Hvad skal jeg vælge?
Fra : El-Trikker

Dato : 26-12-08 19:04

Jeg har idag en computer kørende med 3x500GB SATA ,3x320GB SATA og 3x250GB
SATA
Men denne computer er begyndt at synge lidt på sidste værs og noget skal
snart gøres. samtidigt er de 3x250gb også snart ved at være klar til en
opgradering.. så jeg står lidt og vakler.. ved ikke helt hvad jeg skal
gøre.. det nemmeste var jo at smide noget nyt hardware i computeren. (som
kun er der for at køre diskene)

Men jeg tænker også på lidt andre muligheder.. har prøver et Linksys NSS4000
NAS.. det var jeg ikke vidre imponeret af.. den virkede stort set kun når
den selv ville.. jeg har også prøvet maxtors NAS, som jeg var ganske godt
tilfreds med.. eneste minus var at de jo kører i et eller andet skummelt
linux filsystem, og hvis en af kasserne pludseligt står af, ja så står jeg
der og kan ikke læse disken fra en windows maskine...

Samtidigt har jeg jo mine 3x500gb som er forholdsvist nye. dem ville jeg jo
også gerne genbruge, og de 3x250GB bliver erstattet med en 500GB mere,

Hvad ville i foreslå mig at gøre? skifte til noget NAS og i så fald hvad?
eller bare sætte noget nyt hardware i computeren..?

Til de 3x500 gb (hvis jeg skulle vælge NAS) ville jeg jo være interesseret i
nogle bokse eller lign, uden diske, og jeg vil hellere give 200 mere for en
boks, og så få en hvor blæseren ikke lyder som en tærskeværk efter 1 månede.
for diskene vil komme til at stå tændt 24x7

//Brian

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 26-12-08 21:23

"El-Trikker" <> skrev i meddelelsen
> eneste minus var at de jo kører i et eller andet skummelt linux filsystem,
> og hvis en af kasserne pludseligt står af, ja så står jeg der og kan ikke
> læse disken fra en windows maskine...

Der findes en ganske udmærket driver til Windows, så man kan bruge
filsystemet fra Linux.

mvh
Henning

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-12-08 18:16

El-Trikker wrote:

> tilfreds med.. eneste minus var at de jo kører i et eller andet skummelt
> linux filsystem, og hvis en af kasserne pludseligt står af, ja så står jeg
> der og kan ikke læse disken fra en windows maskine...

Filsystemet er Ext3. En Linux Live-CD kan læse det. Der findes også en
driver som Henning Præstegaard skriver, men jeg vil nu anbefale en Live-CD.

Jesper Poulsen