Min mus piver
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-12-08 22:49

Jeg har et lidt spøjst problem med min mus. Den piver. Der
er tale om en optisk mus med ledning, og når den bevæges
(altså er aktiv), piver den lidt. Løfter jeg musen op fra
bordet, piver den noget højere. Piveriet kommer fra
højtalerne og henholdsvis øges og dæmpes, når jeg skruer op
eller ned.

Musen sidder i et ps/2-stik og lydkortet sidder på bundkortet.

Problemet er der både i Windows og i Ubuntu på den samme
computer. Jeg bruger den samme mus i OS/2 på en anden
computer vha. en KVM-switch, og her piver musen ikke.

Nogle forslag til, hvad jeg kan gøre hardwaremæssigt - ud
over at skifte mus - eller om jeg kan gøre noget
softwaremæssigt i henholdsvis Windows eller Ubuntu?

Indlægget er krydspostet til :
dk.edb.system.unix
dk.edb.system.ms-windows
dk.edb.hardware
med opfølgning til hardware-gruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 21-12-08 22:58

Den Sun, 21 Dec 2008 22:48:56 +0100 skrev Kim Ludvigsen:
> [...]
> over at skifte mus - eller om jeg kan gøre noget
> softwaremæssigt i henholdsvis Windows eller Ubuntu?

Prøv at slukke for mikrofon-indgangen i et mixer-program. Det er den
mest følsomme indgang på lydkortet, og derfor den første jeg vil
mistænke.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-12-08 23:12

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg har et lidt spøjst problem med min mus.
> Den piver.

Har du prøvet med en anden mus? Har du prøvet
at sætte den direkte til maskinen?

Prøv også at pille din kvm-switch helt fra, det kan
være den der hiver noget støj ind.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-12-08 01:46

Allan Vebel skrev:

> Prøv også at pille din kvm-switch helt fra, det kan
> være den der hiver noget støj ind.

Fint forslag! Det er KVM'en. Når musen sættes direkte i
computeren, er der ingen problemer. Og mus og højtalerstik
sidder lige ved siden af hinanden i KVM'en, så der er vel en
"læk".

Når jeg ikke selv mistænkte KVM'en, er det fordi, der ikke
er støj, når jeg skifter til den anden computer. Underligt,
men så har vi endnu engang fået demonstreret OS/2's
overlegenhed

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-12-08 03:23

Kim Ludvigsen skrev:

> Fint forslag! Det er KVM'en.

Ja, de kan lave mange sjove ting

Jeg har lige koblet min egen kvm fra, fordi der kom
nogle underlige uklare områder på min 22'' wide
screen, og det hjalp lige med det samme.

Samtidig forsvandt en underlig brummende lyd fra
systemet, og billedet blev i øvrigt meget bedre, når
jeg kunne køre direkte fra skærm fra dvi til dvi, det
kunne jeg heller ikke via kvm'en.

Min kvm kører også kun usb 1.1 - jeg skal have fat i
noget bedre end Trendnet TK-210K.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-12-08 11:08

Allan Vebel skrev:

> Ja, de kan lave mange sjove ting
>
> Jeg har lige koblet min egen kvm fra, fordi der kom
> nogle underlige uklare områder på min 22'' wide
> screen, og det hjalp lige med det samme.

Min skærm har heldigvis to udgange, så den er koblet direkte
på computerne. Det har også den fordel, at det fungerer
uafhængigt af KVM'en, så jeg kan se skærmbilledet på den ene
computer, mens jeg skriver på den anden (praktisk, når jeg
fx skal skrive et indlæg med menupunkter fra Windows).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-12-08 14:47

Kim Ludvigsen wrote:

> Min skærm har heldigvis to udgange

P*s, nogle gange kommer ordkløveren op i mig.

Mener du ikke 2 indgange ? <gdr>

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-12-08 15:55

Stig Johansen skrev:

> P*s, nogle gange kommer ordkløveren op i mig.
>
> Mener du ikke 2 indgange ? <gdr>

Ja ja, også god jul til dig!

Jeg sad faktisk og tænkte på, om det ikke skulle være
indgange, da jeg skrev indlægget - men jeg skrev alligevel
udgange, suk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Peter T.

Dato : 24-12-08 10:31

In article <494faa3b$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@kimludvigsen.dk says...

> Jeg sad faktisk og tænkte på, om det ikke skulle være
> indgange, da jeg skrev indlægget - men jeg skrev alligevel
> udgange, suk.

Det minder mig om et tv-reklame i november. Speakeren fortalte, at
fladskærms-TVet havde hele 4 hdmi-udgange. :)

--
Peter T.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-12-08 18:06

Allan Vebel wrote:

> Samtidig forsvandt en underlig brummende lyd fra
> systemet, og billedet blev i øvrigt meget bedre, når

Stelsløjfe?

Jesper Poulsen

Fra : John T.

Dato : 21-12-08 23:54

> Jeg har et lidt spøjst problem med min mus. Den piver.
.................Klip !!!
Det var sørme en overraskelse at se dit indlæg
Det er jo ellers dig der hjælper os andre !!
God jul og godt nytår til dig og din familie.
Hilsen John T.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-12-08 01:47

John T. skrev:
> Det var sørme en overraskelse at se dit indlæg
> Det er jo ellers dig der hjælper os andre !!

Hardware er et af mine [mange] ømme punkter.

> God jul og godt nytår til dig og din familie.

I lige måde!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk