at der under installationen var forskellige muligheder
for tilvalg ved installation af W2003. Men jeg huskede også at skrive 'så
vidt jeg husker' i mit forrige indlæg.

> Vista er vel ikke et MS server OS ?

Nej, men dog baseret på NTFS-teknologi.

Erik Ginnerskov