Sletning af data
Fra : Carsten Nielsen

Dato : 25-12-08 20:24

Hej ng.

Jeg har købt en ny pc og har derfor foræret den gamle væk.
Jeg vil gerne sikre mig at alt på den gamle bliver slettet - data,
programmer (ikke Windows!) indstillinger m.m.
Hvordan gør jeg det.??
Kan godt være det er et dumt spørgsmål, men jeg er ret grøn når det
kommer til det tekniske..
Jeg har ikke Windows på cd/dvd, det lå forinstalleret på pc´en fra
starten af.

Med venlig hilsen og glædelig jul
Carsten Nielsen

Fra : Ole C

Dato : 25-12-08 20:57

Carsten Nielsen (slet 9AO46) skrev blandt andet:

> [...]
> kommer til det tekniske..
> Jeg har ikke Windows på cd/dvd, det lå forinstalleret på pc´en fra

Egentlig kan du næppe slette data så effektivt, at de rigtigt skrappe ikke
kan genetablere dem - men mindre kan vel også gøre det....
Det kan dog være noget af en opgave at "støvsuge" for alle data - og mon
ikke vedkommende, der får en computer foræret, har råd til at bruge godt 600
kr. på en Windows XP:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=462333&searchArea=&Soegeord=
- sådan så du bare kan formattere harddisken inden aflevering?
En gammel installation af Windows, som har ligget på din computer siden du
købte den, er alligevel ikke værd at gemme på....

--
vh
Ole C

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 25-12-08 21:11

>En gammel installation af Windows, som
>har ligget på din computer siden du
>købte den, er alligevel ikke værd at gemme på....

> [...]

Hej Ole..

Det er ikke en gammel installation, computeren er under et år gammel
og kører Vista Home Premium..

Mvh.
Carsten Nielsen

Fra : Ole C

Dato : 26-12-08 00:07

Carsten Nielsen (slet 78LE4) skrev blandt andet:

> Det er ikke en gammel installation, computeren er under et år gammel
> og kører Vista Home Premium..

Derfor kan den nu godt være sovset god til
Og som du kan læse i andre indlæg, er det svært at komme uden om en
geninstallation af Windows....

--
vh
Ole C

Fra : Rado

Dato : 26-12-08 00:43

On Thu, 25 Dec 2008 20:56:52 +0100, "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

>Egentlig kan du næppe slette data så effektivt, at de rigtigt skrappe ikke
>kan genetablere dem

Den hører man tit, selv såkaldte "eksperter" har udtalt det på TV, men
borer man lidt dybere i det er der faktisk ingen konkrete eksempler på
at det kan lade sig gøre at genskabe data af betydning, selv efter
blot een enkelt overskrivning med random data. Selv ikke IBAS har haft
held med det efter hvad jeg har hørt. Kun ved en overskrivning med
udelukkende nuller er der en teoretisk mulighed for det, men om det er
gjort i praksis ved jeg ikke.

"When data has been physically overwritten on a hard disk it is
generally assumed that the previous data is no longer possible to
recover. In 1996, Peter Gutmann, a respected computer scientist,
presented a paper that suggested overwritten data could be recovered
through the use of Scanning transmission electron microscopy.[4] In
2001, he presented another paper on a similar topic.[5] Substantial
criticism has followed, primarily dealing with the lack of any
concrete examples of significant amounts of overwritten data being
recovered.[6][7] To guard against this type of data recovery, he and
Colin Plumb designed the Gutmann method, which is used by several disk
scrubbing software packages.

Although Gutmann's theory may not be wrong, there's no practical
evidence that overwritten data can be recovered. Moreover, there are
good reasons to think that it cannot."

http://en.wikipedia.org/wiki/Data_recovery

"Surveying all the references, I conclude that Gutmann's claim belongs
in the category of urban legend."

http://www.nber.org/sys-admin/overwritten-data-guttman.html

--
Rado

Fra : Rado

Dato : 26-12-08 01:03

On Fri, 26 Dec 2008 00:43:21 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

En anden interessant artikel:

"What do data recovery experts have to say? I asked Jim Reinert,
senior director of software and services for Ontrack Data Recovery
whether any of this was possible. His answer was a blunt "No."

Reinert admitted that it is possible to read traces of previously
written or overwritten bits, but reconstructing any usable data from
them was a horse of a different color. All that's possible, he said,
is to infer that something was recorded there, but not to figure out
what that something was. (I concluded that since most any spot on a
hard disk drive has been written to at least once during its lifetime,
that doesn't tell us anything we don't already know.) "

http://searchwindowsserver.techtarget.com/tip/0,289483,sid68_gci1246592,00.html

--
Rado

Fra : Ole C

Dato : 26-12-08 09:28

Rado skrev blandt andet:

> Den hører man tit, selv såkaldte "eksperter" har udtalt det på TV, men
> borer man lidt dybere i det er der faktisk ingen konkrete eksempler på
> at det kan lade sig gøre at genskabe data af betydning,

Det var mere ment som en indledning - og ikke noget der for alvor er et
problem for os almindeligt dødelige...

--
vh
Ole C

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 26-12-08 13:03

Hej igen..

Det betyder ikke så meget, den har kun været brugt til lidt dagligdags
småting, så der er sådan set ikke de store
hemmeligheder på dyret og den bliver i familien for det er min mor der
får den.
Det var mere for at slippe for at afinstallere div. programmer manuelt
osv. For ligesom at "nulstille" den til den dag
den var ny..
Hvordan gør jeg lettest det? Og kan jeg oprette den cd, som Allan
beskriver, selv om den ikke længer er ny??

Mvh
Carsten Nielsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-12-08 13:30

Carsten Nielsen formulerede spørgsmålet:
> [...]
> den var ny..
> Hvordan gør jeg lettest det? Og kan jeg oprette den cd, som Allan
> beskriver, selv om den ikke længer er ny??
Hmmm... Hvis det er en mærkevare PC, hvorfor skriver du ikke hvad det
er for en model med videre? for så er der måske nogen der kan give dig
den præcice forklaring til at brænde skiverne. Det er vel ingen militær
hemmelighed.

Skiverne er ofte kun som ekstra sikkerhed i tilfælde at harddisken dør.
Det er vist ofte muligt at genetablere ved at trykke den rigtige tast
ved boot.

Det ligger ofte i Startmenuen under samme navn som Computeren (Acer,
HP).

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 26-12-08 19:03

> [...]
>er der måske nogen der kan give dig
>den præcice forklaring til at
>brænde skiverne. Det er vel ingen militær

Nej slet ikke, jeg troede bare ikke det havde nogen betydening.
Det er en bærbar, Acer Aspire 5310.

Ok..

Mvh.
Carsten Nielsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-12-08 12:47

"Carsten Nielsen" <carsten77@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Nej slet ikke, jeg troede bare ikke det havde nogen betydening.
> Det er en bærbar, Acer Aspire 5310.

På computeren ligger der et program, som hedder Acer eRecovery Management.
Du kan bl.a. få fat i det ved at trykke på den trekantede tast oppe til
højre med et e på.
Hvis du går ind i det program, kan du lave forskellig backups.
Du kan bl.a. brænde et Factory default image, som kan bruge til at sætte den
tilbage til fabriksindstillingerne.
Derudover kan du lave user backup image, current system configuration og
application backup.
Det er et factory default image du skal brænde. Det kan du så efterfølgende
boote på, hvorefter der bliver installeret alt det, som der var på den, da
du startede den op første gang.
Disse cd.er/eller dvd skiver bør du gemme, hvis nu hd står af, således at du
stadig kan genskabe det hele.
Men når nu den ikke fejler noget, er der en lettere måde (men du bør stadig
lave cd.erne)
Mens Acer logoet står på skærmen, når du booter, trykker du Alt+F10 tasterne
ned samtidigt. Så kommer du ind i en recovery menu, hvor du bare skal følge
anvisningerne.
Så henter den systemet fra en skjult partition på din hd.

Kurt

Fra : Rado

Dato : 26-12-08 17:56

On Fri, 26 Dec 2008 09:27:40 +0100, "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

>Det var mere ment som en indledning - og ikke noget der for alvor er et
>problem for os almindeligt dødelige...

Nej, men det er altid godt at få aflivet en myte.

--
Rado

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-12-08 23:08

Carsten Nielsen (slet 9AO46) skrev:

> Jeg har købt en ny pc og har derfor foræret den gamle væk.
> Jeg vil gerne sikre mig at alt på den gamle bliver slettet - data,
> programmer (ikke Windows!) indstillinger m.m.

Har du mulighed for at geninstallere Windows? I så fald vil
det nemmeste være at bruge et program som Eraser, der kan
lave en bootdiskette/cd, der overskriver harddisken flere
gange, så data ikke kan genskabes. Herefter formateres
harddisken og Windows geninstalleres.

Alternativet er, at du manuelt sletter alle data. Herefter
kan du installere Eraser og lade programmet overskrive alle
ikke brugte områder på harddisken, så det slettede ikke kan
genskabes. Der er dog en risiko med denne metode for, at du
overser nogle data, som skulle have været slettet - især
hvis du ikke har tjek på alle de steder, hvor programmer kan
risikere at gemme data.

Du kan læse lidt om Eraser og finde en brugerguide her,
programmet er gratis:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-eraser.php

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : J

Dato : 26-12-08 23:30

> [...]
> kan risikere at gemme data.
>
> Du kan læse lidt om Eraser og finde en brugerguide her, programmet er

Den brugte computer skal overlades til drengens moder...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-12-08 01:47

J skrev:

> Den brugte computer skal overlades til drengens moder...

Altså er det blot al pornoen, der skal slettes

Det nemmeste er, som nævnt ovenfor og af andre i tråden, at
formatere og geninstallere. Carstens mor er nok ikke så
teknisk kyndig, at det er nødvendigt at overskrive de gamle
data, så den del kan sikkert springes over.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-12-08 23:26

Carsten Nielsen (slet 9AO46) skrev:

> Jeg har ikke Windows på cd/dvd, det lå forinstalleret
> på pc'en fra starten af.

Det var jo den dvd du skulle have startet med at lave
da du fik maskinen, ikke?

Skaf en kopi at en Vista-cd, og installer systemet sammen
med den kode du allerede har - det er den hurtigste
metode.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk